Onterecht een IZEPLAY abonnement aangesmeerd

• 12 september 2016
  • 7 reacties
  • 341 keer bekeken

Gisteren kreeg ik een SMS van IZEPLAYOnbe. Er staat in "Gratis bericht: je maakt gebruik van abonnement, de kosten zijn 5 euro/week. Ga naar p.izeplay.com/nl/login. Afmelden: www.payinfo.nl"

Ik ben geen abonnement aangegaan. Dat is 1.
Toen ik keek op payinfo.nl zag ik dat je op 2 manieren SMS kon blokkeren: eenmalige SMS diensten en SMS abonnementen. Die 2e stond al geblokkeerd (had in het verleden ook al last van IZEPLAY). Nu die eerste ook maar dicht gezet. HOE KOM IK AAN DEZE GELDAFTROGGELAARS? En hoe kan ik me hier tegen weren? Ik heb gelijk het abo gestopt via payinfo.nl maar zag dat dit al weken (vanaf juli) loopt!

Deze ochtend gebeld met KPN. Ik kreeg te horen dat je via payinfo.nl kon afmelden maar dat ik ze niet kon weren. Het kan dus zomaar weer gebeuren?!!! En je krijgt dus ook pas een bericht als je al zoveel weken betaald hebt!
KPN kan blijkbaar tegen internetoplichting niets doen. Is dit legaal?

Het enige wat ik kan bedenken is dat mijn kinderen ergens op geklikt moeten hebben maar ook dan: mogen minderjarige kinderen dus een contract aangaan? Op zo'n sneaky wijze?

Groeten,
M.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Op PayInfo kan je ze ook blokkeren en daar kan je ook de gedragscode vinden. Hieraan hoort IzePay (en KPN) zich te houden en daar staat ook in waar je terecht kan (waarschijnlijk KPN in dit geval) en wat je rechten zijn
Waar ik het meeste mee zit is dat je een abonnement kan afsluiten zonder enige vorm van identificatie. Iedereen die achter je PC of telefoon zit kan dat doen en je kan dat niet ergens uitsluiten.

Bovendien vind ik dat je op z'n minst een waarschuwing moet krijgen via meerdere kanalen (SMS en mail bv) op het moment dat zoiets wordt aangevraagd.
Reputatie 7
Badge +30
Ik deel deze mening met je, Dit is dus waarom ik al mijn mobiele nummers geblokkeerd heb via PayInfo voor SMS diensten.

Ik ga er vanuit dat je het over een SMS dienst heb en niet over een Mobiel Internet Dienst:
Als je dit gedaan hebt is de Content Provider verplicht je een SMS te sturen met dat je SMS dienst niet geactiveerd kan worden, en dat je de blokkade via PayInfo kan opheffen. Daarnaast is het natuurlijk de bedoeling dat deze Content Provider je dan niet een abonnement aansmeert.

Daarnaast kan je in Artikel 9, 10 en 11 van de gedragscode voor SMS diensten lezen dat de Abonnementsdienst jou had moeten informeren via een gratis sms, en jij die had moeten bevestigen met het woord "Betalen".

Ik ben dan ook erg benieuwd of WebCare je het hele bedrag vergoed. Als dit niet zo is, zou ik een(aangetekende)(schriftelijke) klacht indienen bij KPN (of de Content Provider of de SMS-dienstverlener, maakt niet uit) en vooraf even goed de gedragscode doorlezen. In die klacht kan je vermelden dat je binnen 10 werkdagen een antwoord/oplossing verwacht, want deze termijn staat hiervoor tenzij je optijd geïnformeerd wordt dat KPN die 10 werkdagen niet kan halen.
Want als de aanmelding niet conform de gedragscode plaats vind heb jij gewoon recht op de volledige schadeloosstelling. En, ja, de SMS-dienstverlener en/of Content Provider horen de aanmelding, instemming en afmelding bewaard te hebben, en die hoort KPN op te kunnen vragen, en jij hoort dit in te kunnen zien.

Robin
Reputatie 7
Badge +24
Hoi @MTeeuwen, welkom op het forum. Robin geeft al veel informatie en als de diensten geblokkeerd zijn kan dat niet zomaar weer aangemeld worden. Fijn dat dat nu het geval want hier zat je natuurlijk niet op te wachten.

Ik kijk graag voor je wat ik aan de kosten kan doen. Reageer je op mijn privébericht? Dan ga ik aan de slag.
Ik dacht dus ook die SMS dienst geblokkeerd te hebben (voor abonnementen) en heb toch een abonnement! Rara, hoe kan dat?
Bedankt voor je antwoord Robin. Dan zal ik kijken of het @Webcare team wat kan betekenen voor me.
M.
Reputatie 7
Badge +24
Hallo, ik heb je gegevens (nog) niet dus dit is puur speculatie van mijn kant. Zou het kunnen zijn dat je de blokkade erop hebt gezet via payinfo.nl maar nog niet de afmelding hebt gedaan? Dat is wat ik zo kan bedenken. Als je reageert op m'n privébericht wil ik graag het één en ander voor je nakijken.
Hallo Paul. Dat zou kunnen. Ik heb de blokkade er via payinfo.nl op gezet en weet niet wat je bedoeld met "maar nog niet de afmelding hebt gedaan?". Bedoel je dat ik het abo al had voor ik de blokkade er op gezet had en toen het abo niet eerst heb gestopt? Dat miste ik inderdaad wel op die site: zien per wanneer wijzigingen zijn doorgevoerd.
Heb net je privébericht beantwoord.

Reageer