Beantwoord

Extra verbruikskosten internet buitenland

  • 27 April 2020
  • 11 reacties
  • 343 keer bekeken

Hallo, voor het abonnement van mijn zoon deel ik MB's met hem. Hij krijgt er genoeg.

Nu is er vorige maand    € 6,25 voor 1 MB extra berekend en deze maand staat ie op €32.56 voor 3 MB,  beide voor Internetverbruik in het buitenland.

Wat is hier de oorzaak van, hij gaat al jaren regelmatig met de boot naar Scandinavië, maar zet de telefoon wel in vliegtuigstand voordat hij de boot opgaat. En dit zijn de eerste 2 extra betalingen voor MB internet buitenland

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 2 May 2020, 12:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Misschien de optie roaming uitzetten in plaats van vliegtuigmodus?

"Roaming is een algemene term in de draadloze telecommunicatie waarbij een bepaalde dienst wordt voortgezet hoewel de gebruiker zich niet in het netwerk bevindt waarin deze geregistreerd staat. Dankzij roaming kan men met een gsm-abonnement in het buitenland bellen."

Reputatie 7
Badge +21

Ai dat is vervelend @Jan71 . Gezien de kosten (€10 per MB) is er kennelijk toch verbinding geweest met MCP satellietcommunicatie. Misschien bij binnenlopen in de haven te vroeg de mobiele data op de telefoon weer aangezet? Of misschien is het MCP systeem aan boord wel te laat uitgeschakeld. Foutje, bedankt?

Kan je aan het tijdstip van datagebruik zoals vermeld op de factuur dit wellicht traceren?

Helaas maakt het verder niet uit, de data is gebruikt en zal betaald moeten worden.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Jan71, ik kan mij alleen maar aansluiten bij de uitleg van @RBxx, aangezien roaming via masten op het ‘vaste land’ van de hele EU en Noorwegen vanuit de gewone bundel gaat, zal er verbinding zijn geweest met een satelliet. Hiervoor worden hoge kosten bij ons in rekening gebracht, die wij middels de factuur weer doorberekenen aan de gebruiker. Zodra er verbinding met een satelliet wordt gemaakt, hoort hier een sms over verzonden te worden. Die komt niet binnen als hij vlak voordat die sms aan zou komen zijn toestel op de vliegtuigstand zet, dus dat zou nu een verklaring kunnen zijn waarom hij niet direct door heeft gehad dat er sprake was van zo'n verbinding. 

Daarom wil ik voor de volgende overtocht de tip van @Jeroen Ruiter aanraden, als roaming uit staat in het toestel kan er ook geen data worden verbruikt, maar komen smsjes nog wel aan :slight_smile:

Bedankt voor de reacties. We gaan Roaming maar eens uitzetten. 

Het blijft erg vreemd dat dit voorheen niet speelde en nu wel, zonder dat er verder iets is veranderd.

Komende week maar eens proberen of dit helpt.

Als vliegtuigmodus gebruikt wordt maak je nog wel gebruik van de wifi aan boord. En dat is inderdaad het genoemde maritieme tarief van €10 per MB ! (Dat is ook aan boord van vliegtuigen het geval!)
Vliegtuigmodus zet alleen bellen en sms-en uit (dat is maritiem ook niet om vrolijk van te worden € 4,75 per minuut bellen; gebeld worden kost € 1,75 per minuut. SMS versturen € 0,75. )

Beter telefoon helemaal uitzetten aan boord en pas weer aan als je binnen bereik landzender bent.

Reputatie 7
Badge +21

Nee Peter, aan boord van Stena Line schepen is er, naast het dure MCP netwerk (een GSM netwerk aangestuurd via de satelliet), een gratis WiFi netwerk aanwezig.

Lees hier: Stena: gebruik mobiele telefoon aan boord

Apart, RBxx. Dan is de connectie met het wereldwijde web van af het schip kennelijk geheel kosten Stena.

Nou je het zegt… aan boord van een schip van feenstra rijncruisen was er verleden jaar ook gratis wifi (alleen bij de lobby). En doorgaans zit je op de Rijn dicht genoeg bij landzendmasten voor 4G of 3G verbindingen ook.
Ik heb er toen geen gebruik van gemaakt. Want toen nog alleen een laptop die ik niet meegenomen had.

Reputatie 7
Badge +20

Het blijft erg vreemd dat dit voorheen niet speelde en nu wel, zonder dat er verder iets is veranderd.

Wellicht is er toch iets veranderd aan het bereik van de satelliet, waardoor het signaal daarvan eerder op kan worden gepakt. Doorgaans zoekt een mobiele telefoon automatisch naar het sterkste netwerk, als een satelliet op een bepaald punt een beter signaal levert dan een gewone zendmast in de buurt, dan zal het toestel daar dus op over springen!

Reputatie 7
Badge +20

Is je zoon inmiddels al weer met de boot geweest @Jan71? En zo ja, hoe is dat gegaan met het uitzetten van roaming en dergelijke?

hallo Maja,  het ging de laatste keer goed. Inderdaad naast de vliegtuigstand nu ook  roaming uitgezet. Probleem dus opgelost. Allen bedankt voor de info en tips.

Reputatie 7
Badge +20

Ah, super!

Dan durf ik nu met een gerust hart dit topic te sluiten in de wetenschap dat jullie hebben ontdekt dat het uitzetten van Roaming goed werkt :relaxed: