Beantwoord

Slecht mobiel bereik

  • 2 January 2019
  • 3 reacties
  • 445 keer bekeken

Hallo, is heb sinds 2 jaar alles van KPN en ben altijd erg tevreden geweest. Helaas heb ik sinds een maand of 3 steeds slechter bereik in mijn huis en net daarbuiten. Krijg alleen 3G en een enkele keer 1 streepje 4G. Er is in mijn huis of de buurt niets veranderd en heb juist KPN gekomen omdat het bereik dan optimaal zou zijn. Op de netwerkkaart geeft hij 4G+ aan, maar dat is dus een fabeltje. Postcode is 2023 VG.
Overigens heb ik in de trein tussen Haarlem en Den Haag hetzelfde probleem en is internet en dus ook muziek en video streamen op een groot deel van het traject onmogelijk.
Wat is er aan de hand met het KPN netwerk dat het steeds slechter wordt?

mvg
annemieke
icon

Beste antwoord door Bart_ 4 January 2019, 09:41

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hallo Annemieke! Welkom hier op het Forum en goed dat je deze vraag stelt. Het speelt dus voornamelijk in huis, begrijp ik? En je hebt een probleem met het bereik in de trein.

Laat ik beginnen met een algemene uitleg, die wellicht al het één en ander kan verduidelijken. Het signaal van een mobiele telefoon gaat door de lucht, van de zendmast naar jouw telefoon. Het neemt de rechtstreekse weg en moet zich dus een weg door diverse ‘obstakels’ banen. Die obstakels zijn letterlijk alles wat in de weg staat: bomen, bossen, muren, bebouwing. Logischerwijs is dit van invloed op de kwaliteit van het signaal. Het bereik buitenshuis is eigenlijk altijd beter dan binnenshuis en het bekende verhaal van ‘een tunnel in rijden’ waardoor een gesprek verbreekt is hier ook op van toepassing. Optimaal bereik binnenshuis bereik is wat dat betreft ook niet te garanderen.

Als ik op je postcode zoek dan zie ik dat het bereik daar in principe prima moet zijn. Je geeft vrij specifiek aan dat het sinds zo’n drie maanden minder is geworden. Wellicht is het toch zo dat er in je omgeving iets is veranderd. Met bovenstaande uitleg in gedachten kan een recentelijk bouwproject in jouw buurt een verklaring bieden. Een nieuw gebouw kan in het ‘pad’ tussen de zendmast en jouw huis zijn beland.

Ik wil met alle plezier kijken of ik iets meer details over je situatie kan achterhalen, maar dan heb ik ook je huisnummer en mobiele nummer nodig. Als je die in je KPN Forum profiel vermeldt dan ik wellicht iets meer vinden.

Dan over het bereik in de trein. Al het bovenstaande is ook van toepassing op het bereik in de trein. Er spelen daar nog een aantal extra factoren. Als eerste de trein zelf: je bevindt je in een goed geïsoleerde kooi, om het zo te zeggen. Deze ‘kooi’ beweegt zich ook nog eens snel voort. Dat betekent dat je signaal voortdurend van zendmast naar zendmast ‘springt’. Als laatste staan de zendmasten in de regel gericht op plaatsen met veel bebouwing, geheel logisch uiteraard. Dat zijn vaak niet de plaatsen waar spoorlijnen langs lopen.

Afrondend: slechter wordt het netwerk zeker niet. De dekkingsgraad neemt steeds verder toe. Natuurlijk zijn er altijd plekken waar het bereik minder is én factoren zoals ik hierboven heb uitgelegd blijven ook een rol spelen. Check in elk geval nog even of 4G Bellen goed in ingeschakeld op je toestel én of je kunt bellen via WiFi. Twee zaken waar je sowieso iets aan hebt.
Hallo,
dank voor de reactie.
Ik snap heel goed hoe netwerk en bereik werken. Dat is o.a. de reden dat ik ooit voor KPN heb gekozen.
Er is bij mij in de buurt niets veranderd, geen nieuwbouw, of welke andere bouw dan ook.
Het is wel erg frustrerend dat ik thuis vrijwel continue op 3G zit en in de trein geen tv kan kijken of muziek kan luisteren en anderen om mij heen met T-Mobile of Vodafone wel. Ik snap echt wel dat er af en toe gaten zijn, maar tussen Heemstede en Den Haag HS is wel een heel groot gat, met zelfs een tussenstop in Leiden. Niet bepaald een dorp in een uithoek van het land.
Dus ik zou graag weten wat er aan de hand is. Mijn telefoon staat juist ingesteld en doet het verder prima. Ik ben ook tevreden over de verbinding op plekken waar ik wel 4G heb, maar zou graag weten wat er aan de hand is op mijn thuisadres.

Ik wil best mijn tel en huisnummer geven maar dan het liefst in een privebericht. Kan dat ook?
hartelijk dank, Annemieke
Reputatie 7
Badge +20
Dag Mieks. Graag gedaan, uiteraard. Voor wat betreft de treinverbinding zal mijn bovenstaande uitleg toch echt een rol spelen, of dit nu in de dichtbevolkte randstad is of ergens anders. Voor wat betreft je thuissituatie: ik kijk het met alle liefde voor je na. Je kunt je gegevens in je KPN Forum profiel vermelden: het staat daar volledig privé. Jij en ik als moderator zijn de enige die dit kunnen zien. Ik heb je postcode, huisnummer en mobiele nummer nodig.

Reageer