Beantwoord

Slecht bereik gsm postcode 5872


M.i.v. 4 mei ben ik overgestapt van BEN naar KPN, ihkv KPN compleet. Vanaf de eerste dag heb ik thuis een dramatisch slecht bereik (één streepje) , krijg ik sms’jes dat ik in Duitsland ben of krijg ik de melding dat er totaal géén bereik is. Ik heb hierover contact opgenomen met KPN en ik zou dinsdag of woensdag teruggebeld worden. Dat is niet gebeurd (of was ik niet bereikbaar, haha). De KPN medewerker, die me deze toezegging had gedaan, zei me dat het netwerk van KPN helemáál niet 99% dekkend was. Er zouden nog veel (heel) zwakke plekken zijn. KPN gaat zoeken naar een oplossing en is die er niet dan krijg ik korting... joepie, dan betaal ik iets minder voor geen bereik. Dezelfde medewerker zei dat T-Mobile een veel betere dekking heeft omdat zij prioriteit geven aan hun klanten bij het gebruik van zendmasten, m.a.w. zij betalen meer voor het gebruik van die zendmasten. Zelfs Youfone doet het wat dat betreft beter. KPN moet zich diep schamen voor deze wanprestatie.
icon

Beste antwoord door Vikash 3 september 2018, 16:07

Goedemiddag @Wim1957. Wat vervelend dat je een slechte Wi-Fi verbinding hebt. Ik zie dat je zelf al de servicetool hebt doorlopen en dat er een Wi-Fi versterker naar jou wordt verstuurd om dit probleem te verhelpen. Laat je ons weten of deze versterken het probleem verhelpt? 😉
Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Ik zie allemaal dingen die niet waar zijn.

T-Mobile heeft eigen zendmasten en betalen dus niet meer of minder dan bijvoorbeeld KPN. Beide partijen hebben eigen antennes, meestal op andere masten.
YouFone kan het niet veel beter doen want die gebruikt het KPN Mobiel netwerk. Het bereik is dus identiek behalve dat YouFone niet altijd 4G biedt en KPN wel.

Als er er n.a.v. de postcode even vanuit ga dat dit Broekhuizen is dan zal het bereik via het netwerk van KPN inderdaad minder zijn dan dat van T-Mobile/Vodafone. Dat komt simpelweg omdat KPN hier voor een andere opstelling kiest waarbij het gebied links van Stokt weer beter bereik heeft via KPN dan bijvoorbeeld Vodafone.

Ik neem aan dat de melding over het bereik nog loopt?

Robin
Dit zijn niet mijn woorden maar die van de KPN medewerker aan de telefoon...
Reputatie 7
Badge +18
Dag Wim. Allereerst vind ik het bijzonder jammer om te horen dat je slecht bereik hebt. Ik kan me voorstellen dat je daar van baalt. Ik vind het ook bijzonder dat je niet bent teruggebeld, terwijl dit wel met je is afgesproken. Dat is uiteraard niet goed en kijk uiteraard graag even met je.

Wellicht kan ik vooraf welk enkele zaken verduidelijken. Ons mobiele netwerk geeft bereik op verreweg de meeste locaties in Nederland. Er zijn daarbij wel verschillen tussen het bereik via 2G, 3G en 4G. Ook belangrijk is om te weten dat het hierbij gaat om het bereik buitenshuis. Optimaal bereik binnenshuis is eigenlijk niet te garanderen. Het mobiele signaal verplaatst zich van een zendmast door de lucht naar je toestel en moet daarbij door diverse obstakels heen: muren, isolatie en soortgelijke materialen hebben een effect op de kracht van het signaal. Je kunt zelf al wel kijken of het vastzetten van je telefoon op 2G, 3G of 4G een beter resultaat biedt.

In algemene zin sluit ik verder aan bij de uitleg die Robin je al geeft. Een provider als T-Mobile gebruikt zijn eigen zendmasten, die soms net anders gericht staan dan de onze. Daardoor kunnen er verschillen ontstaan. Een opmerking over korting bij heel slecht bereik is een uiterste oplossing, waar ik zelf nu geen uitspraken over zou durven doen.

Het lijkt me eerst zaak om de situatie helder te krijgen. De collega zou er voor zorgen dat je zou worden teruggebeld. Is dat inmiddels wel gebeurd? Als dat niet zo is ga ik er uiteraard graag voor je achteraan.
Gisteravond stond ik bij de Hertog Jan Brouwerij in Arcen waar (naar verluidt) een aantal zendmasten op het dak is geplaatst. Ik keek op mijn gsm en zag dat ik volle-bak bereik had, vier streepjes! Honderd meter verderop (richting de Maas) was daar nog de helft van over. Aan de overzijde van de Maas, in Broekhuizen, gaf de gsm nog één streepje aan. Zó dichtbij en toch nauwelijks bereik. En nee, ik ben nog steeds niet teruggebeld.
Reputatie 7
Badge +30
Er staan voor zo ver bekend alleen Vodafone masten op de brouwerij. de eerste KPN mast is bij Klein Vink, Swolgen, Lomm, Melderslo & Lovendaal. Simpelgezegd, alle plaatsen er omheen
Reputatie 7
Badge +18
Duidelijk, Wim. Ik ga kijken waarom je nog geen reactie hebt ontvangen. Ik heb je ook een privébericht gestuurd. Wil je daar op reageren?
Reputatie 7
Badge +18
Voor de meelezers. We hebben gekeken naar het bereik op Wim zijn thuisadres. Dat is inderdaad optimaal en onze Technische Dienst zal hier verder naar kijken.
Hoi Bart, je schrijft ‘dat is inderdaad optimaal’ maar je bedoelt natuurlijk ‘dat is inderdaad NIET optimaal’. Prima dat de technische dienst er werk van zal maken.
Reputatie 7
Badge +18
Daar heb je helemaal gelijk in, Wim. Ik typte wat slordig.
Inmiddels bericht gehad van de technische dienst. Er is niets aan te doen. Het bereik is en blijft superslecht. Eind van dit jaar zal de bestaande (relevante) zendmast worden versterkt maar daar zal ik helemaal geen profijt van hebben. Er komt ooit een nieuwe (extra) zendmast maar wanneer wist men niet. Met excuses van KPN.
Reputatie 7
Badge +18
Dag Wim. Dat is teleurstellend nieuws en ik begrijp dat je daar niet heel blij mee bent. Is er verder nog iets met je besproken?
Nee, verder niets besproken. Het was een technisch verhaal, door een vriendelijke man van de technische dienst. Ik denk dat bij KPN niemand hier raad mee weet en dat het daarom muisstil blijft. Wellicht dat het initiatief voor een mogelijk volgende stap bij mij wordt neergelegd. Inmiddels is de eerste factuur (twee maanden abo plus €25 entreegeld) afgeschreven. Dát initiatief blijft bij KPN...
Reputatie 7
Badge +18
Ik ga er vanuit dat mijn collega je alle informatie heeft gegeven die op dit moment bekend is. Als de situatie zo is als deze nu is, dan zal dat zo zijn. Ik denk niet dat wij er als provider mee gebaat zijn om jou –of wie dan ook- langer in onzekerheid te houden dan strikt noodzakelijk is. Wat ik voor je kan doen is je verhaal doorzetten naar onze klachtenafdeling, zodat er naar een andere oplossing gezocht kan worden. Wil je dat ik dat doe?
Ik heb lang gewacht met een antwoord, maar het is er niet beter op geworden. Voor elk telefoontje moet ik buiten gaan staan, daar kan het nog nét. Maar het is en blijft prut. Wat kan een officiële klacht opleveren?
Reputatie 7
Badge +18
Dag Wim. Het is uiteraard jammer dat het bereik niet voldoende is en dat voorlopig niet beter lijkt te worden. Ik durf je vooraf niet te zeggen wat een klacht kan opleveren: je zult worden teruggebeld door een collega die de situatie met je doorneemt.
Dan zet de klacht maar door, want telkens naar buiten lopen is op den duur niet de oplossing en steeds vaker horen dat men wel via Whatsapp terug zal bellen is te gek voor woorden. Alvast bedankt.
Reputatie 7
Badge +18
Prima. Ik heb dat zojuist voor je gedaan. Ik hoop van harte dat het gesprek naar tevredenheid zal verlopen.
Hoi Bart. Onlangs heeft KPN contact met me opgenomen. De uitkomst was zeer teleurstellend. Er waren twee opties om het een en ander op te lossen. Optie 1: KPN beëindigt het KPN-compleet contract voor wat betreft de mobiele telefoon en sluit mijn nummer af. Dan kan ik daarna op zoek gaan naar een andere provider maar ik ben wél mijn vertrouwde 06-nummer kwijt. Optie 2: Ik ga op zoek naar een andere provider en neem mijn 06-nummer mee.
Wat ik ook kies, de leuke dingen van KPN-compleet (dubbele data, gratis extra zenders) ben ik kwijt.
Drie dagen eerder: ik meld mij bij de KPN-winkel om te informeren naar een wifiversterker, want ook het wifibereik is bij lange niet optimaal in en om het huis. De vriendelijke medewerkster vertelt me dat ze mij met plezier zo’n ding wil verkopen voor 50 euro maar wijst mij op de mogelijkheid gratis een monteur te laten komen. Als die dan vaststelt dat de WiFi beter kan zorgt KPN voor een WiFi-versterker en kost het mij niets. Ik moest dan wel bellen en een afspraak maken,. Zo gezegd zo gedaan. Helaas bleek het niet te kloppen wat de vriendelijke medewerkster me had verteld. Een monteur kost óók 50 euro, die komt niet voor niets. Tja, daar stond ik dus weer met lege handen. Ik overweeg nu serieus over te stappen naar Ziggo I.c.m. Vodafone. Met WiFi-garantie in het hele huis en zelfs in mijn klein tuintje. En met extra sportzenders. En met bereik op mijn gsm. En waar mensen werken die mij serieus nemen als ik een probleem heb dat opgelost moet worden. Want daarin schiet KPN schromelijk tekort.
Reputatie 7
Badge +18
Dag Wim. Ik zie inderdaad dat je gesproken hebt met een collega van de Klachtenafdeling. Dit voorstel is uiteraard niet zomaar gedaan. Qua mobiel bereik zit je helaas in een gebied waar het niet optimaal is. Onze Technische Dienst heeft hierbij vastgesteld dat er op dit moment geen verbetering mogelijk is en dat dit op korte termijn ook niet gaat gebeuren. Om die reden heb ik de klacht voor je ingediend en mijn collega had dus slechts de twee opties die je zijn aangeboden. Als je ons qua mobiel abonnement verlaat is het gevolg dat de Compleet-voordelen vervallen, omdat je dan geen mobiel abonnement meer hebt. Dat is een vervelend, maar onvermijdelijk gevolg.

Het laatste gevoel dat ik je wil geven is dat we niet serieus met je klacht en problemen omgaan, al snap ik dat je het gevoel hebt gekregen na dat gesprek in de winkel. Dat vind ik erg jammer om te horen. Hoe is het nu afgelopen? Is er al een monteur bij je langs geweest? Ik zou je nog graag willen verwijzen naar onze online verbetertool voor Wi-Fi. Daar haal je vaak goede resultaten mee en ik ben benieuwd wat hier voor jou uitkomt.
Geen monteur want Ik ga niet betalen voor iets waarvoor KPN in gebreke is gebleven, dat is de wereld op zijn kop. En jouw verwijzing naar die online verbetertool bewijst eens te meer dat ik niét serieus word genomen...dacht je dat ik dat niet al vaak geprobeerd heb? Voor mij is het nu duidelijk. Ik hoop wel dat KPN die 25 euro entreegeld terug betaalt, want geld vragen voor toegang te krijgen tot een waardeloos netwerk (in mijn geval) kan écht niet.
Reputatie 7
Badge +18
Dat hoef je ook zeker niet te doen, Wim. Zou je die verbetertool nog wel eens willen proberen? Ik ben benieuwd of dat nog resultaat oplevert.
Voor het geval je dit bericht gemist hebt: Geen monteur want Ik ga niet betalen voor iets waarvoor KPN in gebreke is gebleven, dat is de wereld op zijn kop. En jouw verwijzing naar die online verbetertool bewijst eens te meer dat ik niét serieus word genomen...dacht je dat ik dat niet al vaak geprobeerd heb? Voor mij is het nu duidelijk. Ik hoop wel dat KPN die 25 euro entreegeld terug betaalt, want geld vragen voor toegang te krijgen tot een waardeloos netwerk (in mijn geval) kan écht niet.
En toen was het stil...
Reputatie 7
Badge +15
Goedemiddag @Wim1957. Wat vervelend dat je een slechte Wi-Fi verbinding hebt. Ik zie dat je zelf al de servicetool hebt doorlopen en dat er een Wi-Fi versterker naar jou wordt verstuurd om dit probleem te verhelpen. Laat je ons weten of deze versterken het probleem verhelpt? 😉
Reputatie 7
Badge +18
Dag Wim. Net als Vikash ben ik erg benieuwd of de versterker het probleem heeft opgelost.Laat je het weten?

Reageer