Beantwoord

Toestelverzekering als fraudeur beschouwt?

• 9 maart 2018
  • 5 reacties
  • 116 keer bekeken

Mijn vrouw heeft een toestelverzekering. Haar telefoon is defect en volgens de claims afdeling kan ze aanspraak maken op de toestelverzekering. Ze heeft een claim ingediend. Nu wordt er gevraagd om het toesturen van een bankafschrift en factuur waarop haar naam en adres staat. Wij vinden dit allebei hoogst merkwaardig. We zijn al jaren klant bij KPN, betalen braaf alle facturen. Onze gegevens zijn dus bekend en al eens geverifieerd. Tenslotte is onze naam zichtbaar bij de betalingen aan KPN en hebben we ons al bij aanschaf van het toestel moeten legitimeren in de KPN winkel. We hebben dus maar even doorgevraagd bij de klantenservice. De toestelverzekering wordt uitgevoerd door een derde partij. Die hebben onze gegevens niet en vertrouwen partner KPN blijkbaar niet. Nu moeten wij aan een onbekende partij privégegevens verstrekken, terwijl identificatie makkelijk te realiseren is door de pakketbezorger, en eventueel door een brief toe te sturen met een verificatiecode naar ons woonadres. Hoe gaat dit op een klantvriendelijke manier opgelost worden door KPN?
Ruim een halve dag later nog geen enkele reactie van de claim afdeling mogen ontvangen ben benieuwd of ik binnen de gestelde 24 uur een vervangend toestel krijg?. Blijkbaar heeft KPN de voorwaarden aangepast. Bovendien is de partij die de verzekering uitvoert een 100 % dochter van KPN.
Volgens webcare is deze actie tegenwoordig standaard zonder ooit gecommuniceerd te zijn.
quote webcare " Dit is normaal en wordt heel veel gefraudeerd momenteel"

Maar al met al hoe krijg ik voor 16.00 uur vanmiddag een nieuw toestel?
icon

Beste antwoord door Bart_ 9 maart 2018, 13:50

Dag Hardeveld. Welkom op het Forum en goed om te lezen dat je je vraag hier stelt. Ik kan me goed voorstellen dat je wat meer duidelijkheid wilt over hoe zo’n claim in zijn werk gaat.

Als eerste: het laatste gevoel dat we met deze procedure willen oproepen is dat je als een ‘fraudeur’ gezien wordt. Deze procedure is er juist om je privacy en je gegevens te beschermen. De claim zelf is ook voor mij niet inzichtelijk en ik heb ook geen invloed op de afhandeling. Wat dat betreft staat de Claimdesk inderdaad los van wat ik kan betekenen.

Juist omdat het hier een verzekering betreft wordt er inderdaad gevraagd om een aantal gegevens, die je moet aanleveren. Dat is overigens geen nieuw proces: er wordt al een tijd op deze manier gewerkt. In de voorwaarden van de verzekering kun je er alles over lezen. Je vindt ze onder aan deze pagina, bij ‘Meer informatie en vragen’.

Ik hoop van harte dat ik de situatie iets duidelijker heb kunnen maken. Je kunt voor de verdere vragen het beste ook direct contact met de Claimsdesk opnemen via 0800-6565010
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Ja, dat kan ik.

Je vindt dit bij punt E van de Algemene Voorwaarden van de verzekering.

“Teneinde uw claim te kunnen beoordelen moet u ons redelijkerwijs alle informatie en documentatie accuraat verstrekken, daaronder inbegrepen het verlenen van toegang tot uw gespreksgeschiedenis ten tijde van het incident waarvoor u een claim hebt ingediend. Weigering om de gevraagde informatie te verstrekken, leidt ertoe dat wij de behandeling van uw claim opschorten. Om onder de dekking van deze verzekering te vallen bent u verplicht ons toegang tot uw gespreksgeschiedenis te geven.”

Het gaat erom dat gecheckt wordt of jij de contractant bent en dus aanspraak kunt maken op de service die bij de verzekering hoort.
Bart,

het zal wel, maar ik kan nergens die bepaling vinden over het aanleveren van gegevens van derden, vandaar mijn vraag waar dit precies vermeld staat.
Kun je hier nog duidelijk over verschaffen?
Trouwens van uit andere bronnen binnen KPN is al wel bevestigd dat dit gedaan is wegens fraude bestrijding.
Dus bekruipt mij nog steeds het gevoel dat ik moet bewijzen van goeder trouw te zijn.
Ik zie graag de passage over het overleggen van documenten uit de voorwaarden tegemoet.
Reputatie 7
Badge +18
Dag Hardeveld. Graag gedaan. In mijn optiek gaat het er niet om dat je moet bewijzen dat je ‘te goeder trouw’ bent. Er wordt je simpelweg gevraagd om bepaalde gegevens aan te leveren. Dit staat benoemt in de voorwaarden, waar ik in mijn vorige bericht naar verwees.
Dank voor je antwoord, echter k vind nergens dat ik bewijzen c.q. moet aantonen dat ik te goeder trouw ben. Kun je aangeven waar dit precies staat?
Reputatie 7
Badge +18
Dag Hardeveld. Welkom op het Forum en goed om te lezen dat je je vraag hier stelt. Ik kan me goed voorstellen dat je wat meer duidelijkheid wilt over hoe zo’n claim in zijn werk gaat.

Als eerste: het laatste gevoel dat we met deze procedure willen oproepen is dat je als een ‘fraudeur’ gezien wordt. Deze procedure is er juist om je privacy en je gegevens te beschermen. De claim zelf is ook voor mij niet inzichtelijk en ik heb ook geen invloed op de afhandeling. Wat dat betreft staat de Claimdesk inderdaad los van wat ik kan betekenen.

Juist omdat het hier een verzekering betreft wordt er inderdaad gevraagd om een aantal gegevens, die je moet aanleveren. Dat is overigens geen nieuw proces: er wordt al een tijd op deze manier gewerkt. In de voorwaarden van de verzekering kun je er alles over lezen. Je vindt ze onder aan deze pagina, bij ‘Meer informatie en vragen’.

Ik hoop van harte dat ik de situatie iets duidelijker heb kunnen maken. Je kunt voor de verdere vragen het beste ook direct contact met de Claimsdesk opnemen via 0800-6565010

Reageer