Esim bij KPN mogelijk?


Reputatie 1
Nu Apple en Samsung hun telefoons en smartwatches geschikt worden voor gebruik van esim is het wachten tot de providers daar ook in mee gaan.
Buitenlandse providers zijn er al wel klaar voor.
Technisch is het dus mogelijk. Waar wachten de nederlandse providers nog op?
Is er nog geen noodzaak omdat de nederlandse concurrent het ook nog niet heeft of zijn er andere redenen die daar bij meespelen?
Het zou fijn zijn als er een duidelijk antwoord komt.
Is er al een beslissing genomen dat het er komt? En zo ja, komt het er dan alleen voor de zakelijke markt of ook gelijk voor consumenten? Wat is eventueel de reden om hier verschil in te maken?
Als er door KPN al wel een keuze is gemaakt dat het er komt, hoe lang is dan de verwachting dat dit nog gaat duren?
Als er door KPN nog niet over nagedacht is (wat ik me niet kan voorstellen) zouden jullie dit dan toch op de agenda willen zetten?
Ik heb zowel zakelijk als ook privé een abonnement bij KPN lopen dus het lijkt me dat het dan ook niet uit zal maken. ( het lijkt me ook dat dat voor de meeste klanten geld die interesse hebben in een esim).
Het zou fijn zijn als er duidelijkheid komt, en ik denk dat je als provider hier echt het verschil mee kunt maken, zowel positief als negatief.
Ik hoop snel een positieve reactie te krijgen.

36 reacties

Reputatie 7
Als jij mijn vorige reactie arrogant vond, dan vraag ik me af op basis waarvan je tot dat oordeel gekomen bent. Maar goed, als jij dat vindt, even goede vrienden.



Bron.
Beste wjb, je mag echt wel iets minder van de toren blazen, het lijkt me sterk dat je in de Raad van Bestuur van KPN, of enig andere Europese telecom provider zit, dat je toegang hebt tot deze gedetailleerde financiële gegevens. Je bent zo vol van jezelf, zo overtuigd van je eigen gelijk, en zo ontzettend aanwezig (krijg je betaald of zo?) dat je alleen al lezen op dit forum bijzonder onplezierig maakt, laat staan reageren, want dan krijg je meteen een arrogante reactie om je oren. Dit heb ik ook al aangegeven op Twitter tegen KPN, niet met naam, maar wel dat verwijzen naar dit forum kansloos is, want de lokale betweters zorgen wel dat je nog eens 2x nadenkt voor dat je hier überhaupt reageert.
Reputatie 7
Ik zie dat je weer in je "Apple is klein en verkoopt zo ontzettend weinig" verhaaltje zit wjb, maar eSIM wordt door meer toestellen dan alleen die van Apple aangeboden, bijvoorbeeld toestellen van Google, Samsung en Huwai.
Klopt, er zijn een aantal ander merken die ook eSim ondersteunen. Toch is de markt in Nederland nog veel te klein om de benodigde investeringen te rechtvaardigen die nodig zijn om eSim te ondersteunen.
Bij de providers komt er onder de streep gewoon nog een rood cijfertje te staan en is het beter om die investeringen achterwege te laten. Dat is niet alleen bij KPN zo, maar ook bij T-Mobile en Vodafone zie je eigenlijk nog geen bewegingen.


Daarnaast is eSIM ook beschikbaar in landen die veel kleiner zijn dan Nederland (ik noem een Oostenrijk, Kroatië, Tsjechië) ...
Klopt, in Nederland is er nauwelijks behoefte aan dual-sim toestellen terwijl in China vrijwel elk toestel een dual-sim toestel is. Ik weet niet wat het percentage dual-sim toestellen in Oostenrijk is, maar waarschijnlijk ligt dit hoger dan in Nederland waardoor providers daar wellicht wel een groen cijfertje onder de streep zien.

Oh, en ga eens naar een sportschool, bijvoorbeeld, en zie hoeveel mensen daar rondlopen met een Apple Watch (zo heet dat ding, geen iWatch, dat mag je na al die jaren afgeven op Apple toch wel weten ondertussen).
Het aantal smartwatches is t.o.v. het aantal mobiele telefoons natuurlijk marginaal en volstrekt oninteressant voor providers. Het is dan ook lachwekkend om smartwatches als argument op te voeren voor het "moeten" gaan ondersteunen van eSim.

Dus, kort samengevat, ondanks je gevit op de Apple-klant, ook klanten van andere merken zullen gebruik maken van eSIM, en dat zullen alleen maar meer mensen worden
eSim zal er absoluut een keer gaan komen, maar zolang de cijfertjes onder de streep rood zijn zal je zien dat providers absoluut niet zullen staan te springen om het te gaan ondersteunen en dat is hun goed recht en ook heel verstandig.

Want je weet diep van binnen ook dat alle andere telefoonmerken functies van de iPhone zullen kopiëren.
Daar ben ik een volstrekt andere mening toegedaan. Ik zie bij Apple eigenlijk nauwelijks innovatie in de afgelopen jaren. Ook ben ik van mening dat apparatuur van Apple absoluut niet meer tot de top behoort en dat er andere merken zijn die de iPhones links er rechts ingehaald hebben.
Ik zie dat je weer in je "Apple is klein en verkoopt zo ontzettend weinig" verhaaltje zit wjb, maar eSIM wordt door meer toestellen dan alleen die van Apple aangeboden, bijvoorbeeld toestellen van Google, Samsung en Huwai. Daarnaast is eSIM ook beschikbaar in landen die veel kleiner zijn dan Nederland (ik noem een Oostenrijk, Kroatië, Tsjechië) dus echt, al je argumenten hebben eigenlijk totaal geen basis.

Oh, en ga eens naar een sportschool, bijvoorbeeld, en zie hoeveel mensen daar rondlopen met een Apple Watch (zo heet dat ding, geen iWatch, dat mag je na al die jaren afgeven op Apple toch wel weten ondertussen).

Dus, kort samengevat, ondanks je gevit op de Apple-klant, ook klanten van andere merken zullen gebruik maken van eSIM, en dat zullen alleen maar meer mensen worden. Want je weet diep van binnen ook dat alle andere telefoonmerken functies van de iPhone zullen kopiëren.

En als providers in veel kleinere landen de eSIM kunnen aanbieden, zonder daar failliet aan te gaan, dan moeten KPN, Vodafone etc. dat zeker ook kunnen.
Reputatie 7
Wederom, kortzichtig denken van je.. je maakt de klant afhankelijk van je diensten. Hierdoor krijg je meer binding met je klanten.
Je vergeet hierbij het allerbelangrijkste en dat is welke klant?
Die "paar" die een iWatch hebben en/of een iPhone Xs en de eSim willen gebruiken voor een tweede abonnement?
Dat aantal is absoluut (nog) niet interessant en rechtvaardigt absoluut niet om daar (nu al) die grote investering voor te doen.

Klantbinding is zo ongeveer het belangrijkste waar de providers zich op (moeten) richten, helemaal eens. Vandaar ook dat er zoveel voordeeltjes gegeven worden bij die Alles-in-1 abonnementen.

Verder zijn er alleen al van de Apple Watch 3e generatie 18 miljoen stuks verkocht. Ik vermoed dat er wel meer dan een paar in Nederland rondlopen.
18 miljoen wereldwijd, dat zijn er dus echt maar een "paar" in Nederland.

En even voor je beeldvorming; de Apple watch 4 is bijna niet aan te slepen.
Heb jij dan inzage in de verkoopcijfers?
Ik niet, maar als ik om me heen kijk dan moet ik zeggen dat ook die niet echt zoden aan de dijk lijkt te zetten. In ieder geval valt het aantal volledig in het niet bij het aantal mobiele telefoons.

Hoe denk je dat bedrijven als Google en Instagram groot geworden zijn? Eerst investeren investeren en nog eens investeren. Geld verdienen kan altijd nog.
Eerst slim investeren en nog eens slim investeren. En geld blijven verdienen.
Snapt dan niemand hoe commercie werkt en denkt dan iedereen dat er geen aanzienlijke investeringen nodig zijn om de eSim te ondersteunen.
Geloof me, als de vraag laag is (en dat is hij) dan rest de vraag of en zo ja wanneer je moet gaan beginnen met het implementeren van functionaliteit om de eSim te gaan ondersteunen.
Het is niet nodig en zelfs onverstandig om daarmee te beginnen opdat je ruim voordat de vraag voldoende is al klaar bent. De return on investment is dan in de beginperiode simpelweg te laag en daar worden geldschieters en aandeelhouders niet vrolijk van.


Onzin, Ik (en vele anderen) wil wel een tientje per maand betalen voor geactiveerde esim voor een apple watch..Is dat tientje extra bovenop een (data) abonnement voor de iWatch?
Weet jij hoeveel iWatches er in Nederland verkocht zijn?
Denk je dat dat aantal überhaupt interessant is om op basis daarvan die investering te rechtvaardigen?


Wederom, kortzichtig denken van je.. je maakt de klant afhankelijk van je diensten. Hierdoor krijg je meer binding met je klanten. Verder zijn er alleen al van de Apple Watch 3e generatie 18 miljoen stuks verkocht. Ik vermoed dat er wel meer dan een paar in Nederland rondlopen. En even voor je beeldvorming; de Apple watch 4 is bijna niet aan te slepen.

Hoe denk je dat bedrijven als Google en Instagram groot geworden zijn? Eerst investeren investeren en nog eens investeren. Geld verdienen kan altijd nog.
Reputatie 7
Snapt dan niemand hoe commercie werkt en denkt dan iedereen dat er geen aanzienlijke investeringen nodig zijn om de eSim te ondersteunen.
Geloof me, als de vraag laag is (en dat is hij) dan rest de vraag of en zo ja wanneer je moet gaan beginnen met het implementeren van functionaliteit om de eSim te gaan ondersteunen.
Het is niet nodig en zelfs onverstandig om daarmee te beginnen opdat je ruim voordat de vraag voldoende is al klaar bent. De return on investment is dan in de beginperiode simpelweg te laag en daar worden geldschieters en aandeelhouders niet vrolijk van.

Onzin, Ik (en vele anderen) wil wel een tientje per maand betalen voor geactiveerde esim voor een apple watch..
Is dat tientje extra bovenop een (data) abonnement voor de iWatch?
Weet jij hoeveel iWatches er in Nederland verkocht zijn?
Denk je dat dat aantal überhaupt interessant is om op basis daarvan die investering te rechtvaardigen?
Ik snap niet waarom je niet wilt begrijpen dat hier door de providers niets anders dan een commerciële afweging gemaakt wordt en dat die commerciële afweging doodordinair gewoon nog rode cijfertjes laat zien. Er zit hier niets, maar dan ook niets aan protectionistisch handelen achter laat staan het op slot gooien van de markt.
Simpelweg een te lage vraag, that's it.


Onzin, Ik (en vele anderen) wil wel een tientje per maand betalen voor geactiveerde esim voor een apple watch.. Verder vind ik je commerciële gedachten gang erg 'short term' Uiteraard heeft een provider er direct baat bij, hoe meer haakjes je in een klant zet hoe lastiger het wordt om weg te gaan..
Kijk maar naar Apple, het hele eco systeem is aan elkaar gelinkt van Apple. Ondanks dat ik geen Apple fanboy ben (heb ook een Note 😎 kan ik toch niet zonder mijn iPhone, want met mijn iPhone kan ik mijn Apple TV bedienen, mijn Apple TV is weer gelinkt aan mijn iTunes movie bibliotheek, als ik mijn Macbook verkoop kan ik weer geen lokale filmbestanden kijken op mijn Apple TV. En tja zo'n iPad het is gewoon een geweldig apparaat wat bijna net zo goed is als een high end laptop.
Bijna 40 procent van de geleverde smartphones in Europa heeft ruimte voor twee simkaarten, zo heeft analistenbureau Canalys becijferd. Dat NL wat achter loopt is door het tegenhouden door de providers. Natuurlijk is het een kwestie van marketing en innovatie. KPN is kennelijk niet geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen als daar niet direct profijt mee samenhangt. Als men in de auto industrie ook zo zou denken reden er nu geen elektrische auto's rond. En waren er bijvoorbeeld geen zonnecellen. Het geldt natuurlijk voor alle innovatie. Echt een kruideniersmentaliteit, jammer. OK van KPN moeten we het dus niet hebben als het gaat om ontwikkeling en techniek. Maar nu de vraag waarom de providers die het al wel ontwikkeld hebben het niet doen. En dat is het hem nu juist. Doordat KPN in de lead is. KPN gaat pas om als ze moet. En voor de andere providers is NL maar 2% vd markt en dus is de "afspraak" met KPN om deze innovatie voorlopig niet beschikbaar te stellen. Om te janken. Probeer je eens wat meer te interesseren in innovatie. En verdiep je eens in de Europese markt. Nee ik snap wel dat je daar als KNP geen enkel belang bij hebt en dat is juist waarom we af moeten van een dominant bedrijf in 1 land. Maar zoals gezegd ik ga het tot uit laten zoeken. Staan hoge boetes op. https://alertify.eu/esim-card-market-europe-market-accounts-for-dominant-share-in-global-market/

Je gooit nu toestellen met dual sim en eSim door elkaar.
Maar goed blijkbaar gaat het je meer over kartelcomplottheorieen dan om daadwerkelijke innovatiestrategieen.
Volgens mij is het een win-win sitiatie voor iedereen.

Stakeholder advantages in an e-SIM environment

Adoption of e-SIM as the standard across consumer devices brings several advantages for most stakeholders in the industry: IoT-enabled product manufacturers (for example, connected-car or wearables manufacturers) would have the ability to build devices with “blank” SIMs that could be activated in the destination country. This functionality would make for easy equipment connectivity and allow manufacturers to offer new products in new market segments.

By adopting e-SIM technology, mobile network operators can benefit from the opportunity to take a leading role in the IoT market. They would also have the ability to provide convergent offers with multiple devices (for instance, the smart car and smart watch) under a single contract with the consumer more conveniently than they would using physical SIM cards.

Consumers benefit from the network-selection option that embedded connectivity technology provides. The ability to change providers easily means that e-SIM customers don’t have to carry multiple SIMs, have full tariff transparency, and can more easily avoid roaming charges.

Mobile-device manufacturers may be able to take control of the relationship with the customer because e-SIM, at least technically, allows for disintermediation of network operators from the end-to-end relationship. E-SIM also frees up valuable device “real estate,” which gives manufacturers an opportunity to develop even more features using the space once occupied by traditional SIM cards.

SIM vendors don’t lose in the e-SIM scenario either. Their competency in security and profile creation positions them to be valuable players in the new ecosystem. Key architecture activities, such as managing the e-SIM-generation service, are among the roles that SIM vendors are uniquely qualified to take on.
Reputatie 7
T mobile en Vodafone zitten wel in Duitsland. Zij ondersteunen esim daar wel. Omdat de markt groter is?Ja, Duitsland heeft veel meer inwoners (abonnees) en daarbij is ook nog eens het percentage dual-sim gebruikers hoger dan in Nederland.

En hoeveel investering is hier voor nodig vraag ik mij af? Dit is toch puur iets software-matig? Als ze het daar al doen kunnen ze het toch makkelijk doorrollen? Ik zie het gewoon als een extra stukje service. Ik ben geen expert op dit vlak, maar dit kan echt niet veel extra kosten met zich meebrengen lijkt mij.Daar vergis je je heel sterk. Ja, het is software, maar software is kostbaar en ook zullen er andere processen ingericht moeten worden om de eSim te ondersteunen. Zoiets gaat al snel in de bedragen met 7 cijfers lopen.
Reputatie 1
T mobile en Vodafone zitten wel in Duitsland. Zij ondersteunen esim daar wel. Omdat de markt groter is? En hoeveel investering is hier voor nodig vraag ik mij af? Dit is toch puur iets software-matig? Als ze het daar al doen kunnen ze het toch makkelijk doorrollen? Ik zie het gewoon als een extra stukje service. Ik ben geen expert op dit vlak, maar dit kan echt niet veel extra kosten met zich meebrengen lijkt mij.
Reputatie 7
Ik snap niet waarom je niet wilt begrijpen dat hier door de providers niets anders dan een commerciële afweging gemaakt wordt en dat die commerciële afweging doodordinair gewoon nog rode cijfertjes laat zien. Er zit hier niets, maar dan ook niets aan protectionistisch handelen achter laat staan het op slot gooien van de markt.
Simpelweg een te lage vraag, that's it.
Ben zo VOOR EU bemoeienis met de providers. Als een nationaal dominant bedrijf ambities tegen. houdt. Ondanks de Europese markt. Wordt er nog steeds protectionistisch gehandeld. Een bedrijf dat een bepaalde dominantie heeft (in dit geval in NL) kan de markt gewoon op slot gooien. Ben benieuwd wat KPN er voor terug krijgt dat de meer Europees gerichte providers zich voor dit karretje laten spannen. We zouden eigenlijk massaal moeten overstappen. Maar dat kan niet, want we hebben geen keuze. Ik moest al een Franse Boon kaart gebruiken om Apple pay te gebruiken op m'n Apple watch in NL. Wat moet ik nu weer verzinnen om e-sim hier te laten werken? Misschien mijn Franse Orange nummer gebruiken? Orange doet ook nog niet mee volgens mij. Will see kom er wel achter. En KPN heeft nog 6 mnd min 1 week.
Reputatie 7
Je doet alsof je onafhankelijk bent maar aan het aantal reacties te zien werk je voor KPN.Nee, ik werk absoluut niet voor KPN, ik ben directeur grootaandeelhouder van mijn eigen ICT bedrijf.

Geloof me, als je weet wat je moet doen om een nieuwe ontwikkelingen zoals de eSim te ondersteunen en je weet hoeveel tijd de implementatie in beslag zal nemen, dan is dat voldoende. Commercieel gezien moet vooral niet willen om overal "direct" in te stappen.
Natuurlijk is dat voor de groep "early adapters" een vervelende boodschap want het betekent dat je langer moet wachten totdat je gebruik kunt maken van die nieuwe ontwikkelingen. Toch is het voor mij de normaalste zaak van de wereld. Als de cijfertjes onder de streep rood kleuren en een lage groei van de vraag op korte termijn ook geen groene cijfers mogelijk maakt, dan kan je die investering beter uitstellen. Dat is ook beter voor de klant immers die zal dan ook niet belast worden met stijgende abonnementsprijzen om die investering toch terug te verdienen.

Hoe graag ik ook zou zien dat eSim gisteren al ondersteund zou worden, ik vind het volstrekt gerechtvaardigd dat de providers nog terughoudend zijn om de benodigde gelden beschikbaar te stellen voor de implementatie van de ondersteuning van eSim.
Je doet alsof je onafhankelijk bent maar aan het aantal reacties te zien werk je voor KPN. Het wordt pas triest dat we vanuit KPN niet meer met gemotiveerde mensen spreken maar controllers. Als het alleen om geld zou gaan kan je ook aardappelen gaan verkopen. Kun je overal je zelfde praatje houden. Man zo is nog nooit een bedrijf groot geworden. Klinkt niet bepaald geniaal.
Reputatie 7
Het is zoiets als dat je dokter bent en de eed of belofte hebt afgelegd om mensen beter te maken en dat je dat dan niet doet omdat je kern van je bedrijfsvoering winst maken is.Persoonlijk vind ik deze vergelijking een beetje de plank mis slaan. KPN heeft als commercieel bedrijf helemaal geen "belofte gedaan om mensen "beter" te maken" en winst maken is natuurlijk een belangrijke pijler voor een commercieel en beursgenoteerd bedrijf. Daar is mijns inziens ook niets mis mee.

Als innovatie en ontwikkeling niet in je genen zit, niet de kern is van een technisch bedrijf, wat ben je dan?Er is mijns inziens voor KPN niets "innoverends" aan de eSim maar goed, dat is maar een mening. Als je precies weet wat je moet doen om de eSim te ondersteunen en hoe lang het duurt om dat te impelementeren, dan ben je dus klaar voor de toekomst. Zodra de vraag groot genoeg wordt om de investering te rechtvaardigen, kan je direct beginnen. Eerder beginnen is commercieel gezien niet handig en dat is wat iedereen uit "eigenbelang" gemakshalve over het hoofd ziet.
Ik geef die providers groot gelijk dat ze rustig de tijd nemen en op commerciële gronden zullen beslissen of en zo ja wanneer ze de eSim zullen gaan ondersteunen.
Hier een zelfde soort discussie: ook mensen die zich ergeren aan KPN in deze https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/apple-watch-3-cellulair-esim-ondersteuning-kpn-448101/index1.html#post671106

Het is zoiets als dat je dokter bent en de eed of belofte hebt afgelegd om mensen beter te maken en dat je dat dan niet doet omdat je kern van je bedrijfsvoering winst maken is. Als innovatie en ontwikkeling niet in je genen zit, niet de kern is van een technisch bedrijf, wat ben je dan?

Dan leef je enkel voor je aandeelhouders. Niet meer voor de kern van waar het om gaat. waar het allemaal om begonnen is,. De reden dat mensen techniek gaan studeren. Deze reden dat mensen bij KPN willen werken. De reden waarom je wel of niet trots bent op je bedrijf.
Reputatie 7
Ik zet zeer grote vraagtekens bij de bewering dat eSim het overstappen zo makkelijk zou maken dat daarom providers de eSim zouden mijden. Ik kan me niet voorstellen dat een weldenkende consument zich laat weerhouden om over te stappen naar de voor hem/haar beste provider puur en alleen omdat er een stukje plastic (sim kaart) in de telefoon geduwd moet worden waar je misschien ook nog een paar dagen op moet wachten.
Bedrijven laten zich daar natuurlijk al helemaal niet door tegenhouden.
De in het artikel aangehaalde uitspraak van T-mobile lijkt mij dan ook veel dichter bij de waarheid te liggen. Dat daardoor investeringen nog uitgesteld worden is dan natuurlijk logisch.
Reputatie 1
“Nederlandse providers ondersteunen ingebouwde simkaart iPhone XS niet”

www.nu.nl/mobiel/5466704/nederlandse-providers-ondersteunen-ingebouwde-simkaart-iphone-xs-niet.amp

“Volgens Bart Gravelink van Telecompaper speelt er nog een ander argument mee: een eSIM maakt het makkelijker om over te stappen op een andere provider, omdat je geen nieuwe fysieke simkaart meer aan hoeft te vragen. Providers willen deze overstap het liefst niet te makkelijk maken.”

Aha, dat is het dus, de grote providers spelen onder een hoedje omdat met een esim overstappen te makkelijk wordt. Vandaar de geheimzinnigheid en het ontwijken van vragen door te zeggen dat men het niet simpelweg niet weet....
Reputatie 7
eSim heeft uiteraard z'n voordelen en er komt uiteraard een moment dat ook KPN eSim zal ondersteunen. Het enige dat ik zeg is dat KPN en de andere providers geen haast hoeven te hebben aangezien de vraag naar eSim ondersteuning nog heel laag is en deze naar mijn verwachting voorlopig ook niet sterk zal stijgen. Als in 2025 de omzet van eSim houdende apparaten 3,5 keer het volume is van 2016, dan zal zelfs in 2025 de vraag naar eSim ondersteuning nog laag zijn en dus is de noodzaak nu te investeren in eSim afwezig.

KPN houdt ook niets tegen, KPN is alleen zelf nog niet gestart met die investering in eSim en dat is gewoon een commerciële afweging, niets anders..

Ik denk juist wel in het belang van de klant immers als een investering zich niet terugbetaalt dan is vroeg of laat de klant de dupe omdat deze geconfronteerd zal worden met hogere abonnementsprijzen. De eSim bezitter is niet de klant.
Per jaar bedoel je. Je vergist je dus, de stijging is enorm in aantallen. En zal nog veel sneller gaan. Waarschijnlijk zal het zelfs de toekomst zijn. Dat kun je niet ontkennen. En dat 'jaren de tijd' geeft ook aan dat je helemaal NIET WIL innoveren. Grote landen in Europa ondersteunen het inderdaad. De rest vd wereld volgt dan later. NL loopt niet voorop dat is duidelijk. Finland komt ook, Duitsland, UK enz. Echt het wordt gewoon standaard. Dus wacht niet langer.

China is een verhaal apart. Ook vanwege "staatsveiligheid". Dual sim was handig geweest zonder e-sim, zoals in China. Maar technische bedrijven verwachten logischerwijs dat de westerse landen innovaties plegen en ook aan de belangen van consumenten denken. Het is overduidelijk dat e-sim voordeel heeft voor de consument.

Nu moet KPN dat niet langer tegenhouden en gewoon mee doen. En stoppen met dat tegenhouden van ontwikkeling in het voordeel van de klant. KPN zal er echt niet van omvallen hoor. Dat hadden de andere providers het allang geïntroduceerd.

We will see. Laten we het er maar op houden dat we het eens zijn dat we het niet eens zijn en dat jij in het belang van KPN denk en ik in het belang van de klant.
Reputatie 7
Global eSIM card market will exhibit an impressive CAGR of 13.5%, rising from a valuation of US$4,095.6 mn in 2016 to an opportunity of US$14,613.1 mn by 2025. Dus kom onder die steen vandaag. En aan het werk!Dus in de komende zeven jaar groeit de eSim markt met een factor 3,5. Wow, I'm impressed en dergelijke getallen geven des te meer aan waarom providers niet al te hard lopen. Als de vraag naar eSim ondersteuning nu heel laag is, dan is deze in 2025 blijkbaar nog altijd (3x) heel laag. Dat geeft providers nog jaren de tijd. Weet je overigens dat eSim in 10 van de 196 landen ondersteund wordt.
Weet je dat Apple de Xs (max) in China levert met een gewoon dual-sim slot. Dat doen ze omdat er ook daar geen provider is die eSim ondersteunt maar het percentage dual-sim telefoons daar wel boven de 90% ligt.
Bijna 40 procent van de geleverde smartphones in Europa heeft ruimte voor twee simkaarten, zo heeft analistenbureau Canalys becijferd.Klopt.

Dat NL wat achter loopt is door het tegenhouden door de providers.In Nederland ligt dat percentage beduidend lager, maar ik heb nog geen "bewijzen" gezien dat dit door de providers tegengehouden zou worden. Heb je een bronverwijzing voor jouw stelling.



En voor de andere providers is NL maar 2% vd markt en dus is de "afspraak" met KPN om deze innovatie voorlopig niet beschikbaar te stellen.Heb je een bronverwijzing t.a.v. die "afspraak".


"The GSMA is the organisation that represents the interests of mobile operators around the globe, and it has announced a standard for this new kind of SIM. Besides Samsung and Apple, AT&T, Deutsche Telekom, Etisalat, Hutchison Whampoa (owner of Three and soon O2), Orange, Telefónica (the current O2 owner) and Vodafone are also said to be on board."
Nu Vodafone zich als provider heeft gecommitteerd tegenover de GSMA is de vraag waarom ze in NL dat dan niet doen. Nee ik kan dat op dit moment niet bewijzen, maar 1 + 1 = 2. Maar goed het is te onderzoeken. Ook binnen KPN. De autoriteiten kunnen dat doen als er een vermoeden is.
De eerste vraag die Vodafone gesteld moet worden is u heeft zich gecommitteerd. Wat is de reden dat u het dan in bepaalde gebieden niet doet? (in casu NL) Dan zouden ze denk ik niet zeggen, omdat we met KNP en de andere providers afgesproken hebben het niet te doen. Maar het ruikt er wel naar. Ze zullen denk ik zeggen, omdat anderen het ook nog niet doen. We zullen zien wat er uit komt. Maar dat is voor later zorg. Wellicht is het toch aan te raden wel te beginnen en niet langer te wachten. En ook om economische redenen. En overigens denk ik dat de software - want dat is het - allang klaar staat.

"The smartphone application segment is envisaged to exhibit a robust 26.3% CAGR from 2019 to 2025. Dus een steiging van 100% ten opzichte van 2016. Global eSIM card market will exhibit an impressive CAGR of 13.5%, rising from a valuation of US$4,095.6 mn in 2016 to an opportunity of US$14,613.1 mn by 2025.
Dus kom onder die steen vandaag. En aan het werk! En niet langer misbruik maken van de machtspositie dit tegen te houden. Kom op zeg.

Voor wie dit leest en wat meer wil eten over de e-sim lees dit:
https://www.trustedreviews.com/opinion/what-is-an-e-sim-2926904
Reputatie 7
Bijna 40 procent van de geleverde smartphones in Europa heeft ruimte voor twee simkaarten, zo heeft analistenbureau Canalys becijferd.Klopt.

Dat NL wat achter loopt is door het tegenhouden door de providers.In Nederland ligt dat percentage beduidend lager, maar ik heb nog geen "bewijzen" gezien dat dit door de providers tegengehouden zou worden. Er worden gewoon dual-sim telefoons op de KPN site aangeboden. Heb je een bronverwijzing voor jouw stelling.

En voor de andere providers is NL maar 2% vd markt en dus is de "afspraak" met KPN om deze innovatie voorlopig niet beschikbaar te stellen.Heb je een bronverwijzing t.a.v. die "afspraak".

Reageer