Esim bij KPN mogelijk?


Nu Apple en Samsung hun telefoons en smartwatches geschikt worden voor gebruik van esim is het wachten tot de providers daar ook in mee gaan.
Buitenlandse providers zijn er al wel klaar voor.
Technisch is het dus mogelijk. Waar wachten de nederlandse providers nog op?
Is er nog geen noodzaak omdat de nederlandse concurrent het ook nog niet heeft of zijn er andere redenen die daar bij meespelen?
Het zou fijn zijn als er een duidelijk antwoord komt.
Is er al een beslissing genomen dat het er komt? En zo ja, komt het er dan alleen voor de zakelijke markt of ook gelijk voor consumenten? Wat is eventueel de reden om hier verschil in te maken?
Als er door KPN al wel een keuze is gemaakt dat het er komt, hoe lang is dan de verwachting dat dit nog gaat duren?
Als er door KPN nog niet over nagedacht is (wat ik me niet kan voorstellen) zouden jullie dit dan toch op de agenda willen zetten?
Ik heb zowel zakelijk als ook privé een abonnement bij KPN lopen dus het lijkt me dat het dan ook niet uit zal maken. ( het lijkt me ook dat dat voor de meeste klanten geld die interesse hebben in een esim).
Het zou fijn zijn als er duidelijkheid komt, en ik denk dat je als provider hier echt het verschil mee kunt maken, zowel positief als negatief.
Ik hoop snel een positieve reactie te krijgen.

32 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Goedemiddag Paul, bedankt voor je bericht.

De informatie die op dit moment bekend is, is als volgt:

KPN gelooft in de toegevoegde waarde van eSIM. KPN vindt daarbij de toepassing van de GSMA standaarden een vereiste voor succesvolle implementatie van eSIM in de wereld en Nederland in het bijzonder. De technologie om eSIM’s te ondersteunen grijpt in op de kern van onze bedrijfsvoering en is daarmee een tijdrovende innovatie. Daarnaast geldt dat Apple de functionaliteit niet bij introductie van de nieuwe telefoons, maar pas later middels een software update beschikbaar zal stellen. De introductie van de mogelijkheid om smartwatches en smartphones met een eSIM op afstand van een SIM profiel te voorzien, is dan ook niet op korte termijn voorzien.


Nog geen uitsluitend antwoord dus, anders dan dat KPN er mee bezig is en de Nederlandse markt het nu nog niet ondersteunt.
Ik erger me al geruime tijd aan het gemis van de mogelijkheid van de e-sim in Nederland. Apple pay werkt daardoor niet. En een aantal functies beschikbaar op telefoons ook niet. De reden waarom is algemeen bekend. De angst voor snelle overgang naar andere providers. Wat via e-sim makkelijker is.

Mijn indruk is de volgende. Het lijkt er op dat KPN hier in de lead is. De andere providers lijken beïnvloed door de stellingname van KPN in deze. Want diezelfde providers stellen de e-sim mogelijkheid wel beschikbaar in het buitenland. Kortom er lijkt sprake van het "tegenhouden" van een mogelijkheid met als doel een grotere winst. Er wordt mogelijk gebruik gemaakt van een machtspositie hier. Die een grote groep mensen benadeeld. En dat moet je Europees rechtelijk bekijken. Ook lijkt het op een afspraak tussen de providers. Althans ik kan me aan die indruk niet onttrekken. De NMA gaat daar in Nederland over. Maar in deze is het vooral Europees rechtelijk verboden. Er stond een artikel in NRC het weekend en ik heb - enigszins bekend zijnde met mededingingsregels - de auteur gevraagd hier eens naar te kijken. Ik sluit niet uit dat dit nader onderzocht moet worden en zou willen adviseren aan iedereen die er belang bij heeft dit onder de aandacht te brengen. En anders zal ik dat mogelijk zelf (moeten) doen. Misschien zit ik er naast, maar het argument van 'de kern van de bedrijfsvoering' kan niet anders beteken dan in strijd met ons winstoogmerk. In de zin van ingewikkelde innovatie is dit naar het zich laat aanzien niet waar.

We gaan het zien. Ik zou in ieder geval aanraden hier niet langer mee te wachten voordat duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit. Want er klopt voor zover ik kan zien niet veel van. Ik geef jullie 3 tot max 6 maanden om te e-sim mogelijk te maken. Anders ga ik het laten onderzoeken. En ik zou adviseren het eens voor te leggen aan de afdeling compliance en juridische zaken want ik heb grote twijfel of dit wel OK is.
Reputatie 7
Uxmal schreef:

Ik erger me al geruime tijd aan het gemis van de mogelijkheid van de e-sim in Nederland. Apple pay werkt daardoor niet.

Wat heeft Apple Pay nu te maken de eSim.
Apple Pay zou immers ook beschikbaar komen op IPhones die helemaal geen eSim hebben.
wjb schreef:

Uxmal schreef:

Ik erger me al geruime tijd aan het gemis van de mogelijkheid van de e-sim in Nederland. Apple pay werkt daardoor niet.

Wat heeft Apple Pay nu te maken de eSim.
Apple Pay zou immers ook beschikbaar komen op IPhones die helemaal geen eSim hebben.

Klopt op zich, maar het hangt allemaal met elkaar samen. het tegenhouden van e-sim, de mogelijkheid van Apple pay enz. Allemaal tegenhouden van innovatie en als het een afspraak is tussen de banken en providers enz mogelijk 'misbruik van machtspositie'. We zullen zien. Het is goed als het onderzocht wordt. Want we lopen hopeloos achter vergeleken met andere landen in Europa. We hebben wel te maken met een Europese markt. Maar op zich heb je gelijk.
Reputatie 7
Toch heeft de ACM helemaal niets te vertellen over het feit dat of en zo ja wanneer KPN eSim moet ondersteunenn. Momenteel is het zo dat de benodigde investeringen domweg gewoon nog niet opwegen tegen de daarmee te behalen commerciële voordelen. De vraag is daarvoor nog veel te klein. Er is dan ook helemaal geen sprake van 'misbruik van machtspositie', maar puur van een commerciële afweging.
Artikel 82 EG Verdrag

"Onverenigbaar met de gemeenschappelijke markt en verboden, voor zover de handel tussen Lid – Staten daardoor ongunstig kan worden beïnvloed, is het, dat een of meer ondernemingen misbruik maken van een machtspositie op de gemeenschappelijke markt of op een wezenlijk deel daarvan
Dit misbruik kan met name bestaan in:
(.....)
b) het beperken van de produktie, de afzet of de technische ontwikkeling ten
nadele van de gebruikers"

Als je niet meer dan 50% vd markt in handen hebt kun je alleen niet spreken van machtspositie. Maar omdat de andere providers wel e-sim bieden in andere landen en niet in NL lijkt er een consensus cq "afspraak" te bestaan waarbij volgens mij dus KPN bepalend is. We zullen zien. Als uit zo komen dat er afspraken zijn is het waarschijnlijk wel in strijd met Europese regels. Althans dat denk ik. Maar ik ben geen specialist mededingingsrecht.

Als er niks veranderd ga ik er in ieder geval wel naar laten kijken. En dat kan ook gevolgen hebben. Ben er als consument klaar mee.
Nog even dit ter illustratie. krijg vandaag per mail reclame van KPN over het nieuwe toestel dat dus de mogelijkheid van e-sim heeft. Maar het woord e-sim komt niet voor in het stukje van KPN. Het wordt gewoon verzwegen. Terwijl er wel dit staat (even tussen haakjes de ironie of triestheid eigenlijk):

"Alle goede dingen komen in drieën. En dus lanceert Apple dit jaar drie nieuwe koningen van iPhones: de iPhone XR, iPhone Xs en iPhone Xs Max. Vanaf 14 september zijn de Xs en Xs Max online te koop bij KPN. Op de XR moet je nog iets langer wachten: tot 19 oktober. Als eerste besteld = als eerste in huis. Dit zijn de enige echte specs en facts van de nieuwe iPhones van 2018. (niet dus want geen woord over de dual sim en e-sim mogelijkheid van het XR en XS toestel) .

En dan dit: (...) met de nieuwe iPhones van 2018 in jouw broekzak ben jij helemaal on trend! (maar KPN dus niet). En: Apple zou Apple niet zijn als ze niet zouden eindigen met nog een extra onthulling; de klassieke 'One More Thing'. (KPN zou KPN niet zijn als ze technische ontwikkeling zouden stimuleren en mogelijk maken). Om je te schamen toch die argumentatie hierboven? Hemeletje lief.

Om deze reden stop ik voorlopig ook met de apple watch. Ik wil gewoon cellular kunnen gebruiken. Echt onvoorstelbaar dit.

Maar het probleem is we hebben dus geen keuze. Er is niet een provider die het beschikbaar stelt. Waarom niet? Omdat ze weten dat ze er samen beter van blijven het niet te doen. Dus het kan niet anders dan dat dat een afspraak is. Lijkt me althans. Zou wel heel toevallig zijn denk je niet? We moeten het maar eens laten onderzoeken. Maar misschien bedenken ze zich toch. We wachten nog even af zoals gezegd.
Reputatie 7
Wat wil je nu zeggen met jouw verhaal.
Vind jij dat KPN stevig moet gaan investeren in de eSim ondersteuning terwijl daar nauwelijks opbrengsten tegenover staan? Persoonlijk vind ik dat geen gezonde gedachte en het management van KPN (en de andere providers) dus blijkbaar ook niet.
Geloof me, het getal onder de streep is gewoon nog rood gekleurd en dan moet je als commercieel bedrijf vooral nog even niets doen, hoe jammer dat ook is voor die (paar) abonnees die hier om zitten te springen.
wjb schreef:

Wat wil je nu zeggen met jouw verhaal.
Vind jij dat KPN stevig moet gaan investeren in de eSim ondersteuning terwijl daar nauwelijks opbrengsten tegenover staan? Persoonlijk vind ik dat geen gezonde gedachte en het management van KPN (en de andere providers) dus blijkbaar ook niet.
Geloof me, het getal onder de streep is gewoon nog rood gekleurd en dan moet je als commercieel bedrijf vooral nog even niets doen, hoe jammer dat ook is voor die (paar) abonnees die hier om zitten te springen.



Ja je moet mee met de tijd. Als innovatief bedrijf zeker. Hoe eerder hoe beter. De markt is er klaar voor. De andere veronderstellingen kloppen ook niet. Je lijkt een KPN trol. Waarschijnlijk in dienst van KPN (gezien aantal hits ook). Echt dit is echt niet meer van deze tijd hoor om zo te reageren. Een beetje een giller ook wel.
Reputatie 7
Uxmal schreef:

De markt is er klaar voor.

Hoe kom je daarbij dat de markt er klaar voor is.
Er is maar een kleine vraag naar dual-sim telefoons en de Nederlandse consument heeft geen enkel probleem met het moeten gebruiken van een stukje plastic (sim-kaart) in zijn/haar telefoon.

Uxmal schreef:

wjb schreef:

De andere veronderstellingen kloppen ook niet.

Kom dan eens met argumenten waarom die "veronderstellingen" niet kloppen.

Uxmal schreef:

Echt dit is echt niet meer van deze tijd hoor om zo te reageren.

Als ik miljoenen zou moeten investeren om daarmee voorlopig nauwelijks iets te gaan verdienen, dan is de keuze heel makkelijk, dan doe ik die investering nog niet. Daar is ook anno 2018 niets raars aan, dat is een weloverwogen commerciële beslissing.
Bijna 40 procent van de geleverde smartphones in Europa heeft ruimte voor twee simkaarten, zo heeft analistenbureau Canalys becijferd. Dat NL wat achter loopt is door het tegenhouden door de providers. Natuurlijk is het een kwestie van marketing en innovatie. KPN is kennelijk niet geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen als daar niet direct profijt mee samenhangt. Als men in de auto industrie ook zo zou denken reden er nu geen elektrische auto's rond. En waren er bijvoorbeeld geen zonnecellen. Het geldt natuurlijk voor alle innovatie. Echt een kruideniersmentaliteit, jammer. OK van KPN moeten we het dus niet hebben als het gaat om ontwikkeling en techniek. Maar nu de vraag waarom de providers die het al wel ontwikkeld hebben het niet doen. En dat is het hem nu juist. Doordat KPN in de lead is. KPN gaat pas om als ze moet. En voor de andere providers is NL maar 2% vd markt en dus is de "afspraak" met KPN om deze innovatie voorlopig niet beschikbaar te stellen. Om te janken. Probeer je eens wat meer te interesseren in innovatie. En verdiep je eens in de Europese markt. Nee ik snap wel dat je daar als KNP geen enkel belang bij hebt en dat is juist waarom we af moeten van een dominant bedrijf in 1 land. Maar zoals gezegd ik ga het tot uit laten zoeken. Staan hoge boetes op. https://alertify.eu/esim-card-market-europe-market-accounts-for-dominant-share-in-global-market/
Reputatie 7
Uxmal schreef:

Bijna 40 procent van de geleverde smartphones in Europa heeft ruimte voor twee simkaarten, zo heeft analistenbureau Canalys becijferd.

Klopt.

Uxmal schreef:

Dat NL wat achter loopt is door het tegenhouden door de providers.

In Nederland ligt dat percentage beduidend lager, maar ik heb nog geen "bewijzen" gezien dat dit door de providers tegengehouden zou worden. Er worden gewoon dual-sim telefoons op de KPN site aangeboden. Heb je een bronverwijzing voor jouw stelling.

Uxmal schreef:

En voor de andere providers is NL maar 2% vd markt en dus is de "afspraak" met KPN om deze innovatie voorlopig niet beschikbaar te stellen.

Heb je een bronverwijzing t.a.v. die "afspraak".
wjb schreef:

Uxmal schreef:

Bijna 40 procent van de geleverde smartphones in Europa heeft ruimte voor twee simkaarten, zo heeft analistenbureau Canalys becijferd.

Klopt.

Uxmal schreef:

Dat NL wat achter loopt is door het tegenhouden door de providers.

In Nederland ligt dat percentage beduidend lager, maar ik heb nog geen "bewijzen" gezien dat dit door de providers tegengehouden zou worden. Heb je een bronverwijzing voor jouw stelling.



Uxmal schreef:

En voor de andere providers is NL maar 2% vd markt en dus is de "afspraak" met KPN om deze innovatie voorlopig niet beschikbaar te stellen.

Heb je een bronverwijzing t.a.v. die "afspraak".



"The GSMA is the organisation that represents the interests of mobile operators around the globe, and it has announced a standard for this new kind of SIM. Besides Samsung and Apple, AT&T, Deutsche Telekom, Etisalat, Hutchison Whampoa (owner of Three and soon O2), Orange, Telefónica (the current O2 owner) and Vodafone are also said to be on board."
Nu Vodafone zich als provider heeft gecommitteerd tegenover de GSMA is de vraag waarom ze in NL dat dan niet doen. Nee ik kan dat op dit moment niet bewijzen, maar 1 + 1 = 2. Maar goed het is te onderzoeken. Ook binnen KPN. De autoriteiten kunnen dat doen als er een vermoeden is.
De eerste vraag die Vodafone gesteld moet worden is u heeft zich gecommitteerd. Wat is de reden dat u het dan in bepaalde gebieden niet doet? (in casu NL) Dan zouden ze denk ik niet zeggen, omdat we met KNP en de andere providers afgesproken hebben het niet te doen. Maar het ruikt er wel naar. Ze zullen denk ik zeggen, omdat anderen het ook nog niet doen. We zullen zien wat er uit komt. Maar dat is voor later zorg. Wellicht is het toch aan te raden wel te beginnen en niet langer te wachten. En ook om economische redenen. En overigens denk ik dat de software - want dat is het - allang klaar staat.

"The smartphone application segment is envisaged to exhibit a robust 26.3% CAGR from 2019 to 2025. Dus een steiging van 100% ten opzichte van 2016. Global eSIM card market will exhibit an impressive CAGR of 13.5%, rising from a valuation of US$4,095.6 mn in 2016 to an opportunity of US$14,613.1 mn by 2025.
Dus kom onder die steen vandaag. En aan het werk! En niet langer misbruik maken van de machtspositie dit tegen te houden. Kom op zeg.

Voor wie dit leest en wat meer wil eten over de e-sim lees dit:
https://www.trustedreviews.com/opinion/what-is-an-e-sim-2926904
Reputatie 7
Uxmal schreef:

Global eSIM card market will exhibit an impressive CAGR of 13.5%, rising from a valuation of US$4,095.6 mn in 2016 to an opportunity of US$14,613.1 mn by 2025. Dus kom onder die steen vandaag. En aan het werk!

Dus in de komende zeven jaar groeit de eSim markt met een factor 3,5. Wow, I'm impressed en dergelijke getallen geven des te meer aan waarom providers niet al te hard lopen. Als de vraag naar eSim ondersteuning nu heel laag is, dan is deze in 2025 blijkbaar nog altijd (3x) heel laag. Dat geeft providers nog jaren de tijd. Weet je overigens dat eSim in 10 van de 196 landen ondersteund wordt.
Weet je dat Apple de Xs (max) in China levert met een gewoon dual-sim slot. Dat doen ze omdat er ook daar geen provider is die eSim ondersteunt maar het percentage dual-sim telefoons daar wel boven de 90% ligt.
Per jaar bedoel je. Je vergist je dus, de stijging is enorm in aantallen. En zal nog veel sneller gaan. Waarschijnlijk zal het zelfs de toekomst zijn. Dat kun je niet ontkennen. En dat 'jaren de tijd' geeft ook aan dat je helemaal NIET WIL innoveren. Grote landen in Europa ondersteunen het inderdaad. De rest vd wereld volgt dan later. NL loopt niet voorop dat is duidelijk. Finland komt ook, Duitsland, UK enz. Echt het wordt gewoon standaard. Dus wacht niet langer.

China is een verhaal apart. Ook vanwege "staatsveiligheid". Dual sim was handig geweest zonder e-sim, zoals in China. Maar technische bedrijven verwachten logischerwijs dat de westerse landen innovaties plegen en ook aan de belangen van consumenten denken. Het is overduidelijk dat e-sim voordeel heeft voor de consument.

Nu moet KPN dat niet langer tegenhouden en gewoon mee doen. En stoppen met dat tegenhouden van ontwikkeling in het voordeel van de klant. KPN zal er echt niet van omvallen hoor. Dat hadden de andere providers het allang geïntroduceerd.

We will see. Laten we het er maar op houden dat we het eens zijn dat we het niet eens zijn en dat jij in het belang van KPN denk en ik in het belang van de klant.
Reputatie 7
eSim heeft uiteraard z'n voordelen en er komt uiteraard een moment dat ook KPN eSim zal ondersteunen. Het enige dat ik zeg is dat KPN en de andere providers geen haast hoeven te hebben aangezien de vraag naar eSim ondersteuning nog heel laag is en deze naar mijn verwachting voorlopig ook niet sterk zal stijgen. Als in 2025 de omzet van eSim houdende apparaten 3,5 keer het volume is van 2016, dan zal zelfs in 2025 de vraag naar eSim ondersteuning nog laag zijn en dus is de noodzaak nu te investeren in eSim afwezig.

KPN houdt ook niets tegen, KPN is alleen zelf nog niet gestart met die investering in eSim en dat is gewoon een commerciële afweging, niets anders..

Ik denk juist wel in het belang van de klant immers als een investering zich niet terugbetaalt dan is vroeg of laat de klant de dupe omdat deze geconfronteerd zal worden met hogere abonnementsprijzen. De eSim bezitter is niet de klant.
Reputatie 1
“Nederlandse providers ondersteunen ingebouwde simkaart iPhone XS niet”

www.nu.nl/mobiel/5466704/nederlandse-providers-ondersteunen-ingebouwde-simkaart-iphone-xs-niet.amp

“Volgens Bart Gravelink van Telecompaper speelt er nog een ander argument mee: een eSIM maakt het makkelijker om over te stappen op een andere provider, omdat je geen nieuwe fysieke simkaart meer aan hoeft te vragen. Providers willen deze overstap het liefst niet te makkelijk maken.”

Aha, dat is het dus, de grote providers spelen onder een hoedje omdat met een esim overstappen te makkelijk wordt. Vandaar de geheimzinnigheid en het ontwijken van vragen door te zeggen dat men het niet simpelweg niet weet....
Reputatie 7
Ik zet zeer grote vraagtekens bij de bewering dat eSim het overstappen zo makkelijk zou maken dat daarom providers de eSim zouden mijden. Ik kan me niet voorstellen dat een weldenkende consument zich laat weerhouden om over te stappen naar de voor hem/haar beste provider puur en alleen omdat er een stukje plastic (sim kaart) in de telefoon geduwd moet worden waar je misschien ook nog een paar dagen op moet wachten.
Bedrijven laten zich daar natuurlijk al helemaal niet door tegenhouden.
De in het artikel aangehaalde uitspraak van T-mobile lijkt mij dan ook veel dichter bij de waarheid te liggen. Dat daardoor investeringen nog uitgesteld worden is dan natuurlijk logisch.
Hier een zelfde soort discussie: ook mensen die zich ergeren aan KPN in deze https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/apple-watch-3-cellulair-esim-ondersteuning-kpn-448101/index1.html#post671106

Het is zoiets als dat je dokter bent en de eed of belofte hebt afgelegd om mensen beter te maken en dat je dat dan niet doet omdat je kern van je bedrijfsvoering winst maken is. Als innovatie en ontwikkeling niet in je genen zit, niet de kern is van een technisch bedrijf, wat ben je dan?

Dan leef je enkel voor je aandeelhouders. Niet meer voor de kern van waar het om gaat. waar het allemaal om begonnen is,. De reden dat mensen techniek gaan studeren. Deze reden dat mensen bij KPN willen werken. De reden waarom je wel of niet trots bent op je bedrijf.
Reputatie 7
Uxmal schreef:

Het is zoiets als dat je dokter bent en de eed of belofte hebt afgelegd om mensen beter te maken en dat je dat dan niet doet omdat je kern van je bedrijfsvoering winst maken is.

Persoonlijk vind ik deze vergelijking een beetje de plank mis slaan. KPN heeft als commercieel bedrijf helemaal geen "belofte gedaan om mensen "beter" te maken" en winst maken is natuurlijk een belangrijke pijler voor een commercieel en beursgenoteerd bedrijf. Daar is mijns inziens ook niets mis mee.

Uxmal schreef:

Als innovatie en ontwikkeling niet in je genen zit, niet de kern is van een technisch bedrijf, wat ben je dan?

Er is mijns inziens voor KPN niets "innoverends" aan de eSim maar goed, dat is maar een mening. Als je precies weet wat je moet doen om de eSim te ondersteunen en hoe lang het duurt om dat te impelementeren, dan ben je dus klaar voor de toekomst. Zodra de vraag groot genoeg wordt om de investering te rechtvaardigen, kan je direct beginnen. Eerder beginnen is commercieel gezien niet handig en dat is wat iedereen uit "eigenbelang" gemakshalve over het hoofd ziet.
Ik geef die providers groot gelijk dat ze rustig de tijd nemen en op commerciële gronden zullen beslissen of en zo ja wanneer ze de eSim zullen gaan ondersteunen.
Je doet alsof je onafhankelijk bent maar aan het aantal reacties te zien werk je voor KPN. Het wordt pas triest dat we vanuit KPN niet meer met gemotiveerde mensen spreken maar controllers. Als het alleen om geld zou gaan kan je ook aardappelen gaan verkopen. Kun je overal je zelfde praatje houden. Man zo is nog nooit een bedrijf groot geworden. Klinkt niet bepaald geniaal.
Reputatie 7
Uxmal schreef:

Je doet alsof je onafhankelijk bent maar aan het aantal reacties te zien werk je voor KPN.

Nee, ik werk absoluut niet voor KPN, ik ben directeur grootaandeelhouder van mijn eigen ICT bedrijf.

Geloof me, als je weet wat je moet doen om een nieuwe ontwikkelingen zoals de eSim te ondersteunen en je weet hoeveel tijd de implementatie in beslag zal nemen, dan is dat voldoende. Commercieel gezien moet vooral niet willen om overal "direct" in te stappen.
Natuurlijk is dat voor de groep "early adapters" een vervelende boodschap want het betekent dat je langer moet wachten totdat je gebruik kunt maken van die nieuwe ontwikkelingen. Toch is het voor mij de normaalste zaak van de wereld. Als de cijfertjes onder de streep rood kleuren en een lage groei van de vraag op korte termijn ook geen groene cijfers mogelijk maakt, dan kan je die investering beter uitstellen. Dat is ook beter voor de klant immers die zal dan ook niet belast worden met stijgende abonnementsprijzen om die investering toch terug te verdienen.

Hoe graag ik ook zou zien dat eSim gisteren al ondersteund zou worden, ik vind het volstrekt gerechtvaardigd dat de providers nog terughoudend zijn om de benodigde gelden beschikbaar te stellen voor de implementatie van de ondersteuning van eSim.
Ben zo VOOR EU bemoeienis met de providers. Als een nationaal dominant bedrijf ambities tegen. houdt. Ondanks de Europese markt. Wordt er nog steeds protectionistisch gehandeld. Een bedrijf dat een bepaalde dominantie heeft (in dit geval in NL) kan de markt gewoon op slot gooien. Ben benieuwd wat KPN er voor terug krijgt dat de meer Europees gerichte providers zich voor dit karretje laten spannen. We zouden eigenlijk massaal moeten overstappen. Maar dat kan niet, want we hebben geen keuze. Ik moest al een Franse Boon kaart gebruiken om Apple pay te gebruiken op m'n Apple watch in NL. Wat moet ik nu weer verzinnen om e-sim hier te laten werken? Misschien mijn Franse Orange nummer gebruiken? Orange doet ook nog niet mee volgens mij. Will see kom er wel achter. En KPN heeft nog 6 mnd min 1 week.
Reputatie 7
Ik snap niet waarom je niet wilt begrijpen dat hier door de providers niets anders dan een commerciële afweging gemaakt wordt en dat die commerciële afweging doodordinair gewoon nog rode cijfertjes laat zien. Er zit hier niets, maar dan ook niets aan protectionistisch handelen achter laat staan het op slot gooien van de markt.
Simpelweg een te lage vraag, that's it.
Reputatie 1
T mobile en Vodafone zitten wel in Duitsland. Zij ondersteunen esim daar wel. Omdat de markt groter is? En hoeveel investering is hier voor nodig vraag ik mij af? Dit is toch puur iets software-matig? Als ze het daar al doen kunnen ze het toch makkelijk doorrollen? Ik zie het gewoon als een extra stukje service. Ik ben geen expert op dit vlak, maar dit kan echt niet veel extra kosten met zich meebrengen lijkt mij.

Reageer