Beantwoord

NL Alert niet ontvangen op 24 juni 2019

  • 24 June 2019
  • 72 reacties
  • 9654 keer bekeken

De NL Alert op 24 juni 2019 met betrekking tot de landelijke storing, kwam niet binnen op ons KPN mobiel en Symio (Ook KPN netwerk). Op het toestel van mijn werk met Vodafone kreeg ik de melding wel. Ik heb het controlebericht van 3 juni wel gehad op alle 3 de telefoons.
Is dit toeval? Of heeft de NL Alert van vandaag helemaal geen KPN klanten bereikt?

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Nadia 26 June 2020, 16:46

Bekijk origineel

72 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik moet bekennen dat ik 3 Alerts gehad heb. 1 voor de storing en 2 dat de storing verholpen was.Ik heb er juist drie tijdens de storing ontvangen en één na afloop van de storing.


Ik heb een NL alert met tijd 19.12 uur dat er een storing was (ontvangen om 19.32 uur) en ik heb 2 alerts met de tijd 21.29 uur dat de storing verholpen was (ontvangen om 21.31 uur en om 22.22 uur).
Reputatie 1
Nav storing gisteren. Ik heb kpn maar geen alert ontvangen. Toen ik op zoek ging hoe ik zo'n alert kon instellen werd ik verwezen naar mijn kpn id en deze verwees door maar mijn kpn. Maar nergens kan ik vinden hoe zo'n alert in te stellen. Nl alert is toch ook iets heel anders?

*Admin: topic samengevoegd met verzameltopic
Reputatie 1
Ik vraag me af of er naast nl.alert ook een kpn.alert zou moeten zijn.?

https://www.kpn.com/service/internet/extra-diensten/kpn-alert.htm

Ik heb deze proberen in te stellen maar werd van kpn id doorgestuurd naar mijkpn waar ik vervolgens niets kon vinfen hoe dit in te stellen zou zijn
Ook ik krijg op mijn iPhone 7 geen NL-Alert, ook geen test Alert. Alle instellingen zijn goed, geen gebruik van apps en verbonden aan het internet. Op werk iPhone via andere provider wel meldingen ontvangen.
Ter informatie/documentatie wilde ik ook graag mijn situatie doorgeven. Ik heb internet en mobiele telefonie van Telfort, KPN dus, en gister ook geen enkele NL-alert ontvangen, ook niet later. Kwam er pas achter dat er wat aan de hand was toen meldingen binnenkwamen op de telefoon van m'n vriend (heeft Vodafone).
Controlebericht van 3 juni wel ontvangen, sindsdien niets aan instellingen veranderd. Telefoon stond aan, was er niet actief mee bezig, had gewoon normale ontvangst.
Whatsapp berichten kwamen gewoon binnen, wifi internet werkte nog.
Niet mobiel internet gecheckt, of gecheckt of door 4g uitschakelen er wel weer NL alerts binnen zouden komen.
Voor zover ik weet ook geen gemiste oproepen.
Hoop dat hier ook wat mee gedaan wordt zodat het in de toekomst niet meer kan gebeuren.
Ik heb op mijn Samsung Galaxy S8+, wel laat, maar wel één NL-allert ontvangen, de overige 4 die verstuurd zijn iemand anders heeft Vodafone, heb ik niet ontvangen. En de eerste een uur later dan degene die Vodafone heeft
Reputatie 5
Badge +4
Probleem van het niet ontvangen van de NL-ALERT berichten heeft overduidelijk te maken gehad met de telefonie storing van gisteren.

Net als het niet bereikbaar zijn van 112 en 0900-8844 vind ik dit een slechte zaak. Ik kan mij herinneren dat Ivo Opstelten ooit beterschap had beloofd na een storing ten tijde van zijn tijd als minister.

Helaas is daar weinig van gebleken.

Ik als klant van Simyo was dus telefonisch onbereikbaar en heb ook geen NL-ALERT ontvangen. Het controle bericht van 3 juni wel trouwens.
Ook bij ons (bedrijf) geen alert op onze KPN tels.
Ook geen nl ontvangen 😒
Goedemiddag,

Toen gisteren (24-06-2019) ‘112’ niet werkte, is er een NL-Alert verzonden. Die heb ik NIET ontvangen, terwijl: mijn toestel wel is ingesteld voor het ontvangen van noodmeldingen, mijn toestel niet uitstond en de batterij was opgeladen, mijn toestel niet actief in gebruik was en ik de hele middag niet in gesprek was. Ook had ik gewoon bereik (dit staat toch eigenlijk los van de hiervoor gebruikte ‘cell broadcasting’-techniek?). Ik was de hele dag niet in de buurt van andere mensen, dus niemand kon mij ergens op attenderen. ‘s Avonds heb ik pas weer andere mensen gezien en kwam er toen pas achter dat ik dus geen NL-Alert heb ontvangen. Een vervelend idee.

Mijn toestel betreft een Apple iPhone 5s en mijn provider (abonnement) is KPN.

  • Kan iemand mij vertellen waarom ik, ondanks het bovenstaande, gisteren geen NL-Alert kreeg?
  • Maakt het daarbij uit welk type toestel je hebt?
  • Maakt het daarbij uit welke provider je hebt?
  • Maakt het daarbij uit of je een abonnement hebt of prepaid?
  • Zou het niet beter zijn om NL-Alert tevens via SMS te verzenden? In mijn beleving wordt, bijvoorbeeld als een toestel wel weer bereik heeft, dan vaker dan een maal getracht het bericht bij de beoogde ontvanger te bezorgen. Bij de toegepaste cell-broadcasting-techniek ben je, naar ik begrijp, afhankelijk van slechts één moment.
Ik heb mijn vragen al via WhatsApp gesteld aan de Rijksoverheid (en binnen een kwartier uitgebreid antwoord gekregen), maar die verwijst mij voor de technische vragen door naar mijn provider, KPN dus. Ook vind ik niet alle antwoorden terug in dit forum, dus ben ik zelf met deze post gekomen.

Overigens bleek mij vandaag dat ik het controlebericht van 3 juni jl. ook niet heb ontvangen (exact hetzelfde verhaal eigenlijk).
De NL Alert op 24 juni 2019 met betrekking tot de landelijke storing, kwam niet binnen op ons KPN mobiel en Symio (Ook KPN netwerk). Op het toestel van mijn werk met Vodafone kreeg ik de melding wel. Ik heb het controlebericht van 3 juni wel gehad op alle 3 de telefoons.
Is dit toeval? Of heeft de NL Alert van vandaag helemaal geen KPN klanten bereikt?

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Dit heb ik inderdaad ook op mijn telefoon gehad via lebara is ook kpn netwerk. Ik krijg altijd wel de controle berichten maar gistren geen NL-Alert
Dag ‘Admin’.

Wat een rare gang van zaken: je hebt m’n genuanceerde post als reactie bij iemand anders met min of meer hetzelfde topic geplaatst ZONDER dat even aan me te melden en ZONDER het topic (aan welke poster dan ook) inhoudelijk te beantwoorden. Ik heb niet gereageerd, doe dat dan ook niet namens mij en bundel dit topic op een andere manier.
Dit roept natuurlijk weerstand op, want zo krijgen andere posters en ik, onder het argument ‘vindbaarheid’, geen antwoord op onze/mijn vragen en heeft een andere oplossingszoekende er ook niets aan. WhatsApp en e-mail behoren niet tot de mogelijkheden, vreemd. Had ik beter kunnen bellen, twitteren of chatten om individueel antwoord te krijgen en schiet dit forum z’n doel voorbij?
Contact gehad met Rijksoverheid en KPN. Verwijzen naar elkaar en naar mijn instellingen (die goed staan) dus daar schiet ik helemaal niks mee op.
gisteren wederom geen NL alert melding ontvangen. Alles staatsies ingesteld. Wat is er aan de hand? Graag een andere oplossing dan verwijzen naar pagina’s hoe een nl alert in te stellen. Deze stappen zijn allemaal doorlopen en alle instellingen staan goed!

*Admin: topic samengevoegd met verzameltopic

dit zijn nog is wijze woorden. overal word je omgeleid naar crisis. nl die wel ff melden hoe je je telefoon moet instellen
Op mijn Huawei P20 lite met provider Youfone ontvang ik wel de controle berichten maar geen alarmberichten. Mijn werk telefoon met Vodafone ontving hem wel en de telefoon van mijn partner met Youfone ook. Ik heb de site van NL-alert geraadpleegd, daarin staat dat Huawei de telefoons standaard ingesteld hebben op ontvangst van NL-Alert. Bij de instellingen staat echter 4371 ipv kanaal 919. Ligt het hier misschien aan? Wie kan mij verder helpen?
Reputatie 7
Badge +21
Goedenavond! Het onderzoek is nog in volle gang, we hopen hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.
Ik heb ook tijdens de grote storing geen NL-Alert ontvangen. Ik ben al jaren klant van KPN. Eerder ook geen controle bericht ontvangen . Pas hadden wij hier in Vlaardingen een grote brand en werd er via een NL-Alert een bericht verzonden om ramen en deuren gesloten te houden. Ook deze heb ik niet ontvangen. Ik heb een iPhone 7 plus met volledige 4G verbinding. En mijn telefoon staat goed ingesteld.
Goedenavond! Het onderzoek is nog in volle gang, we hopen hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.

Is er al meer bekend over waarom wij geen bericht gekregen hebben?
Reputatie 7

Hallo iedereen. NL-Alert werkt via cell broadcast. Met deze techniek kan de overheid tekstberichten uitzenden via de zendmasten van alle providers. De werking hiervan is vergelijkbaar met een radiosignaal. Je ontvangt hierdoor Noodberichten óók als het netwerk overbelast is. Waarom niet iedereen NL-Alert berichten heeft ontvangen, is nog in onderzoek.

Daarnaast is het belangrijk dat je jouw mobiele telefoon controleert of het toestel goed is ingesteld en/of geschikt is om NL-Alert te ontvangen. Ik zie hier dat een aantal van jullie gebruik maken van Apple. Vanaf de software update iOS 12.2 (25 mei) staat het pas automatisch aan, daarvoor moest je het nog handmatig instellen. De meeste nieuwe modellen smartphones die in Nederland zijn aangeschaft, zijn al ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Op sommige toestellen, of een oudere versie moet je dit zelf doen. Op de site van NL-Alert controleer je of jouw toestel goed is ingesteld om een noodmelding te ontvangen. Selecteer het merk van je mobiele telefoon en doorloop de stappen.

Reputatie 7
Hallo @Epimetheus_online en anderen die in dit topic hebben gereageerd of meelezen. Terechte vragen allemaal. Ik kan (nog) niet alles beantwoorden. Maar ik kan je wel het een en ander uitleggen. Hieronder doe ik dat per gestelde vraag en nog wat extra informatie.

Maakt het uit welk type toestel je hebt om NL-Alert te ontvangen?
Ja, dat maakt uit. Als voorbeeld, Apple ondersteunt NL-Alert alleen op de iPhone 4S en nieuwer. Kijk of jouw toestel geschikt is en/of goed is ingesteld op crisis.nl/instelhulp. Je vindt daar alle toestelfabrikanten die in Nederland verkocht worden.

Maakt het uit welke provider je hebt?
Nee, alle providers ondersteunen NL-Alert.

Maakt het uit of je een abonnement of prepaid hebt?
Nee, burgers binnen een ramp- of crisisgebied worden door de overheid geïnformeerd met een NL-Alertbericht. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt wanneer je prepaid of abonnement hebt. Zelfs wanneer jouw simkaart niet in de telefoon zit, kun je berichten van NL-Alert ontvangen. Hoe dat kan, leg ik hieronder uit bij 'Hoe wordt een NL-Alertbericht verzonden?'

Zou het niet beter zijn om NL-Alert ook via SMS te verzenden?
Dat is een vraagstuk voor de overheid. Ik kan wel verklaren waarom berichten van NL-Alert momenteel via cell broadcast worden verzonden:

Hoe wordt een NL-Alertbericht verzonden?
NL-Alert wordt via een cell broadcast verstuurd naar je mobiele telefoon. Cell broadcast is een variant van een sms-bericht die technisch bekend staat als SMS-CB om tekstberichten te versturen naar mobiele telefoons. Een cell broadcastbericht wordt via een zendmast voor mobiele telefonie uitgezonden. Om berichten met SMS-CB te kunnen ontvangen moet je telefoon ingesteld zijn op het juiste kanaal, binnen een bepaald gebied bevinden én aanstaan.

Krijgt iedereen (dezelfde) NL-Alertbericht(en)?
Nee, je ontvangt alleen een noodbericht van NL-Allert wanneer je binnen een bepaald crisis- en/of rampgebied bevindt. Het verschil met SMS-CB en een normaal sms-bericht (SMS Point-to-point), is dat een SMS-CB niet gericht is op een bepaalde ontvanger of telefoon, maar op alle telefoons in bereik van een bepaalde zendmast. Het is dus een soort radiobericht die binnen een gericht gebied wordt verzonden. Doordat een bericht verzonden wordt uit vooraf geselecteerde zendmasten, is het mogelijk informatie te verzenden op regionaal niveau.

Krijg je een NL-Alert melding als het mobiele netwerk overbelast is?
Nog een groot voordeel van SMS-CB is dat het geen last heeft van een drukbezet netwerk. Dit komt omdat de inhoud van het bericht via een ander kanaal wordt gestuurd dan het gewone bel/sms- en dataverkeer. Ook is cell broadcast (net als radio en gps) eenrichtingverkeer. Hierdoor is het (per zendmast) niet afhankelijk van het aantal ontvangers.

Voor meer informatie Wikipedia en NL-Alert.

Bovenstaande beantwoordt niet de vraag waarom NL-Alertberichten niet op alle telefoons zijn aangekomen. Dat is nog in onderzoek. Wanneer er meer informatie is, melden wij dat aan jullie!
Zelfde hier geen NL-alert ontvangen ook geen eerdere meldingen (Samsung telefoon uit 2017)

van de week lang gesprek over gehad via de KPN chat en die gaf aan dat het aan de SIM-Kaart lag en heb een nieuwe SIM-kaart toegezonden gekregen maar als ik jullie verhalen allemaal zo lees heeft het daar helemaal niets mee te maken.

Blijkbaar moeilijk om aan te geven dat er gewoon wat fout gaat in het systeem van KPN zelf.
Reputatie 7
Badge +30
Ha @Kris88, welkom! Ik ga er inderdaad vanuit dat het niet aan jouw simkaart heeft gelegen. Vreemd dat wel geadviseerd is om deze om te ruilen, excuses hiervoor! Zoals je hierboven kunt lezen, is nog in volle onderzoek waarom sommige telefoons geen NL-Alert hebben ontvangen. Mocht blijken dat dit aan het KPN netwerk heeft gelegen, dan zullen we dit ook gewoon naar buiten brengen natuurlijk. Vooralsnog is het onduidelijk en speculeren we hier ook niet over.
We zijn bijna 3 maanden verder.

Is uit onderzoek al gebleken waarom op 24-06-2019 NL-Alertberichten niet op alle telefoons (die aan alle correcte instellingen en ontvangstvoorwaarden voldeden) zijn aangekomen?
Reputatie 7
Badge +21
@Epimetheus_online, dat ga ik voor je navragen!
Op 24 juni niets ontvangen en daarna ook niets meer, ook gisteren weer niet toen er in onze regio 3 alerts zijn uitgegaan (regio Tilburg). En natuurlijk staan de instellingen goed 🙂. Met KPN contact gehad en verwijzen naar dit forum waar je dus ook helaas niets wijzer wordt of heeft iemand inmiddels andere info?

Reageer