Vraag

KPN Apple Watch "Series 4"

Reputatie 1
Laat ik even bij het begin beginnen
Ik heb Vorig jaar een iPhone X bij een KPN Abonement genomen
en vond wou eigenlijk ook mijn Apple Watch Sport (2015) ook vervangingen voor een nieuwer model wat bij mijn nieuwe iPhone past
en vond ik de 16 GB opslag, Ceramic Achterkant, Saphire voorkant en uiteraard LTE ondersteuning wel een waardige upgrade.
tot mijn grote verbazing was het model wat ik wou dus niet te krijgen en de reden hier voor ... omdat alleen de GPS modellen in Nederland
de reden hier voor zou zijn dat geen van de Nederlandse providers hem ondersteunde
en volgens Apple Support zouden er onderhandelingen zijn Met een provider om de LTE Versies (waaronder de gene waar mijn interesse naar uit ging) in Nederland uit te brengen
Vervolgens heb ik hier niks concreets meer over gehoord

Volgens geruchten zou Apple op 12 September hun jaarlijkse event met keynote presenteren en volgens bronnen zou hier ook een Nieuwe "Series 4" Apple Watch bij zitten
en uit EEC Registraties is gebleken dat het hier om 6 modellen gaat (Modelnummers A1977, A1978, A1975, A1976, A2007 en A2008 voor de gene die dat wouden weten)
en gaan er dus ook de geruchten dat deze 6 modellen de 38 en 42 varianten zijn in Aluminium, Stainless Steel en Ceramic Edition
Wat zou betekenen dat alle modellen voorzien zijn van LTE
en word het dus afwachten of Apple het zelfde geintje als vorig jaar gaat flikken en ze niet uit brengt in Nederland of dat ze gewoon beschikbaar gaan worden

en dan komt de uiteindelijke vraag of KPN de LTE Functie gaat ondersteunen (uiteraard voor nood "112" oproepen zou het wel moeten)
aangezien er door T-Mobile en Vodafone al gezegd is dat ze eSIM gaan ondersteunen (en dit beiden in Duitsland al doen)
ben ik toch benieuwt of KPN Hier "eindelijk" ook eens wat mee gaat doen of dat ik moet overstappen naar een van die 2 Providers
ik weet dat jullie de marktontwikkelingen nauwgezet in de gaten houden Maar een duidelijker antwoord dan dat zou wel zeer op prijs gesteld worden

Ik hoop uiteraard dat Apple de "Series 4" Apple watch gewoon in Nederland uit brengt en dat dit alleen LTE Modellen zullen zij
zodat iedereen de mogelijkheid heeft om gebruik van te kunnen maken en zo de ontwikkeling hier in vooruit gepushed word door de consumenten markt

p.s.
Mocht het nou zijn dat jullie hier na de keynote pas iets over vrij mogen geven zeg dat dan ook gewoon dan weet ik ook dat ik nog even moet wachten op antwoord (Of dit in de Keynote van Apple al krijg)

29 reacties

Reputatie 1
Ik sluit mij hier volledig bij aan. Ik wilde vorig jaar al een cellular apple watch aanschaffen in de US, maar begreep dat KPN dit niet ondersteunt. In november loopt mijn contract af bij KPN. Indien jullie dit nog steeds niet ondersteunen, switch ik naar een provider die dit wel doet.
Reputatie 7
Badge +23
Hoi, een terechte vraag wat mij betreft en een duidelijke uitleg. Mijn antwoord zal iets korter zijn aangezien ik gewoonweg nog vrij weinig weet. Je hebt wel al vaker het antwoord dat we 'de marktontwikkelingen nauwgezet in de gaten houden' gehad als ik je verhaal zo lees. Om eerlijk te zijn weet ik het gewoonweg niet. Persoonlijk denk ik dat het een kwestie van tijd is, maar dat is gevoel (en een beetje logica).

Mocht er na de keynote meer informatie worden gedeeld dan zal ik dat hier in dit topic met je delen. Of er meer informatie beschikbaar komt is dus de vraag... Het is dus niet zo dat ik iets weet wat ik niet mag delen, ik weet het daadwerkelijk niet.
Reputatie 1
Theodoor12 schreef:

Ik sluit mij hier volledig bij aan. Ik wilde vorig jaar al een cellular apple watch aanschaffen in de US, maar begreep dat KPN dit niet ondersteunt. In november loopt mijn contract af bij KPN. Indien jullie dit nog steeds niet ondersteunen, switch ik naar een provider die dit wel doet.

Ik snap dat dat een interessante oplossing had geweest om een LTE versie te hebben
maar het de US versie zou waarschijnlijk nooit gewerkt hebben aangezien er 3 verschillende varianten zijn
dit in verband met de ondersteunde frequenties (Zie hier

Paul_ schreef:

Hoi, een terechte vraag wat mij betreft en een duidelijke uitleg. Mijn antwoord zal iets korter zijn aangezien ik gewoonweg nog vrij weinig weet. Je hebt wel al vaker het antwoord dat we 'de marktontwikkelingen nauwgezet in de gaten houden' gehad als ik je verhaal zo lees. Om eerlijk te zijn weet ik het gewoonweg niet. Persoonlijk denk ik dat het een kwestie van tijd is, maar dat is gevoel (en een beetje logica).

Mocht er na de keynote meer informatie worden gedeeld dan zal ik dat hier in dit topic met je delen. Of er meer informatie beschikbaar komt is dus de vraag... Het is dus niet zo dat ik iets weet wat ik niet mag delen, ik weet het daadwerkelijk niet.

Ik hoop in ieder geval dat KPN hier na de keynote meer informatie over kan geven
ik neem aan dat als je hier een poll neer zou zetten met met de vraag of mensen de Apple watch met LTE door KPN ondersteund zien worden en misschien ook nog de manier waar op zoals bijvoorbeeld met een losse extra data bundel of met gebruik van data uit eigen bundel
ik denk dat daar uit zou komen dat merendeel er voor zou stemmen dat de ondersteuning er komt

en dit zou ook een opstapje zijn om andere Smart Watches te gaan ondersteunen
Reputatie 7
Badge +23
Ik hoop het ook! Als ik wat hoor, dan zal ik me melden.
Reputatie 1
Paul_ schreef:

Ik heb de keynote gezien ....
ben toch zeer teleur gesteld in KPN en hun gebrek aan kennis
vind het persoonlijk zeer amateuristisch dat het na 1 jaar wederom niet ondersteund word
dit geeft ook gelijk aan dat de zelfde functies in de Nieuwe iPhone Xs, Xs Max & Xr waarschijnlijk ook niet ondersteunt gaan worden waardoor de Dual Sim optie van de toestellen compleet onbruikbaar is
en dat terwijl deze optie ook heel goed zou werken voor de preventie van diefstal van deze toestellen

Het is gewoon diep triest dat ik ooit voor een provider heb gekozen die nog in het stenen tijdperk leeft wat betreft de techniek en ontwikkeling van mobile telecommunicatie
djravix schreef:

Het is gewoon diep triest dat ik ooit voor een provider heb gekozen die nog in het stenen tijdperk leeft wat betreft de techniek en ontwikkeling van mobile telecommunicatie

Wat dat betreft elke provider in Nederland. Toch maar eens onderzoeken of ik niet een Duits abonnement kan afsluiten...
Reputatie 1
Paul_ schreef:

Als ik wat hoor? Ga er achteraan, informeer er naar bij de mensen in de organisatie die dit wel zouden moeten weten.

Zet het in gang, doe iets.

In november switch ik naar een andere provider.
Theodoor12 schreef:

Paul_ schreef:

Als ik wat hoor? Ga er achteraan, informeer er naar bij de mensen in de organisatie die dit wel zouden moeten weten.

Heb je er eentje gevonden die het wel doet?
Reputatie 1
ralfdk schreef:

Theodoor12 schreef:

Paul_ schreef:

Heb je er eentje gevonden die het wel doet?

Reputatie 1
Nee, maar ik ben gewoon niet blij met de gang van zaken bij KPN mbt de Esim.
Zodra een nl provider esim ondersteunt stap ik over! "No doubt about it”

Als KPN nu gewoon eens verteld wat hun lange termijn planning is. Ze weten het echt wel. Wordt het 2019 Q1 of Q2 enz of wordt het pas in 2050. Dan hebben we allemaal al een chip in je lichaam en dan komt kpn met esim ondersteuning.....
Reputatie 7
Badge +23
Teleurgesteld, ik snap het. Geen Apple Watch cellular in NL en vooralsnog geen ondersteuning voor de eSIM. En het is nog niet bekend wanneer dat wel gaat gebeuren. Dit geldt voor KPN en ook voor de andere providers. Waarom? Ik weet het ook niet precies maar duidelijkheid omtrent dit onderwerp is niet echt van toepassing.
Reputatie 1
Het is onbegrijpelijk. Apple brengt 4 nieuwe produkten op de markt met eSim toepassing. Jullie adverteren er groot mee op de site, meteen op de startpagina maar bieden er geen ondersteuning voor. En erger nog, geen enkele zinvolle informatie over het waarom en eventueel wanneer het dan wel komt.
Vodafone en T Mobile bieden het meteen over de grens in Duitsland gewoon aan. Echter weigeren die ook elk commentaar over het hoe, waarom en wanneer het in Nederland gaat gebeuren.
Dat ligt er wel HEEL duidelijk bovenop dat hier onderling afspraken over zijn gemaakt en men in NL om wat voor reden dan ook bang is voor de vooruitgang. Nou, nieuws : Dat gaan jullie echt niet tegenhouden.
Geef nou eens gewoon antwoord! En natuurlijk snap ik ook wel dat je als moderator geen antwoord heb maar misschien moet je het dan doorspelen aan mensen binnen KPN die er wel wat over kunnen en durven te zeggen. Het is onbegrijpelijk. Wat is dit toch?? Vraag er extra geld voor! DOE IETS!
Reputatie 7
De providers willen de eSim het liefst zo lang mogelijk uitstellen en zolang er geen noodzaak toe is om eSim te gaan ondersteunen zal dat ook wel zo blijven. Zo zien we ook al tijden een zeer laag aanbod dual-sim toestellen bij de providers en ook dat heeft een (commerciële) reden.
Met alle respect, maar die paar Apple watch 3 en straks wellicht 4 gebruikers zijn absoluut niet interessant voor providers als T-Mobile en KPN. Ook het feit dat de iPhone XS en XR nog altijd voorzien zijn van een sim slot zal dit proces absoluut niet gaan versnellen.
Reputatie 1
En in Duitsland is het wel interessant? Of in Tsjechie? Of in Hongarije? Zweden? Denemarken? Zwitserland? Oostenrijk? enz, enz.
Sorry, maar je zit onzin te vertellen, op je allereerste zin na.. De 'paar' gebruikers waar je het over hebt is een opkomende markt en juist super interessant om daar zo vroeg mogelijk bij te zijn. De echte reden is waarschijnlijk angst. De klanten in Nederland zijn over het algemeen zeer prijsbewust en stappen sneller over wanneer het elders goedkoper is. Ze willen dat zo lang mogelijk uitstellen en daarom zijn er wat meer mensen nodig die de knuppel in het hoenderhok gooien zodat dit soort technologische vooruitgang niet wordt tegengehouden om vage belangen en angst.
Reputatie 7
FransJozef schreef:

Sorry, maar je zit onzin te vertellen, op je allereerste zin na.

En het is nu juist die eerste zijn waar het om draait en dan wel het tweede deel van die eerste zin.
Echt, er is geen enkele noodzaak om eSim te gaan ondersteunen. Het zal T-Mobile, KPN en alle andere providers een zorg zijn of ze nu wel of niet die paar Apple watch gebruikers als klant kunnen krijgen. En zolang die telefoons gewoon een sim-slot behouden kan je waarschijnlijk blijven wachten. De gemiddelde klant gaat echt niet switchen van provider omdat hij/zij een stukje plastic in zijn telefoon moet duwen. Ze zullen zich overigens ook niet laten weerhouden om te switchen van provider omwille van het feit dat ze dan wellicht een nieuw een stukje plastic in hun telefoon moeten duwen.

FransJozef schreef:

De klanten in Nederland zijn over het algemeen zeer prijsbewust en stappen sneller over wanneer het elders goedkoper is.

Als die Nederlandse klant zo prijsbewust is, hoe komt het dan dat Apple hier überhaupt nog een marktaandeel heeft, wetende dat je voor minder dan de helft minstens dezelfde functionaliteit en kwaliteit in huis kunt halen.
Reputatie 1
Je snapt het niet en verwart opeens je mening met feiten. De noodzaak is er in al die andere landen toch ook niet en daar doen ze (andere providers) het wel. Wat je zegt over Apple is jouw mening. Mensen kiezen heel bewust voor Apple en betalen daar graag meer voor. Dat wil niet zeggen dat ze geld over de balk smijten. Iemand die Apple koopt kan nog steeds heel prijsbewust zijn. Bovendien gaat het helemaal niet alleen over Apple. Samsung en andere merken komen met, of hebben ook al, eSim. Ik denk dat de de kans wel groter is dat de klant switcht met een eSIM. Maar prima, dan niet, reden te meer om eSim dus gewoon in te voeren. Er komen een hoop leuke extra mogelijkheden bij? Daar kan KPN geld aan verdienen. Lijkt me een goede 'nood'zaak. Nogmaals, waarom in al die andere landen wel al?
Liever voer ik eerlijk gezegd ook helemaal niet de discussie met jou (met alle respect) maar met de KPN. Die moeten antwoord geven op mijn vragen als consument en als klant.
Graag wacht ik op een reactie van hun.
Ook voor mij geldt:
Zodra een nl provider esim ondersteunt stap ik over! "No doubt about it"
Reputatie 7
Badge +23
FransJozef schreef:

En natuurlijk snap ik ook wel dat je als moderator geen antwoord heb maar misschien moet je het dan doorspelen aan mensen binnen KPN die er wel wat over kunnen en durven te zeggen.

Dat had ik (en anderen) gelijk gedaan (net als vorig jaar) maar tot nu toe geen antwoorden waar je wat aan hebt. Deze vragen komen natuurlijk nu massaal binnen en het liefst zou ik je iets vertellen waardoor het helemaal duidelijk is (of dat nou een ja of een nee is). Dus een discussie voeren is prima maar ik heb niet meer info dan jullie dus zal ie redelijk kort zijn vermoed ik. Mocht er in de komende dagen toch meer info beschikbaar komen dan zal ik het hier zeker delen.

Verder lees ik veel meningen en speculatie. En dat is allemaal oké maar daar ga ik niet aan meedoen aangezien dat redelijk snel uit z'n verband gerukt kan worden.
Reputatie 7
Badge +23
Hierbij iets meer info die ik heb doorgekregen.

KPN gelooft in de toegevoegde waarde van eSIM. KPN vindt daarbij de toepassing van de GSMA standaarden een vereiste voor succesvolle implementatie van eSIM in de wereld en Nederland in het bijzonder.
De technologie om eSIM’s te ondersteunen grijpt in op de kern van onze bedrijfsvoering en is daarmee een tijdrovende innovatie. Daarnaast geldt dat Apple de functionaliteit niet bij introductie van de nieuwe telefoons, maar pas later middels een software update beschikbaar zal stellen.
De introductie van de mogelijkheid om smartwatches en smartphones met een eSIM op afstand van een SIM profiel te voorzien, is dan ook niet op korte termijn voorzien.
Nog geen uitsluitend antwoord dus, anders dan dat KPN er mee bezig is en de Nederlandse markt het nu nog niet ondersteunt.

Als KPN erin gelooft en concollega's in Duitsland< Engeland, Frankrijk, etc. het wel kunnen. Wat houdt je dan tegen. Dit geldt ook voor de Nederlandse concollega's. Ik ruik hier hier onderlinge afspraken.
Reputatie 1
Paul_ schreef:

Hierbij iets meer info die ik heb doorgekregen.

KPN gelooft in de toegevoegde waarde van eSIM. KPN vindt daarbij de toepassing van de GSMA standaarden een vereiste voor succesvolle implementatie van eSIM in de wereld en Nederland in het bijzonder.
De technologie om eSIM’s te ondersteunen grijpt in op de kern van onze bedrijfsvoering en is daarmee een tijdrovende innovatie. Daarnaast geldt dat Apple de functionaliteit niet bij introductie van de nieuwe telefoons, maar pas later middels een software update beschikbaar zal stellen.
De introductie van de mogelijkheid om smartwatches en smartphones met een eSIM op afstand van een SIM profiel te voorzien, is dan ook niet op korte termijn voorzien.
Nog geen uitsluitend antwoord dus, anders dan dat KPN er mee bezig is en de Nederlandse markt het nu nog niet ondersteunt.

Het is mooi om te horen dat KPN er in ieder geval mee bezig is Maar vergeet niet dat De iPhone Xs, Xs Max & Xr niet de eerste smartphones zijn die het ondersteunen
een jaar geleden kwam de Google Pixel 2 & Pixel 2 XL die beiden met eSim werken
overigens was er vorig jaar ook al de Apple Watch Series 3 met een eSim en deze is op het moment actief
daar naast is dat niet eens de eerste Smartwatch die gebruik maakt van de eSim dit dateert terug naar oktober 2015 waarin de Samsung Gear S2 3G is uit gebracht als eerste apparaat waar de eSim in zit
daarna is er ook de Gear S3 en Galaxy Watch voorzien van een eSim

ik vraag me dus af wat bedoelt word met "op korte termijn" sinds er al 3 jaar is voorbij is sinds de introductie er van en er dus binnenkort een run komt op wie van de Nederlandse providers dit als eerste gaat ondersteunen
Maar als ik deze tabel van Apple eens bekijk denk ik dat Vodafone er als een van de eerste mee zou komen gevolgd door T-Mobile aangezien deze in andere landen er gebruik van maken (Vodafone is de meest voorkomende in de EU)
ik hoop dat KPN toch even een tandje bij gaat steken om hun 2 grootste concurrenten een stap voor te zijn aangezien ik van velen al hoor dat ze de ondersteuning hiervan belangrijk genoeg vinden om over te stappen naar een andere provider
(en ik heb in mijn kennissen kring ook gehoord dat er zelfs zijn die hun Abonnement er voor af zullen kopen)

en vergeet vooral niet dat het hier echt niet alleen om iPhone gebruikers gaat ...
Reputatie 7
Badge +23
JanvO schreef:

Als KPN erin gelooft en concollega's in Duitsland< Engeland, Frankrijk, etc. het wel kunnen. Wat houdt je dan tegen. Dit geldt ook voor de Nederlandse concollega's. Ik ruik hier hier onderlinge afspraken.

Dat is niet echt wat ik uit die tekst haal maar oké.

@djravix: allemaal goede punten en zeker niet vergeten. Wat "op korte termijn" precies betekent weet ik ook niet. Maar het is wel duidelijk dat we (KPN) hiermee bezig zijn. "Tijdrovende innovaties" betekent in het algemeen dat het er niet binnen een paar maanden is in ieder geval. Voor nu zit er weinig anders op dan afwachten.

(mensen in mijn kennissenkring hebben nog nooit van een eSIM gehoord 😛 )
Reputatie 2
Badge +3
(mensen in mijn kennissenkring hebben nog nooit van een eSIM gehoord ? )

@Paul_ werkelijk hoe oud zijn ze eigenlijk 65+😀 😂

Maar goed terugkomend is het wel jammer dat de eSim nog niet ondersteunt wordt, aan de andere kant waarom wil je dit aangezien de iPhone in vele gevallen bij je hebt.

Ik kijk ook naar de series 4 om aannde schaffen, mijn 1e gen. Apple Watch is zeker toe aan vervanging, wel jammer aangezien dit een stainless steel versie is.

Maar verkoopt KPN. De nieuwe versie ook??
Reputatie 1
Paul_ schreef:

(mensen in mijn kennissenkring hebben nog nooit van een eSIM gehoord 😛 )

Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat mijn kennissenkring Het met name kent door de Samsung Gear S3 Frontier LTE Google Pixel 2 / Pixel 2 XL & De Apple Watch Series 3 die allemaal van vorig jaar zijn
Paul_ schreef:

allemaal goede punten en zeker niet vergeten. Wat "op korte termijn" precies betekent weet ik ook niet. Maar het is wel duidelijk dat we (KPN) hiermee bezig zijn. "Tijdrovende innovaties" betekent in het algemeen dat het er niet binnen een paar maanden is in ieder geval. Voor nu zit er weinig anders op dan afwachten.

Ja dat snap ik maar ik denk ook dat aangezien jullie de Apple Watch & Galaxy Watch via jullie website verkopen het jullie wel een unieke kans geeft om deze ook op abonnement basis te kunnen verkopen door middel van de eSim en LTE functies die beide smartwatches kunnen ondersteunen (Ja van de Galaxy Watch bestaat ook variant met eSim)
Het is misschien stom om te zeggen maar het ziet er nogal raar uit dat jullie iets verkopen dat op jullie mobile netwerk niet te gebruiken is terwijl er de mogelijkheid wel voor is en dat juist weer een reden is waar voor mensen via jullie een Smartwatch zouden kopen

roelfsema schreef:

Maar goed terugkomend is het wel jammer dat de eSim nog niet ondersteunt wordt, aan de andere kant waarom wil je dit aangezien de iPhone in vele gevallen bij je hebt.

Tja ... het kan natuurlijk altijd zijn dat je iets gaat doen waar bij je liever je telefoon thuis laat of in de sportschool je toestel in een kluisje legt
Maar vooral voor die momenten dat er iets gebeurt en je je telefoon niet kan gebruiken
er zijn hier veel voorbeelden van te noemen en ik kan all 2 namen noemen van Nederlandse mensen die er mogelijk door deze mogelijkheid misschien nog wel hadden geleefd
Niet dat ik nu alle Nederlandse Providers als Mede verantwoordelijk hiervoor beschouw maar toch is het iets wat ik de providers wil mee geven dat mede door dit soort technieken er mensen levens gered kunnen worden
en ik hoop dat dit Niet alleen bij KPN binnen dringt maar ook bij de andere Providers en hier toch wel een zekere priortijd aan stellen want ik denk dat er geen betere reclame is dan dat je als Provider kan zeggen dat je Mensen levens hebt kunnen reden die zonder de inzet en ondersteuning van jullie producten en services er niet meer waren geweest ...
@Paul_ Dit is misschien iets om bij KPN eens in de groep te gooien ... iets waar ze over kunnen na denken of ze misschien het verschil in het afgelopen jaar al hadden kunnen maken
en ook hoe dit misschien in hun eigen privé leven iemand ten goeden zou kunnen komen in de nabije toekomst

roelfsema schreef:

Ik kijk ook naar de series 4 om aannde schaffen, mijn 1e gen. Apple Watch is zeker toe aan vervanging, wel jammer aangezien dit een stainless steel versie is.

Dit is ook een bijkomend nadeel aan het niet beschikbaar zijn van de LTE versies er van

roelfsema schreef:

Maar verkoopt KPN. De nieuwe versie ook??

ik neem aan dat dat nog wel komt maar ik denk eerst dat ze de prijzen voor de Series 3 wel even mogen aanpassen aangezien die zoon €100 boven de prijs waarvoor je deze bij Apple zelf koopt ligt

Reageer