Beantwoord

Uitleg VoWIFI

Gisteren merkte ik dat ik beschik over VoWIFI op mijn Samsung S9+. Bij mij thuis werkte dat perfect. Ik zie het reguliere belicoon met een wifi teken. In mijn gesprekslijst zie ik ook het wifi teken bij een gesprek via VoWIFI ipv tekst "mobiel".

Ik vraag me af hoe dit precies werkt. Als gezegd werd ik thuis omgeschakeld naar VoWIFI omdat de mobiele dekking bij mij thuis beperkter is. Op mijn werk ben ik ook verbonden met WiFi, maar daar lukt het niet om te bellen over Wifi. Zelfs niet als ik de telefoon instel op prioriteit voor VoWIFI ipv mobiel bellen. Ik werk bij een buitenlandse onderneming in Nederland waarbij het ip-adres een buitenlands adres is.. Ik heb daarom de volgende vragen:

• werkt VoWIFI ook in het buitenland of alleen in NL?
  • Als het ook in het buitenland werkt en ik ben buiten de EU, gaat het bellen van buiten de EU naar NL dan ook vanuit mijn normale EU belbundel (dus tegen tarief van een lokaal gesprek) omdat ik geen gebruik maak van roaming?
Ik ben hoe dan ook blij met deze nieuwe functionaliteit en ben benieuwd naar de antwoorden op de vragen.

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door PeterG 31 oktober 2018, 09:54

Het werkt alleen in Nederland. Daar is dus een Nederlands IP nummer voor nodig. En het gaat gewoon via je bundel.

➡Overal in Nederland bereikbaar

De komst van Mobiel via wifi betekent dat je nu op nog meer plaatsen bereikbaar bent. Op alle plekken in Nederland waar je een mobiele verbinding, 4G verbinding óf wifi-verbinding hebt kun je nu tegen hetzelfde tarief bellen en sms’en.

Bron: kpn.com/mobielviawifi .

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Het werkt alleen in Nederland. Daar is dus een Nederlands IP nummer voor nodig. En het gaat gewoon via je bundel.

➡Overal in Nederland bereikbaar

De komst van Mobiel via wifi betekent dat je nu op nog meer plaatsen bereikbaar bent. Op alle plekken in Nederland waar je een mobiele verbinding, 4G verbinding óf wifi-verbinding hebt kun je nu tegen hetzelfde tarief bellen en sms’en.

Bron: kpn.com/mobielviawifi .
Reputatie 7
Badge +13
Goedemorgen @moorst. Ik zie dat @PeterG al een antwoord heeft gegeven op jouw vraag? Heb je verder nog andere vragen over bellen en sms'en met mobiel via WiFi van KPN of zijn al jouw vragen hiermee beantwoord?
Hi @Vikash,

Ik heb inderdaad prima antwoord gekregen op de vragen die ik stelde.

Blijft bij mij wel de vraag waarom het niet werkt op buitenlandse Wifi netwerken. Ik ben regelmatig in Duitsland in kantoorgebouwen met slechte mobiele dekking (ook omdat mijn telefoon niet standaard het netwerk kiest van de provider die als enige wel (goede) dekking heeft).. Het zou echt een uitkomst zijn als ik dan kan bellen via VoWifi. Daarnaast zou het (in theorie) kosten kunnen besparen omdat je niet meer van roaming afhankelijk bent als je bijvoorbeeld buiten de EU bent.

Wordt deze keuze ingegeven door een technische onmogelijkheid of is dit een instelling die KPN kiest, bijvoorbeeld vanuit concurrentie oogpunt? Zou een mooie tegenhanger kunnen zijn van bellen via whatsapp.

Kun jij deze aanvullende vraag nog beantwoorden?

Nogmaals: ben al blij met deze vooruitgang, hoor 😀
Reputatie 7
Badge +13
Wat leuk om te lezen dat je blij bent met deze vooruitgang. Zoals PeterG al aangeeft is het op dit moment alleen mogelijk in Nederland. Ik heb eerlijk gezegd niet gelijk een antwoord op jouw vraag waarom het niet mogelijk is in het buitenland. Ik ga voor jou opzoek naar een antwoord. Zodra ik een antwoord heb kom ik erop terug.🙂
Lijkt me dat dit vanuit commercieel KPN belang niet aangezet wordt in het buitenland (zeker als het buiten de EU betreft). Verder vraag ik me af als je een nederlands IP nummer hebt met vpn verbinding en in het buitenland land bent of dan de VOWIFI aangaat. Ik ga het binnenkort wel testen.
Reputatie 7
Birfo schreef:

Verder vraag ik me af als je een nederlands IP nummer hebt met vpn verbinding en in het buitenland land bent of dan de VOWIFI aangaat. Ik ga het binnenkort wel testen.

Ik ben er van overtuigd dat dit gewoon het geval zal zijn en dat maakt VoWiFi heel interessant voor zakenreizen buiten de EU. Als ik mijn GL-iNet AR750 een VPN verbinding laat opzetten met mijn VPN server thuis, dan kan er op basis van die verbinding noch door de telefoon noch door KPN vastgesteld worden dat ik mij in het buitenland bevind. Het moet dan dus wel gewoon werken, tenzij een GPS locatiebepaling vereist wordt, maar ik denk dat dat zeer onwaarschijnlijk is.

Dit gebruik ik ook voor de iTV app als ik mij buiten de EU bevind of naar een zender wil kijken die alleen thuis bekeken kan worden.
Dat klinkt goed en veel beloven. Ik ben benieuwd naar uw ervaring en bevestiging of dit werkt als u dit in het buitenland geprobeerd hebt. We gaan het zien 🙂
Reputatie 7
Ik kan het helaas nog niet testen in het buitenland omdat mijn provider, T-Mobile, nog geen VoWiFi op mijn OnePlus 5T aanbiedt.
Vikash schreef:

Wat leuk om te lezen dat je blij bent met deze vooruitgang. Zoals PeterG al aangeeft is het op dit moment alleen mogelijk in Nederland. Ik heb eerlijk gezegd niet gelijk een antwoord op jouw vraag waarom het niet mogelijk is in het buitenland. Ik ga voor jou opzoek naar een antwoord. Zodra ik een antwoord heb kom ik erop terug.🙂

Hi @Vikash , any update? Ben wel benieuwd eigenlijk.
Reputatie 7
Badge +13
Goedemorgen @moorst. Ik heb helaas nog geen antwoord gekregen op deze vraag. Ik heb zojuist deze vraag opnieuw gesteld. Zodra ik het weet, deel ik het in dit topic.

Reageer