Beantwoord

Telekomfraude 0906 nummer, € 34

  • 23 June 2021
  • 11 reacties
  • 178 keer bekeken

Ik belde met de helpdesk Mobiel KPN. Ik werd via een telecomfraude voor 34 euro extra aangeslagen. Iemand belde me mobiel 09061775 (een bekend fraudenummer, zo bleek later), hield me 20 seconden aan de lijn voordat ik de verbinding verbrak, en er kwam voor wel 34 belminuten à 1 euro/min op mijn rekening te staan! Duidelijk een systeemhack. Ik belde daarover gisteren 23 juni. De telefoniste zei dat KPN geen verantwoordelijkheid hiervoor kon nemen, dat ik beter moest opletten en dat ik mijn geld kwijt was. Ik belde vandaag met dezelfde helpdesk, kreeg een andere dame aan de telefoon die me netjes te woord stond, me in het gelijk stelde en wel het fraudebedrag crediteerde. Ik heb er een nacht slecht van geslapen en had al besloten KPN aan te klagen wegens medeplichtigheid aan criminele handelingen... Kunnen jullie dit soort miscommunicatie niet voorkomen?

icon

Beste antwoord door RBxx 24 June 2021, 11:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +24

20 seconden aan de lijn voor 1 euro per minuut, en dat koste 34 euro? Hoe kan dat nou?

Ik vergiste me in de data. Dat rare telefoontje was een week later in feite en had geen betaalgevolgen.  Ik keek de juiste datum na  in mijn browsergeschiedenis en toen bleek ik inderdaad na een Google zoekactie met de doorschakelservice van https://direct-verbonden.nl te zijn doorverbonden met KPN. Op je mobiel kan je die kleine lettertjes daar niet goed lezen en denk je: het is een KPN pagina. Je moet dus niet op de Bel Nu knop ervoor klikken, anders ben je de sigaar. Je wordt dus misleidt en moet dan voor alle minuten die je met KPN belt (of een andere dienst) een euro betalen. Ik maakte er melding van op politie.nl. Als meer mensen dat doen kunnen ze er misschien tegen optreden.

Reputatie 5
Badge +4

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat de politie hier mee kan. Op die site staat duidelijk te lezen dat zij een doorschakeldienst zijn. Er staat ook dat het 100cpm kost, ook na doorverbinden. Dat u het niet kan lezen op uw mobiel maakt de dienst van deze site niet strafbaar. Ik kan het overigens wel goed lezen op mijn mobiel en heb geen groot scherm. Misschien omdat ik brildragend ben 😁

 

Zou je zo zeggen, maar je moet even verder kijken. Als je Googled op KPN helpdesk, krijg je deze URL: 

https://www.direct-verbonden.nl/kpn-klantenservice

en dan ziet het er iets anders uit:

 

 

Dit is toch echt de naam KPN in het logo van de pagina, met lettertjes die te klein zijn om zomaar goed te lezen op een normale telefoon. En dan nog kan je denken dat KPN die doorschakeling via je browser verzorgt, als je erin slaagt enkel maar de eerste regel te lezen. Ik heb de ACM erover gebeld en ook met de politie hierover overlegd. De politie zegt dat dit misleiding is op basis van identiteitsfraude/diefstal.  Deze pagina is te bedrieglijk voor mensen die KPN vertrouwen. ACM onderneemt nu actie en zal met de KPN contact opnemen om de consument tegen deze misleiding te beschermen. Wellicht volgt er ook een juridisch onderzoek om de wet aan te scherpen op dit punt. Als ik in microscopische letters op een vervalst 10 euro bankbiljet zet, dit is een nepbiljet, dan is dat nog steeds valsemunterij, niet? En dit bedrog kost wel meer dan een tientje….

Reputatie 7
Badge +21

Dat de ACM als eerste contact zal opnemen met KPN is begrijpelijk, maar KPN kan er niet zo veel mee. Het doorschakelbedrijf tkcs b.v. achter direct-verbonden.nl moet hierop aangesproken worden. Dat weet zich door gesponsorde links bovenaan de zoekresultaten van Google te plaatsen om vervolgens door (heel) kleine lettertjes mensen te misleiden.

Reputatie 7
Badge +24

Het logo van KPN word niet gebruikt op de schermafdruk die u geplaatst heeft. Je kunt zeggen dat de letters klein zijn ... maar alles staat er gewoon hoor. Er staat echt duidelijk dat het geld kost. Ik kan het gewoon prima lezen. Mijns inziens is hier helemaal niets mis mee.

Het blijft misleiding en identiteitsvervalsing, ookal staat het er bij nader onderzoek. KPN kan meerdere logo’s gebruiken voor meerdere diensten. De wet beslist en de KPN zal het met de ACM moeten uitzoeken of zoiets juridisch nu al strafbaar is, dan wel nog strafbaar moet worden gesteld. 

@Rpba

Ik zie bovenaan helemaal niet het logo van KPN. En direct daaronder staat “via direct-verbonden.nl”. De url begint daar ook mee. En vlak boven de belknop nog het tarief 100 cpm “ook bij doorverbinden”.

Hoe duidelijk….

Het is geen nummer van kpn en (helaas) mogen dit soort bedrijven dit doen. Het is niet KPN die “misleidt". De praktijken van dat soort bedrijven vallen binnen de grenzen van de wet.

Waarom mensen toch altijd googlen voor een klantennummer in plaats van even op de website van het betreffende bedrijf te kijken….

Bij KPN is het nummer wat verstopt om spam-bellers, bots en lolbroeken "tegen” te houden.

Op dit forum staat het goede nummer zeker 10.000 x vermeld.

Ook andere bedrijven hebben er last van: T-mobile o.a.

Bij deze ook maar even:

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402
Je kunt dit bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 20:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Deze openingstijden gelden ook voor de chat.
Storingen zijn 24/7 te melden.

 

Hoi allemaal,

En groen is groen, alleen is het gras bij de buren groener.
Of toch niet ?

Groen.
Of toch niet ?

Wat zeggen de kleuren in je logo?

Reputatie 5
Badge +4

@Rpba 

Als ik een logo maak met uw naam er in, bent u dat dan? Nee toch? 

Kijk zo ziet die pagina er dus met de naam VattenFall. Bekend logo toch? 
 

Niet alleen klanten van KPN beklagen zich trouwens over dit nummer. 

Reputatie 7

Die clubs als achter direct-verbonden.nl mogen wat mij betreft allemaal verboden worden of anders in ieder geval een verbod krijgen op publicaties / advertenties als deze. Ze moeten wettelijk de kosten van hun "dienst" vermelden en dat doen ze zan ook. Echter doen ze dat op een slimme manier door "honderd cpm" i.p.v. "100 cpm", "100 cent per minuut" of "1 Euro per minuut" te schrijven. Veel mensen lezen klakkeloos over het woordje "honderd" heen terwijl bij het getal "100" vaak de aandacht getrokken wordt en dat is dus precies wat ze niet willen.

 

Ik hoop dat bedrijven gezamelijk een klacht bij de ACM neer willen leggen waarin gevraagd wordt een verbod op te leggen op advertenties naar doorverbindservices onder vermelding van het bedrijf waarmee doorverbonden wordt en daarbij de schijn wekkend dat dat bedrijf rechtstreek gebeld wordt.

Die bel kpn via direct-verbonden.nl of bijvoorbeeld bel T-Mobile via direct-verbonden.nl zouden wat mij betreft verboden moeten worden.