Esim bij KPN mogelijk?

• 14 september 2018
  • 43 reacties
  • 23305 keer bekeken

Toon eerste bericht

43 reacties

Reputatie 7
T mobile en Vodafone zitten wel in Duitsland. Zij ondersteunen esim daar wel. Omdat de markt groter is?Ja, Duitsland heeft veel meer inwoners (abonnees) en daarbij is ook nog eens het percentage dual-sim gebruikers hoger dan in Nederland.

En hoeveel investering is hier voor nodig vraag ik mij af? Dit is toch puur iets software-matig? Als ze het daar al doen kunnen ze het toch makkelijk doorrollen? Ik zie het gewoon als een extra stukje service. Ik ben geen expert op dit vlak, maar dit kan echt niet veel extra kosten met zich meebrengen lijkt mij.Daar vergis je je heel sterk. Ja, het is software, maar software is kostbaar en ook zullen er andere processen ingericht moeten worden om de eSim te ondersteunen. Zoiets gaat al snel in de bedragen met 7 cijfers lopen.
Volgens mij is het een win-win sitiatie voor iedereen.

Stakeholder advantages in an e-SIM environment

Adoption of e-SIM as the standard across consumer devices brings several advantages for most stakeholders in the industry: IoT-enabled product manufacturers (for example, connected-car or wearables manufacturers) would have the ability to build devices with “blank” SIMs that could be activated in the destination country. This functionality would make for easy equipment connectivity and allow manufacturers to offer new products in new market segments.

By adopting e-SIM technology, mobile network operators can benefit from the opportunity to take a leading role in the IoT market. They would also have the ability to provide convergent offers with multiple devices (for instance, the smart car and smart watch) under a single contract with the consumer more conveniently than they would using physical SIM cards.

Consumers benefit from the network-selection option that embedded connectivity technology provides. The ability to change providers easily means that e-SIM customers don’t have to carry multiple SIMs, have full tariff transparency, and can more easily avoid roaming charges.

Mobile-device manufacturers may be able to take control of the relationship with the customer because e-SIM, at least technically, allows for disintermediation of network operators from the end-to-end relationship. E-SIM also frees up valuable device “real estate,” which gives manufacturers an opportunity to develop even more features using the space once occupied by traditional SIM cards.

SIM vendors don’t lose in the e-SIM scenario either. Their competency in security and profile creation positions them to be valuable players in the new ecosystem. Key architecture activities, such as managing the e-SIM-generation service, are among the roles that SIM vendors are uniquely qualified to take on.
Bijna 40 procent van de geleverde smartphones in Europa heeft ruimte voor twee simkaarten, zo heeft analistenbureau Canalys becijferd. Dat NL wat achter loopt is door het tegenhouden door de providers. Natuurlijk is het een kwestie van marketing en innovatie. KPN is kennelijk niet geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen als daar niet direct profijt mee samenhangt. Als men in de auto industrie ook zo zou denken reden er nu geen elektrische auto's rond. En waren er bijvoorbeeld geen zonnecellen. Het geldt natuurlijk voor alle innovatie. Echt een kruideniersmentaliteit, jammer. OK van KPN moeten we het dus niet hebben als het gaat om ontwikkeling en techniek. Maar nu de vraag waarom de providers die het al wel ontwikkeld hebben het niet doen. En dat is het hem nu juist. Doordat KPN in de lead is. KPN gaat pas om als ze moet. En voor de andere providers is NL maar 2% vd markt en dus is de "afspraak" met KPN om deze innovatie voorlopig niet beschikbaar te stellen. Om te janken. Probeer je eens wat meer te interesseren in innovatie. En verdiep je eens in de Europese markt. Nee ik snap wel dat je daar als KNP geen enkel belang bij hebt en dat is juist waarom we af moeten van een dominant bedrijf in 1 land. Maar zoals gezegd ik ga het tot uit laten zoeken. Staan hoge boetes op. https://alertify.eu/esim-card-market-europe-market-accounts-for-dominant-share-in-global-market/

Je gooit nu toestellen met dual sim en eSim door elkaar.
Maar goed blijkbaar gaat het je meer over kartelcomplottheorieen dan om daadwerkelijke innovatiestrategieen.
Ik snap niet waarom je niet wilt begrijpen dat hier door de providers niets anders dan een commerciële afweging gemaakt wordt en dat die commerciële afweging doodordinair gewoon nog rode cijfertjes laat zien. Er zit hier niets, maar dan ook niets aan protectionistisch handelen achter laat staan het op slot gooien van de markt.
Simpelweg een te lage vraag, that's it.

Onzin, Ik (en vele anderen) wil wel een tientje per maand betalen voor geactiveerde esim voor een apple watch.. Verder vind ik je commerciële gedachten gang erg 'short term' Uiteraard heeft een provider er direct baat bij, hoe meer haakjes je in een klant zet hoe lastiger het wordt om weg te gaan..
Kijk maar naar Apple, het hele eco systeem is aan elkaar gelinkt van Apple. Ondanks dat ik geen Apple fanboy ben (heb ook een Note 😎 kan ik toch niet zonder mijn iPhone, want met mijn iPhone kan ik mijn Apple TV bedienen, mijn Apple TV is weer gelinkt aan mijn iTunes movie bibliotheek, als ik mijn Macbook verkoop kan ik weer geen lokale filmbestanden kijken op mijn Apple TV. En tja zo'n iPad het is gewoon een geweldig apparaat wat bijna net zo goed is als een high end laptop.
Reputatie 7
Snapt dan niemand hoe commercie werkt en denkt dan iedereen dat er geen aanzienlijke investeringen nodig zijn om de eSim te ondersteunen.
Geloof me, als de vraag laag is (en dat is hij) dan rest de vraag of en zo ja wanneer je moet gaan beginnen met het implementeren van functionaliteit om de eSim te gaan ondersteunen.
Het is niet nodig en zelfs onverstandig om daarmee te beginnen opdat je ruim voordat de vraag voldoende is al klaar bent. De return on investment is dan in de beginperiode simpelweg te laag en daar worden geldschieters en aandeelhouders niet vrolijk van.

Onzin, Ik (en vele anderen) wil wel een tientje per maand betalen voor geactiveerde esim voor een apple watch..
Is dat tientje extra bovenop een (data) abonnement voor de iWatch?
Weet jij hoeveel iWatches er in Nederland verkocht zijn?
Denk je dat dat aantal überhaupt interessant is om op basis daarvan die investering te rechtvaardigen?
Snapt dan niemand hoe commercie werkt en denkt dan iedereen dat er geen aanzienlijke investeringen nodig zijn om de eSim te ondersteunen.
Geloof me, als de vraag laag is (en dat is hij) dan rest de vraag of en zo ja wanneer je moet gaan beginnen met het implementeren van functionaliteit om de eSim te gaan ondersteunen.
Het is niet nodig en zelfs onverstandig om daarmee te beginnen opdat je ruim voordat de vraag voldoende is al klaar bent. De return on investment is dan in de beginperiode simpelweg te laag en daar worden geldschieters en aandeelhouders niet vrolijk van.

Onzin, Ik (en vele anderen) wil wel een tientje per maand betalen voor geactiveerde esim voor een apple watch..Is dat tientje extra bovenop een (data) abonnement voor de iWatch?
Weet jij hoeveel iWatches er in Nederland verkocht zijn?
Denk je dat dat aantal überhaupt interessant is om op basis daarvan die investering te rechtvaardigen?

Wederom, kortzichtig denken van je.. je maakt de klant afhankelijk van je diensten. Hierdoor krijg je meer binding met je klanten. Verder zijn er alleen al van de Apple Watch 3e generatie 18 miljoen stuks verkocht. Ik vermoed dat er wel meer dan een paar in Nederland rondlopen. En even voor je beeldvorming; de Apple watch 4 is bijna niet aan te slepen.

Hoe denk je dat bedrijven als Google en Instagram groot geworden zijn? Eerst investeren investeren en nog eens investeren. Geld verdienen kan altijd nog.
Reputatie 7
Wederom, kortzichtig denken van je.. je maakt de klant afhankelijk van je diensten. Hierdoor krijg je meer binding met je klanten.
Je vergeet hierbij het allerbelangrijkste en dat is welke klant?
Die "paar" die een iWatch hebben en/of een iPhone Xs en de eSim willen gebruiken voor een tweede abonnement?
Dat aantal is absoluut (nog) niet interessant en rechtvaardigt absoluut niet om daar (nu al) die grote investering voor te doen.

Klantbinding is zo ongeveer het belangrijkste waar de providers zich op (moeten) richten, helemaal eens. Vandaar ook dat er zoveel voordeeltjes gegeven worden bij die Alles-in-1 abonnementen.

Verder zijn er alleen al van de Apple Watch 3e generatie 18 miljoen stuks verkocht. Ik vermoed dat er wel meer dan een paar in Nederland rondlopen.
18 miljoen wereldwijd, dat zijn er dus echt maar een "paar" in Nederland.

En even voor je beeldvorming; de Apple watch 4 is bijna niet aan te slepen.
Heb jij dan inzage in de verkoopcijfers?
Ik niet, maar als ik om me heen kijk dan moet ik zeggen dat ook die niet echt zoden aan de dijk lijkt te zetten. In ieder geval valt het aantal volledig in het niet bij het aantal mobiele telefoons.

Hoe denk je dat bedrijven als Google en Instagram groot geworden zijn? Eerst investeren investeren en nog eens investeren. Geld verdienen kan altijd nog.
Eerst slim investeren en nog eens slim investeren. En geld blijven verdienen.
Ik zie dat je weer in je "Apple is klein en verkoopt zo ontzettend weinig" verhaaltje zit wjb, maar eSIM wordt door meer toestellen dan alleen die van Apple aangeboden, bijvoorbeeld toestellen van Google, Samsung en Huwai. Daarnaast is eSIM ook beschikbaar in landen die veel kleiner zijn dan Nederland (ik noem een Oostenrijk, Kroatië, Tsjechië) dus echt, al je argumenten hebben eigenlijk totaal geen basis.

Oh, en ga eens naar een sportschool, bijvoorbeeld, en zie hoeveel mensen daar rondlopen met een Apple Watch (zo heet dat ding, geen iWatch, dat mag je na al die jaren afgeven op Apple toch wel weten ondertussen).

Dus, kort samengevat, ondanks je gevit op de Apple-klant, ook klanten van andere merken zullen gebruik maken van eSIM, en dat zullen alleen maar meer mensen worden. Want je weet diep van binnen ook dat alle andere telefoonmerken functies van de iPhone zullen kopiëren.

En als providers in veel kleinere landen de eSIM kunnen aanbieden, zonder daar failliet aan te gaan, dan moeten KPN, Vodafone etc. dat zeker ook kunnen.
Reputatie 7
Ik zie dat je weer in je "Apple is klein en verkoopt zo ontzettend weinig" verhaaltje zit wjb, maar eSIM wordt door meer toestellen dan alleen die van Apple aangeboden, bijvoorbeeld toestellen van Google, Samsung en Huwai.
Klopt, er zijn een aantal ander merken die ook eSim ondersteunen. Toch is de markt in Nederland nog veel te klein om de benodigde investeringen te rechtvaardigen die nodig zijn om eSim te ondersteunen.
Bij de providers komt er onder de streep gewoon nog een rood cijfertje te staan en is het beter om die investeringen achterwege te laten. Dat is niet alleen bij KPN zo, maar ook bij T-Mobile en Vodafone zie je eigenlijk nog geen bewegingen.

Daarnaast is eSIM ook beschikbaar in landen die veel kleiner zijn dan Nederland (ik noem een Oostenrijk, Kroatië, Tsjechië) ...
Klopt, in Nederland is er nauwelijks behoefte aan dual-sim toestellen terwijl in China vrijwel elk toestel een dual-sim toestel is. Ik weet niet wat het percentage dual-sim toestellen in Oostenrijk is, maar waarschijnlijk ligt dit hoger dan in Nederland waardoor providers daar wellicht wel een groen cijfertje onder de streep zien.

Oh, en ga eens naar een sportschool, bijvoorbeeld, en zie hoeveel mensen daar rondlopen met een Apple Watch (zo heet dat ding, geen iWatch, dat mag je na al die jaren afgeven op Apple toch wel weten ondertussen).
Het aantal smartwatches is t.o.v. het aantal mobiele telefoons natuurlijk marginaal en volstrekt oninteressant voor providers. Het is dan ook lachwekkend om smartwatches als argument op te voeren voor het "moeten" gaan ondersteunen van eSim.

Dus, kort samengevat, ondanks je gevit op de Apple-klant, ook klanten van andere merken zullen gebruik maken van eSIM, en dat zullen alleen maar meer mensen worden
eSim zal er absoluut een keer gaan komen, maar zolang de cijfertjes onder de streep rood zijn zal je zien dat providers absoluut niet zullen staan te springen om het te gaan ondersteunen en dat is hun goed recht en ook heel verstandig.

Want je weet diep van binnen ook dat alle andere telefoonmerken functies van de iPhone zullen kopiëren.
Daar ben ik een volstrekt andere mening toegedaan. Ik zie bij Apple eigenlijk nauwelijks innovatie in de afgelopen jaren. Ook ben ik van mening dat apparatuur van Apple absoluut niet meer tot de top behoort en dat er andere merken zijn die de iPhones links er rechts ingehaald hebben.
Beste wjb, je mag echt wel iets minder van de toren blazen, het lijkt me sterk dat je in de Raad van Bestuur van KPN, of enig andere Europese telecom provider zit, dat je toegang hebt tot deze gedetailleerde financiële gegevens. Je bent zo vol van jezelf, zo overtuigd van je eigen gelijk, en zo ontzettend aanwezig (krijg je betaald of zo?) dat je alleen al lezen op dit forum bijzonder onplezierig maakt, laat staan reageren, want dan krijg je meteen een arrogante reactie om je oren. Dit heb ik ook al aangegeven op Twitter tegen KPN, niet met naam, maar wel dat verwijzen naar dit forum kansloos is, want de lokale betweters zorgen wel dat je nog eens 2x nadenkt voor dat je hier überhaupt reageert.
Reputatie 7
Als jij mijn vorige reactie arrogant vond, dan vraag ik me af op basis waarvan je tot dat oordeel gekomen bent. Maar goed, als jij dat vindt, even goede vrienden.

Bron.
@KPN. inmiddels zijn we 10 maanden verder. Wat is de status nu?
@KPN, daar ben ik ook benieuwd naar....

https://www.theverge.com/2019/7/26/8931784/t-mobile-sprint-merger-esim-justice-department-requirement-sim-card

In de toekomst zou alles ESIM zijn, maar als niemand innovatie wil doen dan blijft het voorlopig zoals het is.

De spec is uitgebracht in 2016....

http://www.roamingbuzz.com/what-mobile-devices-that-support-esim-flexiroam/
Reputatie 7
Badge +20
@Willempy, helaas nog geen updates hierover!
T-Mobile komt mogelijk met eSIM..

Toch maar overwegen over te stappen...

https://www.iculture.nl/nieuws/gerucht-esim-komst/
Reputatie 1
Als KPN esim niet gaat ondersteunen dan ga ik op korte termijn overstappen.
Na wat reacties te hebben gelezen over T-Mobile en de info over de eSim hierboven, heb ik ff een korte chat met hun gehad.

Oftewel nog even wachten en we kunnen massaal overstappen naar een provider die het wel gaat aanbieden. Tenzij KPN natuurlijk nu ook eindelijk eens met een zinnig statement komt en zich niet (in de persoon van "wjb") er met onzin uitspraken over het wel of niet investeren en rode of zwarte cijfers, vanaf maakt.
Reputatie 7
Wat leuk dat de provider waar ik al sinds jaar en dag mijn mobiele telefonie bij heb ondergebracht gaat komen met de ondersteuning van e-sim.

Reageer