Vraag

Delen van locatie zonder Wifi of databundel

  • 3 July 2019
  • 10 reacties
  • 4534 keer bekeken

Reputatie 1
Dag allen,
Met een collega heb ik een discussie over het delen van je locatie, zonder dat je gebruik maakt van WIFI of een databundel.

Mijn stelling is dat wanneer je vooraf in bv Google Maps de kaart van Nederland in zijn geheel download via Wifi, er naderhand geen Wifi- of dataverbinding meer nodig is op dat apparaat, om toch via GPS de locatie met anderen te kunnen delen in Google Maps.

Dus wanneer mijn collega zijn locatie deelt met mij en vervolgens zijn wifi en databundel uitschakelt, kan ik via GPS toch nagaan waar hij zich per minuut bevindt.

Klopt mijn stelling?

Mvg. Kees

10 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Nee, hoe wil je de locatie delen zonder dataverbinding?
Reputatie 1
Nee, hoe wil je de locatie delen zonder dataverbinding?
Volgens mij kan het wel omdat de locatie gebaseerd is op GPS coordinaten. Ik zou mijn collega dus moeten kunnen volgen omdat hij zijn GPS locatie deelt en niet zijn locatie gebaseerd op datapakketten.
Mijn collega heeft immers van te voren via Wifi de kaart van NL al gedownload.

Als ik het niet goed heb, wat is dan de technische verklaring voor mijn misvatting?
Badge +19
Maar hoe deelt hij/zij dan de actuele gps coördinaten met jou?
Reputatie 7
Badge +21
De actuele GPS coördinaten zullen toch van je collega naar jou moeten komen. Hoe had je gedacht dat te doen zonder dataverbinding?
GPS is geen dataverbinding, de satellieten sturen alleen maar signalen voor positiebepaling.
Reputatie 7
Hah @kezepema, leuke vraag die je hier aan de KPN community voorlegt. Lastig! Je zou zeggen dat wanneer je de actuele GPS-coördinaten door een platform, in dit geval Google Maps, worden verzamelt en met ander met zijn apparaat via WiFi en/of 4G deze informatie ophaalt dat het zou moeten lukken. Maar, misschien zie ik dat verkeerd.

Heb jij een idee, @RobinFlikkema?
Reputatie 7
Badge +21
Hoi @Nadia ,
Op het gebied van data verzamelen kan je Google veel verwijten (zoals ook veel mensen doen 😁), maar zelfs Google krijgt geen actuele data van een telefoon zonder WiFi en/of 4G mobiele data.
Pas als de dataverbinding weer hersteld wordt, kan de verzamelde GPS data alsnog verstuurd worden.
Reputatie 7
Fair point. Ik zat in de gedachten gang dat je van te voren 'Akkoord' gaat met de voorwaarde dat jouw actuele positie en gegevens worden opgeslagen en gedeeld via Google Maps o.i.d. met derden voor een bepaald doel. Zoals @kezepema hier voorlegt. Voor bijvoorbeeld een sportprestatie?
Reputatie 7
Badge +21
Ik heb de vraag van @kezepema gelezen als het real-time kunnen volgen van zijn collega, terwijl WiFi en 4G mobiele data uitstaat bij zijn collega. Dat gaat m.i. zeker niet lukken, ook al geef je "akkoord".
Reputatie 7
Badge +30
Ik sluit me bij de rest aan. Dit is niet mogelijk zonder een vorm van dataverkeer (of t nu WiFi, Bluetooth, LoRa of iets anders is).

GPS is in principe één richting verkeer. De telefoon ontvangt GPS van satellieten, en doet daar wat berekeningen mee.
Reputatie 7
GPS is in principe één richting verkeer. De telefoon ontvangt GPS van satellieten, en doet daar wat berekeningen mee.
Waar. Dank voor de bijdrage, Robin!

@kezepema, heb jij hier nog iets aan toe te voegen? Ik ben al van gedachten veranderd 😉

Reageer