Beantwoord

OPGELOST: Storing mobiele telefonie meerdere regio's (24-06)

  • 24 juni 2019
  • 91 reacties
  • 15413 keer bekeken

Ik kan niet meer bellen.
Ik krijg gelijk of gesprek mislukt of dit nummer is niet in gebruik.
Ook de nummers van KPN zelf 1200 en 0800-0402 kan ik niet bereiken.
icon

Beste antwoord door Nadia 24 juni 2019, 19:38

Update 19:38: Hallo allemaal. Goed nieuws. De telefonieverstoring is verholpen. Je kunt weer van je vaste en mobiele telefoniediensten gebruik maken zoals je van ons gewend bent. Alarmlijn 112 is ook weer bereikbaar.
Bekijk origineel

91 reacties

Reputatie 7
Badge +27

Dit is een miscommunicatie geweest, excuses. NL-Alert maakt gebruik van cell broadcast. Daarbij maakt het niet uit bij welke provider je zit. Providers nemen deze berichten van elkaar over als er ergens geen bereik is van een van hen, of als er wat anders aan de hand is. De storing is dan ook niet de oorzaak van het niet ontvangen van een NL-Alert.

Het kan voorkomen dat je een NL-Alert niet ontvangt. De website van NL-Alert geeft hierover het volgende aan:

Ik was in het gebied waar een NL-Alert is uitgezonden, maar heb geen NL-Alert ontvangen. Hoe kan dat?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je een NL-Alert niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond, omdat je op dat moment slecht bereik had, omdat je in gesprek was of omdat je op dat moment via 2G of 3G internet gebruikte om een app te downloaden of een video te kijken.

Ook moet je telefoon juist zijn ingesteld om een NL-Alert te kunnen ontvangen. Ga nu naar de instelhulp en stel je mobiel in. Tweemaal per jaar zendt de overheid een controlebericht uit. Als je dit controlebericht ontvangt, weet je zeker dat jouw mobiel juist staat ingesteld.
Ik ben het met @wjb eens. Dit is heel ernstig.

@Erik_ Ik kan met de quote van de site van NL-alert niet zo gek veel. Reken maar dat mijn mobiel goed staat ingesteld voor NL-alerts. Ik ontvang de controleberichten ook altijd. Maar maandag helemaal niets...
Wat ik ook ernstig vind: blijkbaar is de ontvangst van NL-alerts afhankelijk van "gebruikershandelingen". Dus op dat moment in gesprek of gebruik van 2 of 3 G, dan ontvang je de berichten niet???? Is dit echt zo??? Dan is het niet te geloven dat de overheid op dit systeem vertrouwt! Of begrijp ik iets niet?


Dat is wel wat de NL-Alert tekst impliceert, ja. Het fijne weet ik er verder ook niet van. Het is iets dat verder buiten ons als provider omgaat. Zoals Susan al aangaf, er wordt verder naar gekeken hoe zoiets kan (dat ze niet of te laat ontvangen worden), maar dat zal toch voornamelijk vanuit NL-Alert gaan, en in samenwerking met netwerkbeheer van verschillende systemen die hierbij gebruikt worden en dergelijke. Als we daar meer over horen, dan laten we het weten.
Reputatie 7
Badge +18
En dan willen ze het luchtalarm in 2021 afschaffen 🤔

Volgens Tweakers kunnen de niet ontvangen NL-Alerts wel te maken hebben met de ims-systemen die maandag offline waren.

Luchtalarm afschaffen??? Ze zijn gek! Er zullen altijd mensen zijn die geen mobieltje hebben. En hebben ze er 1 dan kan het geen NL-Alert ontvangen. En die luchtalarm vind ik dat ie gewoon moet blijven! Want op de NL-Alert zal denk ik nooit 100% goed werken. Dat zie je nou maar weer. De ene krijgt hem wel, (soms 5x bij dezelfde beller) en de ander krijgt echt helemaal niks! De Overheid loopt zo te kl*te, ze weten zelf niet eens meer waar ze over moeten debatteren.
Reputatie 5
Badge +6
Ik ben het met @wjb eens. Dit is heel ernstig.

@Erik_ Ik kan met de quote van de site van NL-alert niet zo gek veel. Reken maar dat mijn mobiel goed staat ingesteld voor NL-alerts. Ik ontvang de controleberichten ook altijd. Maar maandag helemaal niets...
Wat ik ook ernstig vind: blijkbaar is de ontvangst van NL-alerts afhankelijk van "gebruikershandelingen". Dus op dat moment in gesprek of gebruik van 2 of 3 G, dan ontvang je de berichten niet???? Is dit echt zo??? Dan is het niet te geloven dat de overheid op dit systeem vertrouwt! Of begrijp ik iets niet?


En dan willen ze het luchtalarm in 2021 afschaffen 🤔
Volgens Tweakers kunnen de niet ontvangen NL-Alerts wel te maken hebben met de ims-systemen die maandag offline waren.
Reputatie 4
Badge +1


Helaas hadden we vandaag een storing op het telefonienetwerk, ook NL-Alert berichten heb je daardoor niet ontvangen.Dat is heel ernstig, er zou wat mij betreft een automatische fall-back moeten zijn in het geval dat het via een specifiek kanaal niet lukt om een NL-Alert bericht afgeleverd te krijgen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wij niet 100% van ons nationale waarschuwingssysteem op aan kunnen.
Dit is een miscommunicatie geweest, excuses. NL-Alert maakt gebruik van cell broadcast. Daarbij maakt het niet uit bij welke provider je zit. Providers nemen deze berichten van elkaar over als er ergens geen bereik is van een van hen, of als er wat anders aan de hand is. De storing is dan ook niet de oorzaak van het niet ontvangen van een NL-Alert.

Het kan voorkomen dat je een NL-Alert niet ontvangt. De website van NL-Alert geeft hierover het volgende aan:


Ik was in het gebied waar een NL-Alert is uitgezonden, maar heb geen NL-Alert ontvangen. Hoe kan dat?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je een NL-Alert niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond, omdat je op dat moment slecht bereik had, omdat je in gesprek was of omdat je op dat moment via 2G of 3G internet gebruikte om een app te downloaden of een video te kijken.

Ook moet je telefoon juist zijn ingesteld om een NL-Alert te kunnen ontvangen. Ga nu naar de instelhulp en stel je mobiel in. Tweemaal per jaar zendt de overheid een controlebericht uit. Als je dit controlebericht ontvangt, weet je zeker dat jouw mobiel juist staat ingesteld.


Ik ben het met @wjb eens. Dit is heel ernstig.

@Erik_ Ik kan met de quote van de site van NL-alert niet zo gek veel. Reken maar dat mijn mobiel goed staat ingesteld voor NL-alerts. Ik ontvang de controleberichten ook altijd. Maar maandag helemaal niets...
Wat ik ook ernstig vind: blijkbaar is de ontvangst van NL-alerts afhankelijk van "gebruikershandelingen". Dus op dat moment in gesprek of gebruik van 2 of 3 G, dan ontvang je de berichten niet???? Is dit echt zo??? Dan is het niet te geloven dat de overheid op dit systeem vertrouwt! Of begrijp ik iets niet?
Reputatie 7
Badge +15
Wat ik niet snap: dit topic heet "storing mobiele telefonie".

Maar dáár was toch geen storing mee? Het vaste-net lag er toch uit?? Totaal geen problemen gehad met m'n kpn gsm-telefoon en anderen die ik ken ook niet. Alleen naar vaste kpn nummers bellen ging natuurlijk ook niet.
Mijn vaste gaf ook geen sjoege.


Zeg maar gerust :Telefonie in het algeheel. Mobiel en vast.
Reputatie 7
Wat ik niet snap: dit topic heet "storing mobiele telefonie".

Maar dáár was toch geen storing mee? Het vaste-net lag er toch uit?? Totaal geen problemen gehad met m'n kpn gsm-telefoon en anderen die ik ken ook niet. Alleen naar vaste kpn nummers bellen ging natuurlijk ook niet.
Mijn vaste gaf ook geen sjoege.
Reputatie 7
Badge +20
@Jordy_9393, het onderzoek is op het moment nog in volle gang dus we kunnen hier nog geen duidelijkheid over geven. We hopen natuurlijk zo snel mogelijk die duidelijkheid wél te kunnen geven!
Reputatie 5
Badge +6
Toch stond NL-Alert bij mij goed ingesteld en kreeg ik ook alle controleberichten. Mijn telefoon stond aan, had prima bereik en was niet in gesprek en gebruikte 2G en 3G ook niet. Pas toen ik mijn voorkeursnetwerk op 3G had gezet kreeg ik de NL-Alerts binnen. Overigens heeft niemand van de 4 bij ons een NL-Alert gekregen, waarvan 3 bij KPN en 1 bij Vodafone.
Reputatie 7
Badge +27

Helaas hadden we vandaag een storing op het telefonienetwerk, ook NL-Alert berichten heb je daardoor niet ontvangen.Dat is heel ernstig, er zou wat mij betreft een automatische fall-back moeten zijn in het geval dat het via een specifiek kanaal niet lukt om een NL-Alert bericht afgeleverd te krijgen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wij niet 100% van ons nationale waarschuwingssysteem op aan kunnen.


Dit is een miscommunicatie geweest, excuses. NL-Alert maakt gebruik van cell broadcast. Daarbij maakt het niet uit bij welke provider je zit. Providers nemen deze berichten van elkaar over als er ergens geen bereik is van een van hen, of als er wat anders aan de hand is. De storing is dan ook niet de oorzaak van het niet ontvangen van een NL-Alert.

Het kan voorkomen dat je een NL-Alert niet ontvangt. De website van NL-Alert geeft hierover het volgende aan:

Ik was in het gebied waar een NL-Alert is uitgezonden, maar heb geen NL-Alert ontvangen. Hoe kan dat?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je een NL-Alert niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond, omdat je op dat moment slecht bereik had, omdat je in gesprek was of omdat je op dat moment via 2G of 3G internet gebruikte om een app te downloaden of een video te kijken.

Ook moet je telefoon juist zijn ingesteld om een NL-Alert te kunnen ontvangen. Ga nu naar de instelhulp en stel je mobiel in. Tweemaal per jaar zendt de overheid een controlebericht uit. Als je dit controlebericht ontvangt, weet je zeker dat jouw mobiel juist staat ingesteld.
Reputatie 7
Ook hier is de afsluitende NL-Alert op mijn T-Mobile telefoon binnen gekomen.

Reputatie 7
Badge +15
De afsluitende NL-Alert heb ik netjes gekregen via mijn T-Mobile simkaart maar niet met mijn KPN simkaart. ^^' Dit geeft mij zorgen mbt de beschikbaarheid van NL-Alert na de storing.

Helaas hadden we vandaag een storing op het telefonienetwerk, ook NL-Alert berichten heb je daardoor niet ontvangen.Dat is heel ernstig, er zou wat mij betreft een automatische fall-back moeten zijn in het geval dat het via een specifiek kanaal niet lukt om een NL-Alert bericht afgeleverd te krijgen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wij niet 100% van ons nationale waarschuwingssysteem op aan kunnen.

Dat had er naar aanleiding van hetzelfde gedoe met 112 in 2012 moeten zijn.
Reputatie 5
Badge +6
Jullie communicatie omtrent dit hele verhaal blijft matig. Waarom ga ik me op jullie storingswebsite aanmelden voor SMS updates als ik deze vervolgens niet krijg? Storing al bijna 2 uur geleden verholpen, maar nog geen SMS. Werkt überhaupt nog iets bij jullie?
Email updates kreeg ik ook niet.
Jullie communicatie omtrent dit hele verhaal blijft matig. Waarom ga ik me op jullie storingswebsite aanmelden voor SMS updates als ik deze vervolgens niet krijg? Storing al bijna 2 uur geleden verholpen, maar nog geen SMS. Werkt überhaupt nog iets bij jullie?
Reputatie 7
Helaas hadden we vandaag een storing op het telefonienetwerk, ook NL-Alert berichten heb je daardoor niet ontvangen.
Dat is heel ernstig, er zou wat mij betreft een automatische fall-back moeten zijn in het geval dat het via een specifiek kanaal niet lukt om een NL-Alert bericht afgeleverd te krijgen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wij niet 100% van ons nationale waarschuwingssysteem op aan kunnen.
Reputatie 7
Badge +16
Bij ons op kantoor werd het vanaf 15.30 ineens erg stil. Normaal hoor je overal om je heen telefoongesprekken. Heel apart.

Wel heel vervelend natuurlijk voor al die mensen die nu in de problemen gekomen zijn.
Dit gaat nog een flinke staart krijgen.
Reputatie 7
Badge +15
Hallo @Es sie, welkom op het KPN forum. Helaas hadden we vandaag een storing op het telefonienetwerk, ook NL-Alert berichten heb je niet ontvangen. Ik begrijp jouw zorgen. We gaan dit grondig onderzoeken, zodat we het in de toekomst kunnen voorkomen.

Admin: tekst aangepast. NL-Alert meldingen niet ontvangen heeft geen relatie tot de storing op het mobiele netwerk
Vandaag geen nl alert ontvangen als KPN klant.
Ik maak mij zorgen.
De landelijke test alert krijg ik wel. Gsm is juist ingesteld.
Ook was ik mobiel niet bereikbaar en kon zelf ook niet bellen.
Via Whatsapp gelukkig wel, maar het Wi-Fi netwerk is vaak ook niet sterk.
Kan ik van jullie op aan is mijn vraag.
Overweeg over te stappen is niet veilig en betrouwbaar bij jullie

Admin: topic verplaatst naar bestaand topic
Reputatie 7
Badge +15
@Jordy_9393, @V.C., @wjb, @SjorsK @ChrisWissink en anderen. De meldingen van jullie dat er geen NL-Alert berichten zijn binnengekomen deel ik met mijn collega's. Dit wordt uiteraard meegenomen in de evaluatie. Bedankt voor het delen!
Reputatie 7
Badge +10
Hier ook geen NL- Alert gehad op het KPN 4G netwerk. Wat toch wel zorgen baart nu in 2020 het luchtalarm in echte noodgevallen uitgezet wordt.
Reputatie 7
Blij dat ik niet hoefde te werken, daar was ook niks meer te doen met de kpn storing 😅

Overigens ook de eerste keer dat bij mij de NL-Alert niet binnenkomt,..
Reputatie 7
Badge +15
Mee eens WJB, desnoods door alle providers qua NL alert met elkaar mee te liften, dat moet gewoon werken zeker gezien het luchtalarm uitgeschakeld wordt.

Overigens mijn diep respect voor de KPN-ers die het probleem hebben verholpen. Goed werk 😉
Er gaan vandaag sinds de storing van KPN meerdere NL alerts uit. Ik heb er nog geen 1 binnen gekregen en dat is wel bijzonder als alles goed staat ingesteld. (Samsung S7)
De testmelding 3 juni ook niet gehad, maar ik had testberichten niet aan staan.
Vermoedelijk was daar dan al een probleem. Maar het galmt door de wijk van NL alerts en bij mij blijft het mooi rustig.
Hoe kan dit? Ligt dat aan dat ik ook een abonnement heb van KPN?

Admin: topic verplaatst naar bestaand topic
Reputatie 7
Ik hoop dat KPN een grondig onderzoek instelt waarom de NL-Alerts niet door KPN abonnees ontvangen zijn. Als we ergens vanuit moeten kunnen gaan dan is het wel een storingsvrije werking van NL-Alert.
Reputatie 5
Badge +6
Ik zet mijn voorkeursnetwerk op 3G en ik krijg ze meteen binnen. 🤔

Reageer