Beantwoord

Kosten servicenummer 1888

  • 11 January 2020
  • 8 reacties
  • 1992 keer bekeken

Ik heb een vaste belbundel en heb op 2 dec 2019 1888 gebeld voor een telefoonnummer ik werd doorverbonden en zie nu een bedrag boven op mijn belbundel van bijna 8 euro voor ongeveer 7 minuten bellen daar ben ik boos om en riekt naar oplichting ,Ik lees ook op internet dat hier heel veel .mensen vooral ouderen mee te maken hebben kan deze vorm van diefstal worden gestopt.

icon

Beste antwoord door RBxx 11 January 2020, 13:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +21

@Gerrard  Servicenummer 1888 zoekt snel een nummer voor je op en je kan je (handig!) ook laten doorverbinden. Deze service gaat wel tegen een forse prijs (€1,00 per minuut bron) en deze kosten lopen ook door tijdens het doorgeschakelde gesprek. Als het goed is, heb je hier een gesproken waarschuwing voor gehoord.

Termen als oplichting en diefstal hoor je vaker, maar als er voldaan wordt aan de regels is het legaal.

In de toekomst zelf het nummer opzoeken via bv. https://www.detelefoongids.nl of de website van het bedrijf dat je wil bellen. Dat is veel voordeliger en het bellen is vaak zelfs gratis.

Hooguit het nummer opvragen, maar je nóóit laten doorverbinden door de diverse 18xy diensten (er zijn er wel 20). Of voor het doorverbinden de verbinding verbreken. En vervolgens het nummer zélf bellen.

Opzoeken via detelefoongids.nl is nog goedkoper, namelijk gratis. Er zijn ook hier meer gidsen op internet, maar dit is de officiële.

Reputatie 7
Badge +21

Goedemorgen @Gerrard, welkom op het Forum en bedankt voor je bericht!

Gebruik maken van het nummer 1888 is soms hartstikke handig, maar hier zitten inderdaad wel kosten aan verbonden. Dat staat ook duidelijk omschreven op de website van 1888: 

Wat kost 1888?
Voor 100 cent per minuut (plus uw gebruikelijke belkosten) zoekt onze medewerker het telefoonnummer voor je op en verbindt je door. Dit tarief geldt ook als je je laat doorverbinden en vervolgens voor de gehele gespreksduur. Indien het nummer wat je opvraagt een gratis nummer betreft zal de agent u nogmaals op de kosten van de eventuele doorverbinding wijzen en aangeven dat het zelf bellen van dit nummer gratis is. Als je mobiel belt kun je daarnaast ook een SMS ontvangen met het gevraagde telefoonnummer.

Omdat je zelf het initiatief hebt genomen kan ik deze kosten niet vergoeden. Een volgende keer wil ik inderdaad aanraden om de telefoongids te gebruiken (ook online te vinden!) of gewoon op Google naar het bedrijf of de instantie zoeken. 

Heb je hier nog meer vragen over, dan hoor ik het graag!

Mijn ervaring :
Ik werd gebeld door een 088 nummer (oid), het was een goede bekende, dus ik vroeg direct naar de reden van het andere nummer, reactie "jaaa, ik heb een andere telefoon en ik was je nummer kwijt".
Omdat ik weet van deze geldklopperij heb ik 'm verteld dat ik direct terug bel.
Dus voor een ieder, als je een oproep krijgt van een kennis met een vreemd nummer dan wees er bedacht op.

Reputatie 7
Badge +21

@Gerrard, ik heb helaas geen reactie meer gehad. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

Mijn oude dementerende vader is ook opgelicht via 1888. Forse rekening. Bizar dat dit mag.

Zeker bizar dat dit mag! Veel oudere mensen hebben hier last van. Ik heb het mijn moeder al een paar keer uitgelegd maar ze vergeet dat gewoon en snapt het niet. Ik dacht ik koop een telefoon waarop het nummer te blokkeren is maar ze is oud en kan niet goed wennen aan de nieuwe telefoon dus helaas voor niets gekocht. KPN houdt zich aan de wet maar moet zich kapot schamen! Geld verdienen over de ruggen van de zwakkeren in de samenleving. Het stopt niet vanzelf ben ik bang.

KPN verdient dat geld niet, @Alette Kramer . KPN moet dat gewoon weer doorstorten naar de doorverbinddienst.

Je kunt op je moeders aansluiting de nummer-informatie en doorverbinddiensten ( 18...) laten blokkeren. Bel daarvoor KPN (gratis) 0800 0402 .

En heeft je moeder telefoon i.c.m. internet van kpn (tel op modem aangesloten)? Dan kan je de 09 nummers via (haar) MijnKPN blokkeren.