Beantwoord

Ontvangst SMS functioneert niet in het buitenland

• 7 september 2018
  • 13 reacties
  • 1515 keer bekeken

Ik heb een KPN mobiel abonnement. Ik bevind mij in Shanghai, China en ik probeer via DigID in te loggen om wat zaken te regelen. Daarvoor heb je een SMS nodig, die probeer ik te ontvangen.
Dat gaat helaas niet hij komt niet aan. Het heeft wel lange tijd gewerkt maar sinds een maand of 2 niet meer.
Toestel : oneplus 5

Volgende geprobeerd:

1) ontvangst SMS niet in mainland China (Taiwan) dat gaat goed. Komt gewoon aan, maar in China zelf niet.
2) Handmatig van wijzigen van netwerk heeft 1 x geholpen maar nu ook niet meer.
3) Controleren van berichtenservice nummer (staat goed)
4) Heb via DigID geprobeerd dat ze je opbellen om de SMS in voice door te geven, deze oproep komt ook niet aan. Echter als ik mezelf bel via een andere telefoon op het NL nummer gaat dat weer wel goed. (via VOIP NL nummer naar mijn mobiele NL nummer gaat prima).
5) Ik heb KPN gebeld met een vraag voor hulp. Echter de service is niet zo best. Je krijgt dan een email met "no reply" dus daar heb je helemaal niets aan als je nog additionele vragen hebt. Ze schrijven gewoon "je toestel staat uit toen wij keken dus dat is het probleem" ja dat is het dus niet want ik heb mijn NL sim niet altijd aan staan, heb er meestal een Chinese SIM in. Maar dat kan je niet meer vertellen want je krijgt een no reply email.
6) Ik heb gecheckt in de spam berichten box of geblokkeerde berichten die heb ik niet.

Dus heeft iemand misschien dit ook meegemaakt of wat tips? Het gekke is dat als ik buiten China ben ik wel gewoon die SMS-en ontvang (HK, Taiwan).
Ook in de oneplus staat de NL sim gewoon op "berichten ontvangen".
icon

Beste antwoord door Bart_ 18 september 2018, 14:33

Ha. Dat is verrassend, maar niet minder goed nieuws natuurlijk. Ik durf je oprecht niet te zeggen wat precies de achtergronden zijn geweest, maar wellicht toch iets met een aanmelding op het netwerk. Je simkaart zal zich opnieuw hebben aangemeld; ik vermoed dat dit de reden is. Fijn dat het nu werkt, in elk geval.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Hallo Alex-Ander. Dat is een raar verhaal en een nogal ongemakkelijk als je iets wilt regelen en het hierdoor niet lukt. Ik vind het vreemd omdat je er specifiek in China last van hebt en niet in Taiwan en Hong Kong (of ergens anders, vermoed ik). Voor de rest heb je denk ik de belangrijkste zaken wel uitgetest. Aan je toestel en/of je simkaart zal het niet liggen. Wat mij triggert is je opmerking over het wijzigen van het netwerk. Niet zo zeer omdat het een bereikkwestie zal zijn, maar het zou wel iets met een netwerk kunnen zijn.

Je wisselt een Chinese en een Nederlandse simkaart af, begrijp ik?. Zou je je Nederlandse simkaart eens in je toestel willen stoppen en nog eens testen wat er gebeurt. Het probleem zal zich waarschijnlijk weer voordoen. Zou je vervolgens het toestel helemaal uit willen zetten en even een enkele minuten willen laten liggen. Start daarna je toestel opnieuw op en probeer het nog eens. Wat er door het uitzetten gebeurt is dat je je Nederlandse simkaart forceert om zich opnieuw aan te melden op het lokale, Chinese netwerk. Ik vermoed namelijk dat er met die aanmelding steeds iets misgaat, waardoor dit probleem optreedt. En door je simkaart zich opnieuw te laden aanmelden op het netwerk zou het moeten worden opgelost. Dat hoop ik tenminste.
Bedankt voor je antwoord en advies.
De OP5 is een dual sim toestel dus ik heb er twee simkaarten in, maar ik heb het nu eens getest met alleen de KPN simkaart en ook toestel paar minuten uitgehad.
Echter het probleem is nog niet opgelost. Helaas.
Ik heb hier als voorbeeld DIGID genomen, maar bv bij dropbox of gmail heb ik ook 2 staps verificatie ingesteld, en ook die SMS-en komen niet aan als ik ze via mijn KPN nummer laat sturen. Ik heb bij gmail en dropbox ook mijn China nummer ingevuld daar komen ze prima op binnen..
Anders zou je nog kunnen zeggen dat het aan DigID ligt toch niet de meest gebruiksvriendelijke website maar dat lijkt het toch ook niet te zijn heb het met meer services.
Reputatie 7
Badge +19
Duidelijk en dank voor het proberen. Jammer dat dit niet heeft geholpen. Op zich is het dan wel weer logisch dat je dit niet alleen bij Digid hebt, maar ook bij andere zaken waar je die 2 staps-verificatie gebruikt. Dat duidt naar mijn idee wel op iets van een verbindingsprobleem. Ik ga het graag onze Technische Dienst voorleggen, wellicht dat zij iets meer kunnen zien. Het kan overigens dat ze je ook 'live' willen spreken, dus wellicht komt het verzoek om te bellen. Als eerste zou ik graag je gegevens willen hebben. Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van naam contractant, postcode, huisnummer en mobiele nummer? Dan ga ik voor je aan de slag! (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?
Ik zal mijn profiel updaten, maar het lastige is dat ik mijn KPN sim niet altijd heb aanstaan enerzijds om batterij te sparen. Anderzijds om geen vergissing te maken dat die op eens data gaat roamen en nog meer anderzijds omdat ik geen telefoontjes van NL aanneem omdat het veel te duur is om die te ontvangen.
Dus ik zet mijn KPN sim alleen aan als ik SMS-jes nodig heb bijvoorbeeld. En ik begreep dat het beleid van KPN ook is dat ze geen buitenlandse nummers bellen voor support. Daarom vroeg ik om email contact om het op die manier te doen (ook mede door het tijdsverschil) maar dat lukt ook niet omdat je wel een email krijgt maar daar weer een "no reply" op zit dus dan kom je er nog niet uit.
Ik kan wel iemand bellen van KPN als ik maar een direct nummer heb. Dat is dan weer geen probleem want ik gebruik dan een VOIP nummer van het werk of skype out beltegoed.
Ik zal alles invullen in KPN forum profiel. In elk geval tijdsverschil maakt het ook lastiger.
Reputatie 7
Badge +19
Dank je wel voor het updaten van je gegevens. We gaan het eerst zo proberen. Ik heb zojuist met onze Technische Dienst naar je nummer gekeken. Aan onze kant van de lijn staat alles goed, er staat geen blokkade of iets in die zin op en dat betekent dat er geen belemmering zou moeten zijn voor het ontvangen van sms-berichten. Het houdt ook in dat het probleem dus zal zijn terug te voeren op 'iets' in het Chinese netwerk.

We hebben je aansluiting vanuit hier een reset gegeven. De vraag aan jou is wederom om je toestel opnieuw op te starten: zet je toestel helemaal uit en schakel het naar enkele minuten weer in. Gebruik voor de zekerheid alleen de Nederlandse simkaart. Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt. Als het niet werkt, probeer dan om handmatig een andere provider te selecteren, als die mogelijkheid er is. Ook dit zou kunnen helpen, aangezien we vermoeden dat het iets netwerkgerelateerds is. Als het daarna nog niet werkt, gaan we uiteraard verder onderzoek doen.
Mmm ik heb gedaan wat je vraagt. Het helpt niet voor die automatische SMS, wel als een vriend uit NL me nu een SMS stuurt komt die wel aan.
Dus dat gaat nu wel goed.
Is er een onderscheid tussen SMS-en gestuurd via automatische services als dropbox en digid enzo en sms-en gestuurd via telefoons (los)?

Ik zal morgen ook nog een keer dropbox proberen (heb het al een paar dagen niet geprobeerd).

Ik meld me morgen weer. Het is nu avond hier, ik ga zo eten.
Reputatie 7
Badge +19
Er lijkt dus sprake van enige verbetering, om het zo te zeggen. Ik durf je niet met zekerheid te zeggen of daar een onderscheid in zit, maar het zou wellicht het één en ander verklaren. Je hebt ook een andere provider geselecteerd? Ik ben benieuwd. Eet smakelijk en een fijne avond!
Heb het geprobeerd met "facebook" 2 step verification en met DigID werkt beide nog niet. Wel kwam ik erachter dat er iemand anders is die dit ook heeft gehad maar er staat geen oplossing bij.

https://forums.oneplus.com/threads/not-receiving-text-messages-with-verification-codes.724022/

Ik heb dus ook maar daar een thread gestart

https://forums.oneplus.com/threads/problems-receiving-text-messages-with-confirmations.904485/

Zover mijn update.
Oh ja, heb ook een andere provider geselecteerd, maar ik heb er maar 2 waar ik uit kan kiezen, china mobile en china unicom.
PS als het erg lastig is om nu verder uit te zoeken, komt het later wel. Ik ga binnenkort ook naar Nederland, kans bestaat dat ik ook een nieuw toestel koop, dus misschien lost dat het op?
Reputatie 7
Badge +19
Het is lastig in de zin dat alles goed lijkt te staan aan onze kant van de lijn. Ik kan zeker onze Technische Dienst vragen verder onderzoek te doen, mocht je dat willen. Ik ben echter ook wel benieuwd hoe het gaat met een ander toestel, dus dat zou je nog kunnen testen met een ander of een nieuw toestel. Zelf heb ik een beetje het vermoeden dat het ergens op de Chinese netwerken misgaat, maar dat is giswerk vooraf. Ik hoor het graag van je.
Ik heb nog een 2e toestel op het werk denk ik, ik probeer het morgen even.
Met het 2e toestel proberen is niet gelukt daar moet een ander soort sim in. Is een oud toestel, maar plotseling vandaag op mijn OnePlus, het werkt weer. De SMS-jes komen weer binnen.
Dus waarom weet ik niet, maar het werkt inmiddels weer.
Reputatie 7
Badge +19
Ha. Dat is verrassend, maar niet minder goed nieuws natuurlijk. Ik durf je oprecht niet te zeggen wat precies de achtergronden zijn geweest, maar wellicht toch iets met een aanmelding op het netwerk. Je simkaart zal zich opnieuw hebben aangemeld; ik vermoed dat dit de reden is. Fijn dat het nu werkt, in elk geval.

Reageer