Beantwoord

Geen nummerweergave met Xiaomi toestel

  • 14 September 2019
  • 22 reacties
  • 1721 keer bekeken

Beste KPN,

Ik ben reeds jaren verbonden via KPN. Ik ervaar ditzelfde issue. Ik zie dat Xiaomi ook via KPN te bestellen is. Hierom verwacht ik dat u dit probleem weet op te lossen.
Mvg, Lucien

Admin: Bericht afgesplitst van Geen nummerweergave met VoLte
icon

Beste antwoord door Joran 26 September 2019, 13:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom @LucienS, sorry voor de zeer late reactie. Ik heb even een eigen topic voor je aangemaakt zodat we je niet weer kwijtraken 😉

Welk toestel heb je precies? Ik heb zelf ook een Xiaomi toestel (Pocophone) en geen problemen met nummerweergave. Is het bij jou alleen via 4G bellen (VoLTE) dat nummerweergave niet werkt? Zie de stappen onderaan dit startbericht om VoLTE uit te schakelen, als je dit nog niet hebt getest of wil testen: Razendsnel bellen via 4G (VoLTE).
Hoi,

Ik heb de Xiaomi Mi 9T, VoLTE had ik al uitgeschakeld. Was irritant geen nummerherkenning.
Reputatie 7
Badge +28
Dank! Ik controleer nog even of de netwerkinstellingen van jouw abonnement goed staan. Kun je jouw adresgegevens en klantnummer/06-nummer nog toevoegen aan je profiel?
Hallo Joran, is bijgewerkt.
Reputatie 7
Badge +28
Top. De netwerkinstellingen staan goed. Inkomende nummerweergave staat aan voor zowel 2G/3G als 4G.

Ik moet toegeven dat ik niet zeker weet of Xiaomi dit moet oplossen of wij. Ik neem contact op met de productmanager binnen KPN die over Xiaomi toestellen gaat om dit te achterhalen en kom er op terug.
Reputatie 7
Badge +28
Vrij snelle reactie. Wij kunnen dit probleem helaas niet verhelpen. Onze implementatie van VoLTE voldoet volledig aan de specificatie (3GPP) en werkt al met vele merken en modellen toestellen. Dit issue zal door Xiaomi moeten worden opgelost. Dit lijkt overigens vaker te gebeuren bij allerlei Xioami toestellen: Xiaomi no "caller id" volte - Google zoeken. Goede nieuws is dat het voor een aantal toestellen is verholpen middels een update. Ik hoop dat dit ook volgt voor de Mi 9T.
Reputatie 1

Ik ervaar dit probleem ook op mijn Mi9 (Global ROM, niet geroot, bootloader locked, versie 11.0.5.0), en heb inmiddels een oplossing. Omdat ik dit topic ook tegenkwam, en met mij waarschijnlijk veel anderen, post ik de oplossing hier.

Een halfjaar geleden zette ik VoLTE aan, maar omdat nummerweergave ook bij mij niet werkte, ben ik er weer snel van af gestapt. De kwaliteit van 3G-bellen lijkt de laatste tijd echter achteruit te hollen en op mijn vaste woon-werk route wordt de verbinding tijdens bijna dagelijks op 2 vaste plekken onderbroken omdat ik geen bereik meer zou hebben. Daarom heb ik VoLTE weer aan gezet en ben ik op onderzoek uit gegaan waarom nummerherkenning niet werkt. 

Het blijkt dat Android/MIUI een ingebakken lijst instellingen heeft voor het modem in de telefoon, waarbij voor bepaalde netwerken aparte configuraties zijn. Voor KPN zit in MIUI geen aparte configuratie, dus gaat MIUI over op een basis-set standaard instellingen. Caller-ID volgens 3GPP/VoLTE lijkt daarin niet goed geconfigureerd. 

De oplossing is zelf een andere configuratie te activeren. Root of unlocked bootloader is niet nodig, het werkt gewoon op de stock ROM. Dat is vrij eenvoudig (minuutje werk) en kan via ADB. Er zijn echter ook apps in de Play Store waarmee dat kan. Voordat je begint een disclaimer: Je gaat de instellingen van je telefoon aanpassen, dus ik kan niet garanderen dat alles daarna nog goed werkt. Ook ‘lock’ je je telefoon op een bepaalde configuratie, terwijl als je naar het buitenland gaat, er misschien een ‘betere’ configuratie zou zijn die MIUI anders zelf zou uitkiezen. Dus als je de grens over gaat, instellingen even op default zetten. 

Als je hebt besloten om verder te gaan, dan zijn dit de stappen:

  1. Activeer VoLTE, als je dat nog niet hebt gedaan: in de dialer typ je *#*#86583#*#* en vervolgens naar Settings → SIM cards & mobile networks → KPN → Use VoLTE aanzetten. 
  2. Download in de Play Store de app ‘Hidden Settings for MIUI’. 
  3. Open deze app → Modem config.
  4. Kies in de lijst MBNLoader de optie ‘….generic/eu/vodafone/volte/netherla/mcfg_sw.mbn’

Voila, 4G Bellen bij KPN met nummerherkenning werkt! Ook na reboot van de telefoon werkt het nog steeds. Misschien moet je na een OTA update van MIUI deze stappen opnieuw doorlopen, dat zou kunnen. 

Als je terug wilt naar de basisinstellingen, kies je in die app ‘Commercial Config - Restore your phone to commercial config’. 

Ik ervaar dit probleem ook op mijn Mi9 (Global ROM, niet geroot, bootloader locked, versie 11.0.5.0), en heb inmiddels een oplossing. Omdat ik dit topic ook tegenkwam, en met mij waarschijnlijk veel anderen, post ik de oplossing hier.

Een halfjaar geleden zette ik VoLTE aan, maar omdat nummerweergave ook bij mij niet werkte, ben ik er weer snel van af gestapt. De kwaliteit van 3G-bellen lijkt de laatste tijd echter achteruit te hollen en op mijn vaste woon-werk route wordt de verbinding tijdens bijna dagelijks op 2 vaste plekken onderbroken omdat ik geen bereik meer zou hebben. Daarom heb ik VoLTE weer aan gezet en ben ik op onderzoek uit gegaan waarom nummerherkenning niet werkt. 

Het blijkt dat Android/MIUI een ingebakken lijst instellingen heeft voor het modem in de telefoon, waarbij voor bepaalde netwerken aparte configuraties zijn. Voor KPN zit in MIUI geen aparte configuratie, dus gaat MIUI over op een basis-set standaard instellingen. Caller-ID volgens 3GPP/VoLTE lijkt daarin niet goed geconfigureerd. 

De oplossing is zelf een andere configuratie te activeren. Root of unlocked bootloader is niet nodig, het werkt gewoon op de stock ROM. Dat is vrij eenvoudig (minuutje werk) en kan via ADB. Er zijn echter ook apps in de Play Store waarmee dat kan. Voordat je begint een disclaimer: Je gaat de instellingen van je telefoon aanpassen, dus ik kan niet garanderen dat alles daarna nog goed werkt. Ook ‘lock’ je je telefoon op een bepaalde configuratie, terwijl als je naar het buitenland gaat, er misschien een ‘betere’ configuratie zou zijn die MIUI anders zelf zou uitkiezen. Dus als je de grens over gaat, instellingen even op default zetten. 

Als je hebt besloten om verder te gaan, dan zijn dit de stappen:

  1. Activeer VoLTE, als je dat nog niet hebt gedaan: in de dialer typ je *#*#86583#*#* en vervolgens naar Settings → SIM cards & mobile networks → KPN → Use VoLTE aanzetten. 
  2. Download in de Play Store de app ‘Hidden Settings for MIUI’. 
  3. Open deze app → Modem config.
  4. Kies in de lijst MBNLoader de optie ‘….generic/eu/vodafone/volte/netherla/mcfg_sw.mbn’

Voila, 4G Bellen bij KPN met nummerherkenning werkt! Ook na reboot van de telefoon werkt het nog steeds. Misschien moet je na een OTA update van MIUI deze stappen opnieuw doorlopen, dat zou kunnen. 

Als je terug wilt naar de basisinstellingen, kies je in die app ‘Commercial Config - Restore your phone to commercial config’. 

 

TOP!! Werkt.

Werkt toch niet op mijn Mi 9T Pro, helaas.

Reputatie 7
Badge +17

@LucienS Jammer om te horen dat de tip van Bram niet heeft geholpen. Toen je het in eerste instantie probeerde, leek het (gezien je reactie) wel te werken. Klopt het, dat het tijdelijk heet gewerkt, maar dat het nu niet meer werkt? Als je de stappen nog eens doorloopt, is het probleem dat weer verholpen, of niet? Het kan zijn dat een update alles opnieuw heeft ingesteld namelijk. 
We zijn benieuwd. 

@LucienS Jammer om te horen dat de tip van Bram niet heeft geholpen. Toen je het in eerste instantie probeerde, leek het (gezien je reactie) wel te werken. Klopt het, dat het tijdelijk heet gewerkt, maar dat het nu niet meer werkt? Als je de stappen nog eens doorloopt, is het probleem dat weer verholpen, of niet? Het kan zijn dat een update alles opnieuw heeft ingesteld namelijk. 
We zijn benieuwd. 

Ik was destijds te enthousiast. Het werkte meteen al niet meer. Toen ik deze thread aanmaakte beschikte ik nog over de Mi 9T, deze is ondertussen doorgeschoven naar mijn vrouw en zij kan via Tele2 wel gewoon bellen over 4g met nummerweergave. Ik ben toen overgestapt op de Mi 9t pro en heb er na de test eigenlijk geen aandacht meer aan besteed. Heden heb ik dit issue ook op het tweakers forum onder de aandacht gebracht. Een eventuele oplossing zal ik hier ook posten.

Ik heb het op een Xiaomi 9T werkend gekregen, uitleg is Duits maar is prima te volgen;

 

Or, try the following:
Mein Gerät > Alle Spezifikationen > 5 x click on "Kernel"
CIT Tool opens.
Click on the 3 dots in the right top corner and select "weitere Tools".
Then "MODEM Testtools" and there (should be the last in the list) "MBN-Konfigurations-, Lade- und Aktivierungswerkzeug".

 

Vervolgens kun je profielen zoeken, en je moet 'vodafone' zoeken, vervolgens vind je er een paar maar kies voor Vodafone Nederland.

 

Vervolgens even telefoon opnieuw opstarten, en dan paar minuten wachten. Wel dien je *#*#volte#*#* gedaan te hebben en deze aangezet te hebben in instellingen.

 

Nu heb je werkende VoLTE en nummerherkening :)

 

 

Reputatie 7
Badge +17

@Thomasvt Bedankt voor de uitleg hier! Ik ben benieuwd of de anderen hier iets aan hebben en of dit voor iedereen (op de lange termijn) gaat werken. :blush:

Ik heb het op een Xiaomi 9T werkend gekregen, uitleg is Duits maar is prima te volgen;

 

Or, try the following:
Mein Gerät > Alle Spezifikationen > 5 x click on "Kernel"
CIT Tool opens.
Click on the 3 dots in the right top corner and select "weitere Tools".
Then "MODEM Testtools" and there (should be the last in the list) "MBN-Konfigurations-, Lade- und Aktivierungswerkzeug".

 

Vervolgens kun je profielen zoeken, en je moet 'vodafone' zoeken, vervolgens vind je er een paar maar kies voor Vodafone Nederland.

 

Vervolgens even telefoon opnieuw opstarten, en dan paar minuten wachten. Wel dien je *#*#volte#*#* gedaan te hebben en deze aangezet te hebben in instellingen.

 

Nu heb je werkende VoLTE en nummerherkening :)

 

 


Werkt niet voor mijn Mi 9T Pro, bij de "MBN-Konfigurations-, Lade- und Aktivierungswerkzeug" krijg ik “not supported" te zien.

 

Iemand nog een update op dit onderwerp? Ik heb nl een prima toestel die icm elke provider in NL via 4G kan bellen, behalve bij KPN. Ik sta hierom op het punt over te stappen naar een andere provider.

De 10 jaar waren goed, hier gaat het fout. Mijn vrouw heeft mijn Mi 9T gekregen, kan ook gewoon via 4G bellen icm Tele 2. Zit ik dan met mijn Mi 9T pro icm KPN en het werkt niet. Mede vanwege mijn werk worden ook vaak foto's via Whatsapp gestuurd tijdens een telefoongesprek. Dit gaat niet helemaal lekker omdat het toestel tijdens een telefoongesprek teruggaat naar hsdpa+.

Reputatie 7
Badge +24

Hi Lucien, ik verwacht om eerlijk te zijn dat dit niet op korte opgelost zal worden. Xiaomi heeft bepaalde instellingen niet goed staan voor het KPN netwerk. We zien wel dat dit werkt bij internationale netwerken zoals Vodafone, T-Mobile en Tele2 omdat ze dit voor die afzetmarkt wel doen. Zal er ongetwijfeld ook mee te maken hebben dat wij hun toestellen ook niet verkopen. 

Kortom: ik ben bang dat een overstap een reële optie is.  

@LucienS Werkt bij jou toevallig de optie ‘Modem config’ dan wel?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ceyhan.sets&hl=nl

 

Als je in die enorme lijst zoekt naar ‘eu/telefoni/commerci/uk’ dan werkt op KPN zowel VoWiFi als VoLTE:thumbsup_tone2:

@LucienS Werkt bij jou toevallig de optie ‘Modem config’ dan wel?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ceyhan.sets&hl=nl

 

Als je in die enorme lijst zoekt naar ‘eu/telefoni/commerci/uk’ dan werkt op KPN zowel VoWiFi als VoLTE:thumbsup_tone2:


Hoi Thomas,

Dank je voor het meedenken. Volte verschijnt maar bij bellen schakelt hij terug naar Hsdpa+ helaas.

@LucienS Werkt bij jou toevallig de optie ‘Modem config’ dan wel?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ceyhan.sets&hl=nl

 

Als je in die enorme lijst zoekt naar ‘eu/telefoni/commerci/uk’ dan werkt op KPN zowel VoWiFi als VoLTE:thumbsup_tone2:


Hoi Thomas,

Dank je voor het meedenken. Volte verschijnt maar bij bellen schakelt hij terug naar Hsdpa+ helaas.

Heb je het profiel veranderd in dat menu? (Misschien nog even telefoon opnieuw opstarten na aanpassen ervan)

Anders zou nog nl/vodafone kunnen proberen, of tele2 (nl). 

@LucienS Werkt bij jou toevallig de optie ‘Modem config’ dan wel?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ceyhan.sets&hl=nl

 

Als je in die enorme lijst zoekt naar ‘eu/telefoni/commerci/uk’ dan werkt op KPN zowel VoWiFi als VoLTE:thumbsup_tone2:


Hoi Thomas,

Dank je voor het meedenken. Volte verschijnt maar bij bellen schakelt hij terug naar Hsdpa+ helaas.

Heb je het profiel veranderd in dat menu? (Misschien nog even telefoon opnieuw opstarten na aanpassen ervan)

Anders zou nog nl/vodafone kunnen proberen, of tele2 (nl). 

Allemaal geprobeerd, helaas.

@LucienS Werkt bij jou toevallig de optie ‘Modem config’ dan wel?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ceyhan.sets&hl=nl

 

Als je in die enorme lijst zoekt naar ‘eu/telefoni/commerci/uk’ dan werkt op KPN zowel VoWiFi als VoLTE:thumbsup_tone2:


Hoi Thomas,

Dank je voor het meedenken. Volte verschijnt maar bij bellen schakelt hij terug naar Hsdpa+ helaas.

Heb je het profiel veranderd in dat menu? (Misschien nog even telefoon opnieuw opstarten na aanpassen ervan)

Anders zou nog nl/vodafone kunnen proberen, of tele2 (nl). 

Allemaal geprobeerd, helaas.

Balen :frowning2:

De combinatie Xiaomi Mi 9T pro icm 4G bellen werkt nog steeds niet. Aangezien KPN eind van het jaar 3G gaat uitschakelen, ben ik helaas gedwongen over te stappen.

Na jaren verliest u een trouwe mobiele klant, slordig van dit zogenaamd “premium” merk.

Ik ga over naar T-Mobile, doei ouwe trouwe PTT..