Beantwoord

Boku 5511

  • 21 September 2019
  • 22 reacties
  • 31842 keer bekeken

Hoi, ik krijg een sms’je dat ik op dit moment al 50 euro verbruikt zou hebben via boku betaalsysteem met het nummer 5511. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat dit is? Zijn dit de extra kosten die ik verbruikt heb? Of wat is hier aan de hand? Groetjes Selina
icon

Beste antwoord door Svanschaik 24 September 2019, 21:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Ik vroeg me het zelfde af idd zelfde nummer en soort bericht, dacht misschien dat er iets over bekend zou zijn op de kpn site.
Worden er soms online games gespeeld of aankopen gedaan het kan zijn dat boku deze via de KPN factuur inrekening brengt. Op dezelfde methode als via de Google playstore. Dat is dan zelf ingesteld of toestemming voor gegeven.
Worden er soms online games gespeeld of aankopen gedaan het kan zijn dat boku deze via de KPN factuur inrekening brengt. Op dezelfde methode als via de Google playstore. Dat is dan zelf ingesteld of toestemming voor gegeven.
Dit komt boven de toegezegde kosten van bijvoorbeeld de itunes store?
De aankopen gefactureerd en gedaan in of via de itunes store lijken hier los van te staan. Ik weet niet of apple boku gebruikt voor de afhandeling van de betalingen. Het zou er niet bovenop mogen komen eerder ernaast dus afzonderlijke aankopen en betalingen.
De aankopen gefactureerd en gedaan in of via de itunes store lijken hier los van te staan. Ik weet niet of apple boku gebruikt voor de afhandeling van de betalingen. Het zou er niet bovenop mogen komen eerder ernaast dus afzonderlijke aankopen en betalingen.

Dat zou verklaren waarom ik van sommige aankopen alleen een bevestiging zie en geen kosten.
Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen @Svanschaik , welkom op het Forum en bedankt voor je bericht!

Mijn eerste vraag is, waar heb je het sms'je van ontvangen? Van KPN, dat dit kosten buiten je bundel zijn? Of ergens anders van?

Het lijkt namelijk, voor mij, erg op betaalde sms diensten. Dus zijn er inderdaad games gekocht?
Boku is een bedrijf voor het bewerken van mobiele betalingsdiensten voor online games en applicaties. Het maakt het eenvoudiger en veiliger om voor virtuele en digitale goederen te betalen met uw mobiele telefoon. Aankopen in uw favoriete games, entertainment en sociale webpagina's kunnen in rekening worden gebracht via uw mobiele telefoonrekening met behulp van Boku. Een creditcard of bankrekening zijn niet nodig.

Betaalde sms diensten kan je via payinfo.nl stopzetten . Je kan daarnaast ook een blokkade instellen via KPN, zodat je dit niet meer 'per ongeluk' kan aanzetten. Je kan ook de optie om te betalen via je KPN factuur uitzetten, indien dat nu het geval is.

Heb je nog meer vragen, dan hoor ik het graag!
Goedemorgen Susan,

nee het is van 5511 boku en niet van kpn. Ik heb bij payinfo gekeken en daar stond niets bij. Althans niet dat ik een betaaldienst had of ergens lid van ben.

Ik heb wel voor spelletjes bundels gekocht. Maar ik heb dat vaker gedaan en ik krijg nooit zulke sms’jes. Hoe kan het dan nu in ene wel zo zijn?

Groetjes Selina
@Svanschaik heb je bewust daarbij toestemming gegeven dat Boku die betalingen afhandeld en wordt Boku genoemd als partner bij de bewuste spelmaker? Voor ingame aankopen zal je toestemming moeten geven.
Hoi Galdor, nee ik heb geen toestemming hiervoor gegeven. Want de betalingen gaan via kpn op mijn telefoonfactuur. Ik heb nooit akkoord moeten geven dat zij dit verwerken.

Hoe zit het dan?

groetjes Selina
Reputatie 7
Badge +21
@Svanschaik, ik heb nog niet eerder gehoord van Boku.. Op hun website zie ik het volgende staan:
Als u uw abonnement met succes heeft geannuleerd, zult u een rood icoon zien met de vermelding 'Geannuleerd', alsook de tijd en datum waarop deze werd geannuleerd. Herlaad de pagina als u het icoon niet ziet verschijnen. Als uw abonnement niet geannuleerd werd, zal het de status 'ACTIEF' behouden in de abonnementsdetails. Verwar het groene 'actief' icoon bovenaan uw scherm en naast uw mobiele nummer niet met de status van uw abonnement. Deze tonen aan dat uw nummer actief is voor het gebruik van Boku voor mobiele betalingen.

Verder raad ik aan om de website nog eens af te gaan om te kijken hoe dit geblokkeerd kan worden.

Dit is wat er verder bekend over is:
Boku Pay is een betaalapp die wordt misbruikt om kleinere bedragen te ontfutselen. Boku biedt een mobiel betalingsplatform waardoor consumenten goederen en diensten kunnen betalen met behulp van hun mobiele telefoonnummer.
Concreet: men geeft zijn of haar GSM-nummer in, men krijgt een SMS met het te betalen bedrag en een unieke pincode, en wanneer men die code ingeeft op Boku wordt de betaling bevestigd en afgerekend via de GSM-factuur.
Bij de poging oplichting ontfutselt een scammer een GSM-nummer via social engineering bv. een vals facebookaccount. Boku stuurt vervolgens naar het betreffende GSM-nummer het berichtje met het bedrag dat aangerekend zal worden en een unieke pincode. De scammer verzoekt vervolgens om hem de pincode door te geven. Indien de pincode effectief naar de scammer doorgestuurd wordt, kan hij die weer ingeven op Boku en dat geldt dan als autorisatie. De gedupeerde kan nadien vaststellen dat het geld bij zijn telefoonfactuur staat.

Heb je daarnaast al contact met ons opgenomen om betalen via je factuur te blokkeren?
Susan_ schreef:@Svanschaik, ik heb nog niet eerder gehoord van Boku.. Op hun website zie ik het volgende staan:Als u uw abonnement met succes heeft geannuleerd, zult u een rood icoon zien met de vermelding 'Geannuleerd', alsook de tijd en datum waarop deze werd geannuleerd. Herlaad de pagina als u het icoon niet ziet verschijnen. Als uw abonnement niet geannuleerd werd, zal het de status 'ACTIEF' behouden in de abonnementsdetails. Verwar het groene 'actief' icoon bovenaan uw scherm en naast uw mobiele nummer niet met de status van uw abonnement. Deze tonen aan dat uw nummer actief is voor het gebruik van Boku voor mobiele betalingen.

Verder raad ik aan om de website nog eens af te gaan om te kijken hoe dit geblokkeerd kan worden.

Dit is wat er verder bekend over is:Boku Pay is een betaalapp die wordt misbruikt om kleinere bedragen te ontfutselen. Boku biedt een mobiel betalingsplatform waardoor consumenten goederen en diensten kunnen betalen met behulp van hun mobiele telefoonnummer.
Concreet: men geeft zijn of haar GSM-nummer in, men krijgt een SMS met het te betalen bedrag en een unieke pincode, en wanneer men die code ingeeft op Boku wordt de betaling bevestigd en afgerekend via de GSM-factuur.
Bij de poging oplichting ontfutselt een scammer een GSM-nummer via social engineering bv. een vals facebookaccount. Boku stuurt vervolgens naar het betreffende GSM-nummer het berichtje met het bedrag dat aangerekend zal worden en een unieke pincode. De scammer verzoekt vervolgens om hem de pincode door te geven. Indien de pincode effectief naar de scammer doorgestuurd wordt, kan hij die weer ingeven op Boku en dat geldt dan als autorisatie. De gedupeerde kan nadien vaststellen dat het geld bij zijn telefoonfactuur staat.

Heb je daarnaast al contact met ons opgenomen om betalen via je factuur te blokkeren?




hoi Susan,

ik heb het inmiddels op hun website geblokkeerd. Het is blijkbaar een betaling geweest van iTunes. En gelukkig geen abonnement dienst. Ik wacht het de komende maand af en bekijk dan even wat er op mijn factuur staat. Anders neem ik nog contact met jullie op.

bedankt alsnog voor je hulp en het uitzoeken wat het nou precies was.
Maar blijkbaar kun je daar dus lid van worden zodra je een spelletje al installeert en dus ook betaald zonder dat je het weet dat het via hun verloopt. En dat terwijl je verwacht dat je facturering via je kpn factuur verloopt. Wat blijkbaar dus met dit erbij dus niet het geval is.

Groetjes Selina

 

Admin: zie ook ons relevante kennisbankartikel

 

Je zou dat via het bewuste spel kunnen achterhalen lijkt mij.
Bij elke betaling moet je dit bevestigen, althans ik gebruik de google playstore en heb het bewust zo ingesteld dat elke in app aankoop bevestigd moet worden.(via prepaid visa dit terzijde)

Niet elke spel/app ontwikkelaar zal met itunes een overeenkomst hebben voor ingame aankopen. Dat is naast die scam methode bijna de enige mogelijkheid, wel vreemd als dit niet duidelijk wordt aangegeven.
Reputatie 7
Badge +21
@Svanschaik, duidelijk dankjewel voor je terugkoppeling! Fijn dat ik enigszins kon helpen hierin, to be continued!
Mijn zoon kwam hiermee aanzetten vanmorgen. smsjes van itunes en boku. Tevens een mail van KPN vanwege ongewoon hoge kosten. Gelijk gebeld. Geblokkeerd door KPN meneer. Tevens doorverwezen naar Apple, want het ging wel degelijk om itunes aankopen. Het is onbekend met welk apple-id dat gedaan is, maar mijn zoons nummer was gekoppeld als betaalmethode. Apple heeft dat nummer geblokkeerd als betaalmethode voor welk apple-id dan ook, en ze storten de kosten terug (127 euro). Mijn zoon heeft trouwens een android telefoon.
Pas goed op!!
Reputatie 7
Badge +21
@LeCrab, fijn dat je jouw ervaring met ons deelt! Een gewaarschuwd mens telt voor twee! Fijn dat je wel de kosten terugkrijgt, en hopelijk gebeurt het niet nog een keer! 😥

Mijn zoon kwam hiermee aanzetten vanmorgen. smsjes van itunes en boku. Tevens een mail van KPN vanwege ongewoon hoge kosten. Gelijk gebeld. Geblokkeerd door KPN meneer. Tevens doorverwezen naar Apple, want het ging wel degelijk om itunes aankopen. Het is onbekend met welk apple-id dat gedaan is, maar mijn zoons nummer was gekoppeld als betaalmethode. Apple heeft dat nummer geblokkeerd als betaalmethode voor welk apple-id dan ook, en ze storten de kosten terug (127 euro). Mijn zoon heeft trouwens een android telefoon.
Pas goed op!!

Hoi. Ik heb nu het zelfde. Ben jij gewoon naar een Apple store toe gegaan ? Of hoe heb je dat gedaan. Want ik heb nu ook berichtjes gekregen 

@LeCrab  hoe heb je dat gedaan ? Ben je naar een Apple store gegaan ? Of telefonisch of via internet ? 

@LeCrab  hoe heb je dat gedaan ? Ben je naar een Apple store gegaan ? Of telefonisch of via internet ? 

Telefonisch @Markheuvel, duurde een tijdje maar ze nemen wel de tijd voor je. 

@LeCrab  hoe heb je dat gedaan ? Ben je naar een Apple store gegaan ? Of telefonisch of via internet ? 

Telefonisch @Markheuvel, duurde een tijdje maar ze nemen wel de tijd voor je. 

 Oké top heel erg bedankt. @LeCrab was dat dan in het Engels ? Of wel gewoon Nederlands. Dan weet ik een beetje waar naar ik moet zoeken qua telefoonnummer 

@LeCrab  hoe heb je dat gedaan ? Ben je naar een Apple store gegaan ? Of telefonisch of via internet ? 

Telefonisch @Markheuvel, duurde een tijdje maar ze nemen wel de tijd voor je. 

 Oké top heel erg bedankt. @LeCrab was dat dan in het Engels ? Of wel gewoon Nederlands. Dan weet ik een beetje waar naar ik moet zoeken qua telefoonnummer 

Gewoon in het Nederlands! Ik begon bij KPN, die verwezen me door naar Apple. De dame die ik sprak had (zo zei ze) via chat contact met iTunes in de US. 

Hoi, ik krijg een sms’je dat ik op dit moment al 50 euro verbruikt zou hebben via boku betaalsysteem met het nummer 5511. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat dit is? Zijn dit de extra kosten die ik verbruikt heb? Of wat is hier aan de hand? Groetjes Selina

Via dat linkje in t bericht kom je op hun site. Daar kan je je nummer laten blokkeren. Zelf net gedaan en gelukt. 

Op de telefoon van mijn dochter vandaag ook 2 berichten gehad van Boku met nummer 5511.

Ze had al voor een X bedrag uitgegeven deze maand.

We hebben telefonisch contact gehad met KPN.

Blijkt om fishing te gaan. Telefoon nummer geblokkeerd op de site van Boku.

Nu alleen nog de afrekening van KPN afwachten of het daadwerkelijk afgeschreven wordt.