Beantwoord

Factuur terwijl contract al is opgezegd.

  • 5 March 2021
  • 15 reacties
  • 1134 keer bekeken

Ben sinds eind februari 2021 overgestapt naar een andere telefoonaanbieder.

Krijg van de KPN wel een factuur voor de maand maart 2021 terwijl het contract volgens de regels is opgezegd.

Jammer dat de KPN zijn gegevens niet op orde heeft.

Zal indien de betaling wordt geïncasseerd dit bedrag laten storneren. 

icon

Beste antwoord door Jose_ 11 March 2021, 10:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Hallo @yvette60  

Mogelijk zijn er extra kosten gemaakt tijdens de laatste bundel periode en ontvang je daarvoor een factuur.

Vul bij je profiel (privé) even je gegevens in zodat webcare kan meekijken hoe of wat. Alleen jij en webcare zien de gegevens bij (privé)

Helaas heeft KPN geen extra kosten in rekening gebracht maar het maandelijkse termijn.

Heb de gegevens bijgewerkt 

Badge +19

Dan was de faktuur voor het stoppen van je abonnement gemaakt. De volgende is dan de slotfaktuur waarop alles wordt verrekend.

Reputatie 7
Badge +16

Grote kans dat het inderdaad de slotfactuur is. Maar het kan nooit kwaad om een moderator ernaar te laten kijken. 

Verder adviseer ik om vooral niet te gaan storneren voordat het duidelijk is wat er precies aan de hand is (Dit kan eventueel veel ellende veroorzaken, denk aan een eventuele negatieve BKR registratie of een preventel registratie), ik ga er van uit dat je er met KPN er wel uit zal komen en de situatie opgehelderd wordt (en indien nodig gecorrigeerd zal worden). 

Stel dat je er met KPN echt niet uit komt (dit betwijfel ik) kan je de situatie worst case scenario ook laten escaleren tot de geschillencommissie. Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat dit nodig is. :smile:

Leuk antwoord. Echter op de factuur staat daadwekelijk abonnementskosten Periode 01.03 - 31.03.

Terwijl KPN mij vanaf 01-03 geen service meer geeft. Ik storneer dus duidelijk wel.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @yvette60 
Als je zeker weet dat deze rekening onterecht is dan kun je het gewoon storneren, daar is niets mis mee..
Als je niets doet krijg je het geld wel terug hoor, maar daar zijn bedrijven altijd heel laks mee.
En aangezien je geen bank bent die een bedrijf geld gaat lenen, kun je het gewoon storneren.

Reputatie 7

Tja, helaas zijn de betaalprocessen niet ingericht om vooraf te kunnen zien dat er een abonnement is gestopt. Bij de volgende facturatieronde wordt dit weer verrekend en krijg je het teveel geïncasseerde bedrag weer teruggestort.

Dit is niet alleen bij kpn. Zo werken heel veel bedrijven met geautomatiseerde betaalprocessen. Storneren is niet handig. Je krijgt over 2 weken gewoon automatisch een betaalherinnering. Ook die zal dan betaald moeten worden. Omdat die herinnering uitgaat van het bedrag wat niet is ontvangen over die laatste facturatieronde. Bij geautomatiseerde processen wordt dit dus automatisch weer opgelost, dit gebeurt dan bij de volgende facturatieronde. Deze processen bestaan al een jaar of 10, of misschien langer want ik weet inmiddels al niet meer beter :sweat_smile:

Mijn internetabbo is per 26/2 ook naar een andere aanbieder gegaan. Mijn incassomoment was altijd rond de 27ste. Ook ik heb nu tot 26/3 betaald, want de factuur stond op dat moment al klaar om uitgestuurd te worden (en kan op dat moment dus niet meer worden tegengehouden) En ik weet 100% zeker dat dit ook weer terugkomt. Komt allemaal goed. Maar ga niet storneren.

 

Wat mij betreft halen banken de storneringsmogelijkheid weer uit de apps en online bankomgevingen. Puur omdat mensen niet begrijpen hoe dit werkt en zich er op deze wijze onbewust bij hunzelf veel ellende tot stand komt. De dienstdoende instantie krijgt dan altijd de schuld, of een of ander te verwerpen klacht. Terwijl de mensen zichzelf eens achter de oren mogen krabben, of ze wel begrijpen hoe alles inelkaar steekt. Gebeurt vooral bij de oudere generatie die om elk dubbeltje wat niet klopt miepen, en de jongere generatie die het liefst nergens voor willen betalen. Iedereen er tussenin begrijpt het gewoon, uitzonderingen daargelaten.

@JeroenB22 , prima die automatisering en betaal processen, alleen mag een klant daar geen dupe van zijn, nu is KPN 1 van weinige die zich redelijk aan de regels houd en dit proces bij einde contract ook daadwerkelijk meestal binnen een paar weken heeft afgerond, lees op een community van een andere provider dat er een maand na de opzegging pas een slotfactuur word opgemaakt en het daarna nog eens tot 32 dagen kan duren voordat ze je geld terug storten waar ze een verwerkingstijd van 5 dagen aan hangen, dus 77 dagen zo ongeveer tot je wat terug ziet.

Maar een factuur die onterecht opgelegd is mag geweigerd worden om betaald te worden tot de zaak is opgehelderd, dus de processen ten spijt, als TS wil storneren is dat zijn goed recht en kan en mag KPN geen aanspraak maken op incasso kosten, wettelijke rente en wat niet meer zij, daar zij geen overeenkomst meer hebben omdat deze door TS is opgezegd en door KPN is bevestigd.

En ik ben ervaringen-deskundige, heb zelfs de deurwaarder met helle rataplan voor de deur gehad om beslag te leggen, ze gingen alleen met lege handen de deur uit.

O nee toch niet, lekkere bak koffie met een grote koek voor iedereen die er bij was.:wink:

Reputatie 7

Nou ik ben nergens de dupe van hoor, topic starter ook niet. En gelukkig weet ik beter echter krijg je dat niemand aan het verstand :ok_hand_tone1:

Er kunnen wel eens systeemfouten voorkomen ja en dan escalleerd het ook enorm. Dan krijg je de meest wilde verhalen. Maar in bovenstaande situatie is er niks aan de hand en komt het allemaal wel goed. Storneren is echt niet nodig. 

Reputatie 7
Badge +10

Dit is geen fout, facturering kan niet zien wanneer uw abonnement afloopt. Pas wanneer een wijziging of opzegging is gedaan is dit zichtbaar, daarom is het zo (en dit is bij elke provider zo) dat u een eindfactuur krijgt nadat uw abonnement is afgelopen waarin eventueel teveel in rekening gebrachte kosten worden terugbetaald.

 

Dat u nu een factuur heeft gekregen op het moment dat uw abonnement al afgelopen is is ook mede doordat de factuur dus al opgemaakt was, u zult hierna dus een eindfactuur krijgen waarin alle kosten die teveel zijn verrekend worden terugbetaald.

 

Dit heeft niks met foute administratie of wat dan ook te maken. Dit werkt zo bij elke provider, elk energiebedrijf of wat dan ook. Dit is van een mug een olifant maken :sweat_smile:

Jammer genoeg wisten ze al een maand geleden dat ik het abonnement ging opzeggen. Dus alle automatische incasso’s ten spijt.

hun administratie is gewoon niet op orde.

Dit is geen fout, facturering kan niet zien wanneer uw abonnement afloopt. Pas wanneer een wijziging of opzegging is gedaan is dit zichtbaar, daarom is het zo (en dit is bij elke provider zo) dat u een eindfactuur krijgt nadat uw abonnement is afgelopen waarin eventueel teveel in rekening gebrachte kosten worden terugbetaald.

 

Dat u nu een factuur heeft gekregen op het moment dat uw abonnement al afgelopen is is ook mede doordat de factuur dus al opgemaakt was, u zult hierna dus een eindfactuur krijgen waarin alle kosten die teveel zijn verrekend worden terugbetaald.

 

Dit heeft niks met foute administratie of wat dan ook te maken. Dit werkt zo bij elke provider, elk energiebedrijf of wat dan ook. Dit is van een mug een olifant maken :sweat_smile:


Zeg mij maar eens welke energie maatschappij dit zo implementeert dat je nog een termijn betaald na het opzeggen en overstappen naar een nieuwe leverancier, dan ga ik daar volgend jaar een contract afsluiten namelijk, ik heb er nu aardig wat versleten, en als ik per 1 maart opzeg is de laatste factuur de periode februari en krijg ik een paar weken later de eind afrekening, maar niet nog eind februari een factuur voor maart.

De systemen zijn gewoon niet goed ingericht bij KPN, en je bent ook niet verplicht te betalen, ik zal de laatste zijn die storneert maar het is wel een recht wat je hebt en KPN heeft het maar op te lossen, alle goed adviezen van iedereen ten spijt, ook die van mijzelf overigens, ik zou ook gewoon betalen om minder gezeik te hebben met bellen en wat al niet meer om je recht te krijgen, want recht hebben is niet automatisch krijgen.:stuck_out_tongue_winking_eye:

Reputatie 7

Ach recht hebben of recht krijgen zit inderdaad een groot verschil, toch trek je in deze aan het kortste eind als klant zijnde.

Zoals ik al eerder zei 'je krijgt zoiets niemand aan het verstand' en of het betalingsysteem nu wel of niet goed werkt is mij om het even. We moeten het er met ons allen mee doen. Ik heb nooit iets foutiefs gezien op de facturen. En ben nog al eens gewisseld met bepaalde dingen.

 

Ik meld me wel weer als ik eind maart keurig mijn teveel betaalde maandpremie terug heb gekregen (alles zonder gedoe en sneller terug dan bij een stornering :joy:) 

Reputatie 7
Badge +10

Goedemorgen @yvette60, welkom hier op het forum!

Ik zie dat het juiste antwoord al wel is gegeven door de community, maar licht het graag nog een beetje toe om het te verduidelijken. :relaxed: Het kan kloppen dat je nog een factuur hebt gekregen terwijl je jouw opzegging een maand geleden al hebt doorgegeven, dan hebben de factuur en opzegging elkaar gekruist. Dit komt doordat het facturatiesysteem de opzegging pas herkent zodra het abonnement daadwerkelijk is opgeheven. Er volgt dan nog een slotfactuur waarop de te veel in rekening gebrachte kosten vergoed worden.

Stel: jij geeft jouw opzegging op 1 maart door en jouw abonnement wordt per 1 april opgeheven, maar jouw factuur komt elke 25e van de maand. In dat geval krijg je op 25 maart nog een factuur voor de maand april en worden de abonnementskosten nog van jouw rekening afgeschreven. Uiterlijk een maand later (rond 25 april) volgt dan nog de slotfactuur, waarbij de abonnementskosten vanaf 1 april zullen worden vergoed. Dit bedrag wordt dan teruggestort op jouw rekening.

Ik hoop dat het zo helder is! Heb je hierover vragen, laat het dan gerust weten.