Beantwoord

Mobiele gesprekken vallen spontaan weg en storing in het geluid (audio opnames in topic)

  • 25 June 2019
  • 4 reacties
  • 609 keer bekeken

Beste forum-gebruikers,

Ik heb inmiddels al enige tijd last thuis dat gesprekken op mijn Xiaomi MIX 3 niet betrouwbaar zijn en vaak binnen minuten wegvallen en/of veranderen in complete onzin qua geluid.

Naar mijn idee klinkt het alsof er iets misgaat tussen de verbinding met de mast en het decoderen van het signaal, maar ik weet het niet.
2G/3G/4G Internet werkt betrouwbaar en snel, SMS werkt altijd maar gesprekken zijn niet om aan te gaan.

Heb de volgende symptomen:
  • Telefoon gaat pas na 5-10 seconde over, terwijl beller al lang kiestoon hoort (heb vaak maar 1-2 seconde om op te nemen)
  • Gesprekken vallen ineens weg
  • Gesprekken veranderen ineens naar compleet storingsgeluid
  • Ik kan de persoon in het gesprek niet horen, of zij mij niet
  • Bij problemen met storingsgeluid kan het gesprek niet zomaar opgehangen worden, melding "Slecht signaal" komt te staan bij het ophangen en dat het daarom wat langer duurt.
Naar mijn idee gaat er iets mis met het decoderen van het signaal naar of van de mast, of vraagt de mast bijvoorbeeld om van frequentie te veranderen en gaat er iets mis in die exchange. (Daarnaast weet ik niet hoe het zit met encryptie van de gesprekken, is dit een key die om de x aantal tijd roteert? Mogelijk iets hier mee?)

Anyways voor de mensen die nog net wat meer weten van de techniek als ik, hier heb ik een opname van het "storingsgeluid" wanneer het gebeurt: (Let op, luid!) https://bartstuff.eu/telefoon_storing.wav

Telefoon natuurlijk al geprobeerd te restarten. Ook doet zich dit probleem buiten het huis voor, als in wanneer in in de tuin oa staat.

Of het "buitenshuis" (andere mast) gebeurt weet ik niet, voor mijn gevoel niet maar ik word dan ook niet zo heel vaak gebeld.
icon

Beste antwoord door Alex van KPN 27 June 2019, 15:09

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hoi Smiba, welkom op ons forum.

Dit hoort zeker niet zo te werken. Om te beginnen wil ik vooral weten of het alleen thuis gebeurt of ook op andere locaties, lees andere masten. Dan weet ik namelijk of het aan de koppeling met de mast ligt of aan ergens anders. De kortste weg om dit te achterhalen is om even te bellen als je niet thuis bent en verbonden bent met een andere mast verder weg. Als je op werk bent of bij familie verder weg bijvoorbeeld. Dat zou mij ontzettend helpen.

Mag ik je dat vriendelijk verzoeken?
Hey Alex!

Sinds ik dit gepost heb probeer ik extra goed op te letten als ik bel, gelukkig vandaag 1 keer gebeld terwijl ik op mijn werk was en daar ook problemen.

Na 4 minuten werd er ineens opgehangen en moest de beller mij terugbellen, maar had verder geen last van gekke geluiden oa.

Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Heb deze telefoon inmiddels al meer dan een half jaar en pas sinds 2-3 weken problemen.
Reputatie 7
Badge +24
Dan kan het aan je simkaart of telefoon liggen. Er is nog altijd een extreem kleine kans dat er 2 masten defect zijn waardoor je dit probleem hebt, dat lijkt me echter niet waarschijnlijk. Heb je ook de mogelijkheid om je simkaart even in een andere telefoon te plaatsen en daarmee weer 5 minuten te bellen om te kijken of het dan ook gebeurt? ZO kunnen we uitsluiten of het aan je toestel ligt of aan de simkaart.
Reputatie 7
Badge +24
Smiba, ik heb helaas geen reactie meer van je gehad. Laat me gerust weten of ik alsnog iets voor je kan doen.