Esim bij KPN mogelijk?

  • 14 september 2018
  • 36 reacties
  • 18224 keer bekeken

Reputatie 1
Nu Apple en Samsung hun telefoons en smartwatches geschikt worden voor gebruik van esim is het wachten tot de providers daar ook in mee gaan.
Buitenlandse providers zijn er al wel klaar voor.
Technisch is het dus mogelijk. Waar wachten de nederlandse providers nog op?
Is er nog geen noodzaak omdat de nederlandse concurrent het ook nog niet heeft of zijn er andere redenen die daar bij meespelen?
Het zou fijn zijn als er een duidelijk antwoord komt.
Is er al een beslissing genomen dat het er komt? En zo ja, komt het er dan alleen voor de zakelijke markt of ook gelijk voor consumenten? Wat is eventueel de reden om hier verschil in te maken?
Als er door KPN al wel een keuze is gemaakt dat het er komt, hoe lang is dan de verwachting dat dit nog gaat duren?
Als er door KPN nog niet over nagedacht is (wat ik me niet kan voorstellen) zouden jullie dit dan toch op de agenda willen zetten?
Ik heb zowel zakelijk als ook privé een abonnement bij KPN lopen dus het lijkt me dat het dan ook niet uit zal maken. ( het lijkt me ook dat dat voor de meeste klanten geld die interesse hebben in een esim).
Het zou fijn zijn als er duidelijkheid komt, en ik denk dat je als provider hier echt het verschil mee kunt maken, zowel positief als negatief.
Ik hoop snel een positieve reactie te krijgen.

36 reacties

Reputatie 7
Wat wil je nu zeggen met jouw verhaal.
Vind jij dat KPN stevig moet gaan investeren in de eSim ondersteuning terwijl daar nauwelijks opbrengsten tegenover staan? Persoonlijk vind ik dat geen gezonde gedachte en het management van KPN (en de andere providers) dus blijkbaar ook niet.
Geloof me, het getal onder de streep is gewoon nog rood gekleurd en dan moet je als commercieel bedrijf vooral nog even niets doen, hoe jammer dat ook is voor die (paar) abonnees die hier om zitten te springen.
Reputatie 7
De markt is er klaar voor.Hoe kom je daarbij dat de markt er klaar voor is.
Er is maar een kleine vraag naar dual-sim telefoons en de Nederlandse consument heeft geen enkel probleem met het moeten gebruiken van een stukje plastic (sim-kaart) in zijn/haar telefoon.

De andere veronderstellingen kloppen ook niet.Kom dan eens met argumenten waarom die "veronderstellingen" niet kloppen.

Echt dit is echt niet meer van deze tijd hoor om zo te reageren.Als ik miljoenen zou moeten investeren om daarmee voorlopig nauwelijks iets te gaan verdienen, dan is de keuze heel makkelijk, dan doe ik die investering nog niet. Daar is ook anno 2018 niets raars aan, dat is een weloverwogen commerciële beslissing.
Reputatie 7
Je doet alsof je onafhankelijk bent maar aan het aantal reacties te zien werk je voor KPN.Nee, ik werk absoluut niet voor KPN, ik ben directeur grootaandeelhouder van mijn eigen ICT bedrijf.

Geloof me, als je weet wat je moet doen om een nieuwe ontwikkelingen zoals de eSim te ondersteunen en je weet hoeveel tijd de implementatie in beslag zal nemen, dan is dat voldoende. Commercieel gezien moet vooral niet willen om overal "direct" in te stappen.
Natuurlijk is dat voor de groep "early adapters" een vervelende boodschap want het betekent dat je langer moet wachten totdat je gebruik kunt maken van die nieuwe ontwikkelingen. Toch is het voor mij de normaalste zaak van de wereld. Als de cijfertjes onder de streep rood kleuren en een lage groei van de vraag op korte termijn ook geen groene cijfers mogelijk maakt, dan kan je die investering beter uitstellen. Dat is ook beter voor de klant immers die zal dan ook niet belast worden met stijgende abonnementsprijzen om die investering toch terug te verdienen.

Hoe graag ik ook zou zien dat eSim gisteren al ondersteund zou worden, ik vind het volstrekt gerechtvaardigd dat de providers nog terughoudend zijn om de benodigde gelden beschikbaar te stellen voor de implementatie van de ondersteuning van eSim.
Ik zie dat je weer in je "Apple is klein en verkoopt zo ontzettend weinig" verhaaltje zit wjb, maar eSIM wordt door meer toestellen dan alleen die van Apple aangeboden, bijvoorbeeld toestellen van Google, Samsung en Huwai. Daarnaast is eSIM ook beschikbaar in landen die veel kleiner zijn dan Nederland (ik noem een Oostenrijk, Kroatië, Tsjechië) dus echt, al je argumenten hebben eigenlijk totaal geen basis.

Oh, en ga eens naar een sportschool, bijvoorbeeld, en zie hoeveel mensen daar rondlopen met een Apple Watch (zo heet dat ding, geen iWatch, dat mag je na al die jaren afgeven op Apple toch wel weten ondertussen).

Dus, kort samengevat, ondanks je gevit op de Apple-klant, ook klanten van andere merken zullen gebruik maken van eSIM, en dat zullen alleen maar meer mensen worden. Want je weet diep van binnen ook dat alle andere telefoonmerken functies van de iPhone zullen kopiëren.

En als providers in veel kleinere landen de eSIM kunnen aanbieden, zonder daar failliet aan te gaan, dan moeten KPN, Vodafone etc. dat zeker ook kunnen.
Beste wjb, je mag echt wel iets minder van de toren blazen, het lijkt me sterk dat je in de Raad van Bestuur van KPN, of enig andere Europese telecom provider zit, dat je toegang hebt tot deze gedetailleerde financiële gegevens. Je bent zo vol van jezelf, zo overtuigd van je eigen gelijk, en zo ontzettend aanwezig (krijg je betaald of zo?) dat je alleen al lezen op dit forum bijzonder onplezierig maakt, laat staan reageren, want dan krijg je meteen een arrogante reactie om je oren. Dit heb ik ook al aangegeven op Twitter tegen KPN, niet met naam, maar wel dat verwijzen naar dit forum kansloos is, want de lokale betweters zorgen wel dat je nog eens 2x nadenkt voor dat je hier überhaupt reageert.
Reputatie 7
Ik erger me al geruime tijd aan het gemis van de mogelijkheid van de e-sim in Nederland. Apple pay werkt daardoor niet.Wat heeft Apple Pay nu te maken de eSim.
Apple Pay zou immers ook beschikbaar komen op IPhones die helemaal geen eSim hebben.
Reputatie 7
Toch heeft de ACM helemaal niets te vertellen over het feit dat of en zo ja wanneer KPN eSim moet ondersteunenn. Momenteel is het zo dat de benodigde investeringen domweg gewoon nog niet opwegen tegen de daarmee te behalen commerciële voordelen. De vraag is daarvoor nog veel te klein. Er is dan ook helemaal geen sprake van 'misbruik van machtspositie', maar puur van een commerciële afweging.
Reputatie 7
Bijna 40 procent van de geleverde smartphones in Europa heeft ruimte voor twee simkaarten, zo heeft analistenbureau Canalys becijferd.Klopt.

Dat NL wat achter loopt is door het tegenhouden door de providers.In Nederland ligt dat percentage beduidend lager, maar ik heb nog geen "bewijzen" gezien dat dit door de providers tegengehouden zou worden. Er worden gewoon dual-sim telefoons op de KPN site aangeboden. Heb je een bronverwijzing voor jouw stelling.

En voor de andere providers is NL maar 2% vd markt en dus is de "afspraak" met KPN om deze innovatie voorlopig niet beschikbaar te stellen.Heb je een bronverwijzing t.a.v. die "afspraak".
Reputatie 7
Global eSIM card market will exhibit an impressive CAGR of 13.5%, rising from a valuation of US$4,095.6 mn in 2016 to an opportunity of US$14,613.1 mn by 2025. Dus kom onder die steen vandaag. En aan het werk!Dus in de komende zeven jaar groeit de eSim markt met een factor 3,5. Wow, I'm impressed en dergelijke getallen geven des te meer aan waarom providers niet al te hard lopen. Als de vraag naar eSim ondersteuning nu heel laag is, dan is deze in 2025 blijkbaar nog altijd (3x) heel laag. Dat geeft providers nog jaren de tijd. Weet je overigens dat eSim in 10 van de 196 landen ondersteund wordt.
Weet je dat Apple de Xs (max) in China levert met een gewoon dual-sim slot. Dat doen ze omdat er ook daar geen provider is die eSim ondersteunt maar het percentage dual-sim telefoons daar wel boven de 90% ligt.
Reputatie 7
eSim heeft uiteraard z'n voordelen en er komt uiteraard een moment dat ook KPN eSim zal ondersteunen. Het enige dat ik zeg is dat KPN en de andere providers geen haast hoeven te hebben aangezien de vraag naar eSim ondersteuning nog heel laag is en deze naar mijn verwachting voorlopig ook niet sterk zal stijgen. Als in 2025 de omzet van eSim houdende apparaten 3,5 keer het volume is van 2016, dan zal zelfs in 2025 de vraag naar eSim ondersteuning nog laag zijn en dus is de noodzaak nu te investeren in eSim afwezig.

KPN houdt ook niets tegen, KPN is alleen zelf nog niet gestart met die investering in eSim en dat is gewoon een commerciële afweging, niets anders..

Ik denk juist wel in het belang van de klant immers als een investering zich niet terugbetaalt dan is vroeg of laat de klant de dupe omdat deze geconfronteerd zal worden met hogere abonnementsprijzen. De eSim bezitter is niet de klant.
Reputatie 7
Ik zet zeer grote vraagtekens bij de bewering dat eSim het overstappen zo makkelijk zou maken dat daarom providers de eSim zouden mijden. Ik kan me niet voorstellen dat een weldenkende consument zich laat weerhouden om over te stappen naar de voor hem/haar beste provider puur en alleen omdat er een stukje plastic (sim kaart) in de telefoon geduwd moet worden waar je misschien ook nog een paar dagen op moet wachten.
Bedrijven laten zich daar natuurlijk al helemaal niet door tegenhouden.
De in het artikel aangehaalde uitspraak van T-mobile lijkt mij dan ook veel dichter bij de waarheid te liggen. Dat daardoor investeringen nog uitgesteld worden is dan natuurlijk logisch.
Reputatie 7
Het is zoiets als dat je dokter bent en de eed of belofte hebt afgelegd om mensen beter te maken en dat je dat dan niet doet omdat je kern van je bedrijfsvoering winst maken is.Persoonlijk vind ik deze vergelijking een beetje de plank mis slaan. KPN heeft als commercieel bedrijf helemaal geen "belofte gedaan om mensen "beter" te maken" en winst maken is natuurlijk een belangrijke pijler voor een commercieel en beursgenoteerd bedrijf. Daar is mijns inziens ook niets mis mee.

Als innovatie en ontwikkeling niet in je genen zit, niet de kern is van een technisch bedrijf, wat ben je dan?Er is mijns inziens voor KPN niets "innoverends" aan de eSim maar goed, dat is maar een mening. Als je precies weet wat je moet doen om de eSim te ondersteunen en hoe lang het duurt om dat te impelementeren, dan ben je dus klaar voor de toekomst. Zodra de vraag groot genoeg wordt om de investering te rechtvaardigen, kan je direct beginnen. Eerder beginnen is commercieel gezien niet handig en dat is wat iedereen uit "eigenbelang" gemakshalve over het hoofd ziet.
Ik geef die providers groot gelijk dat ze rustig de tijd nemen en op commerciële gronden zullen beslissen of en zo ja wanneer ze de eSim zullen gaan ondersteunen.
Reputatie 7
Ik snap niet waarom je niet wilt begrijpen dat hier door de providers niets anders dan een commerciële afweging gemaakt wordt en dat die commerciële afweging doodordinair gewoon nog rode cijfertjes laat zien. Er zit hier niets, maar dan ook niets aan protectionistisch handelen achter laat staan het op slot gooien van de markt.
Simpelweg een te lage vraag, that's it.
Reputatie 7
T mobile en Vodafone zitten wel in Duitsland. Zij ondersteunen esim daar wel. Omdat de markt groter is?Ja, Duitsland heeft veel meer inwoners (abonnees) en daarbij is ook nog eens het percentage dual-sim gebruikers hoger dan in Nederland.

En hoeveel investering is hier voor nodig vraag ik mij af? Dit is toch puur iets software-matig? Als ze het daar al doen kunnen ze het toch makkelijk doorrollen? Ik zie het gewoon als een extra stukje service. Ik ben geen expert op dit vlak, maar dit kan echt niet veel extra kosten met zich meebrengen lijkt mij.Daar vergis je je heel sterk. Ja, het is software, maar software is kostbaar en ook zullen er andere processen ingericht moeten worden om de eSim te ondersteunen. Zoiets gaat al snel in de bedragen met 7 cijfers lopen.
Reputatie 7
Snapt dan niemand hoe commercie werkt en denkt dan iedereen dat er geen aanzienlijke investeringen nodig zijn om de eSim te ondersteunen.
Geloof me, als de vraag laag is (en dat is hij) dan rest de vraag of en zo ja wanneer je moet gaan beginnen met het implementeren van functionaliteit om de eSim te gaan ondersteunen.
Het is niet nodig en zelfs onverstandig om daarmee te beginnen opdat je ruim voordat de vraag voldoende is al klaar bent. De return on investment is dan in de beginperiode simpelweg te laag en daar worden geldschieters en aandeelhouders niet vrolijk van.

Onzin, Ik (en vele anderen) wil wel een tientje per maand betalen voor geactiveerde esim voor een apple watch..
Is dat tientje extra bovenop een (data) abonnement voor de iWatch?
Weet jij hoeveel iWatches er in Nederland verkocht zijn?
Denk je dat dat aantal überhaupt interessant is om op basis daarvan die investering te rechtvaardigen?
Reputatie 7
Wederom, kortzichtig denken van je.. je maakt de klant afhankelijk van je diensten. Hierdoor krijg je meer binding met je klanten.
Je vergeet hierbij het allerbelangrijkste en dat is welke klant?
Die "paar" die een iWatch hebben en/of een iPhone Xs en de eSim willen gebruiken voor een tweede abonnement?
Dat aantal is absoluut (nog) niet interessant en rechtvaardigt absoluut niet om daar (nu al) die grote investering voor te doen.

Klantbinding is zo ongeveer het belangrijkste waar de providers zich op (moeten) richten, helemaal eens. Vandaar ook dat er zoveel voordeeltjes gegeven worden bij die Alles-in-1 abonnementen.

Verder zijn er alleen al van de Apple Watch 3e generatie 18 miljoen stuks verkocht. Ik vermoed dat er wel meer dan een paar in Nederland rondlopen.
18 miljoen wereldwijd, dat zijn er dus echt maar een "paar" in Nederland.

En even voor je beeldvorming; de Apple watch 4 is bijna niet aan te slepen.
Heb jij dan inzage in de verkoopcijfers?
Ik niet, maar als ik om me heen kijk dan moet ik zeggen dat ook die niet echt zoden aan de dijk lijkt te zetten. In ieder geval valt het aantal volledig in het niet bij het aantal mobiele telefoons.

Hoe denk je dat bedrijven als Google en Instagram groot geworden zijn? Eerst investeren investeren en nog eens investeren. Geld verdienen kan altijd nog.
Eerst slim investeren en nog eens slim investeren. En geld blijven verdienen.
Reputatie 7
Ik zie dat je weer in je "Apple is klein en verkoopt zo ontzettend weinig" verhaaltje zit wjb, maar eSIM wordt door meer toestellen dan alleen die van Apple aangeboden, bijvoorbeeld toestellen van Google, Samsung en Huwai.
Klopt, er zijn een aantal ander merken die ook eSim ondersteunen. Toch is de markt in Nederland nog veel te klein om de benodigde investeringen te rechtvaardigen die nodig zijn om eSim te ondersteunen.
Bij de providers komt er onder de streep gewoon nog een rood cijfertje te staan en is het beter om die investeringen achterwege te laten. Dat is niet alleen bij KPN zo, maar ook bij T-Mobile en Vodafone zie je eigenlijk nog geen bewegingen.


Daarnaast is eSIM ook beschikbaar in landen die veel kleiner zijn dan Nederland (ik noem een Oostenrijk, Kroatië, Tsjechië) ...
Klopt, in Nederland is er nauwelijks behoefte aan dual-sim toestellen terwijl in China vrijwel elk toestel een dual-sim toestel is. Ik weet niet wat het percentage dual-sim toestellen in Oostenrijk is, maar waarschijnlijk ligt dit hoger dan in Nederland waardoor providers daar wellicht wel een groen cijfertje onder de streep zien.

Oh, en ga eens naar een sportschool, bijvoorbeeld, en zie hoeveel mensen daar rondlopen met een Apple Watch (zo heet dat ding, geen iWatch, dat mag je na al die jaren afgeven op Apple toch wel weten ondertussen).
Het aantal smartwatches is t.o.v. het aantal mobiele telefoons natuurlijk marginaal en volstrekt oninteressant voor providers. Het is dan ook lachwekkend om smartwatches als argument op te voeren voor het "moeten" gaan ondersteunen van eSim.

Dus, kort samengevat, ondanks je gevit op de Apple-klant, ook klanten van andere merken zullen gebruik maken van eSIM, en dat zullen alleen maar meer mensen worden
eSim zal er absoluut een keer gaan komen, maar zolang de cijfertjes onder de streep rood zijn zal je zien dat providers absoluut niet zullen staan te springen om het te gaan ondersteunen en dat is hun goed recht en ook heel verstandig.

Want je weet diep van binnen ook dat alle andere telefoonmerken functies van de iPhone zullen kopiëren.
Daar ben ik een volstrekt andere mening toegedaan. Ik zie bij Apple eigenlijk nauwelijks innovatie in de afgelopen jaren. Ook ben ik van mening dat apparatuur van Apple absoluut niet meer tot de top behoort en dat er andere merken zijn die de iPhones links er rechts ingehaald hebben.
Reputatie 7
Als jij mijn vorige reactie arrogant vond, dan vraag ik me af op basis waarvan je tot dat oordeel gekomen bent. Maar goed, als jij dat vindt, even goede vrienden.



Bron.
Reputatie 7
Badge +20
Goedemiddag Paul, bedankt voor je bericht.

De informatie die op dit moment bekend is, is als volgt:
KPN gelooft in de toegevoegde waarde van eSIM. KPN vindt daarbij de toepassing van de GSMA standaarden een vereiste voor succesvolle implementatie van eSIM in de wereld en Nederland in het bijzonder. De technologie om eSIM’s te ondersteunen grijpt in op de kern van onze bedrijfsvoering en is daarmee een tijdrovende innovatie. Daarnaast geldt dat Apple de functionaliteit niet bij introductie van de nieuwe telefoons, maar pas later middels een software update beschikbaar zal stellen. De introductie van de mogelijkheid om smartwatches en smartphones met een eSIM op afstand van een SIM profiel te voorzien, is dan ook niet op korte termijn voorzien.
Nog geen uitsluitend antwoord dus, anders dan dat KPN er mee bezig is en de Nederlandse markt het nu nog niet ondersteunt.
Ik erger me al geruime tijd aan het gemis van de mogelijkheid van de e-sim in Nederland. Apple pay werkt daardoor niet. En een aantal functies beschikbaar op telefoons ook niet. De reden waarom is algemeen bekend. De angst voor snelle overgang naar andere providers. Wat via e-sim makkelijker is.

Mijn indruk is de volgende. Het lijkt er op dat KPN hier in de lead is. De andere providers lijken beïnvloed door de stellingname van KPN in deze. Want diezelfde providers stellen de e-sim mogelijkheid wel beschikbaar in het buitenland. Kortom er lijkt sprake van het "tegenhouden" van een mogelijkheid met als doel een grotere winst. Er wordt mogelijk gebruik gemaakt van een machtspositie hier. Die een grote groep mensen benadeeld. En dat moet je Europees rechtelijk bekijken. Ook lijkt het op een afspraak tussen de providers. Althans ik kan me aan die indruk niet onttrekken. De NMA gaat daar in Nederland over. Maar in deze is het vooral Europees rechtelijk verboden. Er stond een artikel in NRC het weekend en ik heb - enigszins bekend zijnde met mededingingsregels - de auteur gevraagd hier eens naar te kijken. Ik sluit niet uit dat dit nader onderzocht moet worden en zou willen adviseren aan iedereen die er belang bij heeft dit onder de aandacht te brengen. En anders zal ik dat mogelijk zelf (moeten) doen. Misschien zit ik er naast, maar het argument van 'de kern van de bedrijfsvoering' kan niet anders beteken dan in strijd met ons winstoogmerk. In de zin van ingewikkelde innovatie is dit naar het zich laat aanzien niet waar.

We gaan het zien. Ik zou in ieder geval aanraden hier niet langer mee te wachten voordat duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit. Want er klopt voor zover ik kan zien niet veel van. Ik geef jullie 3 tot max 6 maanden om te e-sim mogelijk te maken. Anders ga ik het laten onderzoeken. En ik zou adviseren het eens voor te leggen aan de afdeling compliance en juridische zaken want ik heb grote twijfel of dit wel OK is.
Ik erger me al geruime tijd aan het gemis van de mogelijkheid van de e-sim in Nederland. Apple pay werkt daardoor niet.Wat heeft Apple Pay nu te maken de eSim.
Apple Pay zou immers ook beschikbaar komen op IPhones die helemaal geen eSim hebben.
Klopt op zich, maar het hangt allemaal met elkaar samen. het tegenhouden van e-sim, de mogelijkheid van Apple pay enz. Allemaal tegenhouden van innovatie en als het een afspraak is tussen de banken en providers enz mogelijk 'misbruik van machtspositie'. We zullen zien. Het is goed als het onderzocht wordt. Want we lopen hopeloos achter vergeleken met andere landen in Europa. We hebben wel te maken met een Europese markt. Maar op zich heb je gelijk.
Artikel 82 EG Verdrag

"Onverenigbaar met de gemeenschappelijke markt en verboden, voor zover de handel tussen Lid – Staten daardoor ongunstig kan worden beïnvloed, is het, dat een of meer ondernemingen misbruik maken van een machtspositie op de gemeenschappelijke markt of op een wezenlijk deel daarvan
Dit misbruik kan met name bestaan in:
(.....)
b) het beperken van de produktie, de afzet of de technische ontwikkeling ten
nadele van de gebruikers"

Als je niet meer dan 50% vd markt in handen hebt kun je alleen niet spreken van machtspositie. Maar omdat de andere providers wel e-sim bieden in andere landen en niet in NL lijkt er een consensus cq "afspraak" te bestaan waarbij volgens mij dus KPN bepalend is. We zullen zien. Als uit zo komen dat er afspraken zijn is het waarschijnlijk wel in strijd met Europese regels. Althans dat denk ik. Maar ik ben geen specialist mededingingsrecht.

Als er niks veranderd ga ik er in ieder geval wel naar laten kijken. En dat kan ook gevolgen hebben. Ben er als consument klaar mee.
Nog even dit ter illustratie. krijg vandaag per mail reclame van KPN over het nieuwe toestel dat dus de mogelijkheid van e-sim heeft. Maar het woord e-sim komt niet voor in het stukje van KPN. Het wordt gewoon verzwegen. Terwijl er wel dit staat (even tussen haakjes de ironie of triestheid eigenlijk):

"Alle goede dingen komen in drieën. En dus lanceert Apple dit jaar drie nieuwe koningen van iPhones: de iPhone XR, iPhone Xs en iPhone Xs Max. Vanaf 14 september zijn de Xs en Xs Max online te koop bij KPN. Op de XR moet je nog iets langer wachten: tot 19 oktober. Als eerste besteld = als eerste in huis. Dit zijn de enige echte specs en facts van de nieuwe iPhones van 2018. (niet dus want geen woord over de dual sim en e-sim mogelijkheid van het XR en XS toestel) .

En dan dit: (...) met de nieuwe iPhones van 2018 in jouw broekzak ben jij helemaal on trend! (maar KPN dus niet). En: Apple zou Apple niet zijn als ze niet zouden eindigen met nog een extra onthulling; de klassieke 'One More Thing'. (KPN zou KPN niet zijn als ze technische ontwikkeling zouden stimuleren en mogelijk maken). Om je te schamen toch die argumentatie hierboven? Hemeletje lief.

Om deze reden stop ik voorlopig ook met de apple watch. Ik wil gewoon cellular kunnen gebruiken. Echt onvoorstelbaar dit.

Maar het probleem is we hebben dus geen keuze. Er is niet een provider die het beschikbaar stelt. Waarom niet? Omdat ze weten dat ze er samen beter van blijven het niet te doen. Dus het kan niet anders dan dat dat een afspraak is. Lijkt me althans. Zou wel heel toevallig zijn denk je niet? We moeten het maar eens laten onderzoeken. Maar misschien bedenken ze zich toch. We wachten nog even af zoals gezegd.
Wat wil je nu zeggen met jouw verhaal.
Vind jij dat KPN stevig moet gaan investeren in de eSim ondersteuning terwijl daar nauwelijks opbrengsten tegenover staan? Persoonlijk vind ik dat geen gezonde gedachte en het management van KPN (en de andere providers) dus blijkbaar ook niet.
Geloof me, het getal onder de streep is gewoon nog rood gekleurd en dan moet je als commercieel bedrijf vooral nog even niets doen, hoe jammer dat ook is voor die (paar) abonnees die hier om zitten te springen.


Ja je moet mee met de tijd. Als innovatief bedrijf zeker. Hoe eerder hoe beter. De markt is er klaar voor. De andere veronderstellingen kloppen ook niet. Je lijkt een KPN trol. Waarschijnlijk in dienst van KPN (gezien aantal hits ook). Echt dit is echt niet meer van deze tijd hoor om zo te reageren. Een beetje een giller ook wel.
Bijna 40 procent van de geleverde smartphones in Europa heeft ruimte voor twee simkaarten, zo heeft analistenbureau Canalys becijferd. Dat NL wat achter loopt is door het tegenhouden door de providers. Natuurlijk is het een kwestie van marketing en innovatie. KPN is kennelijk niet geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen als daar niet direct profijt mee samenhangt. Als men in de auto industrie ook zo zou denken reden er nu geen elektrische auto's rond. En waren er bijvoorbeeld geen zonnecellen. Het geldt natuurlijk voor alle innovatie. Echt een kruideniersmentaliteit, jammer. OK van KPN moeten we het dus niet hebben als het gaat om ontwikkeling en techniek. Maar nu de vraag waarom de providers die het al wel ontwikkeld hebben het niet doen. En dat is het hem nu juist. Doordat KPN in de lead is. KPN gaat pas om als ze moet. En voor de andere providers is NL maar 2% vd markt en dus is de "afspraak" met KPN om deze innovatie voorlopig niet beschikbaar te stellen. Om te janken. Probeer je eens wat meer te interesseren in innovatie. En verdiep je eens in de Europese markt. Nee ik snap wel dat je daar als KNP geen enkel belang bij hebt en dat is juist waarom we af moeten van een dominant bedrijf in 1 land. Maar zoals gezegd ik ga het tot uit laten zoeken. Staan hoge boetes op. https://alertify.eu/esim-card-market-europe-market-accounts-for-dominant-share-in-global-market/

Reageer