Beantwoord

Esim bij KPN?

  • 14 september 2018
  • 21 reacties
  • 3227 keer bekeken

Reputatie 1
De laatste reacties over een mogelijke introductie esim zijn alweer van 11 maanden geleden. Hoe staat het met de introductie van esim op dit moment bij KPN? Zeker nu het produkt portfolio van Apple en Samsung wordt uitgebreid met esim telefoons en watches.

Gr
Willem
icon

Beste antwoord door Susan_ 17 september 2018, 13:19

Goedemiddag Wllm, bedankt voor je bericht en welkom op het Forum!

De informatie die op dit moment bekend is, is als volgt:
KPN gelooft in de toegevoegde waarde van eSIM. KPN vindt daarbij de toepassing van de GSMA standaarden een vereiste voor succesvolle implementatie van eSIM in de wereld en Nederland in het bijzonder. De technologie om eSIM’s te ondersteunen grijpt in op de kern van onze bedrijfsvoering en is daarmee een tijdrovende innovatie. Daarnaast geldt dat Apple de functionaliteit niet bij introductie van de nieuwe telefoons, maar pas later middels een software update beschikbaar zal stellen. De introductie van de mogelijkheid om smartwatches en smartphones met een eSIM op afstand van een SIM profiel te voorzien, is dan ook niet op korte termijn voorzien.
Nog geen uitsluitend antwoord dus, anders dan dat KPN er mee bezig is en de Nederlandse markt het nu nog niet ondersteunt.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Goedemiddag Wllm, bedankt voor je bericht en welkom op het Forum!

De informatie die op dit moment bekend is, is als volgt:
KPN gelooft in de toegevoegde waarde van eSIM. KPN vindt daarbij de toepassing van de GSMA standaarden een vereiste voor succesvolle implementatie van eSIM in de wereld en Nederland in het bijzonder. De technologie om eSIM’s te ondersteunen grijpt in op de kern van onze bedrijfsvoering en is daarmee een tijdrovende innovatie. Daarnaast geldt dat Apple de functionaliteit niet bij introductie van de nieuwe telefoons, maar pas later middels een software update beschikbaar zal stellen. De introductie van de mogelijkheid om smartwatches en smartphones met een eSIM op afstand van een SIM profiel te voorzien, is dan ook niet op korte termijn voorzien.
Nog geen uitsluitend antwoord dus, anders dan dat KPN er mee bezig is en de Nederlandse markt het nu nog niet ondersteunt.
Reputatie 1
“Nederlandse providers ondersteunen ingebouwde simkaart iPhone XS niet”

www.nu.nl/mobiel/5466704/nederlandse-providers-ondersteunen-ingebouwde-simkaart-iphone-xs-niet.amp

“Volgens Bart Gravelink van Telecompaper speelt er nog een ander argument mee: een eSIM maakt het makkelijker om over te stappen op een andere provider, omdat je geen nieuwe fysieke simkaart meer aan hoeft te vragen. Providers willen deze overstap het liefst niet te makkelijk maken.”

Aha, dat is het dus, de grote providers spelen onder een hoedje omdat met een esim overstappen te makkelijk wordt. Vandaar de geheimzinnigheid en het ontwijken van vragen door te zeggen dat men het niet simpelweg niet weet.....
Reputatie 1
De functionaliteit is allang beschikbaar, Dit verhaal begint na een jaar een beetje op een kip-ei verhaal te lijken. Jammer dat partijen als KPN die pretenderen vernieuwend te zijn de huidige beschikbare technologie (kijk naar de introductie van de Apple Watch 3 met GSM) niet ondersteunen. Tijd voor een andere provider dus. Jammer na 25 jaar klant geweest te zijn.
Diep triest en droevig hoe kpn met hun klanten omgaat.
De reactie die je van de moderator hebt gekregen evenmin, die stond vorig jaar al bij een soortgelijke vraag meen ik.
Vastgeroest clubje is het daar bij kpn.
De uitrol zal heeeeeeel voorzichtig bij de zakelijke markt starten, let maar op. Die klanten raken ze namelijk liever niet kwijt..
Moet je maar eens kijken wat kpn nu ECHT heeft gedaan om klanten te houden of te belonen (uitgezonderd de 3 ‘gratis’ films met kerst die iedereen al heeft gezien?)
Het laatste mailtje dan misschien? O nee, dat ging over inflatieheffing. Meer betalen voor hetzelfde....
Schandalig!

(Moderators hoeven geen reactie te plaatsen)
De eerste provider die mij dmv esim op iPhone een oplossing biedt tegen het meezeulen van twee toestellen krijgt mijn hele quad-play pakket.
Reputatie 7
Waarom kies je dan niet voor een andere telefoon waar gewoon twee simkaarten in kunnen.
Mijn zoon heeft een OnePlus 5T met een prepaid sim kaart van T-Mobile waarmee wij als gezin onderling gratis bellen (ja, ook met prepaid) en een 1GB datasim van KPN (500MB verdubbeld door KPN Compleet voor min €4,99).
Waarom kies je dan niet voor een andere telefoon waar gewoon twee simkaarten in kunnen.

Waarom kies je dan niet voor een andere telefoon? De iPhone is een heel erg populaire telefoon en mensen zullen zo hun beweegredenen hebben om voor deze telefoon te kiezen. Dat KPN niet bereidwillig is om aan de vraag van klanten te voldoen, kan geen reden zijn, dat mensen dan maar op een andere telefoon moeten overstappen, toch?
Reputatie 7

Waarom kies je dan niet voor een andere telefoon waar gewoon twee simkaarten in kunnen.Waarom kies je dan niet voor een andere telefoon? De iPhone is een heel erg populaire telefoon en mensen zullen zo hun beweegredenen hebben om voor deze telefoon te kiezen. Dat KPN niet bereidwillig is om aan de vraag van klanten te voldoen, kan geen reden zijn, dat mensen dan maar op een andere telefoon moeten overstappen, toch?

Ik zeg toch ook niet dat ze moeten overstappen, maar als je af wilt van het "meezeulen van twee toestellen" dan is een overstap wellicht te overwegen.
Daarbij komt dat het aandeel van apparaten met eSim mogelijkheden in Nederland waanzinnig klein is. Dit is ook waarom de providers (niet alleen KPN) in Nederland helemaal geen haast maken met eSim, de baten wegen nog lang niet op tegen de kosten.


Waarom kies je dan niet voor een andere telefoon waar gewoon twee simkaarten in kunnen.Waarom kies je dan niet voor een andere telefoon? De iPhone is een heel erg populaire telefoon en mensen zullen zo hun beweegredenen hebben om voor deze telefoon te kiezen. Dat KPN niet bereidwillig is om aan de vraag van klanten te voldoen, kan geen reden zijn, dat mensen dan maar op een andere telefoon moeten overstappen, toch?
Ik zeg toch ook niet dat ze moeten overstappen, maar als je af wilt van het "meezeulen van twee toestellen" dan is een overstap wellicht te overwegen.
Daarbij komt dat het aandeel van apparaten met eSim mogelijkheden in Nederland waanzinnig klein is. Dit is ook waarom de providers (niet alleen KPN) in Nederland helemaal geen haast maken met eSim, de baten wegen nog lang niet op tegen de kosten.


Klopt. Vind het inderdaad raar. dat je mensen een compleet nieuwe telefoon aanbeveelt, terwijl KPN juist zou moeten bewegen in deze.
Reputatie 7
Klopt. Vind het inderdaad raar. dat je mensen een compleet nieuwe telefoon aanbeveelt, terwijl KPN juist zou moeten bewegen in deze.
Waarom zou KPN moeten bewegen dan in deze en wie gaat er voor de kosten opdraaien?
Als er nauwelijks vraag is, waarom zou je dan als organisatie veel moeten investeren in die paar gebruikers. Ik snap helemaal dat je als early-adapter graag zou willen zien dat je gebruik kunt maken van alle snufjes in je nieuwe telefoon, maar commercieel is het nog helemaal niet interessant voor de providers. Wanneer dat wel zo is, ik weet het niet.
Het aandeel toestellen met operationele dual-SIM is in Nederland heel laag en er lijkt in Nederland ook weinig behoefte in te zijn. Anders is dat bijvoorbeeld in China waar vrijwel iedereen een dual-SIM toestel heeft en mag je twee keer raden wat Apple gedaan heeft met de iPhone 10 in China? Juist, die heeft een dual-SIM slot, geen eSim maar gewoon dual-SIM.

Klopt. Vind het inderdaad raar. dat je mensen een compleet nieuwe telefoon aanbeveelt, terwijl KPN juist zou moeten bewegen in deze.Waarom zou KPN moeten bewegen dan in deze en wie gaat er voor de kosten opdraaien?
Als er nauwelijks vraag is, waarom zou je dan als organisatie veel moeten investeren in die paar gebruikers. Ik snap helemaal dat je als early-adapter graag zou willen zien dat je gebruik kunt maken van alle snufjes in je nieuwe telefoon, maar commercieel is het nog helemaal niet interessant voor de providers. Wanneer dat wel zo is, ik weet het niet.
Het aandeel toestellen met operationele dual-SIM is in Nederland heel laag en er lijkt in Nederland ook weinig behoefte in te zijn. Anders is dat bijvoorbeeld in China waar vrijwel iedereen een dual-SIM toestel heeft en mag je twee keer raden wat Apple gadaan heeft met de iPhone 10 in China? Juist, die heeft een dual-SIM slot, geen eSim maar gewoon dual-SIM.

Wie gaat opdraaien voor de kosten van een nieuwe dual-sim telefoon? Er zijn genoeg mensen met een telefoon van de zaak en privé telefoon. Apple heeft hier inderdaad geen dual-sim telefoon gelanceerd zoals in China. Waarom is dat denk je? Maar goed, leuk dat jij de kosten bij de consument wil leggen, ik zie liever, dat providers investeren in technologie die er toch gaat komen
Reputatie 7
Wie gaat opdraaien voor de kosten van een nieuwe dual-sim telefoon?
De persoon die hem wil gebruiken, niets mis mee.

Er zijn genoeg mensen met een telefoon van de zaak en privé telefoon.
Dat is dus niet waar, dat is maar een heeeeel klein percentage van de Nederlanders.
Het meerendeel Nederlanders met een telefoon van de zaak gebruikt die ook privé en heeft daarvoor een fiscale bijtelling net als bij de leaseauto.

Apple heeft hier inderdaad geen dual-sim telefoon gelanceerd zoals in China. Waarom is dat denk je?
Dat is toch logisch, als er vraag naar is en je wilt veel kunnen verkopen, dan ga je dat leveren.
Dat ze dat hier niet gedaan hebben spreekt boekdelen, er is onvoldoende vraag.

Maar goed, leuk dat jij de kosten bij de consument wil leggen, ik zie liever, dat providers investeren in technologie die er toch gaat komen
De kosten liggen uiteindelijk altijd bij de consument, linksom of rechtsom.
Nu is het zo dat de kosten voor de consument bij eSim (voorlopig) hoger zijn dan bij dual-SIM, dus moet je je afvragen welke voordelen die nieuwe technologie je dan brengt zodat dat die hogere kosten rechtvaardigt.
Dat die marketeers schermen met lagere drempel om van provider te wisselen waardoor er concurrerender aanbod zal komen ... wil je mijn mening daarover horen ... pure onzin, zo werkt dat niet. Waarom denk je dat al die providers zo hard bezig zijn met triple-play abonnementen en kortingen als je meerdere diensten afneemt? Juist, de drempel om te switchen te verhogen.

Wie gaat opdraaien voor de kosten van een nieuwe dual-sim telefoon?De persoon die hem wil gebruiken, niets mis mee.



Er zijn genoeg mensen met een telefoon van de zaak en privé telefoon.Dat is dus niet waar, dat is maar een heeeeel klein percentage van de Nederlanders.
Het meerendeel Nederlanders met een telefoon van de zaak gebruikt die ook privé en heeft daarvoor een fiscale bijtelling net als bij de leaseauto.



Apple heeft hier inderdaad geen dual-sim telefoon gelanceerd zoals in China. Waarom is dat denk je?Dat is toch logisch, als er vraag naar is en je wilt veel kunnen verkopen, dan ga je dat leveren.
Dat ze dat hier niet gedaan hebben spreekt boekdelen, er is onvoldoende vraag.



Maar goed, leuk dat jij de kosten bij de consument wil leggen, ik zie liever, dat providers investeren in technologie die er toch gaat komenDe kosten liggen uiteindelijk altijd bij de consument, linksom of rechtsom.
Nu is het zo dat de kosten voor de consument bij eSim (voorlopig) hoger zijn dan bij dual-SIM, dus moet je je afvragen welke voordelen die nieuwe technologie je dan brengt zodat dat die hogere kosten rechtvaardigt.
Dat die marketeers schermen met lagere drempel om van provider te wisselen waardoor er concurrerender aanbod zal komen ... wil je mijn mening daarover horen ... pure onzin, zo werkt dat niet. Waarom denk je dat al die providers zo hard bezig zijn met triple-play abonnementen en kortingen als je meerdere diensten afneemt? Juist, de drempel om te switchen te verhogen.

Nee, klopt weinig van wat je zegt. De iPhones die hier beschikbaar zijn, zijn dual-sim. Alleen hebben ze 1 normale simkaart en 1 eSim. Hoop dat het nu iets duidelijker is voor je? In jouw denken meegaand, is er dus genoeg vraag naar dual-sim, alleen levert de provider niet.
En een cliché als, de kosten liggen altijd bij de consument is te makkelijk. Maar goed, daar in meedenkend, zal een consument op jouw manier en een nieuwe telefoon kopen en dus hogere kosten hebben. Dus nog steeds duurder uit zijn.
Providers weten dat mensen deze dual-sim telefoons hebben, ik ook met Pixel 3, maar is het interessanter abo's met telefoon te verkopen, dan een eSim te leveren? Uiteraard, en dat kan wel eens de echte reden zijn, dat eSims nog niet gelanceerd worden
Reputatie 7
De iPhones die hier beschikbaar zijn, zijn dual-sim. Alleen hebben ze 1 normale simkaart en 1 eSim. Hoop dat het nu iets duidelijker is voor je?
Dat was me al duidelijk hoor. Het grote verschil zit hem in het feit dat je voorlopig nog niets kunt met het tweede deel van die dual-sim.

In jouw denken meegaand, is er dus genoeg vraag naar dual-sim, alleen levert de provider niet.
Nee, het over, overgrote meerendeel heeft die iPhone niet gekocht vanwege die dual-sim, maar vanwege de nieuwe iPhone. De vraag naar dual-sim is heel laag.

En een cliché als, de kosten liggen altijd bij de consument is te makkelijk. Maar goed, daar in meedenkend, zal een consument op jouw manier en een nieuwe telefoon kopen en dus hogere kosten hebben. Dus nog steeds duurder uit zijn.
Ook dat is weer fout, diegene die al een toestel met eSim gekocht hebben zijn inderdaad duurder uit, maar consumenten die welbewust op basis van hun criteria hun nieuwe telefoon kiezen zullen niet duurder maar eerder goedkoper uit zijn.

Providers weten dat mensen deze dual-sim telefoons hebben, ik ook met Pixel 3, maar is het interessanter abo's met telefoon te verkopen, dan een eSim te leveren? Uiteraard, en dat kan wel eens de echte reden zijn, dat eSims nog niet gelanceerd worden
Waarom dan, welke gedachtekronkel zit hier dan achter en wat is het verschil bij deze gedachte tussen een "echte" dual-sim telefoon en een telefoon met één sim kaart en een eSim? Elke provider, ook KPN, heeft een ruim aanbod in dual-sim telefoons. En wat is nu het werkelijke verschil tussen een tweede sim kaart of een eSim? Juist, een stukje plastic wat er misschien wel twee dagen over doet om bij je thuis afgeleverd te worden. Denk je nu echt dat dat voor een provider zo zwaar weegt om daarom maar niets met eSim te willen doen? Nee, natuurlijk niet, daar spelen natuurlijk hele andere afwegingen, iets met kosten en baten.
Het is raar dat KPN hier zo ingewikkeld over doet, het is een kosten verhaal niks meer niks minder. Duitsland heeft de esim nu al een tijd bij Vodafone (meer potentieel gebruikers), afgeschermd voor andere landen. Hier zijn deals gesloten. Aan de andere kant van de plas is er flexiroam die notabene wel een esim heeft die te gebruiken is via het KPN netwerk. Ik denk dat het zin heeft dat wij allemaal bij ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen gaan vragen naar de esim en dat er het vermoeden heerst dat er onderhandse afspraken zijn gemaakt (gaat KPN nooit toegeven, dit is namelijk strafbaar). Er zijn tal van mogelijkheden met deze nieuwe technologie, ook voor defensie en andere overheidsinstellingen. Dus mail, twitter, Facebook of wat dan ook naar Cora van Nieuwenhuizen om de esim in NL op de kaart te zetten.
Reputatie 7
De laatste die zich met eSim moet gaan bezighouden is wel de overheid.
De overheid kan het organisaties gelukkig ook niet verplichten om bepaalde technologie te ondersteunen anders dan als dat noodzakelijk zou zijn voor de nationale veiligheid. Dat is in deze natuurlijk niet het geval.
De laatste die zich met eSim moet gaan bezighouden is wel de overheid.
De overheid kan het organisaties gelukkig ook niet verplichten om bepaalde technologie te ondersteunen anders dan als dat noodzakelijk zou zijn voor de nationale veiligheid. Dat is in deze natuurlijk niet het geval.


De overheid moet controleren of men zicht de wet houdt, kartelvorming (onderlinge afspraken over concurrentie) is daar een onderdeel van. Ten tweede kan en mag het niet zo zijn dat door deze afspraken onze technologische ontwikkeling achterblijft op de rest van de wereld. De voordelen van de esim is niet alleen voor consumenten maar ook voor bedrijven en instanties en misschien ook R&D door universiteiten. Dus je conclusies zijn erg kort door de bocht.
Reputatie 7
De laatste die zich met eSim moet gaan bezighouden is wel de overheid.
De overheid kan het organisaties gelukkig ook niet verplichten om bepaalde technologie te ondersteunen anders dan als dat noodzakelijk zou zijn voor de nationale veiligheid. Dat is in deze natuurlijk niet het geval.
De overheid moet controleren of men zicht de wet houdt, kartelvorming (onderlinge afspraken over concurrentie) is daar een onderdeel van. Ten tweede kan en mag het niet zo zijn dat door deze afspraken onze technologische ontwikkeling achterblijft op de rest van de wereld. De voordelen van de esim is niet alleen voor consumenten maar ook voor bedrijven en instanties en misschien ook R&D door universiteiten. Dus je conclusies zijn erg kort door de bocht.

Nee, mijn conclusie is absoluut niet "kort door de bocht".
De overheid kan natuurlijk altijd een onderzoek instellen naar kartelvorming maar, geloof me, daar is hier absoluut geen sprake van. De reden waarom de providers in Nederland nog niet erg warm lopen voor eSim is puur en alleen gebaseerd op de kosten/baten analyse. Zolang daar nog rode cijfers onder de streep staan is het voor providers niet interessant om daadwerkelijk budget vrij te maken voor de implementatie van de eSim ondersteuning. Het is gewoon niet anders en economisch gezien is het ook volstrekt juist hoe de providers zich opstellen. Onze technologische ontwikkeling zal er overigens ook niets onder lijden. Als de vraag vanuit het bedrijfsleven groot genoeg zou zijn, dan zouden de providers de laatste zijn om geen ondersteuning van eSim aan te bieden. Blijkbaar is ook die vraag er nog niet in voldoende mate.


De laatste die zich met eSim moet gaan bezighouden is wel de overheid.
De overheid kan het organisaties gelukkig ook niet verplichten om bepaalde technologie te ondersteunen anders dan als dat noodzakelijk zou zijn voor de nationale veiligheid. Dat is in deze natuurlijk niet het geval.
De overheid moet controleren of men zicht de wet houdt, kartelvorming (onderlinge afspraken over concurrentie) is daar een onderdeel van. Ten tweede kan en mag het niet zo zijn dat door deze afspraken onze technologische ontwikkeling achterblijft op de rest van de wereld. De voordelen van de esim is niet alleen voor consumenten maar ook voor bedrijven en instanties en misschien ook R&D door universiteiten. Dus je conclusies zijn erg kort door de bocht.
Nee, mijn conclusie is absoluut niet "kort door de bocht".
De overheid kan natuurlijk altijd een onderzoek instellen naar kartelvorming maar, geloof me, daar is hier absoluut geen sprake van. De reden waarom de providers in Nederland nog niet erg warm lopen voor eSim is puur en alleen gebaseerd op de kosten/baten analyse. Zolang daar nog rode cijfers onder de streep staan is het voor providers niet interessant om daadwerkelijk budget vrij te maken voor de implementatie van de eSim ondersteuning. Het is gewoon niet anders en economisch gezien is het ook volstrekt juist hoe de providers zich opstellen. Onze technologische ontwikkeling zal er overigens ook niets onder lijden. Als de vraag vanuit het bedrijfsleven groot genoeg zou zijn, dan zouden de providers de laatste zijn om geen ondersteuning van eSim aan te bieden. Blijkbaar is ook die vraag er nog niet in voldoende mate.

Lang verhaal voor iemand die het oneens is met mijn stelling. Ook duidelijk waarom je reageerde als je verhaal met ‘nee’ begint.
If KPN or any mobile operator introduce esim biggest benefit will go to apple then apple cannot eat all the cake . mobile operators want share of benefit . it can only be done by holding back launch of esim. hold it until apple release some funds to support esim.
Apple or Android or other Manufacturing companies may benefit a little but using an esim is for end users most beneficial. Why? As new user of an Esim I can say it’s very easy to use more than one provider. I am now using my phone as hotspot with a local provider. Anyway I also want tu use in in my watch and I will end my contract with KPN and go to T-Mobile shortly.
btw it’s stupid to answer in English on a Dutch forum and yeah, I did so too and that’s the end of it.

Reageer