Beantwoord

Razendsnel bellen via 4G (VoLTE)

Toon eerste bericht

168 reacties

Reputatie 7
Badge +22
Ha Taz32, we hebben je eerder bericht helaas over het hoofd gezien. Excuses! Je hebt nu een privébericht van mij ontvangen. Reageer je daarop?
Reputatie 6
Badge +10
Ik heb ook dat ik een aantal seconden moet wachten voordat ik iets kan zeggen.

iPhone 7 Plus overigens.
Reputatie 7
Badge +24
Ik heb exact hetzelfde Clevegt, met mijn iPhone 6S. Heel irritant! Dit is wel een bekend probleem maar speelt niet bij iedereen. Ik ga vragen of er al schot in de zaak zit. Als ik wat weet laat ik het hier weten.
Reputatie 7
Badge +24
Blijkt een ingewikkeld probleem te zijn omdat het lastig is te reproduceren. Het is ook gemeld bij Apple zelf maar het is nog niet bekend waar en wat de oorzaak precies is. Weet dus dat dit niet heel snel is opgelost maar we zijn er zeker mee bezig!
Reputatie 2
@Paul_ Is voor mij vrij makkelijk te reproduceren hoor. Bel me en je hebt het fenomeen! 😜
Reputatie 7
Badge +24
Ja bij mij hetzelfde. 😛 Maar het schijnt in veel gevallen ook sporadisch te zijn. Nu moeten we afwachten. Als ik nieuwe info heb zal ik het hier weer delen!
Reputatie 7
Badge +12
Hoi Paul, inmiddels al meer informatie? Waar gaat het precies mis bij het reproduceren? Ik kan namelijk bevestigen dat dit probleem nog steeds speelt, en dat het probleem zich iedere keer voordoet als iemand mij belt. Dus niet echt sporadisch 😉
Reputatie 7
Badge +24
Hey! Nog geen nieuwe update gehad. Voor zover ik weet zijn we nog in gesprek met Apple hierover. Nee, bij mij ook standaard alleen bij hun testen schijnt dat wel zo te zijn. Meer durf ik er op dit moment nog niet over te zeggen.
Reputatie 7
Badge +12
All right, tof dat je zo snel reageert. Wacht ik nog even af!
Reputatie 1
Volte staat nu aan op mijn iPhone 6 en ik kan inderdaad via VoLTE bellen want mijn 4G verbinding blijft staan tijdens het bellen.

Echter ben ik wel tegen een probleempje aan gelopen als ik via VoLTE belt vanaf mijn iPhone naar mijn xs4ALL VoIP aansluiting dan vind de call setup razendsnel plaats naar mijn Fritz DECT telefoon op een FritzBox 7581 met software versie 6.83 alleen krijg ik geen ring toon aan de VoLTE zijde te horen als mijn DECT telefoon over gaat. En dat is niet erg prettig algehele stilte aan de lijn.
Als ik over 3G naar de xs4all VoIP aansluiting belt dan hoor ik wel een ring toon op mijn iPhone.

Het lijkt er dus op dat er nog een foutje in VoLTE zit in bepaalde situaties.
Reputatie 1
Ik heb exact hetzelfde. Alleen heb ik een iPhone 7 met ios 10.3.3. Ook een fritzbox 7581 versie 6.8.3. Maar merk het ook naar sommige andere vaste nummers. Naar mobiele nummers heb ik wel de overgaan toon.
Reputatie 2
Hier ook hetzelfde probleem. Als ik bel naar bepaalde vaste nummers, totaal geen belsignalen. Pas als er opgenomen wordt heb je ineens spraak. Dit heb ik naar familie maar ook bij bepaalde bedrijven die ik probeer te bereiken. Zeer irritant, ik heb 4G bellen dan ook weer uitgeschakeld. Na uitschakelen werkte het weer normaal.

iPhone 6s Plus met iOS 10.3.3
Reputatie 2
Ik heb ook dat ik een aantal seconden moet wachten voordat ik iets kan zeggen.

iPhone 7 Plus overigens.

Dit heb ik zelf ook met een iPhone 6s Plus met iOS 10.3.3
Reputatie 2
Ik heb er iets meer tijd in gestoken en heb nog wat aanvullingen:

• Mijn vrouw en ik kunnen elkaar beter verstaan wanneer VoLTE uitgeschakeld is op beide iPhones
  • Accu gaat langer mee wanneer VoLTE is uitgeschakeld. Dit scheelt enorm zelfs, wederom op beide toestellen.
  • Bij een kennis met een soortgelijk toestel (iPhone 6+ bij T-Mobile) werkt alles wel goed.
Reputatie 7
Badge +15
Mijn ervaringen met VoLTE tot zo ver:
  • De call droprate is flink naar beneden, VoLTE is stabieler dan het oude 3G bellen
  • De accuduur van mijn telefoon is omhoog (Tja, minder netwerken om te gebruiken kost minder stroom 🙂 ).
  • Van het geluidskwaliteit verschil kan ik niet zo veel merken, dit komt voornamelijk omdat de meeste mensen nog geen VoLTE hebben of omdat er geen koppeling tussen de providers is. Suggestie: Is het een idee om bij wholesale klanten/dochterondernemingen VoLTE compatibility aan te zetten indien men in gesprek is met een KPN klant. Hiermee hou je VoLTE toch een "premium" dienst maar wordt de meerwaarde hiervan hoger voor de KPN klanten (En andere klanten die een meerprijs betalen voor VoLTE). Mogelijk kan het ook een lokkertje zijn voor mensen om een duurder abonnement die VoLTE standaard ondersteund aan te schaffen.
Desalnietemin ben ik blij met VoLTE 🙂
Reputatie 2
@SjorsK Goed om te horen dat het bij jou wel werkt.
Is er misschien een update voor de gebruikers die wel problemen hebben?

Aanbieder versie: KPN NL 28.3
Reputatie 7
Badge +15
Ik heb zelf een Galaxy S7, eerlijk gezegd denk ik langzaam maar zeker dat het een apple-kwaaltje is.

Sterker nog, na een korte google opdracht heb ik deze pagina gezien:
https://www.imore.com/your-iphone-6-or-6-plus-dropping-calls-att-heres-fix

Lijkt mij een defect in het toestel of een driver issue.
Reputatie 2
Het lijkt er wel op inderdaad. Maar waarom heeft een kennis bij T-Mobile met een iPhone 6+ dan geen issues? Het moet dus wel mogelijk zijn...
Reputatie 7
Badge +15
t-mobile gebruikt de 850mhz frequency. KPN gebruikt de 800mhz frequency. Het probleem lijkt internationaal voor te komen, ik ga er van uit dat het probleem in de antenne of de firmware van de antenne met bepaalde frequenties zit. Daarnaast kan het zo zijn dat de kennis een iPhone heeft zonder de desbetreffende productie fout (Fabrikanten willen wel eens halverwege een type telefoon de hardware wijzigen... Dan zijn de specificaties gelijk maar wat er in zit is net iets anders).
Reputatie 2
Daarnaast kan het zo zijn dat de kennis een iPhone heeft zonder de desbetreffende productie fout

Dat is te testen lijkt me. In theorie een kwestie van SIM kaarten omwisselen.

Vooralsnog is het "KPN" issue te reproduceren op:
  • iPhone 6S
  • iPhone 6S+
  • iPhone 7+

Het nog te testen toestel betreft een 6+.

Alle toestellen draaien dezelfde versie van iOS: v10.3.3
Reputatie 7
Badge +15
Dan kan het ook een IOS-related issue zijn in combinatie met de codec. Maar dat verklaart niet waarom de disconnects plaats vinden. Of ze gebruiken standaard bagger netwerk kaarten, of de drivers zijn bagger 😛
Reputatie 7
Badge +12
Dan kan het ook een IOS-related issue zijn in combinatie met de codec. Maar dat verklaart niet waarom de disconnects plaats vinden. Of ze gebruiken standaard bagger netwerk kaarten, of de drivers zijn bagger :p
Naja Sjors, het is toch duidelijk dat het probleem begonnen is met de uitrol van 4G bellen door KPN? Er gaat duidelijk iets mis met de combinatie van een iPhone en KPN als netwerk. Zoals genoemd speelt dit op alle recente iPhones i.c.m. KPN en speelt dit niet bij de andere providers. Heeft m.i. niets te maken met de hardware.
Reputatie 7
Badge +15
Dan kan het ook een IOS-related issue zijn in combinatie met de codec. Maar dat verklaart niet waarom de disconnects plaats vinden. Of ze gebruiken standaard bagger netwerk kaarten, of de drivers zijn bagger :p
Naja Sjors, het is toch duidelijk dat het probleem begonnen is met de uitrol van 4G bellen door KPN? Er gaat duidelijk iets mis met de combinatie van een iPhone en KPN als netwerk. Zoals genoemd speelt dit op alle recente iPhones i.c.m. KPN en speelt dit niet bij de andere providers. Heeft m.i. niets te maken met de hardware.

Het speelt international gezien bij andere providers(zie mijn eerdere post). Ik weet niet hoe het met Vodafone Nederland zit. Gezien het probleem bij een merk zit is de kans hoog dat het hardware of driver/ios gerelateerd is.

Echter lijkt het mij wel onverstandig om een feature aan te bieden bij een toestel dat het niet goed ondersteund
Reputatie 7
Badge +12

Het speelt international gezien bij andere providers(zie mijn eerdere post). Ik weet niet hoe het met Vodafone Nederland zit. Gezien het probleem bij een merk zit is de kans hoog dat het hardware of driver/ios gerelateerd is.

Echter lijkt het mij wel onverstandig om een feature aan te bieden bij een toestel dat het niet goed ondersteund

Het probleem wat je postte heeft wel een raakvlak, maar is toch een wezenlijk ander probleem. Daar gaat het over gesprekken die wegvallen, hier om het te laat totstandkomen van de verbinding, waardoor de persoon aan de andere kant van de lijn je niet direct kan horen. Bovendien vind je ook genoeg problemen als je Googlet naar problemen met VoLTE icm de Galaxy S7. Ik hoop vooral dat Apple en KPN niet naar elkaar blijven kijken, want ik zou graag zien dat het gefixt wordt 🙂
Reputatie 7
Badge +15
Klopt, samenwerking is de enige manier om het goed te doen, het enige wat ik mij af vraag is of KPN "belangrijk" genoeg is voor apple om er samen naar te kijken.

Reageer