Beantwoord

Roaming - Cellular at sea / USA-Canada / satelliettarief

• 11 september 2018
  • 7 reacties
  • 501 keer bekeken

Reputatie 2
Hey KPN,

Ik heb een vraag; ik heb al even door het forum gespit, maar kan er geen eenduidig antwoord op krijgen.

Wanneer ik op een bepaald cruiseschip ben en de cellular at sea gaat 'aan' en in maak verbinding met dat netwerk wordt er gemeld in de SMS die ik van jullie krijg dat ik me in de USA/Canada bevind met de bijbehorende tarieven...

Op andere locaties geven jullie aan dat deze netwerken onder het satteliettarief vallen... Kunnen jullie me vertellen wat nou het juiste tarief is? (ja, ik had het misschien proefondervindelijk moeten vaststellen, maar dat is nu helaas te laat, ik ben al weer terug.... 😞 ) Maar ik ben heel benieuwd voor de volgende keer!

Thanks!

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Bart_ 14 september 2018, 08:48

Maar, als de SMS toch bijvoorbeeld Canada zegt is t toch Canada?

Dat lijkt me ook logisch, Robin. Maar zoals RobbertV in zijn eerste bericht schreef is hij nu niet meer 'live' aanwezig, dus is het lastig om daar een goede uitspraak over te doen. Als advies geef ik daarom ook mee om goed te kijken met welk netwerk je verbonden bent. Dat naast het punt dat ik ook vind dat je van dat sms'je uit mag gaan. Er zijn echter gebieden waar je 'tussen' netwerken in zit en je telefoon zal waarschijnlijk sneller van lokaal netwerk wisselen dan dat een sms'je van KPN je bereikt. Vandaar dat ik adviseerde om te zorgen dat je geen verbinding met dat dure satellietnetwerk maakt.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Dag RobbertV. Goed dat je dit even navraagt. De exacte 'live-situatie' kan ik nu niet beoordelen: het gaat om het netwerk waar je telefoon verbinding mee maakt, dat zie je terug op je scherm. Het is belangrijk om goed te weten met welk netwerk je verbinding maakt. Verbinding maken via een satelliet-netwerk kan heel veel geld kosten, de tarieven liggen bijzonder hoog bij dit soort netwerken. De reguliere tarieven in Amerika of Canada zijn ook niet mals, maar een databundel voor het buitenland helpt daar in elk geval bij. Mocht je weer in zo'n situatie komen, dan raad ik je aan om je toestel vast te zetten op zo'n regulier netwerk, gebruik te maken van wifi en géén verbinding te maken met zo'n satellietnetwerk.
Reputatie 7
Badge +30
Reputatie 2
Beste bart_ ,

Precies wat Robin zegt; is het sms’je leidend voor de kosten of niet?

Lees; ik kreeg bijgevoegde sms, maar zat op een schip. In mijn optiek mag ik er dus vanuit gaan dat ik de tarieven voor mn kiezen krijg voor de USA/Canada...

Overigens; WiFi aan boord van een schip kost ook gewoon een paar 100 euro voor een week. Dus niet echt “goedkoop” 😁
Reputatie 7
Badge +30
Tja. Satelliet tarief is ook €10/MB ofzoiets doms...

Maar, ik ben heel erg benieuwd naar t antwoord want volgens mij sta je heel sterk met "u bevind zich in X" en "te tarieven voor X zijn".

Volgens mij maakte je hier "gewoon" verbinding met een US/CAN carrier zoals ATT/Verizon/T-Mobile, en dat is dan toevallig op een boot.

@Bart_?
Reputatie 7
Badge +19

Dat lijkt me ook logisch, Robin. Maar zoals RobbertV in zijn eerste bericht schreef is hij nu niet meer 'live' aanwezig, dus is het lastig om daar een goede uitspraak over te doen. Als advies geef ik daarom ook mee om goed te kijken met welk netwerk je verbonden bent. Dat naast het punt dat ik ook vind dat je van dat sms'je uit mag gaan. Er zijn echter gebieden waar je 'tussen' netwerken in zit en je telefoon zal waarschijnlijk sneller van lokaal netwerk wisselen dan dat een sms'je van KPN je bereikt. Vandaar dat ik adviseerde om te zorgen dat je geen verbinding met dat dure satellietnetwerk maakt.
Reputatie 2
Hi @Bar,

Dank voor je reactie.... M'n partner was ook mee op vakantie (wel zo gezellig) 😀 , daar zijn wel SMSjes verstuurd via het scheepsnetwerk en werden als USA/CAN afgerekend. Dus conclusie voor mij; SMSje klopt dus.!

Case closed! 😁
Ik heb ook net een cruise achter de rug langs de Middellandse Zee. Kreeg ook de melding U bevindt zich in USA Canada.
twee berichtjes verstuurd/ontvangen. Verbruik 16MB. Extra kosten: 40,46.
Advies: snel je mobiele data uitzetten en niet verbinden met cellular at sea.

Reageer