ongewenste sms diensten

  • 3 oktober 2015
  • 11 reacties
  • 5308 keer bekeken

Hallo,

Ontdekte net dat van de mobiel van mijn zoon (13 jaar) 3x (3 maanden) lang 48,- is afgeschreven voor ongewenste SMS diensten. Hij weet van niks, maar hij zal wel op een misleidend vraagje (bijv. 'wil je 100 euro winnen') bevestigend geantwoord hebben. Ik heb onmiddelijk alles SMS diensten geblokkeerd.

  

De diensten zijn:

Yoobiddoo, Coociez.com, soopadupa, Dodarego alle op nr. 6030.

Dat dit kan is een schande natuurlijk. Wat mij betreft zijn dit criminele organisaties en ik hoop dat justitie providers (dus ook KPN) eindelijk eens gaat dwingen dit onmogelijk te maken of in ieder geval standaard te blokkeren. Ik denk dat ik maar een in de pen ga klimmen voor een mooi verhaal naar Kassa en de consumentenbond schrijven. Wie weet helpt het.

Hoe kan ik dit terugvorderen?

groet Wilfried


11 reacties

Reputatie 7
Ik ben het helemaal met je eens.

Ik vind het eigenlijk een morele plicht van KPN (en andere providers) om de consument te beschermen tegen dergelijke malafide organisaties.

Helaas is het niet aan justitie om providers te dwingen, maar aan de wetgever.

Oei, dat is dan dus de politiek en dan ben ik bang dat dat nog jaren gaat duren. :(

Dus KPN pak het op, zie dit inderdaad als een morele plicht en bescherm jullie klant.

Beste wjb ('ambassadeur van KPN'?, wat maakt je ambassadeur van KPN?),

Dank dat je het met me eens bent. Ik vraag me af of de huidige wetgeving niet reeds voldoende is om dit aan te pakken: de teksten die uitnodigen tot diensten zijn duidelijk opzettelijk 'verminkt' met het doel te misleiden. In veel landen is dit reeds genoeg voor strafvervolging.

Ik heb al jaren 4 mobiele nummers bij KPN, dus ik ben eens wat verder gaan lezen:

En over je laatste kreet: this case absolutely merits negativity w.r.t. KPN !

Ik denk dat ik eens bij een andere provider moet gaan kijken... eentje die wel wat meer doet dan zich achter de huidige gedragscode verschuilen.

Reputatie 7
Ik zou niet weten wat mij "Ambassadeur van KPN" heeft gemaakt, wat ik wel weet is dat ik, net als jij, een klant van KPN ben, lid van dit forum en een kritische houding heb t.a.v. de diensten en de dienstverlening van KPN.

Mijn vorige bericht is dan ook 100% gemeend en bevat geen "ondertoon".

Aangezien er de laatste tijd een dramatische toename lijkt te zijn in het aantal slachtoffers van dergelijke malafide organisaties, is het mijns inziens de hoogste tijd dat KPN een actieve rol gaat spelen in de communicatoe t.a.v. dergelijke "contracten" en niet alleen passief de kosten incasseert t.b.v. die malafide organisaties.

Nogmaals KPN: Zie dat als jullie morele plicht of misschien wel zorgplicht voor de consument.

Wil je dan 'ambassadeur van KPN' worden genoemd? Ik in ieder geval niet. Ik ben klant en dat wil ik graag zo houden.

Net ff verder gekeken: mijn zoon is inmiddels 14, voor aanmelden van de dienst moet je volgens de dienst 16 zijn: checken ze dus niet goed.

Verder: op mijn factuur heeft de dienst nummer 6999 (terug te tracen op www.quiz4cash.com). De afzender van de sms'jes was echter 6030 : is dit ook om te misleiden?

Ik ga een mail sturen naar quiz4cash en morgen KPN bellen. Eens kijken wat ze zeggen.....call-center mederwerker met veel 'positivity' vrees ik...... eens kijken of ik over een jaar nog KPN klant ben.... and YES : this is negativity.

Reputatie 7
Badge +28
Beste Wilfried,

Welkom op ons forum! Ontzettend jammer dat jullie dit inmiddels al zoveel geld heeft gekost. Goed dat je het geblokkeerd en beëindigd hebt. Heb je contact gehad met onze telefonische klantenservice en hebben mijn collega's iets voor je kunnen doen? Mocht je willen dat ik er nog eens naar kijk, laat het me gerust weten. 

Beste Marcia,

Dank voor je reaktie. Ik ben inmiddels e.e.a. met betrekking tot ongewense SMS diensten en providers zoals KPN aan het onderzoeken.

Inderdaad jammer. Uw collega's hebben na telefonisch contact geregeld dat er voor 2 maanden (dus ongeveer de helft) teruggevorderd wordt en dus verrekend in de volgende factuur. Dit is natuurlijk mooi, maar inmiddeld heeft de oplichterij van deze criminelen toch weer wat verdient. Dit stoort mij en ook het feit dat KPN hier aan verdient en dit soort gebeurtenissen betiteld als 'jammer' en 'vervelend'. Op de laatste factuur over september zie ik vandaag de kosten van mijn eigen kennismaking met criminelen achter nummer 4040. Ik kreeg een sms, vroeg me af hoe deze lieden aan mijn nummer komen en keek wat er gebeurde met (inderdaad) het foute antwoord op hun vraag: ik had direct in de gaten dat dit niet in orde was en blokkeerde binnen 10 minuten met het 'STOP' bericht. Maar dit koste me dus 10x 1.50 = 15 eur: alle 10 smsjes waren gedateerd 3 september met tijd 9:23. Dus er wordt direct 10x van je gejat zonder dat dit erbij wordt vermeldt. Het gaat om kleine bedragen dus men ziet dan maar af van een rechtzaak: het lijkt me echter dat die zeer goed te winnen is.

Maar goed: er kwam dus nog even 15 euro bij.

Wat me van KPN tegenvalt is dat ze niet harder optreden tegen deze criminelen. De KPN zou zelf de diensten moeten checken en anoniem eens moeten kijken op welke wijze haar klanten worden misleid. Ze zou versteld staan van hoe de teksten verknipt en deels onleesbaar gemaakt worden.... Overtreders kan ze dan zelf blokkeren in plaats van het opsporen aan klanten over te laten en ze op kosten te jagen.

De juffrouw van KPN aan de telefoon beweerde dat ze niet meer dan 2 maanden kan terugvorderen. Dit zal dan wel een of andere overeenkomst ('gedragscode') met de sms-dienst-criminelen zijn. Als KPN echt wat om haar klanten geeft zorgt ze voor een overeenkomst met deze criminelen voor onbeperkte terugvordering. Laat de SMS dienst dan maar eens bewijzen dat ze toch recht hebben op de door hun geclaimde kosten. Zo filter je eenvoudig de goede van de kwade diensten.

Ik vroeg ook nog aan deze jufrouw waarom SMS diensten niet standaard geblokkeerd zijn. Dat was omdat er ook klanten zouden zijn 'die wel dit soort diensten voor voetbal, gokken en meer zouden willen'. Maar dat kan dan toch ook gewoon na deblokkeren? Maar inderdaad: dan zullen de inkomsten van de diensten wel gaan teruglopen. Ook die van KPN?

Bij ons vallen de kosten nog mee maar ik vermoed dat er zich momenteel veel drama's bij anderen afspelen. Als betrokken burger van dit land zal ik dit blijven volgen en eens kijken of ik kan helpen het probleem aan te pakken via consumentenprogramma's en -organisaties. Ik zal ze dan schriftelijk over mijn ervaring en mijn mening hierover informeren. een scherpe pen is vaak het meest effectief. Doel is (naast activeren politiek/justitie) vooral KPN en andere providers te dwingen verantwoordelijkheid te nemen en criminelen geen ruimte te geven mensen op te lichten.

Antwoord op je vraag: ja, ik wil best dat je er naar kijkt en bevestigd of wat je collega heeft gedaan het maximale is wat KPN kan doen. Dit 15 eur van mijn eigen nummer zou in ieder geval teruggevorderd moeten kunnen worden.

Verder heb ik nog een vraag: kun je bevestigen dat kosten van SMS diensten zoals deze direct in het on-line  'Mijn verbruik' on SMS, Extra kosten zichtbaar worden (en niet pas in de factuur)?

vr. groet,
Wilfried Visser

Hallo,

Interessant is ook de reaktie van de malafide SMS diensten (deze heet www.quiz4cash.nl) op mijn mail. Let op het taalgebruik in de eerste mail. Hieronder de mail communicatie beginnend met mijn laatste antwoord. De 2e mail is waarschijnlijk opgesteld door iemand anders. Verder duidt 'schrieb' erop dat het een bericht een duitse oorsprong heeft. Ze doen alsof ze alles m.b.t. kosten volstrekt duidelijk communiceren hetgeen natuurlijk geheel niet waar is:

"Hallo Quiz4cash service team,

Uw antwoord is als verwacht. Iedereen weet hoe uw uitnodigingen tot SMS diensten eruitzien en dat ze zorgvuldig in elkaar gezet zijn om te misleiden. Het doel van de teksten is niet om duidelijk te zijn maar juist om onduidelijk te zijn en de mededelingen over kosten worden opzettelijk zoveel mogelijk buiten de aandacht van de lezer gehouden. Natuurlijk probeert u zich te veschuilen achter de 'gedragscode'.

Merkwaardig is de datum 20-1-2015. Kosten van 6999 kwamen pas in Mei in de factuur voor dit nummer. De automatisch verlenging in het geheel niet telkens per SMS medegedeeld.

Verder bedankt voor deze e-mail. De tekst geeft goed inzicht in jullie manier van redeneren en veel elementen kan ik goed gebruiken voor mijn onderzoekje met als doel blokkering door KPN.

Gr. W. Visser

-----Original Message-----

From: Quiz4Cash Service Team [mailto:info@quiz4cash.nl]

Sent: woensdag 7 oktober 2015 11:05

To: Wilfried Visser

Subject: [Ticket#106879004301] Verzoek restitutie kosten SMS dienst op KPN nr. 0623890900

Geachte heer Wilfried Visser,

Minderjarigen hebben in het algemeen voor alle contracten de toestemming van hun ouders nodig.

Indien u een contract voor uw kind met een mobiele telefoonaanbieder hebt afgesloten, bent u verantwoordelijk voor de kosten die uw kind veroorzaakt.

Hieruit volgt dat u onze contractpartner bent en niet uw minderjarig kind.

Gelieve op onze website www.quiz4cash.nl te gaan waar u onmiddellijk op de kostenplicht wordt gewezen :

Het registreren voor deze kostenplichtige abonnementsquiz vindt plaats door zijn mobiele nummer in te vullen in het daartoe bestemde onlineformulier op de betreffende website. De deelnemer ontvangt daarop een gratis SMS-bericht waarin hij wordt verzocht zijn deelname te bevestigen met verzending van een SMS met OK, waarmee hij zich inschrijft voor de aan de Actie verbonden abonnementsdienst.

Deze Quiz is een abonnement en kost wekelijks 12 € inclusief BTW (3 € per SMS = totaal 4 SMS-berichten per week) en kan op elk moment, in het login-domein, per SMS of via contact, opgezegd worden. Als hij niet wordt opgezegd, wordt deze dienst automatisch met een week verlengd. Dit wordt per SMS meegedeeld.

Onder het opgegeven mobiele telefoonnummer 31623890900 werd hiervoor op    20.01.2015 om 19:57:47 uur een registratie op onze website www.quiz4cash.nl vastgesteld.

Bij de registratie is het mobiele telefoonnummer ingevuld, waarna men een SMS ontvangen heeft met het verzoek om deelname te bevestigen met OK aan 6999. Pas na deze bevestiging op 20.01.2015 om 19:58:14 uur werd het contract geldig.

Zodra men een SMS met OK terugstuurt, gaat men akkoord met de voorwaarden die vermeld staan in de SMS en op de website en wordt de abonnementsdienst geactiveerd en men ontvangt ook een SMS met bevestiging van aanmelding.

De opzegging voor www.quiz4cash.nl werd 05.10.2015 d.m.v. het sturen van een SMS met STOP aan 6999 uitgevoerd en per SMS bevestigd.

Elke week heeft men een SMS-bericht ontvangen waarin staat vermeld dat de quiz in de verlenging gaat. Daaruit kan men ook concluderen dat het gaat om een abonnementsdienst en men had deze dienst elk moment kunnen opzeggen.

Wij handhaven de regels van de SMS-gedragscode en deze kunt u lezen op www.smsgc.nl!

Aan uw verzoek tot terugstorten van gemaakte kosten kunnen wij dan ook niet tegemoetkomen.

Met vriendelijke groeten

Quiz4Cash Service Team

http://www.quiz4cash.nl

------------------------------------------------------------------------

De inhoud van deze e-mail is vertrouwelijk. Als deze e-mail abusievelijk naar u is verstuurd, gelieve onmiddellijk ons te contacteren en verwijder de e-mail.

The contents of this e-mail are confidential. If you received this e-mail in error, please notify us immediately and delete the e-mail.

------------------------------------------------------------------------

06.10.2015 23:24 - Wilfried Visser <wvisser@...........com schrieb:

> Hallo Quiz4cash service team,

>

> Het bewuste tel.nr. is 0623890900. Ik ben bezig met een onderzoek en

> heb reeds contact met KPN hierover.

>

> Over uw redenering m.b.t. een minderjarige: denk maar eens na wie er

> verantwoordelijk wordt gesteld voor het tappen van alcohol, of het

> toestaan van gokken in een casino, aan minderjarigen..... En dan al

> helemaal als je de wijze van vraagstelling beschouwd waarmee jullie klanten 'uitnodigen'.

>

> Gr. W. Visser

>

> -----Original Message-----

> From: Quiz4Cash Service Team [mailto:info@quiz4cash.nl]

> Sent: dinsdag 6 oktober 2015 20:11

> To: Wilfried Visser

> Subject: [Ticket#106879004301] Verzoek restitutie kosten SMS dienst op KPN nr.

> 0623890900

>

>

> Geachte heer Visser,

>

>

> Gelieve ons uw mobiele telefoonnummer te sturen zodat we uw gegevens

> in het systeem kunnen oproepen.

>

>

> Als een minderjarige deze dienst bewust of onbewust in aanspraak

> neemt, ligt de verantwoording hiervoor bij de ouders.

>

>

> Met vriendelijke groeten

>

> Quiz4Cash Service Team

> http://www.quiz4cash.nl

>

> ----------------------------------------------------------------------

> -- De inhoud van deze e-mail is vertrouwelijk. Als deze e-mail

> abusievelijk naar u is verstuurd, gelieve onmiddellijk ons te

> contacteren en verwijder de e-mail.

>

> The contents of this e-mail are confidential. If you received this

> e-mail in error, please notify us immediately and delete the e-mail.

> ----------------------------------------------------------------------

> --

>

>

> 04.10.2015 13:33 - Wilfried Visser <wvisser@...............com schrieb:

>

> > Hallo,

> >

> > Ik krijg sinds eind Juni kosten van jullie berekend (ca €48 per

> > maand op nr. 6999) voor ‘SMS diensten’ op het KPN mobiele telefoon abonnement van mijn zoon van 14.

> > Hij weet van niks en op jullie web site staat dat je 16 moet zijn voor aanmelden.

> > Als ie zich al aangemeld zou hebben dan hebben jullie dit niet goed

> > gechecked en is het abbonnement ongeldig.De sms berichten komen van nr. 6030, niet van 6999.

> > Mijn zoon heeft nooit op deze berichten gereageerd.

> >

> > Inmiddels alle SMS diensten geblokkeerd (per 2-10-2015).

> >

> > Ik wil jullie vriendelijk verzoeken deze kosten te restitueren,

> > hetzij via KPN, hetzij door met mij contact op te nemen.

> >

> > Zoniet, dan ga ik een klacht indienen bij KPN welke helpt bij het

> > blokkeren van jullie ‘diensten’ via KPN. Ik heb inmiddels wat onderzoek gedaan...

> >

> > Groeten,

> >

> > W. Visser

Reputatie 7
Badge +28
Beste Wilfried,

Fijn om te lezen dat de kosten van 2 maanden zijn vergoed. Dat is inderdaad de maximale coulance die aangeboden mag worden vanuit KPN. Ik ben het met je eens dat het echt zonde is van het geld die naar deze bedrijven gaat en ook in kan me wel honderd andere dingen bedenken waar ik mijn geld liever aan uitgeef. Jouw ideeën gooi ik hier zeker eens in de groep, we kunnen dit namelijk altijd intern doorgeven. Of er iets mee gedaan kan worden, durf ik niet te zeggen, maar we nemen ideeën van klanten altijd heel serieus. 

Bij Tmobile kan je aangeven betaalde SMS diensten te willen blokkeren dit is mogelijk Waarom kan dat bij KPN niet????

vaak wordt je ongevraagd een SMS gesuurd waar kosten aanvst zitten bv 3555 en 7711 en 5959

Reputatie 7
wally45 schreef op 24 dec '15 om 17:08u
Bij Tmobile kan je aangeven betaalde SMS diensten te willen blokkeren dit is mogelijk Waarom kan dat bij KPN niet????

vaak wordt je ongevraagd een SMS gesuurd waar kosten aanvst zitten bv 3555 en 7711 en 5959

http://www.payinfo.nl

hallo,mij is hetzelfde overkomen.ik reageerde op een advertentie die eruit zag als een advertentie van de NS.

daarbij heb ik mijn nr ingegeven om kans te maken op 2 dagkaarten,maar letop!!!in mijn gevalkreeg ik op voor mij 

onduidelijke redenen maar liefst 4 abonnementen van €12,- plus €3,- administratie kosten op mijn dak.

al snel was ik €10 kwijt,dus naar de phonehouse gegaan om dit eruit te gooien.

maar let op! de Phonehouse medewerker dacht het opgelost te hebben maar al snel was ik weer €10 kwijt.

toen zelf aan het zoeken gegaan op internet en kwam er achter dat ik het beste met KPN zelf moest bellen.

heb ik dus gedaan,de dame regelde het blokkeren van álle betaalde SMS diensten én ik kreeg €10 euro beltegoed terug.

daarom een dikke pluim voor KPN en een waarschuwing voor allen die dit lezen let op,het bedrijf wat ik bedoel

heet FUNLAZIO en zit in Duitsland,op hun site zit het allemaal goed dichtgetimmerd met een hele rits aan voorwaarden

en contractgegevens waar jij het mee ens bent geweest.

je zou ook hun smsnr 7090 kunnen proberen met STOP als boodschap,maar dat heb ik maar niet meer geprobeerd

omdat deze firma er niet in vertrouw dat dit gemakkelijk gaat.

m.vr.gr.Henk

Reageer