News

IPv6 voor het mobiele netwerk

  • 23 September 2019
  • 99 reacties
  • 15862 keer bekeken
IPv6 voor het mobiele netwerk
Reputatie 7
Badge +25

KPN zal vanaf maandag 30 september naast IPv4 ook IPv6 adressering aanbieden op Mobiele Internet diensten. IPv6 zal in eerste instantie beschikbaar komen voor de klanten met een KPN (postpaid-)abonnement en je merkt hier niets van.

Meer weten over IPv6 op vaste diensten?
In de KPNcyclopedie vind je alles wat je wil weten over IPv6.

Met de dagelijks toenemende populariteit van het Internet is er elke dag groei van honderden websites wereldwijd. In de beginfase van het Internet werd snel duidelijk dat het huidige aantal beschikbare IPv4-adressen niet op de toekomst berekend is. Vanwege de schaarste aan IPv4-adressen gaat er wereldwijd gebruik gemaakt worden van een nieuw opvolgend internetprotocol IPv6. KPN neemt al in een vroeg stadium maatregelen door over te stappen op dit protocol.

Momenteel zijn alleen toestellen voorzien van het Android besturingssysteem vanaf versie 6 hiervoor geschikt. Oudere toestellen of toestellen met een afwijkend besturingssysteem (bijvoorbeeld iOS) zijn vooralsnog niet geschikt voor websites die gebaseerd zijn op het IPV6 protocol. Als je hiermee een dergelijke IPv6-website zou benaderen krijg je de melding ‘Laden mislukt’ te zien. Na het certificeren door Apple (datum nog onbekend) zijn ook Apple toestellen ook geschikt voor IPv6. Dit geldt voor alle iPhones en iPads die later in 2019 nog een update naar iOS 13.x gaan krijgen.

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wanneer vindt de activatie van IPv6 voor KPN mobiel internet postpaid precies plaats?
We starten vanaf 30 september 2019, en zal gefaseerd worden uitgerold.

Voor welke klanten van KPN Mobiel activeert KPN IPv6?
Alle klanten van KPN (zowel consumenten als zakelijke klanten) die een mobiel abonnement gebruiken. De Prepaid dienst zal in een later stadium aangepast worden voor IPv6.

Wat merk ik als klant van KPN Mobiel van de overgang naar IPv6?
Klanten merken niets van de overgang naar IPv6.

Zijn er websites die alleen bereikbaar zijn met IPv6?
Nee, er zijn nog geen websites die alleen met IPv6 bereikbaar zijn. Dit wordt wel getest, maar nog niet gebruikt. Wel zijn er meerdere zogenaamde dual stack sites. Deze zijn zowel bereikbaar met IPv4 als met IPv6. Steeds meer bedrijven gaan over op deze dual stack sites.

Hoe weet ik als ik een mobieltje bij KPN koopt, of deze geschikt is voor IPv6?
Alle Android smartphones die we verkopen zijn geschikt voor IPv6. Na certificeren door Apple zijn Apple devices ook geschikt voor IPv6. Dit geldt voor alle iPhones en iPads die later in 2019 nog een update naar iOS 13 gaan krijgen.

Wordt het straks mogelijk om een vast IP adres met IPv6 te bestellen?
Voorlopig is dit niet mogelijk.


99 reacties

Hallo @tmoesel , ik zie bij mijn telefoon alleen een IP-adres staan, niet of het IPv4 of IPv6 is.
Dat zie ik alleen terug via whatismyip.
Hallo @tmoesel , ik zie bij mijn telefoon alleen een IP-adres staan, niet of het IPv4 of IPv6 is.
Dat zie ik alleen terug via whatismyip.

Om wat voor telefoon gaat dan? Op de mijne zit custom/eigen firmware, maar bij de standaard Samsung firmware kon je ook wel zien wat het IP adres is als ik mij goed herinner.
Misschien kun je ergens een systeeminfo app o.i.d. downloaden, waarmee je wel de netwerkinfo kan zien.
En zoals al gezegd, het IP adres wat je bij whatismyip ziet is niet het adres van je telefoon, maar dat van de KPN (Carrier Grade) NAT gateway.
Hallo @tmoesel , ik zie bij mijn telefoon alleen een IP-adres staan, niet of het IPv4 of IPv6 is.
Dat zie ik alleen terug via whatismyip.

De opbouw of beter gezegd notatie van een ipv6 adres is anders dan ipv4 zover ik goed op de hoogte ben 8 groepen van 4 hexadecimalen tegenover 4 groepen van 3 decimalen.
Als je telefoon geschikt is zal je een ipv6 adres zien. Aangezien je bij Telfort zit maakt het niet veel uit wat je ziet. In mijn mobiel (huawei android 8)zie ik via wifi een linklocal ipv6(begint met fe80) en een gewoon ipv4 adres
Zet ik de wifi uit zie ik enkel nog een10.xxx.xxx.xx adres. Ik ga er vanuit dat daar een 2a02: adres verschijnt zodra dit ipv6 is net zoals ik een 2001: reeks had via ipv6RD. Heb ik dit mis zijn er ongetwijfeld genoeg lezers met meer kennis.
Reputatie 7
De opbouw of beter gezegd notatie van een ipv6 adres is anders dan ipv4 zover ik goed op de hoogte ben 8 groepen van 4 hexadecimalen tegenover 4 groepen van 3 decimalen.
Een IPv6 adres bestaat inderdaad uit 8 groepen van 2 bytes.
Onderstaand zie je voorbeelden van IPv6 adressen.


Hallo @tmoesel , ik zie bij mijn telefoon alleen een IP-adres staan, niet of het IPv4 of IPv6 is.
Dat zie ik alleen terug via whatismyip.
Om wat voor telefoon gaat dan? Op de mijne zit custom/eigen firmware, maar bij de standaard Samsung firmware kon je ook wel zien wat het IP adres is als ik mij goed herinner.
Misschien kun je ergens een systeeminfo app o.i.d. downloaden, waarmee je wel de netwerkinfo kan zien.
En zoals al gezegd, het IP adres wat je bij whatismyip ziet is niet het adres van je telefoon, maar dat van de KPN (Carrier Grade) NAT gateway.

Hallo @tmoesel , ik heb een Motorola G5

Hallo @tmoesel , ik zie bij mijn telefoon alleen een IP-adres staan, niet of het IPv4 of IPv6 is.
Dat zie ik alleen terug via whatismyip.
De opbouw of beter gezegd notatie van een ipv6 adres is anders dan ipv4 zover ik goed op de hoogte ben 8 groepen van 4 hexadecimalen tegenover 4 groepen van 3 decimalen.
Als je telefoon geschikt is zal je een ipv6 adres zien. Aangezien je bij Telfort zit maakt het niet veel uit wat je ziet. In mijn mobiel (huawei android 8)zie ik via wifi een linklocal ipv6(begint met fe80) en een gewoon ipv4 adres
Zet ik de wifi uit zie ik enkel nog een10.xxx.xxx.xx adres. Ik ga er vanuit dat daar een 2a02: adres verschijnt zodra dit ipv6 is net zoals ik een 2001: reeks had via ipv6RD. Heb ik dit mis zijn er ongetwijfeld genoeg lezers met meer kennis.

Hallo @Galdor68 en @tmoesel Bij mij idem dito

Hallo @tmoesel , ik zie bij mijn telefoon alleen een IP-adres staan, niet of het IPv4 of IPv6 is.

Sorry, ik had deze zin/reactie helemaal niet goed gelezen; je kan dus WEL het IP adres zien en ik snap nu ook de reacties van anderen omtrent formaat van de v4 en v6 adressen.
Ik verwacht daarom dat KPN Mobiel klanten in plaats van een 10 reeks een 2a02 reeks zullen zien. Het IP adres althans de notatie daar zie je het aan zie de screenshot van wjb.
Reputatie 7
Badge +30

Je hoeft helemaal niets te doen, en gaat automatisch. We willen juist dat de klanten er niets van merken. APN = internetEn met deze APN is inbound IPv6 verkeer ook geblokkerd?

Hoe kan iemand wel inbound connecties maken?

Ik vraag het na! Zodra ik meer weet, kom ik er bij je op terug.
Badge
Oh. Joepie. Hopelijk gaat het sneller dan de uitrol van IPv6 op DSL. Dat is er hier namelijk nog steeds niet.
Ik heb wel eens IPv6 gehad van T-mobile in een ver grijs verleden toen er een handje vol sites waren die het ondersteunden.
Gaat het op nummer? 0.. 1.. 2.. mijn nummer begint met 063... 😛
Oh. Joepie. Hopelijk gaat het sneller dan de uitrol van IPv6 op DSL. Dat is er hier namelijk nog steeds niet.
Ik heb wel eens IPv6 gehad van T-mobile in een ver grijs verleden toen er een handje vol sites waren die het ondersteunden.

Je kan nog steeds XS4ALL bestellen, dan kun je zelfs thuis alle IPv4 uitzetten en werkt het gewoon, althans dat is mijn ervaring van bijna 3 jaar geleden. Nu gaat het mij 41 euro per maand kosten met een snelheid van 21kbps DL en 414kbps UL zie ik (maar wel vast IPv4 adres dan natuurlijk 🙂 ).
Zolang je je huidige DSL abo blijft houden en er geen (gedeeltelijke) verglazing van het pad naar de woning plaatsvindt, lijkt het mij dat KPN weinig prio geeft aan DualStack o.i.d. avonturen.
Reputatie 7
... (maar wel vast IPv4 adres dan natuurlijk 🙂 ).
Bij KPN heb je ook een vast IPv4 adres.
Daarnaast is bij KPN ook de IPv6 prefix een vaste prefix.
Bij KPN heb je ook een vast IPv4 adres.
Bij sommige providers staat expliciet 'Vast IP adres' bij de beschrijving van een abo, o.a. bij XS4ALL en een aantal zakelijke providers over CAIWAY infra b.v.
Waar staat b.v. in het nieuwe hussel dat als ik een vast internet abo aanga 'Vast IP adres'?
KPN is een dynamisch IP adres wat vrijwel nooit verandert is wat ik op dit forum wel eens gelezen heb. En wat gebeurt er als je verhuisd zonder aanpassing van contract en/of abo?
Reputatie 7

Bij KPN heb je ook een vast IPv4 adres.Bij sommige providers staat expliciet 'Vast IP adres' bij de beschrijving van een abo, o.a. bij XS4ALL en een aantal zakelijke providers over CAIWAY infra b.v.
Waar staat b.v. in het nieuwe hussel dat als ik een vast internet abo aanga 'Vast IP adres'?
KPN is een dynamisch IP adres wat vrijwel nooit verandert is wat ik op dit forum wel eens gelezen heb. En wat gebeurt er als je verhuisd zonder aanpassing van contract en/of abo?

KPN hanteert dynamische IP adressen echter wijzigen die IP adressen in de praktijk nooit.
Ja, bij verhuizing en bij switchen van drager (koper/glas) zal je IP adres wijzigen maar dat vind ik persoonlijk nu niet iets om je druk om te maken. Ik denk overigens dat dat bij XS4ALL ook het geval zal zijn.
In de praktijk is dat "dynamische IP adres" dus zo vast als wat en het is ook de policy van KPN om jouw IP adres absoluut niet te laten wijzigen.
Ik heb vanuit mijn thuisnetwerk meerdere site-2-site verbindingen naar mijn kantoor en klanten en daarvoor is een vast IP adres toch wel cruciaal.

Ik ben benieuwd of er al veel KPN-klanten IPv6 hebben gekregen...

Vondafone gaat (wel) lekker trouwens!

https://stats.labs.apnic.net/ipv6/AS33915?a=33915&c=NL&x=1&s=1&p=1&w=30&s=0

 

Reputatie 7

Volgens dezelfde site:

KPN (klik)

 

XS4ALL (klik)

 

Je hoeft helemaal niets te doen, en gaat automatisch. We willen juist dat de klanten er niets van merken. APN = internet


En met deze APN is inbound IPv6 verkeer ook geblokkerd?

@Paul_  Geen reactie na 4 weken lijkt me dan dat dit de aanname is.

Mijn uitgangspunt is dat geen blokkering potentieel een soort van feature-upgrade zou zijn t.o.v. de IPv4 situatie. En de strekking van de openingspost is zoals vaak: ‘Er verandert niets’.

Ik heb vanuit mijn thuisnetwerk meerdere site-2-site verbindingen naar mijn kantoor en klanten en daarvoor is een vast IP adres toch wel cruciaal.

Er zijn ook nieuwe VPN technieken die met wisseling van IP adres om kunnen gaan, zolang het maar niet de beide peers in een site--2-site setup tegelijkertijd betreft. Maar zit niet in commercieel verkrijgbare routers+firmware, dus het gebruik ervan zal niet lonen.

Reputatie 7

Ik heb vanuit mijn thuisnetwerk meerdere site-2-site verbindingen naar mijn kantoor en klanten en daarvoor is een vast IP adres toch wel cruciaal.

Er zijn ook nieuwe VPN technieken die met wisseling van IP adres om kunnen gaan, zolang het maar niet de beide peers in een site--2-site setup tegelijkertijd betreft. Maar zit niet in commercieel verkrijgbare routers+firmware, dus het gebruik ervan zal niet lonen.

Klopt, ik zou inderdaad FQDN's kunnen gebruiken voor het opzetten van site-2-site VPN's met andere sites, mijn EdgeRouter Lite 3 ondersteunt dat.

Als de VPN verbinding echter door de andere zijde geïnitieerd wordt dan moet de VPN server daar dus FQDN's ondersteunen. Het hebben van een dynamisch IP adres stelt dus eisen aan de VPN programmatuur van de partner.

@Paul_ hoe gaat de uitrol van IPv6 op het mobiele netwerk, gaat alles nog steeds zoals gepland?

Reputatie 2
Badge

Ben ik ook wel benieuwd naar 🙂. Ik zie het voor mijn abbo iig nog niet aan staan ( volgens IPv6 tests wordt het nog niet ondersteund ). Gebruik een Sony Xperia XZ1-compact met Android 9

Badge

Net als bij vaste lijn geldt:
Het is totaal ongerelateerd aan je situatie (adres, modem, aansluiting, toestel, merktype, nummer, abonnement).
Het is namelijk totaal niet interessant om IPv6 aan te bieden en ze willen alles dubbel controleren zodat we er minimaal hinder aan ondervinden. Natuurlijk staat het ook op een lage prioriteit.
Dat betekend dat je over een jaar nog eens kan vragen hoe het staat.

Reputatie 7
Badge +30

Er valt inderdaad op dit moment niet heel veel meer over te zeggen. De uitrol is gaande, dit gebeurt in batches, maar verder gaan we daar inhoudelijk eigenlijk niet op in. Als er wel weer relevante dingen te melden zijn, dan doen we dat natuurlijk ook :)

Reputatie 2

Op mijn 4G router/hotspot heb ik inmiddels een IPv6 address gekregen :grinning:

 

 

Reputatie 5
Badge +4

Is er iemand die weet met welke 3GPP Release Ipv6 wordt aangeboden?

 

Groet,

 

AVM GmbH for ICT

 

Eric

Reageer