Vraag

Online aankoop

  • 5 June 2020
  • 12 reacties
  • 2406 keer bekeken

Er is een online aankoop van €19.99 gedaan van Fortumo maar ik heb geen SMS met PINcode ontvangen om de aankoop te bevestigen. Hoe is dit mogelijk, zie onderstaande antwoord van Fortumo.

Payment flow is such that user needs to first submit their number, then a SMS with PIN code is sent to that same number, so in order to submit the PIN code user needs to have physical access to the phone and its messages. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Beste,

Dit was bij ons ook het geval, op een gekoppeld mobiel nummer van onze zoon.. na wat onderzoek en navragen bleek hij een link via iemand op instagram( die zich voordeed als woest aantrekkelijk meisje van 14 ) opgestuurd te hebben gekregen, waarna ze om een pin code vragen die je per sms opgestuurd krijgt via fortumo, als je die geeft aan ze,  hebben ze de mogelijkheid je geld afhandig te maken via je mobiele rekening,  soort phising dus. Wij hebben betaal verzoeken op dat mobiele nummer laten blokken. Dit kan via KPN.  Nieuwe manier van oplichting lijkt mij.

Reputatie 7
Badge +15

@3381dre Welkom op het forum. De vraag is in dit geval of dit een bewuste situatie is of een bericht dat inderdaad zoals @benniedehaze zegt als phishing gebruikt wordt. Heb je deze aankoop bewust gedaan? 

@Rutger_  @benniedehaze  dit was geen bewuste aankoop, mijn zoon heeft dit niet gedaan en ook geen SMS gehad wat zou moeten om de aankoop te bevestigen. Dus hoe was dit mogelijk?

Reputatie 7
Badge +15

@3381dre Dat is een uitstekende vraag, ergens is er toch een verzoek bij Fortumo terecht gekomen om dit bericht te versturen. In dit geval is het maar goed dat er geen SMS is ontvangen om de aankoop te bevestigen, aangezien dit dus niet de gewenste situatie is. Mocht er in de toekomst wederom zo'n bericht worden ontvangen of er wordt een sms met pincode ontvangen zou ik willen adviseren hier niet op te reageren! 

@Rutger_ dat is dus wel het geval. Er is een bedrag van €19,99 geïncasseerd via het mobiele abonnement zonder dat we een sms hebben gehad..

Reputatie 7
Badge +15

@3381dre Zou je voor mij je forumprofiel willen aanvullen, en het mij kunnen laten weten wanneer dit gelukt is? Dan pak ik de gegevens er voor je bij en ga ik uitzoeken waar de aankoop vandaan komt! 

@Rutger_ profiel ingevuld.

Reputatie 7
Badge +15

@3381dre Bedankt voor het aanvullen van je forumprofiel. Ik heb de gegevens er even bij gepakt en de aankoop is UnkownCash, dit is de valuta van een spelletje dat PubG heet. De aankoop is gedaan op 10-05-2020 omstreeks 23:45. Is er wellicht iemand binnen het huishouden die dit spelletje speelt? 

@Rutger_ nee niemand.. En zover waren wij ook gekomen, hebben met Fortumo waar het van is al contact gehad en zijn gegevens zijn al geblokkeerd, maar helaas geen geld terug..

Reputatie 7
Badge +15

@3381dre Excuses voor de late reactie! Fijn om te lezen dat er contact met Fortumo is geweest en dat de gegevens geblokkeerd zijn. Wel jammer dat zij geen geld kunnen teruggeven, omdat het een aankoop buiten KPN om is heb ik deze mogelijkheid zelf helaas ook niet. Gelukkig zou deze situatie door de blokkade bij Fortumo in de toekomst niet meer voor moeten komen.

Hoi,ook bij mij is er 19,99 afgehouden door fortumo! En ik niks heb gekocht of toegezegd .

kunnen jullie hun ook blokkeren ?

Reputatie 7
Badge +15

@Poen Wij kunnen Fortumo niet blokkeren maar ze hebben wel een contactpagina

Zoals hierboven te lezen is het andere klanten gelukt om zich daar te laten blokkeren.