Beantwoord

plotseling hoog dataverbruik mb's op iPhone

  • 24 June 2020
  • 29 reacties
  • 6337 keer bekeken

Reputatie 1

Mijn zoon heeft sinds gisteren een nieuw toestel (iphone8). Nu heeft hij vanavond in 1 x 3000 mb opgemaakt. Iemand enig idee?

Groetjes, 

Lindy 

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Noordzee 17 July 2020, 16:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Ik vermoed dat de iphone niet is aangemeld op je wifi netwerk. Dan gaat Netflixen en YouTuben allemaal via de databundel☹️.

Dus nu snel de telefoon van je zoon aanmelden op je experiabox.

Reputatie 1

Hij is aangemeld op de thuiswifi. Hij was vanavond buiten. Geen Netflix of YouTube gebruikt. 

Reputatie 6
Badge +8

Op de telefoon onder Instellingen → Mobiel netwerk kun je zien waar de mobiele data voor is gebruikt.

Reputatie 2

Bij Iphone staat standaard “WIFI-assistentie” aan. Deze dien je uit te zetten, vaak ligt hier het probleem bij onverklaarbaar data verbruik thuis. 
 

Als deze optie aan staat gebruikt je Iphone automatisch mobiele data verbinding als de WIFI slecht is. 

 

Ps. Deze vind je onder instellingen → mobiel netwerk → scroll helemaal naar beneden, bijna onderaan. Vinkje uit zetten en het probleem zal hoogstwaarschijnlijk verholpen zijn. 

 

*Admin: berichten samengevoegd t.b.v. duidelijkheid

Reputatie 1

Bedankt MHamer,  we gaan het zo proberen. Hopelijk is dat het probleem. 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Lindy77 Welkom hier en goed dat je het navraagt! Ik ben geneigd mee te gaan met de suggestie van MHamer: vaak is dat inderdaad de oorzaak. Heb je deze functie inmiddels kunnen uitzetten? 

Reputatie 1

Hallo Bart, 

Ja, we hebben de functie uitgezet. Dus geen extreem hoog verbruik (3000 mb binnen een uur), maar verbruik is nog steeds hoog.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Lindy77 Dank voor de update. En merk je nu de deze functie uitstaat dat het gebruik thuis wel via wifi gaat? 

Reputatie 1

Thuis gaat goed. Maar buiten de deur is het gebruik nog steeds erg hoog...1220 nu sinds gisteren. 

Reputatie 2

Thuis gaat goed. Maar buiten de deur is het gebruik nog steeds erg hoog...1220 nu sinds gisteren. 


Wat doet je zoon precies met het mobiele toestel? Je kan namelijk controleren welke apps mobiele data verbruiken. 
Dit gaat via hetzelfde menu als de Wifi assistentie uitzetten. Je scrollt helemaal naar beneden en stelt de gegevens even opnieuw in, zodat je een helder beeld hebt vanaf dit moment. Kijk dan bijvoorbeeld morgen eens naar  de apps welke in hetzelfde menu staan, hier staat per app het dataverbruik bij. 
Mijn ervaring is dat apps zoals Facebook en Tiktok enorm veel data verbruiken. Daarnaast uiteraard streamingsdiensten zoals Youtube of Netflix. 

Reputatie 1

Hij geeft aan dat hij er niet veel mee doet. Maar zal dat vanavond even checken 😉

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Lindy77, ik neem het even over van @Bart_ die aan het genieten is van een welverdiende vakantie!

Heb je inmiddels kunnen checken wat je zoon precies doet met het toestel? :slight_smile:

Reputatie 1

Hi Maja, dank je wel voor je reactie. Hij heeft een groot aantal apps op offline gezet bij geen wifi, maar het verbruik blijft hoog... dus we moeten nog even verder zoeken waar het aan ligt.

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Lindy77 ,

 

Kijk eens bij:

  • Instellingen
  • iTunes Store en App store
  • Staat daar bij mobiele data de automatische downloads uit? 

     
Reputatie 7
Badge +20

Hmm, ik ben zelf geen iPhone expert en weet niet of het bij de nieuwere iOS versies nog een dingetje is, maar zou je eens willen kijken onder Instellingen > iCloud > iCloud Drive helemaal onderaan 'Gebruik mobiele data'. Als dat ingeschakeld staat, kan het synchroniseren van iCloud (alle foto's en filmpjes etc) alsnog via mobiele data gaan, ook al zit hij op de wifi. Dat moet je dan dus uitschakelen!

Reputatie 1

Hoi Noordzee, ga ik ook even uitzoeken. Dank je!

Reputatie 1

Hmm, ik ben zelf geen iPhone expert en weet niet of het bij de nieuwere iOS versie nog een dingetje is, maar zou je eens willen kijken onder Instellingen > iCloud > iCloud Drive helemaal onderaan 'Gebruik mobiele data'. Als dat ingeschakeld staat, kan het synchroniseren van iCloud (alle foto's en filmpjes etc) alsnog via mobiele data gaan, ook al zit hij op de wifi. Dat moet je dan dus uitschakelen!

Ok, dank je. Ga ik ook nakijken. 

Reputatie 7
Badge +20

Top, ben benieuwd of één van deze tips het verschil gaat maken!

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Lindy77 ,

 

Kijk eens bij:

  • Instellingen
  • iTunes Store en App store
  • Staat daar bij mobiele data de automatische downloads uit? 

     

 

@Lindy77 

Stonden de automatische downloads uit? 

Maakt dat dan het verschil ? 

En wat betreft de tip van Maja over mobiele data van de ICloudDrive: Dat kan ik zelf niet terugvinden op mijn iPhone….

 

Reputatie 7
Badge +20

Ben je al iets wijzer @Lindy77? Ik hoop dat 1 van onze tips je verder geholpen heeft!

 

En wat betreft de tip van Maja over mobiele data van de ICloudDrive: Dat kan ik zelf niet terugvinden op mijn iPhone….

Zou kunnen dat dit niet bij alle iOS versies aan de orde is, ik weet te weinig van iPhone's om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen :wink:

Reputatie 1

We hebben alle tips nagekeken. Alles zou goed moeten staan. Maar verbruik blijft hoog...

Hallo @Lindy77 , dan je je binnen het toestel op app-niveau moeten nakijken welke app(s) dat hoge verbruik veroorzaken/veroorzaakt.

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben het met @JanD eens, vermoedelijk zal het één en ander alleen duidelijk worden als je bekijkt welke apps er zo veel data verbruiken. Meer uitleg daarover vindt je op deze Apple support pagina over het gebruik van mobiele data per app!

Reputatie 7
Badge +28

@Lindy77 

Ga in het menu van de IPhone naar Mobiel Netwerk

Scroll naar beneden tot je zien staan Mobiele Data.

Bij huidige periode zie je dan een aantal MB staan. (Of KB) 

Daaronder staat precies wat er per app gebruikt wordt. 
 

Je kunt daar ook eventueel bepaalde apps uitzetten voor het gebruik op het mobiele netwerk. 
 

Nu ben ik wel benieuwd welke app de grootverbruiker is. 

Reputatie 1

Snapchat stond nog aan....nu uitgezet. Kijken of dat de boosdoener is