Beantwoord

Telefoon bezorgd op verkeerde adres

  • 5 October 2021
  • 16 reacties
  • 527 keer bekeken

Mijn telefoon is afgeleverd op het verkeerde adres door PostNL zonder ID check uit te voeren. PostNL zegt dat KPN een klachtenprocedure moet starten als afzender (en dat ik dat niet kan doen). KPN zegt dat ik het pakketje zelf maar moet gaan ophalen (via de telefoon). Volgens een medewerker in de chat (Gert, KPN) kan hij een procedure opstarten, maar geen bevestiging geven dat dit ook echt is gebeurt. Daar komt bij dat mijn telefoon nog steeds aan de andere kant van het land is, en ik simpelweg wil dat die hier komt. 

 

Ofwel, ik betaal voor een telefoon die ik nooit heb gekregen en niemand heeft zin om iets te doen. Top! Kan iemand hier adequaat in handelen? 

 

icon

Beste antwoord door Shyrin van KPN 7 October 2021, 13:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Dit is gewoon balen @P Elshout! Is het toestel dan op een oud adres van jou afgeleverd?

Er zal inderdaad een onderzoek opgestart moeten worden door ons, bij PostNL. Zodra dat aangevraagd is, kun je dat terug zien in jouw persoonlijke bestelomgeving.
Is er inmiddels een onderzoek opgestart? Op basis van jouw klantgegevens kan ik kijken of er al een onderzoek opgestart is: wij kunnen geen specifieke informatie inzien wat het onderzoek betreft, maar zo weet je in elk geval dat PostNL hiermee bezig is. 

Wil je hiervoor je forumprofiel aanvullen met onder andere het bestelnummer, 06-nummer waar het om gaat en je adresgegevens? Geef je hier een seintje als je het profiel aangevuld hebt? Dan weet ik dat ik voor je aan de slag kan!

Reputatie 7
Badge +16

Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je op dit moment voldoende weet. Anders hoor ik het graag!

Heb het zojuist aangepast in mijn profiel via de link die je stuurde. Ik kan zaterdag mijn telefoon (eindelijk) ophalen na een heleboel geregel. Is het mogelijk om mijn abonnement vanaf dan in te laten gaan (ik ben nu immers een tijd betaald voor een telefoon die ik niet heb ontvangen ;) 

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor het aanvullen van jouw gegevens! Super fijn dat jij je toestel zaterdag kunt ophalen!

Ik zie dat het abonnement 8 dagen geleden ingegaan is: ingangsdatum van het abonnement kan niet aangepast worden. Qua toestelbetaling maakt dat ook geen verschil: de termijn is en blijft 24 maanden of dat nu 8 dagen geleden ingegaan is of vanaf zaterdag.

Ok, maar 1: dat betekent nog steeds dat ik langer betaal voor een toestel dan dat ik het gebruik (8 dagen). 2: reiskosten per trein retour Tilburg Amsterdam zijn 2x19,80 + ongeveer drie en een half uur in reistijd omdat ondanks alle berichten en bevestigen van KPN mijn telefoon toch verkeerd is afgeleverd. Kan daar iets aan gedaan worden? Zo niet, prima, maar dan is het duidelijk dat ik voor het volgende abonnement absoluut overstap naar een andere provider en mijn omgeving pertinent KPN ga afraden. Vind het namelijk absurd dat ik dit zelf heb moeten oplossen, na met vijf medewerkers te hebben gesproken die allemaal toegaven dat het een fout was van KPN, en zelfs online chat berichten te hebben gekopieerd van PostNL medewerkers naar KPN medewerkers omdat men volgens protocol niet met elkaar kan bellen om alles op te lossen. Erg nare bijsmaak van deze hele ervaring en vooral vervelend als je een drukke baan hebt en betere dingen te doen hebt dan het land door reizen om je verkeerd afgeleverde telefoon op te halen. 

Zie reisplanner NS voor kosten en tijden: 

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Amsterdam%20Centraal&vertrektype=treinstation&aankomst=Tilburg&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2021-10-14T14:22

Reputatie 7
Badge +16

Daar ben ik weer!

Een abonnement wordt geregistreerd op de adresgegevens die een klant doorgeeft en dat is voor ons leidend, zeker bij het afleveren van een toestel en/of simkaart: dat gaat altijd naar het adres wat bij ons bekend is en daar wordt niet van afgeweken. Dus vanuit ons gezien: is het toestel verkeerd afgeleverd? Op het moment dat jij een bestelling geplaatst hebt, stond het adres in Tilburg geregistreerd en daar is het toestel dus ook naar toe gezonden.

Ik zie dat er later op de dag van jouw bestelling, contact is geweest en dat het adres aangepast is: een adreswijziging geldt niet voor een eenmaal geplaatste bestelling. Daar is het volgens mij fout gegaan: de bestelling had geannuleerd moeten worden, adres had aangepast moeten worden en er had een nieuwe bestelling geplaatst moeten worden. En met dat gegeven èn omdat ik mij heel goed kan voorstellen dat het een situatie is waar je niet op zit te wachten, wil ik de gemaakte treinkosten uit coulance vergoeden met een volgende factuur.

Hi Shyrin, 

Dank voor je bericht. Ter verduidelijking een opsomming van de gebeurtenissen mbt de adreswijziging:

  • Ik heb gebeld met een KPN medewerker vóórdat ik mijn telefoon had besteld om mijn adres te wijzigen. Die medewerker had dat toen gedaan zei hij, en adviseerde me 24 uur te wachten voordat ik de telefoon zou bestellen. Hij zij mij ook dat de kans groot was dat ik als ik de telefoon zou bestellen ik mijn oude adres nog zou zien. Volgens hem was dit geen probleem en zou de telefoon toch op mijn nieuwe adres bezorgd worden.
  • Ongeveer 24 later bestelde ik de telefoon. Ik zag inderdaad het oude adres en afgaande op de input van de KPN medewerker nam ik aan dat het wel goed zou moeten komen. 
  • Toen kreeg ik een bericht dat de levering vertraagd was omdat er geen voorraad was (dat terzijde, ook erg opmerkelijk om dat niet te melden tijdens het maken van bestelling). 
  • Een aantal dagen later zag ik dat mijn telefoon als pakket werd verzonden naar het verkeerde adres. Ik belde ongeveer vijf minuten nadat ik dat bericht had ontvangen naar een medewerker. Die veranderde mijn adres alsnog (volgens hem had de eerste medewerker alleen het factuur adres gewijzigd oid). Volgens hem zou de telefoon gewoon naar het goede adres komen, omdat hij zo snel gehandeld had. 
  • Een dag later kreeg ik bericht van PostNL dat de telefoon naar mijn oude adres onderweg was. Ik belde met KPN en kreeg te horen dat ik het fout had gedaan omdat ik nadat ik mijn contract had ontvangen niet meteen contact had opgenomen (wat ik dus wel had gedaan, binnen vijf minuten). Los van alle fouten die gemaakt waren, was het nogal frustrerend om vervolgens ook nog te horen dat het mijn schuld zou zijn en dat ik het zelf maar moest oplossen. Hij adviseerde me PostNL te bellen, want ik was de afzender, en niet KPN, dus KPN kon niets doen. 
  • Ik belde met PostNL, die zeiden juist dat ik niets kon doen omdat KPN de afzender was. Door de ogen van PostNL hadden zij het pakket verstuurd naar het juiste adres, omdat het adres van aankomst namelijk correspondeerde met het adres dat op het pakket stond. Dat KPN dat adres niet had gewijzigd, was niet PostNL’s probleem. 
  • Ik belde wederom met KPN, en kreeg een medewerker aan de telefoon die zij dat ‘ik me geen zorgen moest maken’ want het pakketje zou zeker teruggestuurd worden omdat het een afgetekend pakket was en dus alleen in ontvangst genomen kon worden met handtekening. Hij zou zorgen dat het retour pakket naar het juiste adres zou gaan (duurde wel een paar extra dagen) en zou me terugbellen om te checken of alles gelukt was. Belletje kwam nooit. En ik ontving bericht dat mijn pakket was afgeleverd (dus zonder identificatie procedure). 
  • Ik belde KPN. Kreeg een medewerker aan de telefoon die het allemaal ‘heel erg balen’ vond maar zei niets te kunnen doen en dat ik het zelf met PostNL moest oplossen. 
  • Moe van het bellen begon ik twee chats, een met KPN en een met PostNL. PostNL zei niets te kunnen, aangezien KPN de afzender was, en niet ik - KPN moest dus een klachtenprocedure opstarten over het afleveren zonder het juiste identificatie proces (als KPN zou ik me hier nogal zorgen over maken: je verstuurt dus dure telefoons met een bedrijf dat ze zomaar afgeeft zonder ID-check). Die berichten kopieerde ik naar een KPN medewerker in een chat, die dus nu ineens wel een klachtenprocedure kon opstarten (twee andere medewerkers zeiden dat dat niet kon). Uiteindelijk loste dat natuurlijk nog niets op, want mijn telefoon was nog steeds aan de andere kant van het land. 
  • Twee weken later heb ik zelf mijn telefoon opgehaald. Ik zie dat je een reisvergoeding aanbiedt. Top. Maar ik hoop ook dat je aan bovenstaande ziet hoeveel tijd ik ben kwijt geweest met dit gedoe en van twee bedrijven maar vóóral van KPN constant ben behandeld alsof ik de fout had gemaakt, het zelf maar moest oplossen en vervolgens zelf nu nog een ‘door-onze-ogen’ bericht krijg. Dan denk ik: joehoe, ik ben jullie klant, al zeker tien jaar, en ik ben niet geïnteresseerd in door jullie ogen, ik wil graag horen: ‘Sorry dat we fout op fout hebben gemaakt, voor al het ongemak, de verspilde tijd en de gemaakte kosten. We gaan in ieder geval de reiskosten vergoeden maar tevens ook kijken hoe we deze vertrouwensbreuk met je recht kunnen zetten. We bespreken dit met ons afdelingshoofd en zullen contact met je opnemen over een mogelijke opties’. Want ondanks al het contact dat ik heb gehad, heb ik uiteindelijk nog steeds alles zelf geregeld, ben ik mijn telefoon zelf gaan ophalen, en heb ik zelfs chat berichten gekopieerd van PostNL naar KPN medewerkers en vice versa omdat men te beroerd was zelf de telefoon op te pakken en verantwoordelijkheid te nemen. Ik heb deze chats overigens opgeslagen, en deel die graag. Ik denk er ook over na om de consumentenbond te contacten, want ik voel me enorm bedonderd. Een fout maken is absoluut menselijk, ook voor een groot bedrijf zoals KPN. Maar om vervolgens zo star te zijn in het toegeven en vervolgens niet echt iets te doen, is simpelweg niet chique - sterker nog, dat grenst aan oplichten. 

Ik wil je overigens wel bedanken voor het consequent beantwoorden van de berichten in dit forum!

 

Mvg,

Pjotr

Reputatie 7
Badge +17

@Shyrin_ heeft een weekje vakantie, dus ik neem het even over, anders moet je wel heel lang wachten op reactie.

Ik vind het jammer om te lezen dat je je bedonderd voelt. Dit is niet het gevoel dat we jou willen geven. Ik snap dat je enorm baalt van het voorval, maar ik kan je verzekeren dat wij niet de intentie hebben om jou op te lichten. Als er vanuit ons fouten worden gemaakt, dan zullen wij dit zeker toegeven. Maar ik hoop dat je begrijpt dat we ‘onze fout’ niet kunnen toegeven als ons geen blaam treft.

 

Jij bent van mening dat wij in deze kwestie het toestel op het verkeerde adres hebben afgeleverd. Naar onze mening is het toestel op het juiste adres afgeleverd. Zoals Shyrin al aangaf, wordt een toestel en/of simkaart altijd afgeleverd op het bij ons bekende adres:

Een abonnement wordt geregistreerd op de adresgegevens die een klant doorgeeft en dat is voor ons leidend, zeker bij het afleveren van een toestel en/of simkaart: dat gaat altijd naar het adres wat bij ons bekend is en daar wordt niet van afgeweken. Dus vanuit ons gezien: is het toestel verkeerd afgeleverd? Op het moment dat jij een bestelling geplaatst hebt, stond het adres in Tilburg geregistreerd en daar is het toestel dus ook naar toe gezonden.

 

In ons systeem stond jouw oude adres in Tilburg als contactadres en dus is het toestel daar geleverd. PostNL heeft dus precies gedaan waarvoor wij hen opdracht hebben gegeven op basis van de bij ons bekende informatie. Om die reden is het verzoek tot onderzoek bij PostNL ook afgewezen en werd jou verzocht om jouw toestel zelf op te halen in Tilburg.

Het toestel is dus niet bezorgd op het adres dat jij verwachtte, omdat wij oude adresgegevens van jou hadden. Hierin draag jij als klant ook verantwoordelijkheid. We mogen namelijk van onze klanten verwachten dat zij hun adresgegevens actueel houden. Om de drempel voor een adreswijziging zo laag mogelijk te houden, bieden wij de mogelijkheid om via MijnKPN een adreswijziging door te geven. Zo zorg jij ervoor dat wij altijd het juiste adres van jou hebben en zo weet je zeker dat leveringen op jouw huidige adres bezorgd worden.

 

Je geeft aan de dag voor het plaatsen van de bestelling echter telefonisch een adreswijziging door te hebben gegeven. Hierbij is het helaas mis gegaan: in plaats van het contactadres te wijzigen, is alleen het factuuradres gewijzigd. Mijn collega heeft daarbij aangegeven dat dit wel goed zou komen, maar dat je mogelijk wel nog eerst het oude adres zou zien. Ik snap dat je hierop vertrouwt, maar deze informatie klopt niet. Een adreswijziging zou namelijk vrijwel direct zichtbaar moeten zijn in MijnKPN (in uitzonderlijke situatie kan dit maximaal 24 uur duren). Het spijt me dat je hier verkeerde geïnformeerd bent, maar ik wil je toch ook wijzen op jouw eigen verantwoordelijkheid. Je had zelf in MijnKPN kunnen kijken om te controleren of hier inmiddels het juiste adres stond. Was dit niet het geval, dan had je direct opnieuw contact met ons kunnen opnemen (of de wijziging zelf doorvoeren).

Toen je een paar dagen later bericht kreeg dat jouw toestel jouw kant op zou komen, heb je opnieuw contact opgenomen, omdat het adres nog steeds niet goed stond. Mijn collega heeft heel netjes het adres gewijzigd, maar zoals Shyrin ook al aangaf, geldt een adreswijziging niet voor een lopende bestelling: 

Ik zie dat er later op de dag van jouw bestelling, contact is geweest en dat het adres aangepast is: een adreswijziging geldt niet voor een eenmaal geplaatste bestelling. Daar is het volgens mij fout gegaan: de bestelling had geannuleerd moeten worden, adres had aangepast moeten worden en er had een nieuwe bestelling geplaatst moeten worden. En met dat gegeven én omdat ik mij heel goed kan voorstellen dat het een situatie is waar je niet op zit te wachten, wil ik de gemaakte treinkosten uit coulance vergoeden met een volgende factuur.

Daar is het volgens haar en mij dus fout gegaan. Mijn collega had dit moeten weten en had de juiste stappen moeten ondernemen. Dit is niet gebeurd, waarvoor mijn excuses. Om je hierin tegemoet te komen, heeft Shyrin aangeboden om de treinkosten uit coulance te vergoeden. Meer dan dit kunnen we alleen niet doen. Ik snap dat het ontzettend balen is dat je zoveel tijd kwijt bent geweest met het verkrijgen van jouw nieuwe toestel, maar tijd kunnen wij niet vergoeden. Ik kan je alleen aanbieden wat Shyrin je al geboden heeft. Laat je mij weten of ik deze vergoeding alsnog voor je kan invoeren?

Dank voor de uitgebreide reactie, Denise. Over de vergoeding: graag. 
 

Over het bericht: erg dubbelzinnig. Je wijst op mijn eigen verantwoordelijkheid als klant terwijl je ook toegeeft dat ik twee keer verkeerd ben geïnformeerd. Dat is natuurlijk nogal tegenstrijdig: als je nadrukkelijk wordt geïnformeerd dat je telefoon goed bezorgd zal worden ondanks dat het verkeerde adres nog even geregistreerd staat (omdat volgens de medewerker de KPN systemen traag zijn), in hoeverre is het dan je eigen verantwoordelijkheid als klant om dat in twijfel te trekken? Dan zeg je dus eigenlijk: onze medewerkers verstrekken geregeld verkeerde informatie, dus trek nogmaals na wat je wordt beweerd want waarschijnlijk is het onjuist. Lijkt me niet echt de boodschap die je wil afgeven als bedrijf. Ik zal in ieder geval de chat en deze berichten delen met de Consumentenbond. Had dat graag niet hoeven doen, maar ik blijf de situatie (en vooral de reacties) bizar vinden. 
 

Want nogmaals: ik hád mijn adres gewijzigd, dat wás volgens de medewerker allemaal goed gegaan en tóch is mijn telefoon verkeerd bezorgd. Dat heeft niets met ‘verantwoordelijkheid van de klant’ te maken, maar simpelweg met enorme slordigheid van KPN. 

Reputatie 7
Badge +16

Dank voor de uitgebreide reactie, Denise. Over de vergoeding: graag. 

De vergoeding van de treinkosten is bij deze verwerkt en het bedrag zal verrekend worden met een volgende factuur. 

De slordigheid zit in de foutieve informatie over de adreswijziging en daarom krijg je van ons de bovengenoemde vergoeding. Je topic / feedback zal ik ook delen met de collega's die je gesproken hebt. Ik hoop dat je, ondanks deze situatie, plezier hebt van je nieuwe toestel!

Beste Shyrin, 

ik heb zojuist mijn factuur ontvangen, maar kan er niet uit opmaken dat de reiskosten zijn afgetrokken van het oorspronkelijke bedrag. Zou je me de berekening kunnen laten zien? 
 

mvg, 

Pjotr 

Kunt u de factuur (persoonlijke gegevens verwijderen) eens posten, dan kunnen klanten met u meekijken.

Hoi @Jeroen Ruiter @P Elshout en andere,

Kunt u de factuur (persoonlijke gegevens verwijderen) eens posten, dan kunnen klanten met u meekijken.

Wat ben jij nieuwsgierig Jeroen, waarom zouden klanten in dit geval mee moeten kijken.
Sommige zaken kunnen best wel afgedaan worden zonder meekijken van forumbezoekers.
En zeker als het over facturen gaat.

Als je het aan mij zou vragen, dan zou ik je brutaal noemen.
Zo sta ik er ten opzichte van dit topic in wat @P Elshout aangedragen heeft.

@genetic Ach, zo is het niet bedoeld. Een reactie van een moderator kan even duren. Misschien kan iemand het vervelende gevoel wegnemen als blijkt dat de factuur toch klopt of juist bevestigen dat er nieuwe actie nodig is vanuit KPN? Daarom ook zonder de persoonlijke gegevens. Je kunt toch telefoonnummer, adressen weghalen. Je houdt alleen een bepaalde abbonementsvorm over die niet zo spannend zijn.

Reputatie 7
Badge +16

ik heb zojuist mijn factuur ontvangen, maar kan er niet uit opmaken dat de reiskosten zijn afgetrokken van het oorspronkelijke bedrag. Zou je me de berekening kunnen laten zien? 

Op blad 2 van de factuur vindt je een Overzicht per aansluiting en kun je zien hoe de factuur opgebouwd is: ik zie onder het kopje “Eenmalig” dat de creditering verwerkt is. Zie jij dat ook?

Wil je je mobiele factuur bekijken in MijnKPN?

In MijnKPN kun je gemakkelijk de laatste 12 mobiele facturen bekijken.

Kies in MijnKPN "mobiel" en daarna "bekijk alle facturen".