Beantwoord

Buitenlands nummer

  • 3 April 2020
  • 12 reacties
  • 313 keer bekeken

Ik ben afgelopen 2 weken een aantal keer gebeld door een onbekend nummer uit Cyprus, ik heb nooit opgenomen of teruggebeld en heb het nummer nu geblokkeerd. Online vond ik dat het slim was om je provider hiervan in te lichten, aangezien het nummer bekend is online als spam of scammers. Hoe kan ik dat doen?

icon

Beste antwoord door Noordzee 3 April 2020, 15:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Anne_Sofie ,

Je zou het bewuste nummer inderdaad kunnen blokkeren. Verder kan KPN er niet zo heel veel aan doen. 

Verder: 

Je kan helaas daarnaast maar één ding doen: niet opnemen en vooral niet terugbellen.

Lees er meer over op de KPN website: Pas op voor Wangiri fraude

Ja, slim! Dit is het nummer +35722053891

Verder heb ik het nummer gewoon geblokkeerd, zodat het me niet meer lastig valt

Reputatie 7
Badge +22

@Anne_Sofie hoe heb jij dat nummer geblokkeerd? Op je mobiel gaat dat wel. Maar op de vaste lijn lukt dat niet. Of heb je een huistelefoon waarbij het wel kan? Zou het nou eens fijn vinden als er een Firmware in de modem kwam (SIP-configuratie) dat we die nummers kunnen blocken in de modem. :wink: Op onze mobieltjes gaat dat wel, alleen op de vaste lijn niet. :disappointed_relieved:

@Dennis Schreve Ja het was op mijn mobiel! Op de huistelefoon zou ik inderdaad ook niet weten hoe je een nummer blokkeert...

ja mijn dochter word ook vaak  door onbekend nummer gebeld, ik heb al zo ingesteld dat vreemde nummer  niet kunnen bellen , maar toch krijgt ze nog belletjes en soms ook uit nederland

Reputatie 7
Badge +22

ja mijn dochter word ook vaak  door onbekend nummer gebeld, ik heb al zo ingesteld dat vreemde nummer  niet kunnen bellen , maar toch krijgt ze nog belletjes en soms ook uit nederland

Beste @gerda66,

Iedere keer als je een vreemd (onbekend) nummer ziet dan steeds maar weer blokkeren op de mobiel van je dochter. Want criminelen proberen van alles om aan geld te komen en aan persoonsgegevens. Dan staat er wel een hele waslijst aan onbekenden nummers in haar telefoon, maar dan kunnen ze haar niet meer bellen. En criminelen weten natuurlijk ook dat wij die nummers blokkeren, en dan nemen ze gewoon weer een ander nummer. Schandalig dat hier niks tegen te doen is, welkom in de digitale wereld. :disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge +15

@Anne_Sofie Welkom op het forum. Heel vervelend dat je steeds gebeld wordt door nummers uit het buitenland. Ikzelf ervaar dit probleem ook regelmatig. Voor KPN is hier helaas ook weinig aan te doen, zoals @Dennis Schreve al aangeeft. Zodra je namelijk het nummer blokkeert proberen ze het vaak weer met een ander nummer. Het enige advies dat ik dan ook kan geven is om de nummers te blokkeren en vooral niet terug te bellen! Voor een vaste verbinding is het blokkeren van telefoonnummers inderdaad lastiger, met een eigen modem (b.v. Fritzbox) zou dit eventueel wel kunnen. Ook voor de vaste telefoon geldt dat het vooral gaat om het terugbellen van de nummers, dus ook hier geldt het advies dit vooral niet te doen. 

ik heb gehoord dat KPN  een afdeling heeft die deze nummers onderzoekt

Reputatie 7
Badge +28

Mogelijk bedoel je de afdeling die te bereiken is via abuse@kpn.com. Zij gaan over de veiligheidsincidenten. Zoals SPAM en Phishing. Je zou ze een e-mail kunnen sturen. 

 

Reputatie 7
Badge +15

Ik vermoed in dit geval dat @gerda66 de informatie op deze pagina bedoelt. Ook hier staat het volgende vermeld: "Helaas kunnen we niet helpen bij gesprekken uit het buitenland, omdat wij niet beschikken over buitenlandse klant- of contractgegevens.". Onze afdeling Abuse zal in deze situatie dus ook niet kunnen helpen. Zoals @Noordzee al aangeeft gaan zij over de veiligheid van het netwerk. 

Ik ben vannacht door een onbekend numner uit het buitenland gebeld en heb in mijn half slaap opgenomen. Waar kan ik nu terug vinden of mij dit veel geld heeft gekost? En wat moet ik nu doen?

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Cisca01 , hierbij hetzelfde antwoord wat ik je ook al in het andere topic (klik hier) gaf. Als het hierbij blijft, hoef je niets te doen. Gebeld worden kost jou verder niets. Alleen moet je niet terugbellen!