Beantwoord

Kan niet bellen en gebeld worden via 2G (Zaandam)

• 7 januari 2020
  • 11 reacties
  • 189 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik heb vandaag een raar probleem gehad met 2G.

Ik was met mijn oude mobiele telefoons (zie mijn profiel) in Zaandam. Rond 17:00 wilde ik de Motorola International 1000 (autotelefoon uit 1992) gaan testen. Ondanks uitstekend bereik lukte het mij niet om te bellen (toon 0.25 sec. aan, 0.25 sec. uit). Ik probeerde 1200 te bellen en het 06-nummer van mijn smartphone. Wanneer ik met mijn smartphone (Vodafone) naar het 06-nummer van de Motorola belde, werd ik meteen doorgeschakeld naar Voicemail. Ik heb daarna de telefoon uit- en aangezet maar dit loste het probleem niet op.

Hierna probeerde ik het op de Pocketline Darwin Plus uit 1996, exact hetzelfde probleem!

Vervolgens gesproken met KPN-medewerker via chat, deze adviseerde mij om te controleren of ik doorschakelen actief had voor alle inkomende oproepen. Ondanks dat ik wist dat dit niet het geval was (beide toestellen werken immers prima bij mij thuis) heb ik op de Pocketline geprobeerd de status hiervan op te vragen, deze beschikt over een handig menu hiervoor. In tegenstelling tot thuis, waar ik na ongeveer 2 seconden de status krijg te zien, werkte ook dit niet.

De medewerker vroeg mij of ik wel SMS-berichten kan sturen. Dit heb ik geprobeerd op de Pocketline (de Motorola heeft geen SMS-mogelijkheid), dit werkte wél naar behoren.

Daarna had de medewerker even geen verdere mogelijkheden voor mij om te testen, mogelijk zou er sprake zijn van een lokale storing. Op de site van KPN werd echter geen storing vermeld op het adres waar ik mij op dat moment bevond, evenmin op Allestoringen.

Ik ben rond 17:45 met de trein naar huis gegaan, op station Zaandam nogmaals geprobeerd op de Pocketline (1200 bellen en status doorschakelen opvragen), nog steeds hetzelfde probleem. Waarschijnlijk ben ik toen verbonden geweest met een andere zendmast, die stond toen op zo’n 50 meter afstand, dus perfect signaal.

Eenmaal bij station Castricum aangekomen bovenstaande twee handelingen nogmaals uitgevoerd, nu werkte alles weer naar behoren! Op station Alkmaar nog tweemaal status doorschakelen opvragen geprobeerd, werkte nog steeds. Ik ben nu weer thuis en beide telefoons doen het weer zoals gewoon.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand geweest kan zijn?

icon

Beste antwoord door Erik_ 15 januari 2020, 08:58

Dank je, Tobias. Ik zie hier niets dat er op wijst dat er met de masten problemen waren. Zou ook wel heel toevallig zijn als beide tegelijkertijd een of andere storing zouden hebben. Ik vermoed dan ook een soort combinatie van drukte was waardoor er wellicht niet voldoende bereik was en misschien nog invloed van de toestellen zelf (gezien hun leeftijd). Mocht het nou weer voorkomen, dan is het handig als je op dat moment contact opneemt via 0800-0402. Je kunt dan namelijk doorverbonden worden met de technische afdeling die kan nakijken of er iets in je netwerkinstellingen niet goed staat of dat het wel aan onze kant zit.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hey Tobias, welkom terug!  Wat een vreemde situatie. Even om te kijken of ik het goed begrijp:

Je had met 2 toestellen (Motorola & Pocketline) dat je in Zaandam niet kon bellen en gebeld worden. Je kon wel sms’en. Dat impliceert dat er an sich wel een verbinding en bereik was, anders zou ook sms’en niet lukken.

In Castricum, Alkmaar en thuis was alles in orde. Was het verschillende plekken in Zaandam waar je dit had, of was het steeds op het station? En, aangezien we toch weer een paar dagen verder zijn, ben je daar nog weer geweest? Zo ja, had je toen ook dit probleem?

Reputatie 1
Badge

Hoi Erik, dank voor je reactie. Klopt helemaal.

Ik kon inderdaad in Zaandam op twee verschillende locaties niet van 2G c.q. GSM 900 gebruikmaken, op het station en op kantoor. Volgens mij ben ik met tenminste twee basisstations verbonden geweest, te weten:

Op beide locaties deden zich dezelfde problemen voor: niet kunnen bellen en gebeld kunnen worden en niet de status van doorschakelen op kunnen vragen. Op de Pocketline kon ik wel SMS verzenden naar Vodafone.

Ik ben sinds mijn bovenstaande bericht niet meer in Zaandam geweest dus heb helaas niet meer kunnen testen of ik daar nog tegen deze problemen aanloop, maar heb in de regio Alkmaar totaal geen problemen.

Reputatie 7
Badge +28

Dank je, Tobias. Ik zie hier niets dat er op wijst dat er met de masten problemen waren. Zou ook wel heel toevallig zijn als beide tegelijkertijd een of andere storing zouden hebben. Ik vermoed dan ook een soort combinatie van drukte was waardoor er wellicht niet voldoende bereik was en misschien nog invloed van de toestellen zelf (gezien hun leeftijd). Mocht het nou weer voorkomen, dan is het handig als je op dat moment contact opneemt via 0800-0402. Je kunt dan namelijk doorverbonden worden met de technische afdeling die kan nakijken of er iets in je netwerkinstellingen niet goed staat of dat het wel aan onze kant zit.

Reputatie 1
Badge

Dank voor de info. Ik zal zeker telefonisch contact opnemen als ik in de toekomst nog tegen problemen aanloop.

Reputatie 1
Badge

Vandaag in Haarlem geweest, geen problemen ondervonden. Tevens getest in Uitgeest. Ik ben mogelijk volgende week weer in Zaandam en ga dan uiteraard ook daar weer testen op dezelfde locaties.

Reputatie 1
Badge

Ik ben nu in Zaandam en het werkt nog steeds niet naar behoren! Kan hier nog steeds niet bellen op beide telefoons via 2G/GSM.

Reputatie 7
Badge +28

Heb je de mogelijkheid om, als je daar nog bent, of anders de volgende keer, kruistesten te doen? Dat wil zeggen plaats de simkaart van een van beide oudere telefoons in een ander toestel dat daar wel goed werkt (bij voorkeur met een KPN sim, maar een andere provider mag ook als je niet anders hebt). En plaats de simkaart van dat andere toestel in de oudere. Kijk dan of de oudere met die simkaart wel werkt. En kijk of het andere toestel met de sim uit de oudere ook werkt.

Als de Motorola/Pocketline met andere sim ook niet werkt, en het andere toestel met oudere sim wel, dan is het toch op een of andere manier een toestelprobleem. 

Werkt Motorola/Pocketline met andere sim niet, maar het andere toestel met oudere sim ook niet, dan wijst het toch meer op iets van de mast. In dat geval, neem telefonisch contact op met 0800-0402 om doorverbonden te kunnen worden met de technische afdeling.

Werkt Motorola/Pocketline met andere sim wel, en andere toestel met oudere sim niet, dan gaan we simkaart vervangen.

Reputatie 1
Badge

Omdat het zo consistent te reproduceren is, lijkt het wel alsof de locatie van mijn toestel niet goed geregistreerd wordt in de HLR van de MSC wanneer ik in Zaandam aankom. Nadat ik een nummer kies en de telefoon de verbinding probeert op te bouwen, wordt ik meteen geweigerd door het netwerk en wordt de verbinding verbroken.

Ik heb eventueel een nieuwe Nokia 800 Tough liggen waar ik mee kan testen. Deze heb ik in december 2019 gekocht en staat al op 2G geforceerd. Nu maakt deze gebruik van een Vodafone prepaid SIM. Zodra ik weer in de regio Zaandam ben en mijn oude toestellen werken, dan ga ik kijken of deze wel werkt.

Reputatie 1
Badge

Dag @Erik_,

Ik ben vandaag (en de komende dagen) in Oostzaan en heb eindelijk de kans gehad om verder te gaan met dit onderzoek.

Hier helemaal een aparte situatie: ten eerste kon ik met de Pocketline op een bepaalde plek in het dorp wel bellen maar op een andere locatie (mijn huidige locatie) niet, ten tweede ben ik er achter gekomen dat ik op de Nokia 800 schijnbaar wel kan bellen (met de SIM van de Pocketline), op dezelfde locatie als waar ik op beide andere telefoons niet kan bellen. Daarna de SIM weer teruggeplaatst in de Pocketline, daarop werkte het nog steeds niet. Erg bizar. Uiteraard alle betrokken telefoons netjes uitgeschakeld voor het plaatsen van de SIM. Ik moet er nogmaals bij zeggen dat in de omgeving van Alkmaar en Heerhugowaard alles naar behoren werkt, op zowel de Pocketline als de Motorola. Dat maakt het nog vreemder.

Een paar dagen geleden heb ik ook getest in de auto, gereden van Heerhugowaard naar Naarden. Ook hier geldt: in de omgeving van Zaandam en Uitgeest werkt het niet, vanaf Castricum en (in de andere richting) Amsterdam werkt het weer.

Ik heb een video gemaakt van het probleem, misschien dat dat nog e.e.a. verduidelijkt: https://youtu.be/f2PgexeP5X0.

Reputatie 7
Badge +28

Bijzondere situatie, Tobias. Ik blijf in dit geval bij mijn eerdere advies om hierover even telefonisch contact op te nemen, vooral als je nu nog op locatie bent. Dan kan er ter plekke met je meegekeken worden. 

Reputatie 1
Badge

Dat had ik inderdaad even moeten doen. Inmiddels ben ik weer thuis. Ik zal proberen morgen even de helpdesk te bellen.

Reageer