Beantwoord

OPGELOST: Storing mobiele telefonie meerdere regio's (24-06)

  • 24 June 2019
  • 91 reacties
  • 16118 keer bekeken

Ik kan niet meer bellen.
Ik krijg gelijk of gesprek mislukt of dit nummer is niet in gebruik.
Ook de nummers van KPN zelf 1200 en 0800-0402 kan ik niet bereiken.
icon

Beste antwoord door Nadia 24 June 2019, 19:38

Bekijk origineel

91 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Bij ons op kantoor werd het vanaf 15.30 ineens erg stil. Normaal hoor je overal om je heen telefoongesprekken. Heel apart.

Wel heel vervelend natuurlijk voor al die mensen die nu in de problemen gekomen zijn.
Dit gaat nog een flinke staart krijgen.
Reputatie 7
Helaas hadden we vandaag een storing op het telefonienetwerk, ook NL-Alert berichten heb je daardoor niet ontvangen.
Dat is heel ernstig, er zou wat mij betreft een automatische fall-back moeten zijn in het geval dat het via een specifiek kanaal niet lukt om een NL-Alert bericht afgeleverd te krijgen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wij niet 100% van ons nationale waarschuwingssysteem op aan kunnen.
Reputatie 7
Badge +9
Jullie communicatie omtrent dit hele verhaal blijft matig. Waarom ga ik me op jullie storingswebsite aanmelden voor SMS updates als ik deze vervolgens niet krijg? Storing al bijna 2 uur geleden verholpen, maar nog geen SMS. Werkt überhaupt nog iets bij jullie?
Reputatie 5
Badge +6
Jullie communicatie omtrent dit hele verhaal blijft matig. Waarom ga ik me op jullie storingswebsite aanmelden voor SMS updates als ik deze vervolgens niet krijg? Storing al bijna 2 uur geleden verholpen, maar nog geen SMS. Werkt überhaupt nog iets bij jullie?
Email updates kreeg ik ook niet.

Helaas hadden we vandaag een storing op het telefonienetwerk, ook NL-Alert berichten heb je daardoor niet ontvangen.Dat is heel ernstig, er zou wat mij betreft een automatische fall-back moeten zijn in het geval dat het via een specifiek kanaal niet lukt om een NL-Alert bericht afgeleverd te krijgen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wij niet 100% van ons nationale waarschuwingssysteem op aan kunnen.

Dat had er naar aanleiding van hetzelfde gedoe met 112 in 2012 moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +16
De afsluitende NL-Alert heb ik netjes gekregen via mijn T-Mobile simkaart maar niet met mijn KPN simkaart. ^^' Dit geeft mij zorgen mbt de beschikbaarheid van NL-Alert na de storing.
Reputatie 7
Ook hier is de afsluitende NL-Alert op mijn T-Mobile telefoon binnen gekomen.

Reputatie 7
Badge +30

Helaas hadden we vandaag een storing op het telefonienetwerk, ook NL-Alert berichten heb je daardoor niet ontvangen.Dat is heel ernstig, er zou wat mij betreft een automatische fall-back moeten zijn in het geval dat het via een specifiek kanaal niet lukt om een NL-Alert bericht afgeleverd te krijgen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wij niet 100% van ons nationale waarschuwingssysteem op aan kunnen.


Dit is een miscommunicatie geweest, excuses. NL-Alert maakt gebruik van cell broadcast. Daarbij maakt het niet uit bij welke provider je zit. Providers nemen deze berichten van elkaar over als er ergens geen bereik is van een van hen, of als er wat anders aan de hand is. De storing is dan ook niet de oorzaak van het niet ontvangen van een NL-Alert.

Het kan voorkomen dat je een NL-Alert niet ontvangt. De website van NL-Alert geeft hierover het volgende aan:

Ik was in het gebied waar een NL-Alert is uitgezonden, maar heb geen NL-Alert ontvangen. Hoe kan dat?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je een NL-Alert niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond, omdat je op dat moment slecht bereik had, omdat je in gesprek was of omdat je op dat moment via 2G of 3G internet gebruikte om een app te downloaden of een video te kijken.

Ook moet je telefoon juist zijn ingesteld om een NL-Alert te kunnen ontvangen. Ga nu naar de instelhulp en stel je mobiel in. Tweemaal per jaar zendt de overheid een controlebericht uit. Als je dit controlebericht ontvangt, weet je zeker dat jouw mobiel juist staat ingesteld.
Reputatie 5
Badge +6
Toch stond NL-Alert bij mij goed ingesteld en kreeg ik ook alle controleberichten. Mijn telefoon stond aan, had prima bereik en was niet in gesprek en gebruikte 2G en 3G ook niet. Pas toen ik mijn voorkeursnetwerk op 3G had gezet kreeg ik de NL-Alerts binnen. Overigens heeft niemand van de 4 bij ons een NL-Alert gekregen, waarvan 3 bij KPN en 1 bij Vodafone.
Reputatie 7
Badge +21
@Jordy_9393, het onderzoek is op het moment nog in volle gang dus we kunnen hier nog geen duidelijkheid over geven. We hopen natuurlijk zo snel mogelijk die duidelijkheid wél te kunnen geven!
Wat ik niet snap: dit topic heet "storing mobiele telefonie".

Maar dáár was toch geen storing mee? Het vaste-net lag er toch uit?? Totaal geen problemen gehad met m'n kpn gsm-telefoon en anderen die ik ken ook niet. Alleen naar vaste kpn nummers bellen ging natuurlijk ook niet.
Mijn vaste gaf ook geen sjoege.
Reputatie 7
Badge +16
Wat ik niet snap: dit topic heet "storing mobiele telefonie".

Maar dáár was toch geen storing mee? Het vaste-net lag er toch uit?? Totaal geen problemen gehad met m'n kpn gsm-telefoon en anderen die ik ken ook niet. Alleen naar vaste kpn nummers bellen ging natuurlijk ook niet.
Mijn vaste gaf ook geen sjoege.


Zeg maar gerust :Telefonie in het algeheel. Mobiel en vast.
Reputatie 7
Badge +7


Helaas hadden we vandaag een storing op het telefonienetwerk, ook NL-Alert berichten heb je daardoor niet ontvangen.Dat is heel ernstig, er zou wat mij betreft een automatische fall-back moeten zijn in het geval dat het via een specifiek kanaal niet lukt om een NL-Alert bericht afgeleverd te krijgen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wij niet 100% van ons nationale waarschuwingssysteem op aan kunnen.
Dit is een miscommunicatie geweest, excuses. NL-Alert maakt gebruik van cell broadcast. Daarbij maakt het niet uit bij welke provider je zit. Providers nemen deze berichten van elkaar over als er ergens geen bereik is van een van hen, of als er wat anders aan de hand is. De storing is dan ook niet de oorzaak van het niet ontvangen van een NL-Alert.

Het kan voorkomen dat je een NL-Alert niet ontvangt. De website van NL-Alert geeft hierover het volgende aan:


Ik was in het gebied waar een NL-Alert is uitgezonden, maar heb geen NL-Alert ontvangen. Hoe kan dat?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je een NL-Alert niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond, omdat je op dat moment slecht bereik had, omdat je in gesprek was of omdat je op dat moment via 2G of 3G internet gebruikte om een app te downloaden of een video te kijken.

Ook moet je telefoon juist zijn ingesteld om een NL-Alert te kunnen ontvangen. Ga nu naar de instelhulp en stel je mobiel in. Tweemaal per jaar zendt de overheid een controlebericht uit. Als je dit controlebericht ontvangt, weet je zeker dat jouw mobiel juist staat ingesteld.


Ik ben het met @wjb eens. Dit is heel ernstig.

@Erik_ Ik kan met de quote van de site van NL-alert niet zo gek veel. Reken maar dat mijn mobiel goed staat ingesteld voor NL-alerts. Ik ontvang de controleberichten ook altijd. Maar maandag helemaal niets...
Wat ik ook ernstig vind: blijkbaar is de ontvangst van NL-alerts afhankelijk van "gebruikershandelingen". Dus op dat moment in gesprek of gebruik van 2 of 3 G, dan ontvang je de berichten niet???? Is dit echt zo??? Dan is het niet te geloven dat de overheid op dit systeem vertrouwt! Of begrijp ik iets niet?
Reputatie 5
Badge +6
Ik ben het met @wjb eens. Dit is heel ernstig.

@Erik_ Ik kan met de quote van de site van NL-alert niet zo gek veel. Reken maar dat mijn mobiel goed staat ingesteld voor NL-alerts. Ik ontvang de controleberichten ook altijd. Maar maandag helemaal niets...
Wat ik ook ernstig vind: blijkbaar is de ontvangst van NL-alerts afhankelijk van "gebruikershandelingen". Dus op dat moment in gesprek of gebruik van 2 of 3 G, dan ontvang je de berichten niet???? Is dit echt zo??? Dan is het niet te geloven dat de overheid op dit systeem vertrouwt! Of begrijp ik iets niet?


En dan willen ze het luchtalarm in 2021 afschaffen 🤔
Volgens Tweakers kunnen de niet ontvangen NL-Alerts wel te maken hebben met de ims-systemen die maandag offline waren.
Reputatie 7
Badge +22
En dan willen ze het luchtalarm in 2021 afschaffen 🤔

Volgens Tweakers kunnen de niet ontvangen NL-Alerts wel te maken hebben met de ims-systemen die maandag offline waren.

Luchtalarm afschaffen??? Ze zijn gek! Er zullen altijd mensen zijn die geen mobieltje hebben. En hebben ze er 1 dan kan het geen NL-Alert ontvangen. En die luchtalarm vind ik dat ie gewoon moet blijven! Want op de NL-Alert zal denk ik nooit 100% goed werken. Dat zie je nou maar weer. De ene krijgt hem wel, (soms 5x bij dezelfde beller) en de ander krijgt echt helemaal niks! De Overheid loopt zo te kl*te, ze weten zelf niet eens meer waar ze over moeten debatteren.
Reputatie 7
Badge +30

Dit is een miscommunicatie geweest, excuses. NL-Alert maakt gebruik van cell broadcast. Daarbij maakt het niet uit bij welke provider je zit. Providers nemen deze berichten van elkaar over als er ergens geen bereik is van een van hen, of als er wat anders aan de hand is. De storing is dan ook niet de oorzaak van het niet ontvangen van een NL-Alert.

Het kan voorkomen dat je een NL-Alert niet ontvangt. De website van NL-Alert geeft hierover het volgende aan:

Ik was in het gebied waar een NL-Alert is uitgezonden, maar heb geen NL-Alert ontvangen. Hoe kan dat?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je een NL-Alert niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond, omdat je op dat moment slecht bereik had, omdat je in gesprek was of omdat je op dat moment via 2G of 3G internet gebruikte om een app te downloaden of een video te kijken.

Ook moet je telefoon juist zijn ingesteld om een NL-Alert te kunnen ontvangen. Ga nu naar de instelhulp en stel je mobiel in. Tweemaal per jaar zendt de overheid een controlebericht uit. Als je dit controlebericht ontvangt, weet je zeker dat jouw mobiel juist staat ingesteld.
Ik ben het met @wjb eens. Dit is heel ernstig.

@Erik_ Ik kan met de quote van de site van NL-alert niet zo gek veel. Reken maar dat mijn mobiel goed staat ingesteld voor NL-alerts. Ik ontvang de controleberichten ook altijd. Maar maandag helemaal niets...
Wat ik ook ernstig vind: blijkbaar is de ontvangst van NL-alerts afhankelijk van "gebruikershandelingen". Dus op dat moment in gesprek of gebruik van 2 of 3 G, dan ontvang je de berichten niet???? Is dit echt zo??? Dan is het niet te geloven dat de overheid op dit systeem vertrouwt! Of begrijp ik iets niet?


Dat is wel wat de NL-Alert tekst impliceert, ja. Het fijne weet ik er verder ook niet van. Het is iets dat verder buiten ons als provider omgaat. Zoals Susan al aangaf, er wordt verder naar gekeken hoe zoiets kan (dat ze niet of te laat ontvangen worden), maar dat zal toch voornamelijk vanuit NL-Alert gaan, en in samenwerking met netwerkbeheer van verschillende systemen die hierbij gebruikt worden en dergelijke. Als we daar meer over horen, dan laten we het weten.

Reageer