Beantwoord

NFC op KPN SIM uitschakelen

• 20 december 2018
  • 13 reacties
  • 388 keer bekeken

Bij het contactloos afrekenen met mijn telefoon krijg ik regelmatig de melding op de betaal terminal dat er een dubbele nfc geregistreerd is en de betaling niet verricht kan worden. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat zowel mijn telefoon als mijn KPN SIM-kaart over NFC functionaliteit beschikken.
Aangezien mijn ABN AMRO-app enkel via de NFC van mijn telefoon betalingen kan verrichten wil ik graag de NFC op mijn SIM-kaart uitschakelen. Hoe kan ik dit doen?
icon

Beste antwoord door Susan_ 11 januari 2019, 08:51

De NFC op de simkaart zal worden ingeschakeld op het moment dat jouw toestel geschikt is, en jij daar inderdaad gebruik van wil maken. Deze ondersteunen elkaar, zonder NFC simkaart zal je (in de toekomst) vele opties niet kunnen gebruiken ben ik bang.

Wat nog een optie is, is dit probleem ook bij de bank zelf aankaarten. Indien ze elkaar tegen werken, zouden er toch meer mensen problemen mee moeten ervaren?
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Goedemiddag Jordidj, welkom op het Forum en bedankt voor je bericht!

In je toestel zelf heb je de mogelijkheid om NFC uit te schakelen! Afhankelijk van je toestel, kan je dit vinden bij instellingen bij simkaart! Mocht je dit niet kunnen vinden, laat dan even weten welk toestel je hebt 😉
Reputatie 7
Badge +20
@Jordidj, ik heb helaas geen reactie meer gehad. Ik ga er vanuit dat je hiermee geholpen bent 😉 Nog een fijne tweede Kerstdag verder!
Dag Susan, Bedankt voor je checkup. helaas kan ik deze optie in mijn Oneplus 5 nergens vinden. Ik kan uiteraard wel de NFC van mijn telefoon in en uitschakelen, maar dit is niet de oplossing aangezien ik dan helemaal geen contactloze betalingen meer kan verrichten.
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Jordidj, de beste wensen! Ik heb nog even nagevraagd, en dit zou elkaar niet moeten dwarsliggen. Zoals ook omgeschreven op onze website:
Als je contactloze diensten kunt gaan gebruiken, heb je het volgende nodig:
- Een NFC SIM-kaart van KPN
- Een telefoon die geschikt is voor NFC (met NFC ingeschakeld)
- De Mobile Wallet of een app van de aanbieder die de contactloze dienst via NFC levert (bijv. een betaalapp)
Helaas blijkt dat dus niet zo te zijn in jouw geval. Ik zal jouw situatie even omschrijven en doorsturen naar onze experts! Hopelijk hebben zij een oplossing, of in ieder geval tips die nog getest kunnen worden. Zou je hiervoor jouw Forum profiel willen aanvullen met 06-nummer, klantnummer, naam en postcode + huisnummer (alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators). Dan kunnen we specifieker kijken!
Dag Susan, bedankt voor je reactie! Jij ook de beste wensen. Fijn dat het verder onderzocht gaat worden. Ik heb mijn profielgegevens aangevuld. Mvg Jordi
Reputatie 7
Badge +20
Bedankt! Ik heb het doorgezet, wanneer ik hier reactie op heb zal ik het ook aan jou laten weten.
Reputatie 7
Badge +20
@Jordidj, morgen bel ik even met de betreffende afdeling hierover! Heb namelijk nog geen reactie.
Dank je wel Susan.
Reputatie 7
Badge +20
Inmiddels een telefoontje gepleegd, het is niet een functie die je kan uitschakelen op de simkaart. Het is een ondersteunende functie, en NFC kan je alleen uitschakelen via de instellingen van je toestel.
Met andere woorden: de NFC van mijn simkaart gaat aan als de NFC van mijn telefoon ingeschakeld wordt en is niet afzonderlijk uit te schakelen. Door deze functionaliteit wordt het onmogelijk gemaakt om contactloos betalingen te verrichten met mijn telefoon. De Simkaart en NFC van mijn telefoon zitten namelijk op nog geen halve centimeter van elkaar vandaan en storen derhalve elkaar bij het verrichten van een contactloze transactie.
Reputatie 7
Badge +20
De NFC op de simkaart zal worden ingeschakeld op het moment dat jouw toestel geschikt is, en jij daar inderdaad gebruik van wil maken. Deze ondersteunen elkaar, zonder NFC simkaart zal je (in de toekomst) vele opties niet kunnen gebruiken ben ik bang.

Wat nog een optie is, is dit probleem ook bij de bank zelf aankaarten. Indien ze elkaar tegen werken, zouden er toch meer mensen problemen mee moeten ervaren?
Ik zal inderdaad bij de bank informeren of ze van hun kant iets kunnen aanpassen. Bedankt voor de tijd die je hebt gestoken in mijn vraag!
Reputatie 7
Badge +20
Geen enkel probleem, graag gedaan tot zover!

Reageer