KPN dekking 2G vs. 3/4G

• 13 februari 2014
  • 2 reacties
  • 2764 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een simpele vraag over de dekking van KPN. Dekkingskaartjes heb ik bestudeerd en veel forumberichten erover gelezen. Maar is het zo dat de 2G-dekking van KPN nog steeds beter is dan de 3of4-G dekking? 

Ik bedoel hiermee: Komt het op veel plaatsen voor dat de 3/4-G dekking beter is dan 2G?

Alvast hartelijk dank voor antwoord!

2 reacties

Reputatie 7
Badge +8
de oude 2G en huidige 4G hebben een lagere frequentie en daardoor ook meer reikwijdte, dus ook betere dekking. behalve in natuurgebieden waar er om milieutechnische reden bijna helemaal geen mobiel verkeer mogelijk is. 

Reputatie 6
Badge +1
2G heeft nog steeds de beste dekking in Nederland. Daarna komt (op dit moment) 3G en dan pas 4G (> 60% van de NL oppervlakte).

Als de 4G uitrol afgerond is, zal het plaatje als volgt zijn: 2G/4G/3G, dat komt voornamelijk door de frequentie van 4G, dat is op 800 MHz, wat een groter gebied kan bedekken.

KPN gaat dit jaar ook verder met de uitrol van 3G op de 900 MHz (2G masten), daarmee wordt het 3G bereik ook vele malen beter in gebieden waar nu wel 2G is, maar 3G niet. Als deze uitrol afgerond is, zal 3G een beter ontvangst hebben dan 2G/4G. Dat komt voornamelijk doordat KPN ook nog veel 3G-only masten heeft.

Reageer