Beantwoord

T-Mobile 'uit het niets' actief op P-GSM 900?

  • 18 January 2020
  • 6 reacties
  • 318 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Ik deed zojuist een netwerkscan op mijn Motorola International 1000. Ik verwachtte alleen de MNC van KPN aan te treffen (08) maar tot mijn verbazing vond de telefoon ook een tweede MNC, namelijk 16. Ik heb deze MNC opgezocht en deze blijkt van T-Mobile/BEN te zijn.

Echter hoort T-Mobile helemaal niet actief te zijn op P-GSM 900, alleen op GSM 1800! Sinds Vodafone haar 2G-diensten heeft gemigreerd van P-GSM naar E-GSM hoort alleen KPN nog op P-GSM actief te zijn.

Om het te bevestigen heb ik ook op mijn Pocketline Darwin Plus een netwerkscan gedaan, ook deze vindt MNC 16, zie foto.

Ik heb dit nog nooit eerder gezien. Gebruikt T-Mobile op mijn locatie een ongebruikelijke configuratie op de BTS? Kan iemand met een single-band telefoon op zijn/haar locatie een netwerkscan om te kijken of daar ook 204-16 zichtbaar is?

 

icon

Beste antwoord door tobiastheebe 20 January 2020, 13:32

Bekijk origineel

6 reacties

Zie ook dit:

https://community.t-mobile.nl/nieuws-345/info-per-15-november-2020-stopt-t-mobile-met-2g-307022#post1536832

Reputatie 3
Badge +1

Ik begrijp het nog steeds niet. Ook volgens de kaart van 4GMasten hoort de dichtstbijzijnde BTS van T-Mobile op mijn locatie alleen op 1800 MHz te zenden. Het lijkt erop dat dit vrij recentelijk is gewijzigd aangezien ik toch vrij regelmatig een netwerkscan doe met telefoons die alleen compatibel zijn met P-GSM 900. Misschien neem ik overdag even contact op met T-Mobile als ik ‘s morgens nog steeds de MNC kan zien.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @tobiastheebe Daar stel je een interessante vraag. Volgens gebruik je heel oude apparatuur. Ik heb het antwoord niet voor je, maar wellicht kan iemand bij T Mobile je meer vertellen. Laat je weten wat er uit is gekomen? 

Reputatie 3
Badge +1

Hoi Bart, ik gebruik inderdaad ‘vintage’ telefoons en daarom verbaasde het mij nog meer om naast KPN, T-Mobile aan te treffen in de ether. Dit is overigens nog steeds het geval, mijn telefoons zien nog steeds MNC 16.

Ik open even een chat bij TM om te kijken of zij een antwoord voor mij/ons hebben.

 

Inmiddels heb ik van T-Mobile begrepen dat GSM is gemigreerd van 1800 MHz naar 900 MHz (P-GSM) zodat de vrijgekomen bandbreedte op 1800 MHz voor 4G en 5G kan worden ingezet. Waarschijnlijk zal GSM tot de uitfasering hiervan (november 2020) op 900 MHz uitgezonden blijven worden.

Reputatie 7
Badge +9

@tobiastheebe T-Mobile test momenteel met 5G op een aantal locaties in ons land. Dat kan ook op 900 MHz zijn. Wellicht dat je dat signaal ontvangt?

Piet.

Reputatie 3
Badge +1

Hoi Piet, ik betwijfel ten zeerste dat het 5G was.

Ten eerste zag ik de MNC verschijnen in een aantal plaatsen waarvan ik zeker weet dat daar nog niets met 5G gedaan wordt. Ten tweede zullen de door mij gebruikte telefoons niets van de voor 5G gebruikte modulatietechniek(en) begrijpen, ze zijn immers alleen met GSM compatibel.

Reageer