Beantwoord

Razendsnel bellen via 4G (VoLTE)

Reputatie 7
Badge +28
  • Oud Moderator
  • 15746 reacties
Bellen over het 4G netwerk, wat is het nou eigenlijk en kun jij dit ook met je toestel? In dit topic vind je alles over 4G Bellen, ook wel Voice over LTE (VoLTE) genoemd. Steeds meer toestellen ondersteunen 4G Bellen en sinds kort is ook de iPhone hieraan toegevoegd. Tijd om alle informatie op een rijtje te zetten!

Wat is het voordeel van 4G bellen?

• Binnen één tot twee seconden gaat de telefoon over nadat je het nummer intoetst
  • Glasheldere HD-geluidskwaliteit
  • Je kunt gewoon blijven internetten terwijl je belt
  • Beter bereik in heel Nederland

Welke toestellen zijn geschikt voor 4G Bellen?

Samsung telefoons geschikt voor 4G bellen
  • Samsung Galaxy A3 (2016) (SM-A310F)
  • Samsung Galaxy A3 (2017) (SM-A320FL)
  • Samsung Galaxy A5 (2016) (SM-A510F)
  • Samsung Galaxy A5 (2017) (SM-A520)
  • Samsung Galaxy A6 Dual-SIM (SM-A600FN - DS)
  • Samsung Galaxy A6+ Dual-SIM (SM-A605FN - DS)
  • Samsung Galaxy A7 Dual-Sim (SM-A750FN)
  • Samsung Galaxy A8 (SM-A530F)
  • Samsung Galaxy J3 (2017) (SM-J330F)
  • Samsung Galaxy J4+ Dual-SIM (SM-J415FN)
  • Samsung Galaxy J5 (2017) (SM-J530F)
  • Samsung Galaxy J5 (2017) Dual-SIM (SM-J530F - DS)
  • Samsung Galaxy J6 Dual-SIM (SM-J600FN - DS)
  • Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
  • Samsung Galaxy Note 9 Dual-SIM (SM-N960F)
  • Samsung Galaxy S6 (SM-G920F)
  • Samsung Galaxy S6 Edge (SM-G925F)
  • Samsung Galaxy S6 Edge+ (SM-G928F)
  • Samsung Galaxy S7 (SM-G930F)
  • Samsung Galaxy S7 Edge (SM-G935F)
  • Samsung Galaxy S8 (SM-G950F)
  • Samsung Galaxy S8+ (SM-G955F)
  • Samsung Galaxy S9 (SM-G960F)
  • Samsung Galaxy S9+ (SM-G965F)
  • Samsung Galaxy Xcover 4 (SM-G390F)

iPhone telefoons geschikt voor 4G bellen
  • Apple iPhone 6 (Model A1586)
  • Apple iPhone 6 Plus (Model A1524)
  • Apple iPhone 6s (Model A1688)
  • Apple iPhone 6s Plus (Model A1687)
  • Apple iPhone SE (Model A1723)
  • Apple iPhone 7 (Model A1778)
  • Apple iPhone 7 Plus (Model A1784)
  • Apple iPhone 8 (Model A1905)
  • Apple iPhone 8 Plus (Model A1897)
  • Apple iPhone X (Model A1901)
  • Apple iPhone XR (Model A1984)
  • Apple iPhone XS (Model A1920)
  • Apple iPhone XS Max (Model A1921)

Huawei telefoons geschikt voor 4G bellen
  • Huawei P10 (Model VTR-L09)
  • Huawei Mate 10 Pro Dual-SIM (Model BLA-L29)
  • Huawei P Smart (Model FIG-LX1)
  • Huawei P20 Dual-SIM (Model EML-L29)
  • Huawei P20 Lite Dual-SIM (Model ANE-LX1)
  • Huawei P20 Pro Dual-SIM (Model CLT-L29)
  • Huawei Mate 20 Dual-SIM (Model HMA-L29)
  • Huawei Mate 20 Lite Dual-SIM (Model SNE-LX1)
  • Huawei Mate 20 Pro Dual-SIM (Model LYA-L29)

Sony telefoons geschikt voor 4G bellen
  • Sony Xperia XZ2 (H8216)
  • Sony Xperia XZ2 Compact (H8314)
  • Sony Xperia XZ3 Dual-SIM (H9436

LG telefoons geschikt voor 4G bellen
  • LG G7 fit Dual-SIM (LM-Q850EMW)

Veelgestelde vragen over de iPhone update

Worden andere iPhones geschikt gemaakt voor 4G Bellen?
Alleen de hierboven genoemde en opvolgende toestellen kunnen van 4G Bellen gebruik maken.

Wat gebeurt er als ik de iPhone update heb geweigerd?
De update wordt meerdere malen aangeboden. Het is geen probleem als je de popup een keer hebt weggedrukt of geweigerd.

Hoe weet ik of ik bel via 4G?
Je ziet dit tijdens een gesprek. Normaal schakelt het toestel terug naar 3G tijdens het bellen. Bij 4G bellen is dit niet het geval.

Zijn er extra kosten verbonden aan 4G bellen?
Nee, bellen via 4G kost hetzelfde als bellen via 3G.

Wat gebeurt er als ik geen 4G bereik heb?
Als het 4G bereik minder wordt tijdens een gesprek stuurt de telefoon een signaal naar het netwerk. Achter de schermen wordt de telefoonverbinding via 3G tot stand gebracht. Het gesprek wordt omgezet zonder dat je er iets van merkt. Als er geen 4G bereik is bel je als vanouds via 2G of 3G.

Alle veelgestelde vragen:

Kijk op kpn.com/4gbellen voor veelgestelde vragen over 4G Bellen!

Hoe stel ik mijn toestel in?

Android

Op geschikte Android toestellen wordt 4G bellen automatisch ingeschakeld. Is jouw toestel geschikt maar bel je nog niet via 4G? Controleer dan de VoLTE-schakelaar. Deze vind je onder Instellingen > Verbindingen > Mobiele netwerken.

iPhone

iPhone-gebruikers ontvangen vanaf 5 mei een melding voor een update van de aanbiederinstellingen (versie 28.3). Nadat je deze update installeert wordt jouw iPhone geschikt gemaakt voor 4G bellen. Dit duurt ongeveer 24 uur. Het is nodig om na de update 4G bellen zelf in te schakelen. Werkt het na 24 uur nog niet? Start dan je toestel opnieuw op.

(bron: Apple Support: Over LTE-opties op een iPhone)

Bel jij al via 4G? Hoe bevalt het? Laat in een reactie hieronder je bevindingen en vragen over 4G bellen weten.

[bLaatste update van de lijst hier:[/b] 15-1-2019
icon

Beste antwoord door Erik_ 18 augustus 2017, 16:22

Goed nieuws! Het probleem dat iPhone gebruikers die gebeld worden de eerste twee seconden niet te horen zijn is opgelost.

Netwerkbeheer is er in geslaagd een oplossing te vinden. Deze is afgelopen nacht uitgerold en uitgebreid getest (ook met enkele medewerkers die dit probleem zelf ook ervaarden). Het komt niet meer voor 🙂
Bekijk origineel

168 reacties

Badge

Update: De functie werkt nu opeens! Weet niet hoe, maar heb gister vooral aan de instellingen gezeten en vandaag 1x opnieuw opgestart. Misschien aan jullie kant van het systeem wat gebeurd of misschien had het even een paar dagen nodig na mijn activatie. 

In ieder geval, ik ben blij!

P.S. Telefonische klantenservice mag wel een opfriscursus gebruiken ;)

Badge

@Vikash  Als ik onderweg ben en aan het bellen ben wil ik vaak wat opzoeken op mijn telefoon. De 3G verbinding is dan erg traag. Onlangs viel heel mijn internetverbinding weg tijdens het bellen. Maar goed, ik wil voornamelijk gewoon graag dat een functie die wordt aangeboden ook daadwerkelijk werkt :grin:

WiFi bellen staat aan en werkt wel gewoon. Maar zodra ik bel op het mobiele netwerk schiet 4G terug naar 3G. Gisteren nog getest met een kennis met mijn vorige iPhone en een KPN telefoonnummer, en daar blijft het signaal wel op 4G staan. 

Heb mijn mobiele nummer toegevoegd in mijn profiel!

Edit: Ik zie trouwens niet in waarom stabiel WiFi belangrijk is in dit geval want het heeft er niks mee te maken. Ik heb het niet over WiFi bellen maar 4G netwerkbellen. :thinking:

Reputatie 7
Badge +17

Hoi@DenniSundaY. Wat jammer dat je nog niet kan bellen over het 4G netwerk. Heb je op dit moment een slechte verbinding tijdens het bellen of heb je een andere reden waarom je wil bellen over 4g? Maak je op dit moment ook verbinding met een stabiel WiFi netwerk? Dat is namelijk belangrijk in dit geval. Laat ook gelijk even je mobiele nummer achter in het KPN Forum profiel. We horen graag van je!

Badge

Beste,

Sinds deze week heb ik een mobiel abonnement bij KPN. Ik heb een iPhone 11 Pro, en de optie voor VoLTE is ingeschakeld. Maar helaas, ook. bij mij schakelt hij terug naar 3G tijdens het bellen.

Onlangs de helpdesk gebeld maar de medewerker die mij hielp kon niks vinden qua opties en had er ook niet echt kaas van gegeten (hij was er zeker van dat het ‘’hoort’’ dat de telefoon 3G weergeeft als je belt over 4G omdat het 4G netwerk dan wordt gebruikt om te bellen?  :face_palm_tone2: ). 

Hoop dat jullie hier misschien iets voor mij kunnen betekenen! 

Nog niets gehoord. Voor mij hoeft het ook niet meer want ik heb mijn telefoon laten vallen. Reparatie was te duur dus met pijn in mijn hart heb ik een Samsung S10+ gekocht. Deze heeft de 4G-optie wel.
Bedankt. Ik ben benieuwd. Als ik iets hoor geef ik het door.
Reputatie 7
Badge +19
Jammer @etamboer. Ik heb het verzoek doorgezet naar onze technische dienst. Zij hebben meerdere mogelijkheden en kunnen het verder onderzoeken. Hopelijk weten zijn waar het mis gaat en kunnen ze het alsnog activeren. Houd je ons op de hoogte? Ik verwacht dat ze deze week of begin volgende week contact met je opnemen.
Helaas Marina, ik merk geen verschil: zodra ik bel schakelt de telefoon over naar 3G...

Nieuwe informatie:
Ik heb gevonden dat als je *#*#4636#*#* belt, je een scherm krijgt "Telefooninfo". Daar staat o.a "Type spraaknetwerk: LTE". Ook staat er een vinkje "VoLTE-registratie. Dat vinkje staat uit en kan ik niet aanzetten.
Reputatie 7
Badge +19
Bedankt @etamboer, Ik heb nog een poging gedaan om Volte in te schakelen. Zou je jouw toestel opnieuw willen opstarten om te kijken of het nu wel werkt? Zo niet, zet ik het door naar onze technische dienst.
Bedankt, gevonden en ingevuld.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @etamboer, Klopt, maar onder opmerkingen kan het mobiele nummer prima staan hoor 🙂 Het klantnummer van je mobiele abonnement kun je vinden via MijnKPN en op je facturen. Zou je deze nog willen aanvullen? Dan kan ik het dan verder oppakken.
Hi Marina,
Ik heb mijn profiel aangevuld. Ik heb internet en vaste telefonie van XS4ALL en mobiel bellen van KPN. Klantnummers weet ik niet uit mijn hoofd..
Telefoonnummer heb ik bij Opmerkingen gezet omdat daar geen apart veld voor is.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @etamboer, Hoe het zit, zoeken we graag uit. Zou je het betreffende mobiele telefoonnummer samen met jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf) Hopelijk weten we dan snel waar de kink in de kabel zit.
Een half uur met de helpdesk aan de lijn gezeten om uit te zoeken waarom mijn HTC U12+ nog steeds geen VoLTE ondersteunt. Men kwam er niet uit. Volgens de medewerker wordt dit toestel ondersteund en alle instellingen bij KPN staan goed, maar het werkt niet. Ik heb in de instellingen van het toestel ook geen optie om 4G bellen aan te zetten. Mij was verteld dat die optie automatisch verschijnt als de provider het ondersteunt.
Weet nou echt niemand hoe het zit?
Reputatie 7
Badge +28
Ha @Maikel Schaap, welkom! Ik zoek het graag voor je uit. Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Ook graag het betreffende 06-nummer. Laat het hier even weten wanneer je dat gedaan hebt en we helpen je verder.
Na vanmorgen contact te hebben gezocht met KPN over de geschikte VoLTE toestellen, hebben we vanmorgen een Samsung A40 aangeschaft (voor test doeleinden), omdat deze VoLTE geschikt zou zijn via het KPN Netwerk.

We hebben het nu een aantal keren geprobeerd, maar het toestel blijft maar terugschakelen naar 3G bij gesprekken. De betreffende KPN medewerker wist ons te verzekeren, dat alle toestellen welke in de shop te vinden waren van KPN, geschikt zijn voor VoLTE via het KPN netwerk. Is deze informatie niet correct geweest? Het toestel staat nl nog niet in de lijst, maar kan me ook voorstellen dat deze lijst wellicht niet helemaal up-to-date is.

De instellingen zijn gecontroleerd en gesprekken over 4G is ingeschakeld voor de simkaart.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Hmeijer, we hebben je bericht samengevoegd met dit topic. Bovenaan in het startbericht vind je een lijst. De P8 Lite zit er op het moment alleen nog niet bij.
Reputatie 1
Is een een recente lijst met mob.toestellen die te gebruiken zijn voor het bellen via Wifi van KPN? (Ik heb een Huawei P8 lite)

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 7
Badge +28
De lijst wordt regelmatig uitgebreid met nieuwe modellen, de VoLTE mensen werken daar actief aan. Maar het is helaas een kwestie van afwachten wanneer welke toestellen aan de lijst worden toegevoegd.
Nou, gooi even een balletje op bij iemand die hier iets mee kan 😃
Ik zou het jammer vinden als ik weer van provider moet wisselen. Mijn telefoon bevalt verder prima namelijk.
Reputatie 7
Badge +28
Is dit forum dood of is er een andere reden dat er niet wordt gereageerd?
Ik moest hier even om lachen😂 Sorry dat we niet eerder hebben gereageerd. Soms zien we wel eens een bericht over het hoofd én als het topic dan eenmaal uit het zicht is, krijg je geen reactie. Menselijke fout!

Ik was afgelopen zondag in de KPN-winkel in het hoofdkantoor van KPN in Rotterdam, en daar wordt de HTC U12+ (met ondersteuning voor VoLTE/4G-bellen) ook verkocht. Het is dan toch raar dat 4G-bellen voor dit toestel niet wordt ondersteund bij een KPN-abonnement, of zeg ik nu iets raars?
Ik heb zelf een HTC U11 en kan ook geen gebruik maken van VolTE nog. Hiervoor had ik een Samsung S8, dus ik ben er wat dat betreft op achteruit gegaan 😉. We rollen VoLTE eerst vooral uit op de meestverkochte toestellen en dat zijn degene die in het lijstje hierboven staan. We willen in de toekomst natuurlijk VoLTE op alle apparaten aanbieden, dus het gaat zeker komen. Maar wanneer, durf ik niet te zeggen helaas.
Reputatie 7
Badge +18
De meeste nieuwere toestellen zijn er technisch ook wel geschikt voor. Het is KPN zelf wat het op een of andere manier niet voor elkaar krijgt.
Bij mij werkt het in ieder geval wel om met 4G te bellen met de iPhone 8 Plus. 😃
Reputatie 7
Badge +18
Is dit forum dood of is er een andere reden dat er niet wordt gereageerd?
Ik denk dat deze topic geen hoge prioriteit heeft, en dat webcare dit laag op hun lijstje heeft staan. 😉
Kan het me voorstellen. Ik ben me juist de andere kant op aan het oriënteren 🤔
Ik ben overgestapt van Vodafone naar KPN vanwege ogenschijnlijk lagere kosten, maar dat ik dan ook zoveel services (extra simkaart voor in de auto, 4G bellen) moest inleveren had ik niet voorzien....

Reageer