Beantwoord

slecht bereik mobiel postcode 7737

  • 1 March 2021
  • 6 reacties
  • 39 keer bekeken

ik werk momenteel thuis, maar ben mobiel heel slecht bereikbaar vooral als ik bij de computer zit.

Als ik wel verbinding heb kunnen ze mij bijna niet verstaan. Ook verder op ons bedrijf is het erg slecht met de mobiele verbinding. Ik heb hier vanmorgen over gebeld met KPN en nu blijkt dat wij net op het randje zitten kwa bereik met KPN. Wij overwegen nu om toch over te gaan op een andere provider omdat er volgens ons niks mee gedaan wordt en wij dit al diverse keren hebben aangegeven.

icon

Beste antwoord door Bart_ 4 March 2021, 10:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @melkveebedrijf Welkom hier op het Forum! Bereik is vaak een lastig iets. Op de meeste plekken in Nederland bieden we uitstekend bereik, maar er zijn plekken waar het lastiger is. 

Het signaal van een mobiele telefoon verplaatst zich rechtstreeks van de zendmast naar jouw telefoon. Hoe groter de afstand, des te slechter het signaal. Dus hoe dichter je bij een zendmast zit, hoe beter het gaat. Wat ook meespeelt: hoe meer obstakels op het pad van het signaal liggen, hoe minder het bereik. Het signaal moet er dwars doorheen en dat levert kwaliteitsverlies op. Alles wat in de weg staat heeft invloed: bomen, muren, heuvels, bebouwing. 

Je zult begrijpen dat we als telecomprovider geen invloed hebben op omgevingsfactoren. Ook kunnen we niet lukraak zendmasten plaatsen: dat is een ingewikkeld waar veel verschillende partijen bij zijn betrokken. Om die redenen is optimaal bereik binnenshuis niet 100% te garanderen. Gelukkig kun je zelf wel iets doen. Ben je bekend met bellen via wifi? In veel gevallen is dat dé oplossing bij slecht bereik binnenshuis. 

@melkveebedrijf  Er staat daar zo op kaarten te zien maar 1 mast/locatie waar de 3 mobiele netwerkproviders op zitten, hoewel alleen T-Mobile met veel meer capaciteit/4Gfrequentiebanden. Wil niet zeggen dat je met jouw telefoon daarop dan ook beter kan bellen, maar dat zou je kunnen onderzoeken.

Aangezien je zo te lezen ook wel vast internet in huis hebt en je toch thuis zit, zijn daarmee ook voldoende mogelijkheden, alleen niet met je huidige mobiele nummer. Naast VoWiFi wat Bart_ aangeeft, is het een mogelijkheid om b.v. je vaste nummer te porteren naar een VoIP provider en dan die inloggegevens+nummer in je smartphone te invoeren, dan ben je op je smartphone op je vaste nummer bereikbaar in de buurt van huis/WiFi.

@melkveebedrijf  Er staat daar zo op kaarten te zien maar 1 mast/locatie waar de 3 mobiele netwerkproviders op zitten, hoewel alleen T-Mobile met veel meer capaciteit/4Gfrequentiebanden. Wil niet zeggen dat je met jouw telefoon daarop dan ook beter kan bellen, maar dat zou je kunnen onderzoeken.

Aangezien je zo te lezen ook wel vast internet in huis hebt en je toch thuis zit, zijn daarmee ook voldoende mogelijkheden, alleen niet met je huidige mobiele nummer. Naast VoWiFi wat Bart_ aangeeft, is het een mogelijkheid om b.v. je vaste nummer te porteren naar een VoIP provider en dan die inloggegevens+nummer in je smartphone te invoeren, dan ben je op je smartphone op je vaste nummer bereikbaar in de buurt van huis/WiFi.

Het is dus niet mogelijk om met mijn smartphone te bellen via wifi? Dat leek me juist wel handig…

Wat je nu aangeeft als oplossing, zou natuurlijk ook kunnen. Is het handig om hiervoor naar de phonehouse te gaan om kan ik dit ook zelf?

Hallo @melkveebedrijf Welkom hier op het Forum! Bereik is vaak een lastig iets. Op de meeste plekken in Nederland bieden we uitstekend bereik, maar er zijn plekken waar het lastiger is. 

Het signaal van een mobiele telefoon verplaatst zich rechtstreeks van de zendmast naar jouw telefoon. Hoe groter de afstand, des te slechter het signaal. Dus hoe dichter je bij een zendmast zit, hoe beter het gaat. Wat ook meespeelt: hoe meer obstakels op het pad van het signaal liggen, hoe minder het bereik. Het signaal moet er dwars doorheen en dat levert kwaliteitsverlies op. Alles wat in de weg staat heeft invloed: bomen, muren, heuvels, bebouwing. 

Je zult begrijpen dat we als telecomprovider geen invloed hebben op omgevingsfactoren. Ook kunnen we niet lukraak zendmasten plaatsen: dat is een ingewikkeld waar veel verschillende partijen bij zijn betrokken. Om die redenen is optimaal bereik binnenshuis niet 100% te garanderen. Gelukkig kun je zelf wel iets doen. Ben je bekend met bellen via wifi? In veel gevallen is dat dé oplossing bij slecht bereik binnenshuis. 

Dit lijkt me heel handig, ik heb nu een huawei mate 20, deze staat niet in het lijstje kwa mogelijkheden om te bellen via wifi.

Ik kan volgens mij al een nieuwe telefoon aanschaffen misschien een idee om hier dan naar te kijken?

Reputatie 7
Badge +20

Dag @melkveebedrijf Je moet inderdaad wel over een toestel beschikken dat bellen via wifi ondersteunt. Als ik op de lijst met toestellen rondkijk (via de link die ik je stuurde) staat jouw toestel daar wél tussen:  Huawei Mate 20 Dual-SIM (Model HMA-L29). Of heb je toch een ander model? Als je je abonnement kunt verlengen en voor een nieuw toestel kunt gaan, zou ik zeker kiezen voor een toestel dat bellen via wifi ondersteunt. Wellicht is er iemand in de buurt met een geschikt toestel, die alvast een kan testen in je huis om te zien of het werkt? 

Goeie tip van @tmoesel ook trouwens! Wellicht is dat ook een alternatief?  

@melkveebedrijf  Er staat daar zo op kaarten te zien maar 1 mast/locatie waar de 3 mobiele netwerkproviders op zitten, hoewel alleen T-Mobile met veel meer capaciteit/4Gfrequentiebanden. Wil niet zeggen dat je met jouw telefoon daarop dan ook beter kan bellen, maar dat zou je kunnen onderzoeken.

Aangezien je zo te lezen ook wel vast internet in huis hebt en je toch thuis zit, zijn daarmee ook voldoende mogelijkheden, alleen niet met je huidige mobiele nummer. Naast VoWiFi wat Bart_ aangeeft, is het een mogelijkheid om b.v. je vaste nummer te porteren naar een VoIP provider en dan die inloggegevens+nummer in je smartphone te invoeren, dan ben je op je smartphone op je vaste nummer bereikbaar in de buurt van huis/WiFi.

Het is dus niet mogelijk om met mijn smartphone te bellen via wifi? Dat leek me juist wel handig…

Wat je nu aangeeft als oplossing, zou natuurlijk ook kunnen. Is het handig om hiervoor naar de phonehouse te gaan om kan ik dit ook zelf?

De methode van je vaste nummer gebruiken op je smartphone moet je zelf regelen, kan via internet, vooral niet naar een winkel als de phonehouse, want die zullen niet weten waarover het gaat. Ik zelf heb dit wel een jaar of zo gebruikt, hoofdzakelijk zodat ik in buitenlands appartement ook nog gewoon op ons oude vastelijnnummer bereikbaar was.

Het vereist dus wel dat je zelf dat je op zoek gaat naar een VoIP provider en zorgt dat je weet wat je SIP account gegevens zijn en en hoe je die in je smartphone kan invoeren bij de optie ‘Bellen via internet’. Die kan wel wat verstopt zitten, maar het was ook jaren geleden al zeker te doen.

Makkelijker is om een nieuwe/andere/extra smartphone te regelen die wel op het VoWiFi lijstje van KPN staat. Desnoods leen je er even 1 om te proberen.