Beantwoord

Mensen bellen mij na gemiste oproep van mijn nummer

  • 26 February 2020
  • 30 reacties
  • 13635 keer bekeken

Hallo,

 

De laatste tijd word ik regelmatig gebeld door mensen die zeggen dat ik hen heb gebeld, het zijn voor mij onbekende nummers en ik ken die mensen ook niet en heb ze dan ook nooit gebeld.

Ik heb net een KPN medewerker er over gesproken en die zegt dat deze mensen dan liegen en mij voor de lol bellen als een grap, echter reageren deze mensen aan de telefoon heel erg verbaasd als ik zeg dat ik ze dus niet gebeld heb dus dat ze dan liegen lijkt me sterk. 
 

In mijn telefoon en op mijn facturen zijn deze oproepen niet terug te vinden (logisch want ik heb die mensen nooit gebeld), maar ik vind het erg vervelend om gebeld te worden. Een optie is om onbekende nummers niet meer op te nemen, maar voor mijn werk word ik erg vaak gebeld door klanten dus dit is geen optie.

 

Na wat googlen kwam ik uit bij spoofing, is iemand hier bekend mee en kan het zijn dat een andere partij mijn telefoonnummer hiervoor gebruikt? En nog belangrijker, hoe zorg ik er voor dat mijn nummer niet meer gebruikt wordt voor dit soort dingen?

icon

Beste antwoord door Sanne van KPN 27 February 2020, 20:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Bepp en welkom op het forum! Hier kan inderdaad goed spoofing in het spel zijn, zeker als dit vaak gebeurt en iedereen verbaasd klinkt als blijkt dat jij hen niet gebeld hebt. Helaas is hier bijzonder weinig tegen te doen, zeker vanuit ons. Spoofing zelf is namelijk niet illegaal, maar de manier waarop het hier gebruikt wordt (zonder jouw weten) wel. Je kunt hier het beste aangifte voor doen, hoewel dat ook niet altijd resultaten op zal leveren. Tegen de tijd dat hier dan aan gewerkt wordt kunnen deze personen alweer een ander nummer gebruiken, maar het is wellicht het proberen waard. 

Het is niet te voorkomen, gezien deze mensen vaak een willekeurig nummer kiezen. Op dit topic kun je er wat meer over lezen, mocht je dit interessant vinden. Ik hoop dat dit snel ophoudt zodat je geen last meer hebt van deze telefoontjes.

Wat ben ik blij dat ik dit lees!! Dit is dus ook bij mij gaande! De afgelopen weken door meerdere mensen gebeld.. die allemaal zeggen door mij gebeld te zijn, maar ik ken hen niet en de nummers ook niet.

precies hetzelfde antwoord van KPN.. ze zien niets in mijn belhistorie. Hopen dat het snel stopt. Aangifte maar doen dan.. 

Ook wij hebben hetzelfde probleem. Waar ik zo naar benieuwd ben is hoe zoiets überhaupt kan. Hoe kan iemand bellen met het nummer van iemand anders? Kan een techneut mij dat vertellen?

@wjb ? Kan jij dit uitleggen voor @Jan van den Bosse ?

Reputatie 7

Dat heet spoofing.

Bij het bellen wordt het "eigen" nummer als caller-ID meegegeven t.b.v. nummerherkenning.

Door niet jouw eigen nummer mee te geven maar een ander nummer kan je je dus voordoen als iemand anders.

Bij veel VoIP providers en telefooncentrales kan je de Caller-ID eenvoudig zelf instellen.

Overigens toon ik het bovenstaande screenshot puur als voorbeeld. Via CheapConnect is het niet mogelijk zomaar een nummer in te geven, er zal eerst vanaf dat nummer toestemming gegeven moeten worden via een voiceresponse systeem.

Helder. Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het wel vreemd dat dit zo maar kan. Daar moet toch wel een stokje voorgestoken kunnen worden?

Wat Bepp een jaar geleden is overkomen, overkomt mij (en met mij) sinds geruime tijd. Afgelopen vrijdag KPN hierover uitgebreid gesproken, die me verzekerden op basis van aantal 06-nummers die ik heb doorgegeven als zou ik hen hebben gebeld, wat totaal niet 't geval was, en omgekeerd, dat ze dit zouden onderzoeken en mij hierover terug zouden rapporteren.  Vandaag wederom door 'n onbekend 06-nummer gebeld, en hier precies hetzelfde verhaal.  Nu kreeg ik van KPN de reactie dat ze hier NIETS mee doen, en dat ik derhalve ook niet zal worden geïnformeerd wat er aan de hand is. Ik moest maar aangifte doen bij de politie!!  Met Jan ben ik 't geheel eens - hier moet een stokje voor gestoken kunnen worden!! Immers, zo'n beetje alle lijnen waarover telefoonverkeer gaat staan onder controle van KPN. 

Reputatie 7

Het probleem is dat het zo goed als onmogelijk is om een stokje voor te steken.

Er is geen validatieprocedure voor de caller-id, die wordt gewoon meergegeven in het protocol.

Dat protocol stamt uit een tijd dat de wereld nog "vriendelijk" was en niemand erbij stil stond dat daar wel eens misbruik van gemaakt kon worden.

Beste wjb, dan wordt het DUS de hoogste tijd dat het door jou bedoelde protocol wordt aangepast. Ik ken dat protocol niet maar dit zou voor KPN toch 'n makkie moeten zijn, zeker nu er igg mensen steeds vaker worden belazerd en KPN NIETS doet maar wel geld incasseert van al die abonnementen!!

Reputatie 7
Badge +20

@Maggy, ik zie dat je ook al in een ander topic over spoofing een antwoord hebt gekregen van mijn collega. 

@Bart_Z  Klopt, maar ook daar schiet ik niets mee op.  Als KPN niets doet, dan blijft dit aan de gang!

@Bart_Z Als het idd een bep. protocol betreft, waarom past KPN dat protocol dan niet aan? Daar zou ik graag antwoord op willen hebben, en niet dat KPN hier niets aan kan doen.

Reputatie 7
Badge +20

Ik weet het fijne er niet van. Maar voor zover ik weet is het een protocol dat wereldwijd gebruikt wordt. Dit speelt dus overal. KPN is dus niet de enige. 

@Bart_Z  Net WEER door een onbekend 06-nummer gebeld - 3e keer al vandaag!! Di´s echt niet normaal meer.

En al speelt dat protocol wereldwijd, DOE verdomme iets als KPN - trek wereldwijd aan de bel maar DOE iets. Is dat waarom aandeel KPN steeds verder zakt?? Ik word hier stapelgek van … 

Reputatie 7

@Bart_Z  Net WEER door een onbekend 06-nummer gebeld - 3e keer al vandaag!! Di´s echt niet normaal meer.

En al speelt dat protocol wereldwijd, DOE verdomme iets als KPN - trek wereldwijd aan de bel maar DOE iets. Is dat waarom aandeel KPN steeds verder zakt?? Ik word hier stapelgek van … 

KPN kan daar niets aan doen.

Als jouw telefoonnummer gespoofd wordt door iemand dan is er geen enkele mogelijkheid om daar een stokje voor te steken. En er is ook niets te doen aan dat jij dan gebeld wordt door onbekenden omdat jij hen gebeld zou hebben. Dat zijn allemaal verschillende nummers die natuurlijk niet op voorhand al geblokkeerd kunnen worden.

Schrale troost: Meestal switchen dergelijke crimineeltjes frequent van telefoonnummer en dan ben je er weer vanaf.

@Bart_Z … oh ja, heb daar na maand zo'n beetje nog NIETS van gemerkt!!

Reputatie 7

@Bart_Z… oh ja, heb daar na maand zo'n beetje nog NIETS van gemerkt!!

Waar heb je na een maand nog niets van gemerkt?

Heb je al eens gegoogled naar jouw eigen telefoonnummer?

Reputatie 7
Badge +20

Ik snap dat je baalt, maar je hoeft er niet om te gaan schelden. Het is ook zeer vervelend. En hopelijk houdt het snel op. Want zoals al aangegeven door meer kunnen wij er niets aan doen. 

@Bart_Z Ik scheld helemaal niet dus snap totaal je opmerking niet. Maar balen doe ik zeker ja. Zeker nadat ik verzekering van 2 van uw collega's heb gekregen dat hier wel onderzoek naar zou worden gedaan …. dus niet, en dan voel ik me geheel in de kou gezet! Edoch, Tom Poes verzin een list … zal daar in zknhuis alle tijd voor krijgen. Dank voor het medeleven

Reputatie 7

Ik scheld helemaal niet dus snap totaal je opmerking niet. 

Ehhhh

...DOE verdomme iets als KPN...

 

Ik wens je voorspoedig herstel en ik hoop oprecht dat jouw verblijf in het ziekenhuis van korte duur zal zijn.

Klaar, over en sluiten

Bovenstaande “Klaar, over en sluiten” zowel @wjb (die vooral, jij bent toch degene die kwam met dat ‘protocol’ wat blijkbaar wereldwijd geldt, en niet kwestie alleen van KPN?!) als @Bart_Z en andere medewerkers van KPN. Sweet dreams allemaal

Reputatie 7

Ik begrijp je reactie niet helemaal. Ik snap dat je gefrustreerd bent en stevig baalt van die telefoontjes maar ik hoop dat je begrijpt dat KPN en ook andere providers daar niets maar dan ook echt helemaal niets aan kunnen doen.

De caller-ID (telefoonnummer) kan simpelweg door de persoon die telefoneert ingesteld (gespoofd) worden en er is geen echt enkel mechanisme voorzien waarmee dat gestopt kan worden.

Don't blame the messenger.

 

 

Dit heb ik vandaag meegemaakt.

Werdt door een onbekend nummer gebeld. Met een nogal geïrriteerde vrouw aan de lijn, dat ik moest stoppen met bellen en niks zeggen.

Gaf aan dat ik niet had gebeld, en even zou kijken, want soms kan het eens dat je mobiel per ongeluk in je zak af kan gaan. Kreeg te horen, dat ik ermee moest ophouden, achterlijke trut, dus heb boos opgehangen uiteindelijk.

Bleek dat ik helemaal niks had gebeld, maar al snel bedacht ik mij, ik bel onbekend, dus dan konden ze, als ik per ongeluk belde, niet eens mijn nummer zien.

Ik vraag mij af, hoe dit dan allemaal kan? 

Hoe kunnen ze mijn nummer gebruiken. En heeft dat invloed op jou kosten etc. 

Hoop dat dit ook bij 1 keer blijft. Maar vondt het heel vreemd. 

Reputatie 7
Badge +20

Het is ook heel vreemd. Maar er zijn criminelen en die plakken gewoon jouw nummer over hun eigen nummer waardoor het lijkt alsof jij belt. Niet aan te doen helaas. :(

Hou je kosten goed in de gaten, maar als het goed is gebeurt daar helemaal niks mee. Ze bellen niet met jouw simkaart, alleen met jouw nummer.