Vraag

Dekkingsklacht - 4G bellen valt weg

  • 16 July 2019
  • 7 reacties
  • 672 keer bekeken

Hoi,

Sinds een jaar wonen we in een nieuwbouwwijk van Veghels Buiten. Helaas is het bereik van KPN mobiel (4G) niet goed. Doorgaans is het bereik 1 streepje 4G, maar bij bel-activiteiten valt het gesprek weg of is de andere persoon niet goed te verstaan.

Buitenshuis bellen verbeterd de situatie deels, het bereik gaat dan naar 2 streepjes, maar dat is ook niet altijd wenselijk.

Op de dekkingskaart van KPN is af te lezen dat in deze wijk een goed 4G bereik zou moeten zijn, maar dat is niet de situatie. Omdat er na een jaar geen veranderingen zijn gekomen, wil ik een klacht willen indienen m.b.t. het bereik van 4G van KPN.

  • Telefoons die we gebruiken zijn iPhone 7 en iPhone X.
  • Bellen via WiFi is een oplossing, maar ook dat gaat niet altijd optimaal
Hopelijk kan er worden gekeken naar de situatie, aangezien deze voor de hele wijk geldt.

Met vriendelijke groeten,
Berend

7 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom Berend!

Duidelijke uitleg en dank voor het invullen van al je gegevens. Ik kan bevestigen dat onze systemen het bereik vrij positief inschatten in deze wijk. Binnenshuis bereik blijft met nieuwbouw altijd een lastig punt door de goede isolatie. Er zijn limieten waar we ons aan moeten houden wat betreft het zendvermogen. Dat wil niet zeggen dat verbetering onmogelijk is. Door het bijdraaien van de antenne's zijn er soms wel mogelijkheden om het bereik te verbeteren. Ik heb onderzoek opgestart om dit verder uit te zoeken.

Bellen over WiFi zou juist dé uitkomst moeten zijn om ook binnenshuis een goed bereik te creeëren. Werkt WiFi verder wel naar behoren? Wat gaat hierbij mis?

De technische dienst neemt contact met je op, hou wel rekening met een doorlooptijd van 2 weken. Ondertussen hoop ik dat we kunnen achterhalen waarom VoWiFi niet naar behoren werkt.
Hoi Joran,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik ben benieuwd of eventuele aanpassingen het zullen gaan verbeteren.

Binnenshuis werkt het WiFi naar behoren, maar toch werkt het Bellen via WiFi niet altijd goed. Op verschillende plekken in het huis gebruiken we onze telefoon/laptop met WiFi en dat werkt 90% van de tijd goed. Het Bellen via WiFi werkt echter nog geen 50% van de tijd; de ontvangende partij hoort ons regelmatig wegvallen of het gesprek wordt automatisch beëindigd.

Misschien heb je nog tips voor het gebruik hiervan?

Met vriendelijke groeten,
Berend
Reputatie 7
Badge +28
Ik hoop het! We kunnen in ieder geval een aantal zaken proberen. 90% van de tijd verbinding klinkt eigenlijk al niet goed.

Bellen via WiFi vereist veel minder bandbreedte dan, bijvoorbeeld, een YouTube filmpje kijken op je mobiel, maar een stabiele verbinding is veel belangrijker. YouTube kan een tijdje 'bufferen' zodat storingen opgevangen kan worden. Als je een website opent kan het iets langer duren met een slechte verbinding, maar uiteindelijk krijg je de pagina wel te zien. Bij bellen vallen storingen direct op omdat je live contact hebt. Als je veel loopt tijdens het bellen is de WiFi verbinding ook meer aan storingen onderhevig.

Er zijn een paar dingen die kunnen helpen:
  • Voer de Wifi Tuner uit vanaf een mobiele telefoon. Hiermee wordt de WiFi in huis geoptimaliseerd. Als het niet lukt de verbinding stabiel te krijgen volgt er een andere oplossing, zoals een WiFi monteur of een WiFi versterker.
  • Kies een andere netwerknaam voor het 5Ghz netwerk. De V10 zendt uit op zowel 2,4Ghz als 5Ghz. De laatste is sneller, maar veel gevoeliger voor obstakels als muren en vloeren. Verbind de mobieltjes die van Bellen via WiFi gebruik maken met het 2,4Ghz netwerk. Via deze servicetool kun je de netwerknamen makkelijk aanpassen: Servicetool: wijzig je WiFi naam & wachtwoord | KPN. Zet een vinkje bij 'geavanceerd' en voeg bijvoorbeeld "_5G" toe aan het 5Ghz netwerk.
  • Zet de Experia Box zo centraal mogelijk neer voor het beste WiFi bereik. Ik heb de afgelopen weken dit plaatje een paar keer geplaatst: Experiabox V8. Omdat je glasvezel hebt kun je de Experia Box makkelijk op een andere plek neerzetten omdat de kabel tussen
Hoi Joran,

Nogmaals bedankt voor je reactie.

De afgelopen week heb ik verschillende speedtests gedaan op verschillende plaatsen in het huis. Eerst meerdere metingen voor de WiFi tuner en vervolgens metingen na de WiFi tuner. Hieruit blijkt dat binnenshuis de WiFi zeker is verbeterd. Het rapport van de WiFi tuner meldde dat te veel mensen op dezelfde kanalen actief waren, en dat onze WiFi signaal is verplaatst naar een ander kanaal.

Door de WiFi tuner is mijn snelheid van gemiddeld 40,0 tot 100,0 Mbps down en 10,0 tot 50,0 Mbps up naar 160,0 tot 200,0 Mbps down en 100,0 tot 190,0 Mbps up gegaan (abonnement is 200/200 Mbps). Dit zowel op de benedenverdieping als op de eerste verdieping.

De komende tijd wordt het vooral testen of dit ook een positief effect heeft op Bellen via WiFi (daar ga ik wel vanuit, omdat het stabieler en sneller is).

Ondanks dat WiFi door deze methode is verbeterd, zou het nog steeds fijn zijn als het 4G bereik wat zou verbeteren. 1 streepje is naar mijn mening te weinig en zorgt voor irritatie (ook voor niet-bewoners in de wijk). Ik ben benieuwd wat jullie hierin kunnen betekenen!


Met vriendelijke groeten,
Berend
Reputatie 7
Badge +30
Dat is een mooi resultaat, Berend! Joran is op vakantie, vandaar dat ik reageer. Is er vanuit de technische dienst al contact met je opgenomen?
Hoi Erik,

Tot op heden is er nog geen contact met mij opgenomen!

Groeten,
Berend
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb dat even nagekeken, Berend, en ik zie dat de technische afdeling een wat langere doorlooptijd heeft. Ik verwacht dat je in de komende twee weken hierover gebeld wordt. Als dat dan nog niet zo is geweest, trek even aan de bel hier.

Reageer