Beantwoord

Roaming Proximus (België)

  • 2 March 2021
  • 29 reacties
  • 1245 keer bekeken

Ik verblijf regelmatig op een plek in België waar alleen Proximus bereik heeft. Nu valt het me op dat mijn broer met een zakelijk abonnement van KPN wel toegang krijgt tot het netwerk van Proximus, maar dat ik geen toegang krijg met mijn consumentenabonnement (noch tot 2G/3G of 4G). Ligt dit aan mijn simkaart of andere netwerkinstellingen? Of kunnen consumenten niet roamen op Proximus? Ik ben trouwens een ex-Telfortklant (maar heb wel met een nieuwe simkaart van KPN). Ik kan wel roamen op Orange en Base, maar daar heb ik op die verblijfslocatie niks aan.

icon

Beste antwoord door Alexandra van KPN 4 March 2021, 08:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @cherrypie, lastig dat je roaming niet aan de praat krijgt, ik help je graag op weg.

Voor zover ik weet moet 't geen probleem zijn. Welk toestel heb je? Ik lees dat je wel meer beschikbare netwerken ziet als je handmatig een netwerk gaat zoeken, klopt dat? Het maakt op zich niet uit welk netwerk je kiest, ik raad je aan om te kiezen voor het netwerk dat voor jou (het beste) werkt. Verder is het goed om de instellingen voor roaming in je toestel na te kijken, daarna je toestel opnieuw op te starten en het dan opnieuw te proberen.

Hoi @cherrypie, lastig dat je roaming niet aan de praat krijgt, ik help je graag op weg.

Voor zover ik weet moet 't geen probleem zijn. Welk toestel heb je? Ik lees dat je wel meer beschikbare netwerken ziet als je handmatig een netwerk gaat zoeken, klopt dat? Het maakt op zich niet uit welk netwerk je kiest, ik raad je aan om te kiezen voor het netwerk dat voor jou (het beste) werkt. Verder is het goed om de instellingen voor roaming in je toestel na te kijken, daarna je toestel opnieuw op te starten en het dan opnieuw te proberen.

Ja, ik kan gewoon verbinden met Base en met Orange. Maar bij Proximus blijf ik de melding krijgen dat ik geen toegang heb tot het netwerk (waar in België ik dat ook probeer). 

Reputatie 7
Badge +19

@cherrypie Oké, dus Base en Orange werken wel? Kan je dan bellen en internetten? Het is een goede vraag waarom 't niet lukt met Proximus, ik heb niet een meteen aanwijsbare reden voor je. Dit netwerk staat namelijk wel in ons lijstje met beschikbare netwerken in België

Wat je kan proberen is even van toestel wisselen met je broer. Jouw simkaart in zijn toestel en andersom. Ik ben benieuwd of dit probleem dan ‘mee verhuist’ met de simkaart of dat het op hetzelfde toestel aanwezig blijft. 

Het heeft even geduurd, maar ik kwam toevallig een collega en tevens KPN-klant tegen die hetzelfde probleem had. Bij die collega heeft de netwerkspecialist van KPN een update uitgevoerd op het IMSI-nummer van de simkaart en daarna was het wel mogelijk om in te loggen bij Proximus. Zouden jullie ook zo'n verzoek kunnen indienen voor het updaten van mijn simkaart? Ik heb inmiddels ook een kruistest uitgevoerd en het probleem blijft, dus het ligt niet aan mijn telefoon. Ik heb de simkaart van mijn collega ook in mijn telefoon uitgeprobeerd en daarmee kon ik gewoon Proximus selecteren.

Reputatie 7
Badge +19

Het heeft even geduurd, maar ik kwam toevallig een collega en tevens KPN-klant tegen die hetzelfde probleem had. Bij die collega heeft de netwerkspecialist van KPN een update uitgevoerd op het IMSI-nummer van de simkaart en daarna was het wel mogelijk om in te loggen bij Proximus. Zouden jullie ook zo'n verzoek kunnen indienen voor het updaten van mijn simkaart? Ik heb inmiddels ook een kruistest uitgevoerd en het probleem blijft, dus het ligt niet aan mijn telefoon. Ik heb de simkaart van mijn collega ook in mijn telefoon uitgeprobeerd en daarmee kon ik gewoon Proximus selecteren.

Hi cherrypie, toevallig dat jouw collega hetzelfde probleem heeft. Goed dat je het deelt, en ook dat je intussen een kruistest met een ander toestel hebt kunnen doen. Dan weten we dat 't daar niet aan ligt. Ik ga nakijken of ik dit verzoek ook voor jou kan doen. Kan je daarvoor je forumprofiel zo volledig mogelijk invullen, inclusief je mobiele nummer? Als je hier een seintje geeft zo gauw je dit hebt gedaan, ga ik voor je aan de slag.

Dag Alexandra,

Ik heb mijn profiel ingevuld. Hartelijk dank voor het verder oppakken van deze casus!

Reputatie 7
Badge +19

@cherrypie Geen probleem. Ik heb een melding aangemaakt en doorgezet naar de Technische Dienst. Ik verwacht dat zij dit binnen enkele dagen oppakken en dan contact met je opnemen. Hou je me op de hoogte van hoe het verder gaat?

Is dit al opgelost? Wij ervaren hetzelfde probleem.

Ja, het is opgelost. De netwerkspecialist van KPN heeft Proximus vrijgegeven voor mijn simkaart. Men gaf wel aan dit enkel bij hoge uitzondering te doen. Ik ben KPN in ieder geval erg dankbaar, want ik heb nu tenminste goed bereik. Wel blijft het een vreemde situatie. Voor mij zou het een reden zijn om over te stappen naar Vodafone of T-Mobile, omdat zij automatisch toegang geven tot alle Belgische netwerken. Enfin, dat hoeft nu niet, omdat KPN het heeft opgelost.

Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga ze morgen meteen bellen!

@Alexandra ,

Zou u dit voor mij ook kunnen aanvragen bij de Technische Dienst?

Op mijn werk in Belgie is Proximus het enige netwerk dat goede dekking heeft.

Nadat ik vandaag contact heb gehad met een medewerker via de chat, vertelde ze mij dat ik hier moest vragen of jullie dit voor mij ook kunnen regelen. Zij was hier niet bevoegd voor. Ik zit namelijk met het zelfde probleem en heb echt internet nodig voor mijn werk als ik in België ben.

Avasg bedankt!

Zelfde probleem hier, heb er al een jaar last van en ik ben hier al een hele tijd mee bezig. Bij het laatste contact dat ik hierover heb gehad heb met de servicedesk, gaf de medewerker aan dat er ergens een mast omgevallen is sinds half oktober en dat het daar aan lag…..

 

Kunnen jullie dit aub ook bij mij oplossen?

Ja, het is opgelost. De netwerkspecialist van KPN heeft Proximus vrijgegeven voor mijn simkaart. Men gaf wel aan dit enkel bij hoge uitzondering te doen. Ik ben KPN in ieder geval erg dankbaar, want ik heb nu tenminste goed bereik. Wel blijft het een vreemde situatie. Voor mij zou het een reden zijn om over te stappen naar Vodafone of T-Mobile, omdat zij automatisch toegang geven tot alle Belgische netwerken. Enfin, dat hoeft nu niet, omdat KPN het heeft opgelost.

 

Ik kom van Vodafone, maar had slechte dekking in de grensstreek. (Roosendaal, Bergen op Zoom e.o)

Daarna overgestapt naar T-mobile. Als je bij deze provider meer dan 50% in het buitenland verbruikt over een x periode, dan wordt je behoorlijk extra aangeslagen. Soms wel tot 50% van je rekening, Uiteraard afhankelijk van je verbruik.

Daarna ben ik (1 jaar) overgestapt naar KPN. Het probleem is inderdaad wat hier omschreven wordt. Geen netwerkkeuze in België. Misschien de historie en samenwerkingen de voordeligste keus voor KPN om ons verkeer via Orange te sturen? Zelfde historie geldt voor Orange en Base...

maar overall zeker niet ontevreden over KPN.

Reputatie 7

Daarna overgestapt naar T-mobile. Als je bij deze provider meer dan 50% in het buitenland verbruikt over een x periode, dan wordt je behoorlijk extra aangeslagen. Soms wel tot 50% van je rekening, Uiteraard afhankelijk van je verbruik..

Mijn jongste dochter woont al jaren in België en heeft nog altijd een Nederlands T-Mobile abonnement. Zij belt bijna 100% in het buitenland en is nog nooit "extra aangeslagen".

Daarna overgestapt naar T-mobile. Als je bij deze provider meer dan 50% in het buitenland verbruikt over een x periode, dan wordt je behoorlijk extra aangeslagen. Soms wel tot 50% van je rekening, Uiteraard afhankelijk van je verbruik..

Mijn jongste dochter woont al jaren in België en heeft nog altijd een Nederlands T-Mobile abonnement. Zij belt bijna 100% in het buitenland en is nog nooit "extra aangeslagen".

Fingers crossed dan maar ;)

Net contact gehad met iemand van de klantenservice maar het kan niet volgens haar. Er worden wel uitzondering gemaakt voor bedrijven, maar niet voor simpele particulieren.

Volgens haar heb je ditzelfde probleem ook bij Vodafone en T-Mobile. (niet dus) en een optie volgens haar was om een telefoon met een prepaid aan te schaffen. (geen optie dus)

Fijne een Europa, er is niets veranderd in de afgelopen 20 jaar. Nou contract uitzingen en switchen maar weer. :rage:

Reputatie 7
Badge +19

Hi allen. Ik heb even onderzoek en navraag gedaan over het netwerk Proximus. Ik begrijp goed dat 't voor vragen zorgt aangezien de Technische Dienst een uitzondering heeft gemaakt. Lang verhaal kort: Proximus is geen roamingpartner van KPN, dus het klopt dat je er geen verbinding mee kunt maken. Er kunnen geen rechten ontleend worden aan een uitzondering die eens is gemaakt door de Technische Dienst. Ik kan het helaas niet mooier maken.

Dus voor de ene klant wordt wel een uitzondering gemaakt en voor de ander niet. 

Nu wil ik cherrypie niet onder de bus gooien, maar hij/zij krijgt het wel voor elkaar met een consumenten abonnement en ik zou het niet voor elkaar krijgen. 

Ik zit 8/9 uur per dag op mijn werk, waar Proximus als enige aanbieder bereik heeft. Orange en Base hebben hier geen netwerk. Dus met andere woorden ben ik 8/9 uur per dag onbereikbaar (zelfs in noodgevallen), kan er in zo'n situaties dan ook geen uitzondering gemaakt worden?

Ik kan dit gerust aantonen met verschillende screenshots.

Helemaal mee eens, volstrekte willekeur. en met de zin “ik kan het helaas niet mooier maken” wordt het allemaal nog veel erger, want dat kan blijkbaar voor sommige klanten wel.

 

ik heb trouwens gebeld met de klantenservice, die gaf zelf ook aan dat deze uitzondering zelfs vaak wordt gemaakt. Ze was zelf ook Belgische en wist precies waar ik het over had. ‘O, dat is een blokkade op je simkaart, een puur commerciële afweging”

Hallo @Kentat , je werkgever heeft toch vast wel een vaste telefoon op je werkplek, dus ben je constant bereikbaar, ook in noodgevallen.

 

@JanD , in een (grote) fabriek is dit niet zo vanzelfsprekend. 

Hallo @Kentat , je werkgever heeft toch vast wel een vaste telefoon op je werkplek, dus ben je constant bereikbaar, ook in noodgevallen.

 

Wat een flauwekul, een totaal irrelevante opmerking:

Deze sms krijg ik dagelijks “Beste klant, welkom in Belgie. In dit land kun je gewoon bellen en sms'en zoals je gewend bent, zonder extra kosten. Je kunt maximaal 25 GB internetten per maand in de EU. De buitenbundel beltarieven zijn hetzelfde als in Nederland. Tip: zet (data)roaming aan in je toestel om te kunnen internetten. Alarmnummer 112 is gratis. Meer info? Kijk op kpn.com/buitenland. Meer tariefinfo? Bel gratis +316 12 00 13 30. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330.”

Bovenstaande is een van de reden dat ik een heel erg duur kpn abonnement heb genomen. Niet om daar een werktelefoon of een prepaid naast aan te schaffen!

@JanD , in een (grote) fabriek is dit niet zo vanzelfsprekend. 

Hallo @Kentat Bij ons op het werk was het verboden een privé-mobiel op het werk te gebruiken, niet bellen en gebeld worden, als je privé iets had dat niet kon wachten tot na werktijd kon men naar het vaste nummer op de zaak bellen en werd je geroepen of doorverbonden.

 

 

Reputatie 7

Deze sms krijg ik dagelijks “Beste klant, welkom in Belgie. In dit land kun je gewoon bellen en sms'en zoals je gewend bent,. ..."

Dan vind ik dat KPN ook de plicht heeft om deze belofte na te komen en dat lijkt dus niet zo te zijn.

Ik hoop oprecht dat KPN tot inkeer komt en voor een oplossing zal zorgen.