Verzenden email niet mogelijk via SMTP server

• 12 september 2015
  • 5 reacties
  • 906 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik heb Robin Mobile als provider die gebruik maakt van het KPN netwerk. Voor de uitgaande mail werd gebruik gemaakt van SMTP: kpnmail.nl met poort 25. Sinds het afsluiten van SMTP poort 25 blijkt het niet meer mogelijk om via het mobile KPN netwerk mail te versturen.

Welke instelling moet ik maken om weer mail te kunnen versturen via het KPN netwerk?

Met vriendelijke groet,

Rob.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Om welk emailadres gaat dit?

Overigens hoeft Robin Mobile niet dezelfde instellingen te gebruiken omdat het het KPN Netwerk is.

Robin
Hoi Robin,

Het betreft hier een ......... .nl adres.

Groeten, Rob.
Reputatie 7
Badge +30
rob_arts schreef:
Hoi Robin,

Het betreft hier een ......... @Zonnet.nl adres.

Groeten, Rob.

Ooh... Deze discussie is eerder geweest op dit forum. Poort 25 zit bij heel veel providers dicht (waaronder KPN Mobiel). KPN zal er waarschijnlijk niks aan doen om poort 25 werkend te krijgen. En eigenlijk is dit een Zonnet (Tele2) probleem. Zij staan alleen toe om via port 25 vanaf andere netwerken te versturen. Als Zonnet een Authenticated SMTP server (zoals KPN) zou hebben met een andere poort, zou je wel vanaf elke provider kunnen versturen via de Zonnet SMTP server.

Je zal in dit probleem dus waarschijnlijk weindig hebben aan KPN. Misschien werken openbare SMTP servers ofzo (nooit geprobeerd)? Misschien kan je deze vraag ook op het Zonnet Forum (als dat er is) stellen om te kijken of er plannen zijn voor een andere poort (25 is een poort die weinig mensen kunnen gebruiken).

Robin

Robin,

Voor zover als ik heb begrepen is dit eigenlijk een Robin Mobile probleem omdat zij geen eigen SMTP server hebben. Uitgaande mail staat los van je mailprovider maar is gekoppeld aan je netwerk provider en dat is nou precies het probleem. Via Robin Mobile maak ik gebruik van KPN maar van KPN mag ik m'n mail niet versturen. Iets met kip en ei of kastje en muur. Jij hebt het over "openbare SMTP servers", welke zijn dat?

Groeten, Rob.
Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ja en nee. Gmail en Outlook en KPNMail verstuurd je altijd direct naar de SMTP server van Gmail, Outlook, KPNMail. Ongeacht wie op dat moment je intenret provider is.
Bij Tele2 is het echter zo, dat je wel je providers SMTP server moet gebruiken. Helaas heeft KPN deze dicht gezet sinds kort, en is deze alleen voor KPNMail klanten.

Ik weet niet of het werkt, en hoe betrouwbaar/veilig het is, maar KPN had ook een openbare SMTP server voor haar gebruikers (nu dus niet meer). Ik dacht dat er ook aanbieders waren die een openbare SMTP server hebben voor gebruikers van allerlei providers.

Robin

Reageer