Beantwoord

Dataverbruik buiten bundel

• 5 november 2015
  • 9 reacties
  • 648 keer bekeken

Beste Heer/Mevrouw,

Ik kijk net op via de MijnKPN app naar het internetverbruik van mijn minderjarige zoon (abonnement staat op mijn naam) en zie dat er internetkosten buiten zijn bundel zijn. €5 staat er nu (tussen 1 en 5 november) maar ik heb geen idee waar deze kosten vandaan komen. We zijn deze week niet naar het buitenland geweest en hij heeft nog genoeg MBs (9.600! Hij heeft een bundel van 10GB!) om de maand door te komen. Het internet is naar mijn weten niet anders gebruikt dan normaal.

Wat buiten de kosten in het buitenland worden gerekend tot internetkosten buiten je bundel?

Groetjes.

icon

Beste antwoord door Marcia_ 9 november 2015, 11:35

Hallo Dionne,

Bedankt voor het sturen van je gegevens! Ik heb in ieder geval de abonnementsdiensten geblokkeerd, dat zag ik namelijk niet staan op het nummer. Het klopt dat we dit niet voor betaalde data-diensten kunnen doen, daar de enige manier om dat te blokkeren is, om het gehele mobiele internet uit te zetten en ik begrijp dat dat ook niet de bedoeling is. Er kan trouwens een vertraging zitten in de 'aanvraag' zelf en het registreren ervan, dus aan het tijdstip kan je geen rechten ontlenen. Heb je zo voldoende informatie? Mocht ik nog iets kunnen doen, laat het gerust weten!

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +31
Gebruikt je zoon thuis het internet op zijn telefoon wel via de wifi? Dat scheelt enorm in het dataverbruik via 4G. Vooral met games en streaming video.

Bij mij loopt de rekening van de 10e tot de 10e, dus misschien heeft ie de maand wel net iets meer verbruikt.

Nee, dat is het probleem niet. Hij heeft een databundel van 10GB! En daarvan is pas 480mb verbruikt. Thuis zit hij idd op de WiFi, maar hij heeft zin grote databundel dat dit niet eens zou hoeven. Zijn verbruik loopt van 1 tot 30 november (te zie kn de KPN app en op mijn KPN) dus dat is het ook niet. Het zijn echt 'extra data kosten', in dd app staat dat dat bv verbruik in het buitenland betekent. Maar hij is Nederland echt niet uit geweest, zelfs niet in de buurt van de grens geweest; alleen in Zuid-Holland!
Reputatie 7
Badge +31
Nou. Dit mag KPN Webcare dan maar uitzoeken. Die kunnen gegevens inzien die ik uiteraard, als klant, natuurlijk niet kan inzien.

Wachttijd webcare tot 48 uur.

Ik heb inmiddels met de klantenservice van KPN gebeld, maar zij zeggen dat ik moet wachten op de volgende rekening, die pas over vier weken komt! De kosten kunnen dan nog hoger opgelopen zijn. Dat gaf de medewerker ook toe.
Ben er inmiddels via pay-info achter dat het om een abonnement op 'VIP games weekly' gaat, à €5 per week! Las hier veel klachten over op het internet van KPN klanten (gek genoeg niet van andere providers!), betreft een niet te achterhalen website. Vreemd is ook dat het abonnement afgelopen maandag om 14.08 is geactiveerd, terwijl onze zoon toen nog op school zat! Hij weet van niks; vind het ook niet kunnen dat er niet expliciet om bevestiging gevraagd wordt en gemeld dat het om een betaalde dienst gaat! Louche zaakjes!
Reputatie 7
Badge +31
Tja, zo kennen we er meer: IzeTV en IzePlay. Kan je ook zomaar ineens (!) een abonnement op hebben. Maar VIP games weekly valt dus niet onder het KPN abonnement en KPN valt dus niets te verwijten. Wettelijk mag KPN ook niets blokkeren.

IzeTV en IzePlay zijn stop te zetten via Payinfo. VIP games weekly misschien ook?

Vind het nog steeds heel raar dat je een abonnement kan hebben afgesloten op een moment dat je niet met je telefoon bezig was. Onze zoon zat op dat moment in de klas. De betaling is via safeklick gegaan en dat is wel van KPN! Bij sms diensten moet de provider een waarschuwing sturen als het meer dan €1,50 kost, maar via mobiele data kan er wel een abonnement worden afgesloten waarvoor je €5 per week betaald via je telefoonrekening (die pas achteraf, veel later dus) komt. Het is dat ik af en toe via de app het dataverbruik van mijn kinderen check, anders was ik me tot geschrokken aan het eind van de maand!
Ik zou graag zien dat je een nummer ook hiervoor kan blokkeren, net als voor betaalde sms-diensten (dat heb ik al direct gedaan, toen hij zijn telefoon kreeg).
Reputatie 7
Badge +31
Tja. Wacht even af tot Webcare hier aan toe is. Misschien kunnen zij hierin tóch iets betekenen.

Wachttijd max. 48 uur.

Reputatie 7
Badge +28
Beste FamH,

Welkom! Wat een onzettend vervelende situatie, zeg! Ik kan me heel goed voorstellen dat je geschrokken bent, ik zou er zelf ook van opkijken. Zoals Peter aangeeft, betreft het hier inderdaad kosten van een extern bedrijf waar wij verder niet heel veel mee te maken te hebben, behalve dat we het doorfactureren aan de klant. 

Je kunt via www.payinfo.nl de dienst niet alleen beëindigen, je kunt er ook voor kiezen om een blokkade in te stellen voor abonnementsdiensten. Dat betekent dat je zoon dit niet meer per ongeluk aan kan vragen. Dat gaat namelijk echt sneller dan verwacht en ik kan me voorstellen dat als je druk bezig bent en ergens op klikt, dat het je ook niet zo snel opvalt. Ik adviseer je dan ook om dat te doen. Ik kan dit ook voor je regelen, wil je dan reageren op mijn privébericht? 

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Dionne,

Bedankt voor het sturen van je gegevens! Ik heb in ieder geval de abonnementsdiensten geblokkeerd, dat zag ik namelijk niet staan op het nummer. Het klopt dat we dit niet voor betaalde data-diensten kunnen doen, daar de enige manier om dat te blokkeren is, om het gehele mobiele internet uit te zetten en ik begrijp dat dat ook niet de bedoeling is. Er kan trouwens een vertraging zitten in de 'aanvraag' zelf en het registreren ervan, dus aan het tijdstip kan je geen rechten ontlenen. Heb je zo voldoende informatie? Mocht ik nog iets kunnen doen, laat het gerust weten!

Reageer