Beantwoord

OPGELOST: Storing mobiele telefonie meerdere regio's (24-06)

• 24 juni 2019
  • 91 reacties
  • 15398 keer bekeken

Ik kan niet meer bellen.
Ik krijg gelijk of gesprek mislukt of dit nummer is niet in gebruik.
Ook de nummers van KPN zelf 1200 en 0800-0402 kan ik niet bereiken.
icon

Beste antwoord door Nadia 24 juni 2019, 19:38

Update 19:38: Hallo allemaal. Goed nieuws. De telefonieverstoring is verholpen. Je kunt weer van je vaste en mobiele telefoniediensten gebruik maken zoals je van ons gewend bent. Alarmlijn 112 is ook weer bereikbaar.
Bekijk origineel

91 reacties

Reputatie 7
Ik hoop dat KPN een grondig onderzoek instelt waarom de NL-Alerts niet door KPN abonnees ontvangen zijn. Als we ergens vanuit moeten kunnen gaan dan is het wel een storingsvrije werking van NL-Alert.
Reputatie 7
Badge +15
@Jordy_9393, @V.C., @wjb, @SjorsK @ChrisWissink en anderen. De meldingen van jullie dat er geen NL-Alert berichten zijn binnengekomen deel ik met mijn collega's. Dit wordt uiteraard meegenomen in de evaluatie. Bedankt voor het delen!
Reputatie 7
Badge +18
En dan willen ze het luchtalarm in 2021 afschaffen 🤔

Volgens Tweakers kunnen de niet ontvangen NL-Alerts wel te maken hebben met de ims-systemen die maandag offline waren.

Luchtalarm afschaffen??? Ze zijn gek! Er zullen altijd mensen zijn die geen mobieltje hebben. En hebben ze er 1 dan kan het geen NL-Alert ontvangen. En die luchtalarm vind ik dat ie gewoon moet blijven! Want op de NL-Alert zal denk ik nooit 100% goed werken. Dat zie je nou maar weer. De ene krijgt hem wel, (soms 5x bij dezelfde beller) en de ander krijgt echt helemaal niks! De Overheid loopt zo te kl*te, ze weten zelf niet eens meer waar ze over moeten debatteren.
Reputatie 7
Badge +27

Dit is een miscommunicatie geweest, excuses. NL-Alert maakt gebruik van cell broadcast. Daarbij maakt het niet uit bij welke provider je zit. Providers nemen deze berichten van elkaar over als er ergens geen bereik is van een van hen, of als er wat anders aan de hand is. De storing is dan ook niet de oorzaak van het niet ontvangen van een NL-Alert.

Het kan voorkomen dat je een NL-Alert niet ontvangt. De website van NL-Alert geeft hierover het volgende aan:

Ik was in het gebied waar een NL-Alert is uitgezonden, maar heb geen NL-Alert ontvangen. Hoe kan dat?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je een NL-Alert niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond, omdat je op dat moment slecht bereik had, omdat je in gesprek was of omdat je op dat moment via 2G of 3G internet gebruikte om een app te downloaden of een video te kijken.

Ook moet je telefoon juist zijn ingesteld om een NL-Alert te kunnen ontvangen. Ga nu naar de instelhulp en stel je mobiel in. Tweemaal per jaar zendt de overheid een controlebericht uit. Als je dit controlebericht ontvangt, weet je zeker dat jouw mobiel juist staat ingesteld.
Ik ben het met @wjb eens. Dit is heel ernstig.

@Erik_ Ik kan met de quote van de site van NL-alert niet zo gek veel. Reken maar dat mijn mobiel goed staat ingesteld voor NL-alerts. Ik ontvang de controleberichten ook altijd. Maar maandag helemaal niets...
Wat ik ook ernstig vind: blijkbaar is de ontvangst van NL-alerts afhankelijk van "gebruikershandelingen". Dus op dat moment in gesprek of gebruik van 2 of 3 G, dan ontvang je de berichten niet???? Is dit echt zo??? Dan is het niet te geloven dat de overheid op dit systeem vertrouwt! Of begrijp ik iets niet?

Dat is wel wat de NL-Alert tekst impliceert, ja. Het fijne weet ik er verder ook niet van. Het is iets dat verder buiten ons als provider omgaat. Zoals Susan al aangaf, er wordt verder naar gekeken hoe zoiets kan (dat ze niet of te laat ontvangen worden), maar dat zal toch voornamelijk vanuit NL-Alert gaan, en in samenwerking met netwerkbeheer van verschillende systemen die hierbij gebruikt worden en dergelijke. Als we daar meer over horen, dan laten we het weten.
Reputatie 7
Badge +18
Hallo allemaal!

Ook op de storingssite van KPN kun je op de hoogte gehouden worden van de storing:

Voorbeeld:

Typ je 06 nummer in en mailadres, en dan wordt je op de hoogte gehouden hierover door KPN.
Reputatie 7
Badge +15
Die NL Alert heb ik ook gekregen in Groningen.

Overigens mijn diepe respect voor de KPN'ers die nu keihard aan het werk zijn voor ons allemaal en de hulpdiensten die nu overuren draaien voor onze veiligheid.
Reputatie 7

En de derde...

Reputatie 7
Badge +24
Hallo iedereen! Er is inderdaad op dit moment een storing gaande met mobiele telefonie. Ook is onze klantenservice niet bereikbaar, waardoor er drukte ontstaat bij de andere kanalen zoals chat.

De technische afdelingen zijn op dit moment druk bezig. Zodra we nieuws hebben laten we het hier weten, en zullen we dit antwoord updaten!

16:20 Momenteel is er een landelijke telefoonstoring voor zowel vaste als mobiele telefoondiensten van KPN. Er wordt gewerkt aan een oplossing. Wij houden je via onze website op de hoogte.

18:46 Er is nog steeds sprake van een grote telefoniestoring zowel voor vaste telefonie als mobiele telefonie. We werken met man en macht aan een oplossing. Een verwachte eindtijd van de storing kunnen we op dit moment niet geven. Onze klantenservice is via online chat bereikbaar. 112 is nog niet bereikbaar via vaste en mobiele telefonie. Via Politie.nl zijn alternatieven verspreid.

2G- en 3G-netwerk beschikbaar
Het 2G en 3G netwerk is wel beschikbaar, door 4G op je toestel uit te schakelen (alleen bellen via 3G). Vergeet niet dit nadien terug te zetten. Het mobiele dataverkeer en vast internet werken ook. Dat betekent dat bellen via Skype en Whatsapp via het datanetwerk zou moeten werken.

Update: 19:20 uur
Reputatie 7
Badge +20
@Jordy_9393, het onderzoek is op het moment nog in volle gang dus we kunnen hier nog geen duidelijkheid over geven. We hopen natuurlijk zo snel mogelijk die duidelijkheid wรฉl te kunnen geven!
Reputatie 7
@Tjimkje
Er is momenteel een grote landelijke storing. Hierdoor liggen alle vaste nummers van KPN eruit (daar kan niet mee gebeld of naar gebeld worden). Verder is ook een deel van de mobiele telefonie getroffen.
Grote kans dat degenen die jij wilt bereiken nu ook geen verbinding hebben.
Reputatie 7
Badge +9
Goede middag @Ronald20101010 het is helaas niet zo slim om u TEFOON nummer in het forum te zetten ik hoop voor u dat het goed komt. ๐Ÿ˜Ÿik horen de net dat er een storing is ook met alarm nummer

Admin: post verplaatst
Reputatie 7
Badge +18
Dat zou heel goed kunnen, maar ik bedenk me nu net wat anders. Laatst was het hier hevig onweer en toen is hier tot 2x toe de stroom eruit geklapt. De dag erna ben ik op vakantie gegaan en nu ik gisteren thuis kwam bemerkte ik dat het langzaam was. Zou dat ook een reden kunnen zijn?
Dat weet ik niet zeker @Limburg1975, als je een nieuwe topic daarvoor aan wilt maken. Dan kunnen we hier eens na kijken. Want deze topic gaat over de storing vast bellen + mobiel, dan blijft het tenminste overzichtelijk. 😉
Reputatie 7

Reputatie 7
Badge +18
@Paul_ @Alex_P en @Nadia ik heb even een update voor jullie:

Bij mij heb ik weer vast bellen en mobiel in Venlo, (Limburg) dus bij mij is de storing verholpen! ๐Ÿ˜‰๐Ÿ‘๐Ÿผ
Reputatie 7
Badge +18
Overigens mijn diepe respect voor de KPN'ers die nu keihard aan het werk zijn voor ons allemaal en de hulpdiensten die nu overuren draaien voor onze veiligheid.
Zeker weten!!! ๐Ÿ‘๐Ÿผ๐Ÿ‘๐Ÿผ๐Ÿ‘๐Ÿผ
16:20 Momenteel is er een landelijke telefoonstoring voor zowel vaste als mobiele telefoondiensten van KPN. Er wordt gewerkt aan een oplossing. Wij houden je via onze website op de hoogte.

18:46 Er is nog steeds sprake van een grote telefoniestoring zowel voor vaste telefonie als mobiele telefonie. We werken met man en macht aan een oplossing. Een verwachte eindtijd van de storing kunnen we op dit moment niet geven. Onze klantenservice is via online chat bereikbaar. 112 is nog niet bereikbaar via vaste en mobiele telefonie. Via Politie.nl zijn alternatieven verspreid.

Alternatief: 2G en 3G-netwerk bereikbaar!
Het 2G- en 3G-netwerk is wel beschikbaar, door 4G op je toestel uit te schakelen (alleen bellen via 3G). Vergeet niet dit nadien terug te zetten. Het mobiele dataverkeer en vast internet werken ook. Dat betekent dat bellen via Skype en Whatsapp via het datanetwerk zou moeten werken.
Reputatie 7
Badge +15
Update 19:38: Hallo allemaal. Goed nieuws. De telefonieverstoring is verholpen. Je kunt weer van je vaste en mobiele telefoniediensten gebruik maken zoals je van ons gewend bent. Alarmlijn 112 is ook weer bereikbaar.
Reputatie 7
Badge +15
Mee eens WJB, desnoods door alle providers qua NL alert met elkaar mee te liften, dat moet gewoon werken zeker gezien het luchtalarm uitgeschakeld wordt.

Overigens mijn diep respect voor de KPN-ers die het probleem hebben verholpen. Goed werk 😉
Reputatie 7
Badge +15
Hallo @Es sie, welkom op het KPN forum. Helaas hadden we vandaag een storing op het telefonienetwerk, ook NL-Alert berichten heb je niet ontvangen. Ik begrijp jouw zorgen. We gaan dit grondig onderzoeken, zodat we het in de toekomst kunnen voorkomen.

Admin: tekst aangepast. NL-Alert meldingen niet ontvangen heeft geen relatie tot de storing op het mobiele netwerk
Reputatie 5
Badge +6
Ik ben het met @wjb eens. Dit is heel ernstig.

@Erik_ Ik kan met de quote van de site van NL-alert niet zo gek veel. Reken maar dat mijn mobiel goed staat ingesteld voor NL-alerts. Ik ontvang de controleberichten ook altijd. Maar maandag helemaal niets...
Wat ik ook ernstig vind: blijkbaar is de ontvangst van NL-alerts afhankelijk van "gebruikershandelingen". Dus op dat moment in gesprek of gebruik van 2 of 3 G, dan ontvang je de berichten niet???? Is dit echt zo??? Dan is het niet te geloven dat de overheid op dit systeem vertrouwt! Of begrijp ik iets niet?

En dan willen ze het luchtalarm in 2021 afschaffen 🤔
Volgens Tweakers kunnen de niet ontvangen NL-Alerts wel te maken hebben met de ims-systemen die maandag offline waren.
Reputatie 7
Badge +27

Helaas hadden we vandaag een storing op het telefonienetwerk, ook NL-Alert berichten heb je daardoor niet ontvangen.Dat is heel ernstig, er zou wat mij betreft een automatische fall-back moeten zijn in het geval dat het via een specifiek kanaal niet lukt om een NL-Alert bericht afgeleverd te krijgen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wij niet 100% van ons nationale waarschuwingssysteem op aan kunnen.

Dit is een miscommunicatie geweest, excuses. NL-Alert maakt gebruik van cell broadcast. Daarbij maakt het niet uit bij welke provider je zit. Providers nemen deze berichten van elkaar over als er ergens geen bereik is van een van hen, of als er wat anders aan de hand is. De storing is dan ook niet de oorzaak van het niet ontvangen van een NL-Alert.

Het kan voorkomen dat je een NL-Alert niet ontvangt. De website van NL-Alert geeft hierover het volgende aan:

Ik was in het gebied waar een NL-Alert is uitgezonden, maar heb geen NL-Alert ontvangen. Hoe kan dat?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je een NL-Alert niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond, omdat je op dat moment slecht bereik had, omdat je in gesprek was of omdat je op dat moment via 2G of 3G internet gebruikte om een app te downloaden of een video te kijken.

Ook moet je telefoon juist zijn ingesteld om een NL-Alert te kunnen ontvangen. Ga nu naar de instelhulp en stel je mobiel in. Tweemaal per jaar zendt de overheid een controlebericht uit. Als je dit controlebericht ontvangt, weet je zeker dat jouw mobiel juist staat ingesteld.
Ais ik iemand probeer te bellen, geeft hij meteen aan oproep beรซindigt. Kpn chat over belast, Beste KPN graag een update van deze storing.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Mobiel ligt er ook uit !!!
Wij kunnen zelfs met mobiel niet bellen en dat is best klote als je alles bij kpn heb.
Hallo

Ik kan niet meer bellen met mijn mobiel. Nr 06*******.
Hoe kan dit?

Mvg

Wiebe

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic en gegevens verwijderd i.v.m. privacy
Reputatie 7
Hallotjes, @Paul_

Bij mij werkt de mobiele telefoon (KPN) PRIMA! Of zou dat komen omdat het een gsm is?

Echter: de vaste telefoon is helemaal dood. Uitgaand bellen geeft direct bezettoon. Mijn vaste bellen met een mobiel (Lebara) geeft ingesprektoon.

Reageer