Vraag

Lijst toestellen Wificall

  • 30 December 2019
  • 3 reacties
  • 125 keer bekeken

Hallo, is deze lijst met toestellen die geschikt zijn voor Wificall nog actueel? https://www.kpn.com/beleef/mobiel/mobiel-bellen-via-wifi-van-kpn.htm

Er zijn de laatste maanden (bijna) geen toestellen aan de lijst toegevoegd, maar op het forum staan soms berichten over andere toestellen die toch blijken te werken. Ik wil een toestel met Wificall kopen, maar volgens de lijst is de keus beperkt tot Huawei, Apple en Samsung. Als ik Huawei (sancties/onduidelijkheid over beschikbaarheid Playstore) en alle oude toestellen wegstreep, blijven er maar een paar Apples en Samsungs over. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +25

Hi Onno. Op de lijst van toestellen voor mobiel bellen via wifi van KPN kun je inderdaad zien welke er ondersteund worden. Deze lijst wordt nog wel bijgehouden, dus mocht je specifiek een toestel zoeken die het ondersteunt, dan kan je vooralsnog die lijst aanhouden. Bij VoLTE is de lijst niet meer online omdat dat die lijst zo hard groeit dat het bijna niet meer bij te houden is. VoWiFi is nog wat exclusiever wat dat betreft, dus dat houden we nog wel bij. 

KPN is erg traag met de uitrol van Wificall naar meer toestellen. En ook de omgang met het dekkingsprobleem hier is niet oke. Ik ga KPN daarom verlaten. Maar ik wil graag nog even de oplossing delen die ik heb gevonden voor het geval je thuis geen bereik hebt, je toestel niet geschikt is en je gewoon thuis via je smartphone wilt kunnen bellen en via je 06 gebeld wilt kunnen worden:

1. Maak een sip-account aan bij een VOIP dienst (bijv cheapconnect). 

2. Stel het sip-account in op je mobiele telefoon (telefoontoets, 3 streepjes, geavanceerde instellingen, sip instellingen). Zet het schuifje bij oproepen ontvangen aan. 

3. Download de app Tasker. Dit is een app die bepaalde acties op je telefoon automatiseert. 

4. Maak in tasker een profiel aan dat het feit dat je verbinding met je wifi maakt ziet als trigger. (Via profile, state, net, wifi connected, netwerknaam invullen)

5. Maak bij het profiel een "task" aan dat de telefoon bij het verbinding maken met je wifi naar je voip nummer doorschakelt. (Task, call, *21* voip-nummer)

6. Maak een end task aan die de doorschakeling ongedaan maakt als de verbinding met je wifi-netwerk verbreekt. (End task, #21)

7. Klik het vinkje aan bij profiles

8. Neem voor uitgaande gesprekken een voip-dienst (bijv. Skype out). 

In de praktijk werkt het als volgt: als ik bij mijn huis kom  en verbinding maak met mijn wifi, wordt mijn 06 doorgeschakeld naar het voip-nummer, die binnenkomt op mijn smartphone. Wil ik bellen, dan gebruik ik thuis de skype-belknop ipv de normale. Verlaat ik het huis, dan vervalt de doorschakeling. 

Op de plek waar je telefoon het wifi-signaal oppikt (bijv. bij de voordeur) moet je wel enig mobiel bereik hebben voor het doorschakelen. 

De laatste uitdaging is om via Tasker in te stellen dat skype de standaard belapplicatie is als ik op mijn eigen wifi zit. 

 

Mooi verhaal !

Maar waarom zou je daar als consument daar mee bezig moeten zijn, jammer.

*Admin: bericht aangepast i.v.m. crossposten