News

IPv6 voor het mobiele netwerk

  • 23 September 2019
  • 99 reacties
  • 15865 keer bekeken
IPv6 voor het mobiele netwerk
Reputatie 7
Badge +25

KPN zal vanaf maandag 30 september naast IPv4 ook IPv6 adressering aanbieden op Mobiele Internet diensten. IPv6 zal in eerste instantie beschikbaar komen voor de klanten met een KPN (postpaid-)abonnement en je merkt hier niets van.

Meer weten over IPv6 op vaste diensten?
In de KPNcyclopedie vind je alles wat je wil weten over IPv6.

Met de dagelijks toenemende populariteit van het Internet is er elke dag groei van honderden websites wereldwijd. In de beginfase van het Internet werd snel duidelijk dat het huidige aantal beschikbare IPv4-adressen niet op de toekomst berekend is. Vanwege de schaarste aan IPv4-adressen gaat er wereldwijd gebruik gemaakt worden van een nieuw opvolgend internetprotocol IPv6. KPN neemt al in een vroeg stadium maatregelen door over te stappen op dit protocol.

Momenteel zijn alleen toestellen voorzien van het Android besturingssysteem vanaf versie 6 hiervoor geschikt. Oudere toestellen of toestellen met een afwijkend besturingssysteem (bijvoorbeeld iOS) zijn vooralsnog niet geschikt voor websites die gebaseerd zijn op het IPV6 protocol. Als je hiermee een dergelijke IPv6-website zou benaderen krijg je de melding ‘Laden mislukt’ te zien. Na het certificeren door Apple (datum nog onbekend) zijn ook Apple toestellen ook geschikt voor IPv6. Dit geldt voor alle iPhones en iPads die later in 2019 nog een update naar iOS 13.x gaan krijgen.

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wanneer vindt de activatie van IPv6 voor KPN mobiel internet postpaid precies plaats?
We starten vanaf 30 september 2019, en zal gefaseerd worden uitgerold.

Voor welke klanten van KPN Mobiel activeert KPN IPv6?
Alle klanten van KPN (zowel consumenten als zakelijke klanten) die een mobiel abonnement gebruiken. De Prepaid dienst zal in een later stadium aangepast worden voor IPv6.

Wat merk ik als klant van KPN Mobiel van de overgang naar IPv6?
Klanten merken niets van de overgang naar IPv6.

Zijn er websites die alleen bereikbaar zijn met IPv6?
Nee, er zijn nog geen websites die alleen met IPv6 bereikbaar zijn. Dit wordt wel getest, maar nog niet gebruikt. Wel zijn er meerdere zogenaamde dual stack sites. Deze zijn zowel bereikbaar met IPv4 als met IPv6. Steeds meer bedrijven gaan over op deze dual stack sites.

Hoe weet ik als ik een mobieltje bij KPN koopt, of deze geschikt is voor IPv6?
Alle Android smartphones die we verkopen zijn geschikt voor IPv6. Na certificeren door Apple zijn Apple devices ook geschikt voor IPv6. Dit geldt voor alle iPhones en iPads die later in 2019 nog een update naar iOS 13 gaan krijgen.

Wordt het straks mogelijk om een vast IP adres met IPv6 te bestellen?
Voorlopig is dit niet mogelijk.


99 reacties

Worden de 'mobiel internet' aansluitingen (097 nummers) ook naar IPv6 omgezet? Zo ja, wat is daar de globale planning van?

Op mijn mobiele telefoon kan ik namelijk wel IPv6 krijgen, op mijn laptop (097 nummer) niet.

Reputatie 7
Badge +24

Worden de 'mobiel internet' aansluitingen (097 nummers) ook naar IPv6 omgezet? Zo ja, wat is daar de globale planning van?

Op mijn mobiele telefoon kan ik namelijk wel IPv6 krijgen, op mijn laptop (097 nummer) niet.

Hi @PE1PWN. Goede vraag waar ik zo het antwoord ook niet op weet. 

Ik heb dit uitgezet en wacht een antwoord af, ik vermoed dat ik hier dinsdag een antwoord op zal hebben. Zodra ik iets hoor zal ik het hier plaatsen. 

Worden de 'mobiel internet' aansluitingen (097 nummers) ook naar IPv6 omgezet? Zo ja, wat is daar de globale planning van?

Op mijn mobiele telefoon kan ik namelijk wel IPv6 krijgen, op mijn laptop (097 nummer) niet.

Hi @PE1PWN. Goede vraag waar ik zo het antwoord ook niet op weet. 

Ik heb dit uitgezet en wacht een antwoord af, ik vermoed dat ik hier dinsdag een antwoord op zal hebben. Zodra ik iets hoor zal ik het hier plaatsen. 


Nog een update?

 


Nog een update?

 

Volgens mij is KPN het nu flink aan het uitrollen. Kan dat kloppen?

Reputatie 1
Badge

Ik heb nog steeds geen IPV6 met APN internet of advancedinternet

Iets mis in mijn abbo of moet ik gewoon nog meergeduld hebben?

Bij mij hielp het om het toeganspunt aan te passen.

 

Reputatie 7
Badge +17

@Maarten G Je mag er vanuit gaan dat je allang ‘voorzien’ bent. Anders moet je wel een erg lange adem hebben:grin: . Bij mij is het ook ingesteld als @obelisk laat zien. Kun jij dit ook handmatig aanpassen? 

Reputatie 1
Badge

@Lisa en @obelisk beide bedankt, helaas stond het zo al bij APN internet:

advancedinternet stond op Ipv4 only maar aanpassen en APN switchen maakt geen verschil, ook restart van het toestel veranderd niets.

Nog andere opties? 

Reputatie 7
Badge +20

Dit is wel de juiste APN. Instellingen staan ook goed verder. Heb je na het wijzigen ook het toestel opnieuw opgestart? Wat zie je als je naar www.test-ipv6.com gaat?

Reputatie 1
Badge

@Bart_Z ja toestel is opnieuw gestart na aanpassen van advancedinternet maar bovenstaande stond al goed vanaf begin. 

Reputatie 7
Badge +20

@Maarten G ik zie dat het om een zakelijke aansluiting gaat, het kan zijn dat het daar allemaal net even anders gaat.
Je kunt met deze vraag het beste even naar ons zakelijke forum of hierover met ons bellen op 0800-0403

Hey voor mijn werk moet ik mijn IPV6 uitschakelen. Hoe doe ik dit?

Hey voor mijn werk moet ik mijn IPV6 uitschakelen. Hoe doe ik dit?

Bij de telefoon instellingen  bij namen toegangspoorten, bij APNprotocol en bij roamingprotocol voor APN staat  nu ipv4/ipv6 dat wijzig je in IPv4.

Succes.

 

Hey voor mijn werk moet ik mijn IPV6 uitschakelen. Hoe doe ik dit?

Puur uit belangstelling; mag ik vragen waarom? Ik bedoel; zit het in de weg of zo?

Reputatie 7

Hey voor mijn werk moet ik mijn IPV6 uitschakelen. Hoe doe ik dit?

Puur uit belangstelling; mag ik vragen waarom? Ik bedoel; zit het in de weg of zo?

Waarschijnlijk gebruikt de werkgever van @lordturbotom een VPN tool die geen IPv6 ondersteunt. Zo heeft Anyconnect van Cisco echt problemen met IPv6.

Hey voor mijn werk moet ik mijn IPV6 uitschakelen. Hoe doe ik dit?

Bij de telefoon instellingen  bij namen toegangspoorten, bij APNprotocol en bij roamingprotocol voor APN staat  nu ipv4/ipv6 dat wijzig je in IPv4.

Succes.

 

Super! Hartelijk dank!

Hallo @lordturbotom , graag gedaan uiteraard, laat s.v.p. even de goede afloop weten.

 

Hoe zit dit met profielen van voorheen XS4ALL Mobiel, dus een 097- nummer?

Ik gebruik een MiFi, die staat inmiddels op "APN advancedinternet” en “PDP IPV4V6” / "PDP Roaming IPV4V6”.

Ik krijg wel een PublicIP maar geen IPV6.

Ik heb ook "APN basicinternet” geprobeerd, dat was de oude instelling, maar ook daar geen “IPV6”.

Badge

Hoe zit dit met profielen van voorheen XS4ALL Mobiel, dus een 097- nummer?

Ik gebruik een MiFi, die staat inmiddels op "APN advancedinternet” en “PDP IPV4V6” / "PDP Roaming IPV4V6”.

Ik krijg wel een PublicIP maar geen IPV6.

Ik heb ook "APN basicinternet” geprobeerd, dat was de oude instelling, maar ook daar geen “IPV6”.

Hier een vergelijkbaar probleem. Ik heb een mobiel abonnement direct bij KPN afgesloten, en ik krijg wanneer ik de 'advancedinternet’ APN gebruik (om port forwarding mogelijk te maken) ook geen IPv6 adres toegewezen. Heeft iemand hier een oplossing voor? Het gebruiken van de 'internet’ APN is geen oplossing aangezien deze port forwarding onmogelijk maakt.

Reputatie 5
Badge +2

@flare @Oproep 

APN advancedinternet ondersteund geen IPv6. Alleen publieke IPv4 adressen zonder kpn firewall, waardoor port forwarding zal werken. 

APN internet heeft IPv4 of IPv6 afhankelijk van je toestel instellingen zoals jezelf aangeef, maar zit achter een kpn firewall waardoor port forwarding niet zal werken. Voor IPv6 is alleen APN internet beschikbaar met NAT64.

APN basicinternet ondersteund ook geen IPv6.

 

Goedemorgen,

Wij zijn sinds kort overgestapt naar KPN thuis. Voor het werk heb ik een vast IP adres op mijn laptop alsook mobiel nodig. Hiermee krijg ik namelijk toegang op het werk tijdens het thuiswerken. Nu is het zo dat het IP adres op mijn mobiel steeds verandert. Wat is hier de oplossing voor? Dit is namelijk erg irritant. 

Hallo @Lola19246264 zie onderstaande link aangaande vast mobiel IP:

Wat is een vast IP-adres? | KPN Zakelijk

Het IP-adres voor thuis internet is officieel een wisselend adres bij KPN voor particulieren, maar in de praktijk verandert dat nooit. Ik heb de laatste keer een ander IP gekregen toen ik van glas koper naar glas over ging.

 

Reputatie 3
Badge

Ik heb al een paar jaar IPv6 gebruikt op het KPN mobiele internet op mijn iPhone 12, maar als ik nu die ipv6-test.com doe gebeurt er niets. Ik gebruik iOS 16.6 (courante versie). Onder “Mobiel Data Netwerk” staat voor APN “internet” ingevuld, Gebruikersnaam en Password zijn leeg. 

Zijn er van mijn kant nog andere instellingen nodig? Heeft iemand hier een voorbeeld? 

Reputatie 3
Badge

Ik heb al een paar jaar IPv6 gebruikt op het KPN mobiele internet op mijn iPhone 12, maar als ik nu die ipv6-test.com doe gebeurt er niets. Ik gebruik iOS 16.6 (courante versie). Onder “Mobiel Data Netwerk” staat voor APN “internet” ingevuld, Gebruikersnaam en Password zijn leeg. 

Zijn er van mijn kant nog andere instellingen nodig? Heeft iemand hier een voorbeeld? 

Ah, met https://wtfismy.ip zie ik toch een IPv6-adres, zeker iets mis met ipv6-test.com.

Maar ik heb toch een probleem bij het opzetten van een Wireguard VPN-verbinding op mijn iPhone naar het vaste IPv6-adres van mijn thuislocatie: blijft steken in de handshake fase (voltooit niet binnen 5 seconden).

Als ik dezelfde verbinding gebruik met het vaste IPv4-adres van mijn thuislocatie dan werkt het wel. Het vreemde is dat alle instellingen identiek zijn op het Endpoint na. Ook vreemd is dat zo’n IPv6-verbinding wel werkt vanaf een andere locatie via WiFi en internet (dus niet het KPN mobiele internet). Dit werkte de afgelopen jaren wel, en nu ineens niet.😳   

Reageer