Beantwoord

NFC uitschakelen op Samsung A8

  • 9 November 2019
  • 22 reacties
  • 713 keer bekeken

Is het bekend hoe ik de Nfc van de kpn simcard uit schakel op een Samsung A8? Ik heb hetzelfde probleem met betalen via ING betaalapp. De betaalautomaat klaagt altijd dat ik maar 1 kaart aan moet bieden. Dus ziet blijkbaar beide Nfc signalen van telefoon en kpn sim. 

*Admin: reactie afgesplitst, eigen topic aangemaakt.

icon

Beste antwoord door Mixhel 16 November 2019, 13:08

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7

Gebruik je beide sim-slots van jouw dual-sim telefoon?

Gebruik je beide sim-slots van jouw dual-sim telefoon?

Ja beiden in gebruik. Dus waarschijnlijk heb ik last van 3 NFC signalen dus wil ik de SIM NFC uitschakelen, die gebruik ik niet, wil ik niet gebruiken. Alleen de NFC van mijn telefoon...

Reputatie 7

Nee, ik denk niet dat je last hebt van 3 NFC signalen, maar dat jouw telefoon beide simkaarten gebruikt voor NFC.

NFC is een samenspel tussen simkaart en telefoon. Zonder actieve NFC op de simkaart ook geen NFC mogelijkheden voor jouw telefoon. 

Dus...

Alleen de NFC van mijn telefoon...

...bestaat niet.

 

Ik ben benieuwd of NFC wel werkt als je één van de simslots deactiveert of, als dat niet mogelijk is, één van de simkaarten verwijdert.

Ik ben benieuwd of NFC wel werkt als je één van de simslots deactiveert of, als dat niet mogelijk is, één van de simkaarten verwijdert.

 

Ik moest net nog ff naar de supermarkt dus meteen uitgeprobeerd. 1 SIM slot disabled,  maar probleem blijft. Ik denk dat het niet veel nut heeft om het SIM slot uit te schakelen omdat de spoel in de SIM nog steeds geactiveerd zal worden. ( zie ook https://computerworld.nl/hardware/85755-waardoor-twee-of-meer-nfc-passen-kunnen-botsen )

Dus mijn theorie dat alle 3 de NFC spoelen geactiveerd worden door de betaalautomaat staat denk ik nog steeds. Vandaar dat ik die SIM card spoelen wil deactiveren. Aluminium folie erom een zal niet gaan. Misschien op de juiste plek een gat boren ? Maar wat is de juiste plek?

@admin  Het onderwerp van mijn vraag is “hoe NFC op KPN SIM uitschakelen”. In mijn voorbeeld gaat het over een Samsung A8 maar de vraag is in het algemeen, en anders: hoe krijg ik een KPN SIM zonder NFC?

Reputatie 7

Maar de NFC van jouw sim kaart moet toch juist aan staan om gebruik te kunnen maken van NFC?

Bron

Reputatie 7
Badge +21

Dus mijn theorie dat alle 3 de NFC spoelen geactiveerd worden door de betaalautomaat staat denk ik nog steeds. Vandaar dat ik die SIM card spoelen wil deactiveren. Aluminium folie erom een zal niet gaan. Misschien op de juiste plek een gat boren ? Maar wat is de juiste plek?

 

Even een misverstand uit de weg ruimen. In de NFC simkaart zit géén spoel o.i.d. maar alleen een NFC Secure Element, verwerkt in de software van de chip, voor de beveiligde verbinding naar de betaalserver van de contactloze dienst. Waar zou je die spoel moeten laten in die nano-simkaart?

De hardware voor NFC, zoals antennespoel, zit alleen in de telefoon.

Heb je soms meer dan één “wallet” geactiveerd op je telefoon? Of zit er soms, lekker makkelijk :sunglasses: , een bankpasje of OV-chipkaart in het beschermhoesje van de telefoon?

 

 

Heb je soms meer dan één “wallet” geactiveerd op je telefoon? Of zit er soms, lekker makkelijk :sunglasses: , een bankpasje of OV-chipkaart in het beschermhoesje van de telefoon?

 

Ik heb geen fysieke kaarten in/om/aan mijn telefoon. Als ik mijn telefoon tegen de betaalautomaat houdt dan is er dus alleen sprake van de Nfc van mijn telefoon en 2 'nfc' SIM cards. Als jouw theorie klopt, dan 'ziet' de betaalautomaat die Sims niet eens en is er totaal geen interactie tussen betaalautomaat en de Sims?

 

Ik heb actief maar 1 'wallet' : de mobiele bankpas van de ING. Deze is gekoppeld aan mijn ING app. Ik heb ook een ABN app op mijn telefoon maar die gebruik ik alleen om saldo te checken en ik heb daar geen digitale bankpas van gemaakt.

 

Reputatie 7

Als jouw theorie klopt, dan 'ziet' de betaalautomaat die Sims niet eens en is er totaal geen interactie tussen betaalautomaat en de Sims?

Klopt, de simkaarten hebben zelf immers geen antenne.

Ik lees overigens dat het meerendeel van de (wallet) apps helemaal geen NFC sim kaart (meer) nodig heeft. Dat had ik eigenlijk moeten weten :disappointed_relieved:  want mijn T-Mobile sim kaart heeft ook geen NFC ondersteuning en toch werkt de ABN AMRO wallet prima.

 

Ik heb actief maar 1 'wallet' : de mobiele bankpas van de ING. Deze is gekoppeld aan mijn ING app. Ik heb ook een ABN app op mijn telefoon maar die gebruik ik alleen om saldo te checken en ik heb daar geen digitale bankpas van gemaakt.

Van ABN AMRO heb je dus de Bankieren app op jouw telefoon staan en niet de Wallet, klopt dat?

Reputatie 7
Badge +21

Ik lees overigens dat het meerendeel van de (wallet) apps helemaal geen NFC sim kaart (meer) nodig heeft. 

Er zijn drie mogelijke plaatsen voor het Secure Element (bron)

  1. Embedded (in de telefoon zelf)
  2. External (bv. in de simkaart)
  3. In de “cloud” (Host Card Emulation)

Veel (de meeste?) wallets gebruiken nu methode 3, waardoor het nu dus ook werkt zonder "NFC” simkaart.

 

Ik heb actief maar 1 'wallet' : de mobiele bankpas van de ING. Deze is gekoppeld aan mijn ING app.

Als je in je telefoon via Instellingen -- Verbindingen -- NFC en betaling -- Tikken en betalen kijkt, dan zie je daar dus maar één standaard mobiele betaalservice (de ING) geselecteerd staan?

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @Mixhel, welkom! Leuk dat je het forum hebt gevonden! Ik zie dat je al veel informatie hebt gekregen, ben je er al uit? Ik ben ook benieuwd naar het antwoord op de laatste vraag die Ruud stelt.  

 

 

 

 

Van ABN AMRO heb je dus de Bankieren app op jouw telefoon staan en niet de Wallet, klopt dat?

Yep dat klopt

 

 

 

Ik heb actief maar 1 'wallet' : de mobiele bankpas van de ING. Deze is gekoppeld aan mijn ING app.

Als je in je telefoon via Instellingen -- Verbindingen -- NFC en betaling -- Tikken en betalen kijkt, dan zie je daar dus maar één standaard mobiele betaalservice (de ING) geselecteerd staan?

 

Ik zie daar twee opties onder de tab 'betaling' : Google pay en ING, waarbij de laatste indrrdaad geselecteerd is. 

Helemaal onderaan is er nog een tab 'overige' daaronder staat de NS app maar die is niet geselecteerd. 

Reputatie 7
Badge +21

Heb je een speciale reden voor Google Pay op je telefoon? Voor de ING wallet is die toch niet nodig?

Volgens mij is Google Pay pas recent in Nederland geintroduceerd. Als die niet nodig is, zou ik overwegen om het te verwijderen, eventueel tijdelijk als test.

Heb je een speciale reden voor Google Pay op je telefoon? Voor de ING wallet is die toch niet nodig?

Volgens mij is Google Pay pas recent in Nederland geintroduceerd. Als die niet nodig is, zou ik overwegen om het te verwijderen, eventueel tijdelijk als test.

Ik heb niet bewust gpay geïnstalleerd. Sterker nog ik kan geen gpay app vinden die ik kan deinstalleren ofzo. Heel vaag dus. Aangezien in de nfc instellingen gpay niet geselecteerd is als betaalapp (want ING is geselecteerd) zou ik hopen dat dit dus niet de boosdoener is.

 

Reputatie 7
Badge +30

Als je via het menu naar instellingen en apps gaat, zie je dan ook niet de app Google Pay? Je zou daar moeten kunnen kiezen voor verwijderen óf uitschakelen. Kan je bevestigen dat dit zo is? Ik hoor het graag van je :-).

Als je via het menu naar instellingen en apps gaat, zie je dan ook niet de app Google Pay? Je zou daar moeten kunnen kiezen voor verwijderen óf uitschakelen. Kan je bevestigen dat dit zo is? Ik hoor het graag van je :-).

Daar had ik ook al gezocht. Helaas niets wat er op lijkt ook niet bij de P van pay... 

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb werkelijk geen idee om eerlijk te zijn. Ik heb niet het idee dat wij hierin iets voor je kunnen doen. Wellicht kan je eens contact opnemen met Samsung óf kennen ze dit probleem bij ING?

Ik heb werkelijk geen idee om eerlijk te zijn. Ik heb niet het idee dat wij hierin iets voor je kunnen doen. Wellicht kan je eens contact opnemen met Samsung óf kennen ze dit probleem bij ING?

Ik ben inderdaad bang dat ik bij ING of Samsung moet zijn.... 

Na nog wat geexperimenteerd te hebben lijkt het nu te werken.

Met dank aan de mensen die gereageerd hebben over hoe NFC  werkt met secure elements.

Onder de NFC settings kun je de standaard NFC-methode kiezen.

Er is keus uit:

-SE SIM-kaart

-Android-besturingssysteem

-Ingesloten beveil. elementen

-Automatisch selecteren.

 

In het verleden had ik ook al de verschillende settings geprobeerd maar zonder succes.

Nadat ik de keuze op ‘automatisch selecteren’ had gezet en daarna de mobiele ING pas weer opnieuw aangemaakt had werkte het :-)

 

Reputatie 7
Badge +21

Goed om te horen, dat het je gelukt is @Mixhel en bedankt voor de terugkoppeling.

Zijn “we” er met vereende krachten toch uitgekomen :grinning:

Reputatie 7
Badge +30

Nice! Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Ruud: top dat het je gelukt is en bedankt voor je uitleg!