Ineens €50,- betalen

• 21 maart 2016
  • 9 reacties
  • 321 keer bekeken

Hallo KPN

Ik heb op 13-02-2016 mijn abonnement verlengd waarbij ik een nieuwe iPhone 5S heb gekregen.

Nu MOEST ik wel een verlenging doen aangezien mijn 'oude' telefoon, een iPhone 5C, beeldscherm schade had. 

Nu werd mij het volgende aangeraden:

Stuur eerst je iPhone 5C ter reparatie op, je hebt daarvoor immers een verzekering afgesloten. Is je telefoon gerepareerd terug, dan pas verleng je je abonnement en kies je voor de iPhone 5S. Dan heb je twee telefoons waarvan je er dan een mooi kunt verkopen!

Aldus de KPN winkelmedewerker te Ede.

Ik vraag aan deze beste jongen: zitten hier geen extra kosten aan verbonden, of dat ik straks ineens met een hoge rekening zit?

Nee hoor, geen zorgen, je hebt de telefoon verzekerd dus de kosten zijn gratis.

Nou is dat geen mooie deal van KPN!?

Nu nu staat er inmiddels bij de nieuwste factuur: 1e Eigen Risico HS2 schade 23-02-16: €50,00

Nu ben ik al jaren klant bij KPN, verleng iedere keer mijn abo met een nieuwe telefoon en heb nog nooit hoeven te betalen voor schade!

(heb via KPN, ook nog bij Hi! al eerder 3 iPhone 4's moeten opsturen ter reparatie. In alle gevallen hoefde ik niks te betalen)

Nu vertelde een medewerker aan de telefoon dat het inderdaad kwam door het eigen risico en zij er verder niks mee kon doen, wat ik natuurlijk vreemd vind omdat:

1) het om mijn oude telefoon ging (toendertijd nog geen eigen risico).

2) de oude telefoon werd opgestuurd vóór 13-02-2016. Dus voor de verlenging.

3) er op de factuur een datum staat van 23-02-2016.

4) er in de winkel helemaal niets verteld werd van een eigen risico. Sterker nog, er werd mij verteld dat ik helemaal niets zou hoeven te betalen omdat ik toch al die verzekering heb!

Ik heb expliciet gevraagd of er kosten op mij verhaald zouden worden als ik de iPhone 5C ter reparatie zou opsturen vóórdat ik mijn abonnement zou verlengen.

Het antwoord was: nee.

Ik ben van mening dat ik dus of ben voorgelogen of dat er ergens in het systeem van KPN een fout is gemaakt.

Beide is erg aangezien ik €50,00 moet betalen.

Ik wacht dan ook met betalen tot hiervoor een oplossing is gevonden.

Ik neem aan dat de waarschijnlijk bijkomende kosten van €15,00 als herinneringskosten bij de volgende factuur niet van toepassing zullen zijn.

Hopelijk krijg ik hier snel bericht op.

M.v.g,

Thomas v.d. Gronden

9 reacties

Reputatie 6
Badge +9
 De term laat zien buiten/na fabrieksgarantie.

Het kan zijn, en dat is denk ik het geval, beeldschermschade hoe dan ook buiten fabrieksgarantie valt. In zo'n geval zal de verzekering altijd 50 euro eigen risico per geval rekenen.

In wezen is dat niet anders dan bij bijvoorbeeld een auto verzekering waar per geclaimde schade een eigen risico kan gelden. Of als je inboedel/opstal verzekering die een eigen risico rekent.

In dat geval is die 50 euro terrecht.

Reputatie 7
Manxer schreef op 21 mar '16 om 15:19uBuiten/na fabrieksgarantie: €50,00

Dat is dus na twee jaar, de telefoon was nog geen twee jaar oud.

Is dat scherm spontaan gesprongen door een fout in de fabricage, heb je de iPhone per ongeluk laten vallen of was je een keer zo boos dat je met die iPhone bent gaan slaan. In het eerste geval mogen er geen €50,- in rekening gebracht worden omdat de wettelijke termijn voor de fabrieksgarantie nog niet verstreken is.

In de laatste twee gevallen zal er helaas wel €50,- in rekening gebracht mogen worden aangezien de schade aan het scherm dan niet onder de fabrieksgarantie valt.

Laat natuurlijk onverlet dat KPN blijkbaar wel iets uit te leggen heeft, die "beste jongen" had natuurlijk nooit mogen beweren dat de verzekering alles zou dekken en dat het daarmee allemaal kostenloos zou zijn.

Reputatie 7
Badge +27
Welkom Thomas, goed dat je je verhaal op ons forum doet! 

De medewerker die je telefonisch hebt gesproken, had jou op het eigen risico moeten wijzen. Er slordig dat dit niet is gebeurd! Het is nu eenmaal zo dat er een eigen risico in rekening wordt gebracht, zoals je in de voorwaarden hebt gezien.

Als je toestel nog geen 2 jaar oud was, dan zal het niet onder de garantie hebben gevallen. Heb je een overzicht gekregen toen je je telefoon terugkreeg? Daar heeft op moeten staan wat er geconstateerd was etc. Als er bijvoorbeeld val- of stootschade is, dan wordt het toestel niet onder de garantie gerepareerd. Je kunt dan via www.e-repair.nl met het bonnummer of imeinummer nog de gegevens opvragen. Ik adviseer je dat te doen.

Ook raad ik je aan om de factuur gewoon te voldoen. Je krijgt eventuele herinneringskosten niet terug. Je mag wel een klacht indienen, als daaruit blijkt dat de kosten niet terecht in rekening zijn gebracht, dan krijg je de kosten natuurlijk terug. Laat je het me weten als je een klacht in wilt dienen? Dan maak ik dat voor je in orde. 

Reputatie 7
Badge +30
1) maar kijk even in je voorwaarden, polis, whatever en zoek naar het eigen risico. Is dat er niet. Geeft dan dan gewoon aan en maak er niet zo'n lang verhaal van. Dan is het heel simpel. Of er is iets gewijzigd waarvan KPN jou op de hoogte had moeten brengen of KPN zit fout en je kan gewoon een klach indienen. Voorwaarden meesturen en klaar.
2) oké? Dit verband zie ik niet.
3) oké?
4) nogmaals kijk even wat er in je voorwaarden staat.
Reputatie 7
Badge +30
Maar wat staat er nu in de voorwaarden dan?
RobinFlikkema schreef op 21 mar '16 om 15:02u1) maar kijk even in je voorwaarden, polis, whatever en zoek naar het eigen risico. Is dat er niet. Geeft dan dan gewoon aan en maak er niet zo'n lang verhaal van. Dan is het heel simpel. Of er is iets gewijzigd waarvan KPN jou op de hoogte had moeten brengen of KPN zit fout en je kan gewoon een klach indienen. Voorwaarden meesturen en klaar.
2) oké? Dit verband zie ik niet.
3) oké?
4) nogmaals kijk even wat er in je voorwaarden staat. 
Ben je een medewerker die een oplossing voor mij heeft zodat ik die onterechte €50,- niet hoef te betalen?

Als je geen lang verhaal wilt lezen doe dat dan niet. Ik maak er een verhaal van zodat het duidelijkheid schept over de situatie...

ARTIKEL 05 EIGEN RISICO 1 Gedurende de looptijd van een Service-overeenkomst geldt bij toewijzing van Service in geval van schade en defect, diefstal of verlies van het Mobiele randapparaat per keer een eigen risico, volgens onderstaande tabel 5.1. Toestel Service Toestelcategorie Basis Standaard Luxe Toestel Service Schade Dekking defecten en schade Ja Buiten/na fabrieksgarantie Eigen risico € 30 € 50 € 60 Opslag eigen risico voor tweede keer plus € 20 Opslag eigen risico voor derde keer plus € 40 Prijs per maand € 4,50 € 6,50 € 8,50 Toestel Service Totaal (schade, verlies en diefstal Dekking defecten en schade Ja Buiten/na fabrieksgarantie Eigen risico € 30 € 50 € 60 Opslag eigen risico voor tweede keer plus € 20 Opslag eigen risico voor derde keer plus € 40 Dekking misbruik tot € 1250 Ja Gratis blokkeren SIM-kaart+nwe SIM-kaart Ja Eigen risico diefstal (1e keer) € 45 € 65 € 90 Opslag eigen risico voor tweede keer plus € 50 Opslag eigen risico voor derde keer plus € 100 Eigen risico verlies (1e keer) € 60 € 80 € 105 Opslag eigen risico voor tweede keer plus € 100 Opslag eigen risico voor derde keer plus € 200 Prijs per maand € 7,00 € 10,00 € 13,00

Manxer schreef op 21 mar '16 om 15:15uARTIKEL 05 EIGEN RISICO 1 Gedurende de looptijd van een Service-overeenkomst geldt bij toewijzing van Service in geval van schade en defect, diefstal of verlies van het Mobiele randapparaat per keer een eigen risico, volgens onderstaande tabel 5.1. Toestel Service Toestelcategorie Basis Standaard Luxe Toestel Service Schade Dekking defecten en schade Ja Buiten/na fabrieksgarantie Eigen risico € 30 € 50 € 60 Opslag eigen risico voor tweede keer plus € 20 Opslag eigen risico voor derde keer plus € 40 Prijs per maand € 4,50 € 6,50 € 8,50 Toestel Service Totaal (schade, verlies en diefstal Dekking defecten en schade Ja Buiten/na fabrieksgarantie Eigen risico € 30 € 50 € 60 Opslag eigen risico voor tweede keer plus € 20 Opslag eigen risico voor derde keer plus € 40 Dekking misbruik tot € 1250 Ja Gratis blokkeren SIM-kaart+nwe SIM-kaart Ja Eigen risico diefstal (1e keer) € 45 € 65 € 90 Opslag eigen risico voor tweede keer plus € 50 Opslag eigen risico voor derde keer plus € 100 Eigen risico verlies (1e keer) € 60 € 80 € 105 Opslag eigen risico voor tweede keer plus € 100 Opslag eigen risico voor derde keer plus € 200 Prijs per maand € 7,00 € 10,00 € 13,00

Toestel Service Schade

Dekking defecten en schade Ja

Buiten/na fabrieksgarantie Eigen risico € 50

Opslag eigen risico voor tweede keer plus € 20

Opslag eigen risico voor derde keer plus € 40

Prijs per maand € 6,50

Buiten/na fabrieksgarantie: €50,00

Dat is dus na twee jaar, de telefoon was nog geen twee jaar oud.

Reageer