Beantwoord

NL Alert niet ontvangen op 24 juni 2019

  • 24 June 2019
  • 72 reacties
  • 9654 keer bekeken

De NL Alert op 24 juni 2019 met betrekking tot de landelijke storing, kwam niet binnen op ons KPN mobiel en Symio (Ook KPN netwerk). Op het toestel van mijn werk met Vodafone kreeg ik de melding wel. Ik heb het controlebericht van 3 juni wel gehad op alle 3 de telefoons.
Is dit toeval? Of heeft de NL Alert van vandaag helemaal geen KPN klanten bereikt?

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Nadia 26 June 2020, 16:46

Bekijk origineel

72 reacties

Als navragen al langer dan 2 weken moet duren, vrees ik dat er vóór het volgende controlebericht (door de Rijksoverheid gepland op 02-12-2019) geen uitsluitsel over het NL-Alertonderzoek zal worden gegeven door KPN.

Waarom moet dit zo lang duren?
Is er een deadline gekoppeld aan bedoeld onderzoek?
Neemt/draagt KPN verantwoordelijkheid voor het technische deel van een toekomstig verzonden NL-Alert als zich echt een (lokale of nationale) ramp voordoet?

Ik ben hierover met een nieuw topic gestart:

https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/kpn-communicatie-over-nl-alert-onfatsoenlijk-en-onvolledig-482022

Reputatie 7
Badge +24

Hi all, op de een of andere gekke manier is dit topic blijven hanger hier. Ik kijk @Susan_  even aan of zij een antwoord heeft gekregen hierop, anders gaan we alsnog bezig. 

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb helaas het bericht gehad dat het onderzoek nog niet is afgerond. Zodra we meer horen zullen we dit laten weten!

Prima, wachten we langer! 

Wel curieus dat de status toch op ‘Beantwoord’  blijft staan en er - ondanks mijn vervolgvraag over een mogelijk bestaande deadline - kennelijk geen enkele indicatie kan worden gegeven over hoe lang we nog moeten wachten, nu we 4 maanden verder zijn...

 

@Susan_: Je geeft er - spijtig genoeg - geen blijk van het nieuwe door mij gestarte topic over dit onderwerp te hebben gelezen. 

Nadat je dat bericht ontving, had je de boodschap toch hier terstond kunnen doorgeven? Of toen ik er, vanaf vier weken geleden, 3 keer om verzocht? Nu er intern naar gevraagd wordt, reageer je wel direct... chapeau hoor!

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Epimetheus_online, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Susan is juist degene die intern navraag heeft gedaan. Wij hebben hier eerder deze week als reactie op gehad dat het onderzoek nog niet afgerond is. Door een miscommunicatie binnen het forumteam is dit niet met jullie gedeeld. @Alex_P heeft deze miscommunicatie de wereld uit geholpen doordat hij via jouw nieuwe topic geattendeerd werd op het feit dat dit topic nog niet beantwoord was. Susan is niet als enige verantwoordelijk voor de communicatie binnen dit topic, je mag mij dit dus feitelijk ook aanrekenen. Hopelijk krijgen we allemaal snel opheldering. 

Hoi @Marcia_,

 

De kwestie krijgt zo niet de focus van de essentie.

 

Ik waag nog slechts één allerlaatste poging om het (feitelijk nogmaals) aan jou en je collega-moderators uit te leggen. Zeker, ik ben extreem volhardend, omdat dit onderwerp feitelijk gaat over ‘leven en dood’. Elke dag telt! Rampen laten zich immers niet plannen!

 

Even recapituleren (alles is voor moderators online reconstrueerbaar):

  • 4 weken geleden vraag ik hoe het met het door 3 verschillende moderatoren aangekondigde onderzoek staat. Moderator @Susan_meldt dat ze dat navraagt. Andere moderatoren doen niets, want @Susan_ is er duidelijk mee bezig. Logisch! Prima!
  • 2 weken verder, geen enkele reactie. Als je als moderator nog niets weet na 14 dagen, schrijf je dát. Vervolgens vraag ik nogmaals aandacht voor de kwestie en vraag waarom het zo lang moet duren met een nieuwe forumpost (zie hierboven). Hadden alle moderatoren dus op in kunnen gaan, stel jij nu (maar @Susan_ was er toch mee bezig?). Niemand van KPN reageert in ieder geval!
  • Weer even verder zonder reactie. Ik maak gebruik van de knop ‘Rapporteer’ binnen Susan_’s reactie (bijna 3 weken eerder) en meld ‘Belofte maakt schuld’ (overduidelijk doelend op Susan_’s ‘dat ga ik voor je navragen’).
  • Als er 3 weken versteken zijn, stuur ik Susan een privébericht met de volgende tekst: 

 

Dag Susan,

 

Drie maanden geleden heb je gesteld dat KPN de zaak nog in onderzoek heeft.

 

Drie weken geleden heb je me beloofd de stand van zaken na te vragen:

https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/nl-alert-niet-ontvangen-op-24-juni-2019-475246/index3.html

 

Een week geleden heb ik - na het uitblijven van welke reactie dan ook - opnieuw aandacht gevraagd voor de kwestie. Bovendien heb ik, enkele dagen geleden, gebruik gemaakt van de mogelijkheid ‘Rapporteer’. Wederom geen enkele reactie!

 

Waarom heb je online nog steeds niet gereageerd? “

 

  • Toen ik na een week wéér geen reactie kreeg, besloot ik tot het plaatsen van een nieuw topic, waarin ik stel dat ik deze gang van zaken ronduit onfatsoenlijk vindt! 

 

Als dan een collega (@Alex_P) aan @Susan_ vraagt of ze meer weet, reageert ze meteen. Het kalf is dan al verdronken!! Na 3 vruchteloze pogingen een reactie te krijgen in 4 weken tijd, voelt iemand zich genegeerd. Dat vind ik een logische conclusie. 

Als @Susan_ dan vervolgens vandaag ook nog net doet of haar neus bloedt, is dat wederom een vorm van het negeren van mijn punt. Als @Susan_ had teruggekoppeld iets in de trant van ‘sorry, is me echt ontgaan’, had ik daar alsnog vrede mee kunnen hebben!

 

‘Klantgericht handelen’ is echt iets anders! Het gaat hier - sec genomen - om mensenlevens, al is dat vooralsnog gelukkig hypothetisch. @Susan_ of welke moderator dan ook had de afgelopen vier weken heus wel eerder kunnen melden dat er nog niets bekend was/is.

 

Begrijp je me nu @Marcia_?

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik wil hier toch even op inhaken. Alle moderatoren zijn verantwoordelijk voor dit topic, niet alleen Susan. Het is aan onze aandacht ontsnapt en geloof me, dat nemen wij onszelf zeer kwalijk. Het allerlaatste wat wij hier willen is iemand die recht van klagen heeft. En dat heb je nu zeker. ;)

Daarvoor namens iedereen hier en de receptioniste: mijn oprechte excuses. Maar laten we het dus ook niet groter maken dan het is. Dat er hier geen reactie is geplaatst betekent absoluut niet dat er geen aandacht wordt besteed aan de storing en NL Alert. 

 

Ik heb inmiddels ook gezien dat het onderzoek nog niet rond is en heb dit gisteren wederom nagevraagd, of wij hier in ieder geval een soort van tussenstand  kunnen en mogen delen. 'Nee’ is ook een antwoord, maar dan is het tenminste duidelijk. Ik verwacht overigens technisch geen inhoudelijke reactie, maar zodra wij iets weten garandeer ik je dat het hier zal worden geplaatst. Je zult ons er niet op betrappen dat dit topic een 2e keer aan onze aandacht ontsnapt.

Reputatie 7
Badge +25

De onderzoeken zijn officieel nog niet afgerond en tot die tijd kunnen we niet vooruitlopen op de uitkomsten. Het is dus niet mogelijk om een soort van tussenstand te delen, en zullen het tot die tijd moeten afwachten.

Reputatie 7
Badge +24

Hi E, in het kader van transparantie hieronder letterlijk het bericht dat wij hebben ontvangen: 

 

Dag,

Eea is nog steeds onderwerp van onderzoek. Meer kunnen we er nu simpelweg niet meet dan dit over zeggen:

Op 24 juni was er een verstoring van 112. Ook functioneerde NL Alert op dat moment niet in alle gevallen goed.

Hoe dit exact heeft kunnen gebeuren is onderwerp van onderzoek, ook de overheid doet hier onderzoek naar. Deze onderzoeken zijn nog gaande.

NL Alert functioneert op dit moment goed.

 

Vooral die laatste zin. :) 

De status blijft nog steeds op ‘Beantwoord’ staan, vreemd! De hoofdvraag blijft vooralsnog ‘Onbeantwoord’.

 

Het door moderators ontvangen bericht is eveneens vreemd. Het is niet transparant wie de afzenders (‘we’) zijn en met de laatste zin van het ontvangen bericht

NL Alert functioneert op dit moment goed.

wordt - onder meer - voorbijgegaan aan mijn punt ‘Waarom onvolledig?’ in het nieuwe topic dat ik startte. Het roept wel nieuwe vragen op:

Hoe kan KPN stellen dat NL-Alert op dit moment goed functioneert, terwijl juist het onderzoek ernaar nog niet is afgerond?

Hoe laat het KPN-statement zich rijmen met de kwestie ‘NL-Alert zou luchtalarm moeten vervangen’?

Als NL-Alert werkelijk goed zou functioneren op dit moment, zouden media en de politiek (een kamermeerderheid) zich niet zo druk maken om het behoud van het luchtalarm, zolang NL-Alert onvoldoende (75%) functioneert. Zie, bijvoorbeeld: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/kamermeerderheid-luchtalarm-toch-niet-afschaffen-voor-nl-alert/

Bovendien zijn bij NL-Alert meer partijen dan KPN alleen betrokken; onverstandig om daar impliciet óók verantwoordelijkheid voor te nemen.

Reputatie 7

Hoe druk kun je je maken,.. Werkelijk,... :rolling_eyes:

@JeroenB22 In voorkomend geval om jouw leven misschien?

Reputatie 7
Badge +24

Ik begin me nu ook een beetje af te vragen wat voor punt je nog wilt maken, naast de terechte kritiek die je al hebt gegeven. Dit is de informatie die we hebben en daar zul jij het ook mee moeten doen. Je zult hiermee genoegen moeten nemen. En anders niet natuurlijk, maar dan zul je een andere platform moeten zoeken en vinden om dit te uiten. 

De status blijft nog steeds op ‘Beantwoord’ staan, vreemd! De hoofdvraag blijft vooralsnog ‘Onbeantwoord’.

Heb het aangepast. 

Prima. Ik vind mijn toegevoegde kritiek terecht, maar trekken aan een (half)dood paard brengt ‘m niet tot leven. Ik laat het onderwerp rusten; geen enkel probleem!

Wellicht zijn de door mij genoemde platforms binnen ‘media’, ‘politiek’ en ‘concurrenten’ inderdaad een gelukkiger keuze...

Reputatie 7
Badge +24

Prima. Ik vind mijn toegevoegde kritiek terecht

Volledig terecht! 

 Ik laat het onderwerp rusten; geen enkel probleem!

Doe dat vooral niet, anders ben ik werkloos. :disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge +9

Vandaag is er weer een NL-ALERT test geweest. Mochten mensen het bericht niet ontvangen hebben dan is dat vervelend, maar er is een app welke je op je mobiel kan zetten. Deze app is een aanvulling op NL-ALERT, dus geen vervanging. Is er voor zowel Android als IOS.

Website NL-ALARM voor meer tekst en uitleg over de app.

 

 

 

We zijn een vol kalenderjaar verder.

Alle betrokken moderators deden veelvuldig beloftes te komen met antwoorden!

 

De volgende vragen blijven al een jaar onbeantwoord:

Is uit onderzoek al gebleken waarom op 24-06-2019 NL-Alertberichten niet op alle telefoons (die aan alle correcte instellingen en ontvangstvoorwaarden voldeden) zijn aangekomen?

Bestaat er überhaupt wel een NL-Alertonderzoek (in opdracht van) van KPN?

 

Reputatie 7

Hoi, @Epimetheus_online en anderen, goed dat je ons hier scherp houdt. Ik erken meteen dat een inhoudelijke reactie van onze kant even op zich heeft laten wachten, dat had ermee te maken dat er een extern onderzoek liep en de zorgvuldigheid waarmee we dit hebben aangepakt. Bij elke storing evalueren we de toedracht en hoe we dat in de toekomst kunnen voorkomen. Het onderzoek over de telefoniestoring is gisteren door het Agentschap Telecom gedeeld: Overheden en organisaties niet voldoende voorbereid op landelijke uitval 112 onze reactie kun je lezen in het persbericht: reactie KPN op onderzoek landelijke telefoniestoring

Zoals hierboven genoemd was er bij KPN gelijktijdig sprake van een verstoring van de NL-Alert en vaste telefonie. NL-Alert berichten kwamen tijdens de telefoniestoring niet aan bij 4G-gebruikers van KPN, op 2G en 3G werden de berichten wel afgeleverd. Deze twee storingen vielen onfortuinlijk samen maar hielden geen verband met elkaar. In normale omstandigheden acteren we hier zeer snel op, maar omdat eerst alle aandacht uitging naar het oplossen van de telefoniestoring duurde deze langer. Een uitzonderlijke situatie. We hebben uiteraard actie ondernomen om beide problemen in de toekomst te voorkomen.

Dag @Nadia,

 

Jammer dat je de 112-storing erbij betrekt; vrij off-topic. Die heeft totaal niets met de NL-Alert-storing te maken! Er is geen enkel verband!

Ook vreemd dat moderatoren zelf bepalen of een vraag beantwoord is, in plaats van dat over te laten aan de vragensteller(s).

 

De rijksoverheid (en dus niet KPN (al dan niet proactief)) heeft nu gisteren (25-06-2020) eindelijk bovenstaande vraag over NL-Alert beantwoord:

De storing bij NL-Alert vond op dezelfde dag plaats als de telefoniestoring. Er is geen relatie tussen beide storingen. De storing van NL-Alert werd veroorzaakt door een foutieve software-update. Hierdoor kon KPN geen NL-Alertberichten via het 4G-netwerk versturen. 

 

Kortom, jouw antwoord roept alleen maar nieuwe vragen op:

  • Heeft het nu werkelijk langer dan een jaar geduurd eerdat KPN erachter kwam dat een foutieve software-update ervoor zorgde dat NL-Alertberichten op 24-06-2019 niet op alle telefoons (die aan alle correcte instellingen en ontvangstvoorwaarden voldeden) zijn aangekomen?
  • Hoe lang is deze foutieve software-update in gebruik geweest?
  • Hoe denkt KPN dát specifieke probleem in de toekomst te gaan voorkomen? Daar wordt namelijk met geen enkel woord over gerept!
Reputatie 7

Hoi Epimetheus, je bent erg betrokken met deze zaak, en dat is te begrijpen. Je wilt vanzelfsprekend op de hoogte worden gehouden wanneer er een noodsituatie zich voordoet landelijk of in jouw regio. Wij doen er alles aan om dat waar te maken. 
De NL-Alert-storing stond los van de telefoniestoring, dat klopt. Al deze informatie en verwijzingen staan in mijn voorgaande bericht hierover.

De storing van NL-Alert werd veroorzaakt door een foutieve software-update. De softwarefout bij NL-Alert is uren later ontdekt omdat de aandacht naar de hoogste prioriteit ging: het oplossen van de telefoniestoring zodat de hulpdiensten weer bereikt konden worden. De softwarefout is daarna getraceerd en verholpen.
Door de grote impact van de verstoringen zijn er onderzoeken verricht door de; Inspectie Justitie en Veiligheid (Inspectie JenV), Agentschap Telecom (AT) en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Ook heeft KPN een gespecialiseerde onafhankelijke partij onderzoek laten doen. Dit rapport heeft KPN ter beschikking gesteld aan de overheid. Alhoewel het al meteen duidelijk was dat deze twee storingen geen verband hielden, werd het wel meegenomen voor latere aanbevelingen. Omdat eerdergenoemde overheidsinstanties het onderzoek hebben geleid was het aan de Agentschap Telecom en rijksoverheid om de onderzoeksresultaten te presenteren. We hebben daarna zelf een reactie gegeven. Incidenten zijn nooit geheel te voorkomen, maar daar waar mogelijk verkleinen we die naar het minimale. We zullen ons blijvend inzetten voor goede dienstverlening en nemen onze verantwoordelijkheid hierin serieus. Agentschap Telecom heeft een aantal aanbevelingen gedaan. KPN herkent de conclusies van het Agentschap Telecom en neemt alle aanbevelingen over uit het rapport.

Dank voor je reactie @Nadia!

 

Softwarefout

Het had zo simpel kunnen zijn:

Op 24 juni 2019 meldden bovenstaande vragenstellers dat zij NL-Alert-berichten niet ontvangen hebben. KPN ontdekt dat dit werd veroorzaakt door een software(update)fout - na constatering door de softwareleverancier - en verhelpt deze binnen 24 uur, door de update terug te draaien. KPN had dit dus op 25 juni 2019 kunnen terugkoppelen aan ons, de vragenstellers. Eventueel met de opmerking dat de gang van zaken tot op de bodem verder zou worden onderzocht. Deze handelwijze kan de overheid (onderzoeksleider) niet verbieden!

 

In plaats daarvan hield KPN haar kaken stijf op elkaar en kwam pas, na even in de negeermodus te hebben gezeten en ondanks meerdere expliciete uitnodigingen daartoe, exact een kalenderjaar later, op 25 juni 2020, met een statement, waaromheen vooral veel nevel hing van een andere - niet-gerelateerde - storing, namelijk die van 112.

 

Niet de softwarefout, maar de gang van zaken en de communicatie van KPN daarover zijn absurd en onbegrijpelijk!

 

Postduiven

Uit het rapport blijkt verder - onder meer - dat KPN haar postduiven best wil voederen en wil laten vliegen met een boodschap van de overheid, maar zich niet verantwoordelijk voelt om te controleren of die wel bij de burger is aangekomen.

In voorkomend geval kan NL-Alert gaan over leven en dood (juist daar zit mijn betrokkenheid). Verder komen we met zo’n KPN-houding over NL-Alert natuurlijk nooit af van het luchtalarm (zie kamermeerderheid).

 

Het zou KPN sieren verantwoordelijkheid te nemen voor de toekomst en tijdiger, proactiever en gelukkiger te communiceren als er iets misgaat. Dat past ook beter bij de ‘K’ van koninklijk.

Reageer