Beantwoord

Frequentie autotelefoon

  • 8 May 2020
  • 3 reacties
  • 541 keer bekeken

Een oude vraag. Ik ben in het bezit van een oude auto, het jaar 2000.

hier zit de originele autotelefoon nog in, die werkt alleen op 900 MHz. Werkt kpn nog steeds op de frequentie en zo ja, nog voor hoelang met deze frequentie.

dan is een duo Sim een idee om deze telefoon weer te laten werken.

Admin: Titel van topic aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Noordzee 8 May 2020, 19:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Hurck ,

Ja, op deze frequentie werken de oudere telefoons (2G/3G).

Frequentie         Telecomaanbieder
800 MHz    4G   KPN / Vodafone / Tele2
900 MHz    2G / 3G   KPN / Vodafone / T-Mobile
1800 MHz    2G / 4G   KPN / Vodafone / T-Mobile
2100 MHz    3G   KPN / Vodafone / T-Mobile
2600 MHz    4G   KPN / Vodafone / T-Mobile / Tele2 / ZUM

 

Hoe lang nog ? 


KPN:
3G uitzetten: 2022-01 https://www.kpn.com/beleef/mobiel/de-toekomst-van-4g.htm
2G uitzetten: 2025-04 https://www.kpn.com/beleef/mobiel/de-toekomst-van-4g.htm 

Het 2G-netwerk blijft dus aan tot tenminste april 2025.
 

Reputatie 7
Badge +19

Van harte welkom hier op ons forum @Hurck! Volgens mij heeft Noordzee jouw vraag al helemaal beantwoord, dat is fijn :slight_smile: Als je nog vragen hebt, laat het dan gerust weten.

Reputatie 3
Badge +1

Ik kan bevestigen dat ‘bejaarde’ toestellen nog steeds werken op het GSM-netwerk van 2020. KPN is de enige provider die nog blijvend uitzendt op P-GSM, 900 MHz. P-GSM (Primary) is de oorspronkelijke frequentieband die PTT Telecom/KPN sinds 1994 gebruikt in Nederland. T-Mobile zendt tijdelijk ook uit op P-GSM (eerst zonden zij uit op DCS/GSM 1800) onder MNC 16 echter stopt hiermee op 15 november. Vodafone zendt op E-GSM (Extended), toestellen ouder dan ~2002 zijn niet compatibel hiermee.

Zelf heb ik een Motorola International 1000 autotelefoon uit 1992 met 8W zendvermogen en deze werkt nog probleemloos op het KPN-netwerk.

Echter: de laatste tijd heb ik met oude toestellen (bovenstaande toestel en Nokia Pocketline Darwin+ uit 1996) steeds meer moeite om te bellen op 2G. Ik krijg steeds vaker de congestietoon te horen (geeft aan dat het netwerk overbelast is). Zie ook mijn topic hierover.

Tip voor jou: plak de mini-SIM vast op de houder zodat deze er niet per ongeluk uitvalt en de telefoon deze inslikt.