Beantwoord

VoLTE en VoWiFi voor Nokia toestellen

• 12 december 2018
  • 26 reacties
  • 2833 keer bekeken

Hallo, is er ook al bekend wanneer voWifi voor Nokia telefoons beschikbaar wordt gemaakt?
Groet,
Ivo

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt
icon

Beste antwoord door Nadia 24 december 2018, 12:03

Hallo iedereen, zoals beloofd zou ik mij hier weer even melden als ik wat nieuws had. Bij deze 😉 We zijn zeer blij dat we na een lange periode VoWiFi hebben uitgerold voor een grote gebruikersgroep. Ook wij willen meer. We gaan in het nieuwe jaar de mogelijkheden onderzoeken om meer toestellen, waaronder ook Nokia, op termijn toe te voegen aan het lijstje 'beschikbare toestellen'. Het is nog niet concreet wat en wanneer dit gaat plaatsvinden. De site Mobiel bellen via WiFi van KPN worden de actuele toestellen vermeld :)

Graag nog geduld!
Bekijk origineel

26 reacties

Goeie vraag! En VoLTE? 't Schiet allemaal niet op.
Reputatie 7
Hoi.
Max-H
VoLTE (4G bellen) is er allang. Volgens mij worden klanten daar nog steeds naar over gezet. Daar gaat dit topic, waar je gereageerd hebt echter helemaal niet over dus ga ik er niet verder op in.
Indien je toestel dit aan kan:
https://www.kpn.com/beleef/mobiel/supersnel-bellen-over-het-4g-netwerk-van-kpn.htm

I.Ruiters
Indien toestellen het kúnnen ondersteunen zullen ze ondersteund gaan worden. Niet alle typen / telefoons van merken kúnnen het. Indien het dus zou kunnen met je Nokia houdt deze site in de gaten. Daar wordt het bijgehouden.
https://www.kpn.com/beleef/mobiel/overal-bellen-en-smsen-met-mobiel-via-wifi-van-kpn.htm
Overigens: als je belt via (je eigen) wifi zijn de kosten gelijk aan bellen via 3G/4G. Bundel of buiten-bundel kosten dus.
Hoi Peter,

Dat VoLTE er al lang is, is bekend. Dat is juist het punt, met name voor Nokia. Het aanvullen van de te ondersteunen toestellen gaat erg langzaam. (https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/razendsnel-bellen-via-4g-volte-432706/index5.html#post623201)

Aangezien Wifi bellen een aanvulling (volgens KPN zelf) is, moet eerst VoLTE beschikbaar zijn.
E.e.a. is in 2016 aangekondigd.........
Reputatie 7
Badge +18
Hallo I.Ruiters, helaas werken momenteel alleen Apple en Samsung toestellen op VoWiFi. Als ik zelf een gokje mag wagen verwacht ik niet dat Nokia op de shortlist staat om ook VoWiFi te ondersteunen. Maar houd voor de zekerheid de site die Peter aandraagt in de gaten: Mobiel bellen over WiFi, daar wordt het bijgehouden. Als er een nieuw merk en type toestel bijkomt, zullen we dat zeker melden.

Hey Max-H, voor VoLTE valt Nokia helaas buiten boord. Naar aanleiding van je post heb ik het topic: Razendsnel bellen via 4G bijgewerkt. Want, een aantal Huawei en Sony toestellen zijn er momenteel ook geschikt voor! Jammer genoeg heb je er nu niks aan. Voor meer vragen over VoLTE kun je die in het centrale topic hierboven stellen.
Reputatie 7
Als je nog geen VoLTE hebt kun je ook geen VoWifi hebben. Echter, zonder VoLTE bel je via 3G wat een beter indoor bereik heeft, voor bellen, dan 4G.
Omdat een toestel met VoLTE (4G bellen) vaak niet (automatisch) omschakelt naar 3G indien 4G onvoldoende is dan is VoWifi een uitkomst.
Maar met 3G bellen zou je ook voldoende belbereik moeten hebben.

Ikzelf heb nog een 2G (GSM) toestel en heb 't opgegeven om te proberen geen bereik te hebben. Ik heb altijd bereik.
Reputatie 2
Badge
Ik wacht ook op VoWiFi voor Nokia toestellen, we hebben er een paar in huis (Android One, de N6.1, 7.1 en 😎.
3G en 4G ontvangst is gewoon heel slecht in huis, we moeten vaak buiten bellen. Bij Vodafone had ik een Fem2Cell dat werkte redelijk, maar ook zij stopten de ondersteuning met als reden de komst van VoWiFi.

Ik weet dat mijn toestel dit al ondersteund, dat heb ik in het buitenland ervaren en gebruikt. Via het profiel wordt dan de optie in het settings menu aangezet.

Het lijkt dus redelijk makkelijk aan de netwerk/profiel kant te enabelen.

Nu we steeds meer van de huistelefoon weg bewegen, wordt het mobiel in huis bellen ook steeds normaler/belangrijker, maar als je slecht bereik hebt wil dat niet goed.
In mijn geval ligt het aan het ontbreken van een mast in de buurt, zowel Vodafone als KPN geven al jaren aan dat het bereik in mijn wijk zwak is.

VWB de merken lijkt VoWiFi eerst de 2 grote merken te hebben gekozen.
Op de VoLTE staan 5 merken. Bij de Android merken zijn het allemaal toestellen met speciale Android versies met allerlei toevoegingen.
Het lijkt erop dat als je Android One zou ondersteunen, je gelijk en in 1 keer een hele reeks toestellen meepakt die echt native Android One draaien, of klopt dat niet?

In ieder geval ben ik ook in afwachting van bredere ondersteuning, 3 nieuwe toestellen kopen voor iets wat het toestel eigenlijk al kan vind ik voorlopig niet ok.
Zoals Nadia al schreef, ik ben bang dat we (Nokia gebruikers) het bij KPN kunnen vergeten.....
Reputatie 7
Badge +18
Hoi pvandamcom en Max-H, ik heb de vraag uitstaan bij de product manager VoLTE & VoWiFi. Ik kom er nog even op terug 🙂
👍
Reputatie 7
Badge +18
Hallo iedereen, zoals beloofd zou ik mij hier weer even melden als ik wat nieuws had. Bij deze 😉 We zijn zeer blij dat we na een lange periode VoWiFi hebben uitgerold voor een grote gebruikersgroep. Ook wij willen meer. We gaan in het nieuwe jaar de mogelijkheden onderzoeken om meer toestellen, waaronder ook Nokia, op termijn toe te voegen aan het lijstje 'beschikbare toestellen'. Het is nog niet concreet wat en wanneer dit gaat plaatsvinden. De site Mobiel bellen via WiFi van KPN worden de actuele toestellen vermeld :)

Graag nog geduld!
Goed nieuws Nadia. Bedankt voor de snelle terugkoppelimg. Fijne feestagen!
Reputatie 7
Badge +18
Bedankt Max-H. Fijne feestdagen
Hoi pvandamcom en Max-H, ik heb de vraag uitstaan bij de product manager VoLTE & VoWiFi. Ik kom er nog even op terug :)

Inmiddels al iets gehoord van de productmanager?
Reputatie 7
Badge +18
Hey @VDL02, ja vorig jaar had ik de reactie ontvangen dat het voor dit jaar op de rol staat. Ik zal weer eens even navragen, kom er nog op terug!

We zijn alweer een tijdje verder en nog steeds geen VoLTE en VoWiFi op mijn Nokia, waardoor ik dus regelmatig gesprekken mis. Gaat die ondersteuning überhaupt nog komen?

Reputatie 7

Schmitzel schreef:
nog steeds geen VoLTE

@Schmitzel Je belt toch wel via 4G ?? (want dat is VoLTE, en dat wordt op alle toestellen ondersteund. Alleen VoWifi nog niet.)

Schmitzel schreef:
nog steeds geen VoLTE

@Schmitzel Je belt toch wel via 4G ?? (want dat is VoLTE, en dat wordt op alle toestellen ondersteund. Alleen VoWifi nog niet.)

Nee hoor. Geen VoLTE hier op mijn Nokia.

Reputatie 7
Badge +18

Hey @Schmitzel, welkom terug in dit topic. Laat ik beginnen met het onderscheid te maken tussen VoLTE en VoWiFi. Dit zijn twee verschillende functionaliteiten. Vaak wordt VoLTE verward met VoWiFi. 

VoLTE
Sinds oktober 2016 is het al mogelijk om gebruik te maken van VoLTE. Spraakverkeer loopt met VoLTE via het 4G-netwerk van KPN. Wanneer je niet via 4G belt, schakelt je toestel voor spraak nog over naar 3G. Door VoLTE te activeren heb je sneller verbinding én is de geluidskwaliteit van je gesprek enorm verbeterd. Dit is al op heel veel toestellen beschikbaar. Je kunt dat controleren in de instellingen van je toestel. Dit moet de fabrikant in zijn software verwerken. 

Bellen over het 4G-netwerk heeft de technische benaming: Voice over Long Term Evolution, ofwel VoLTE.

Via de KPN Toestelhulp kun je VoLTE op jouw mobiele telefoon activeren. Hier het voorbeeld: 4G Bellen activeren Nokia 6.1 Dual-SIM - Android 9 (Pie) Heb je een ander type toestel? Zoek dan in de KPN Toestelhulp naar jouw merk en type.  

VoWiFi
Mobiel bellen via wifi (Voice over WiFi → VoWiFi) is een aanvulling op VoLTE. Om gebruik te kunnen maken van VoWiFi moet het toestel ook VoLTE ondersteunen.  Mobiel via wifi zorgt ervoor dat je toch kunt bellen en sms'en ook al heb je geen mobiele (4G) dekking. Het toestel schakelt automatisch over naar wifi (VoWiFi) wanneer de mobiele dekking onvoldoende/afwezig is. Momenteel zijn er drie merken die VoWiFi kunnen verwerken; Samsung, Apple en Huawei.

Een actuele lijst met toestellen houden we bij  op: Mobiel bellen via wifi van KPNWanneer er een nieuw merk/type bijkomt zal die worden aangevuld op de site.

Hey @Schmitzel, welkom terug in dit topic. Laat ik beginnen met het onderscheid te maken tussen VoLTE en VoWiFi. Dit zijn twee verschillende functionaliteiten. Vaak wordt VoLTE verward met VoWiFi.

Dat onderscheid was me al duidelijk en ook hoe deze zich verhouden. Punt is vooral dat ik VoLTE niet aan kan zetten, want de betreffende opties missen. Stop ik een niet KPN sim in het toestel, dan kan ik dit wel gewoon aanzetten. Het gaat overigens om een Nokia 8.1.

@Schmitzel @Nadia Toestelhulp even getest.

Ik heb zelf de Nokia 7.1 met Android 10

Android 10 kun je niet kiezen, wel 8 of 9

9 gekozen

De genoemde instelling heb ik echter óók niet op mijn telefoon!

Wanneer komt KPN nou een keer over de brug met VoWifi voor Nokia toestellen? Het bereik van KPN is soms een drama voor mij (thuis en op kantoor) en ik ben afhankelijk ervan met mijn werk.  
Op dit moment ben ik ook aan het testen met Vodafone, en daar werkt VoWifi al perfect op de Nokia (7+). Ik stap liever niet over maar dan moet ik wel uitzicht hebben op een gedegen oplossing (op kortere termijn).

Op hun eigen site staat over VoWifi bij “is mijn toestel al geschikt"? …...de volgende toestellen geschikt, maar deze lijst breidt snel uit.
Helaas kan ik niet spreken van een snelle uitbreiding.

PS. Op andere vragen van gebruikers hier: Als KPN het activeert dan komt het gewoon zichtbaar in je telefoon. Dit zelfs nog nagevraagd bij Nokia zelf. De bal ligt bij KPN.

Reputatie 7
Badge +18

Dank voor jullie reacties. Ik ga de vraag intern stellen. Zodra ik meer informatie heb, kom ik bij jullie terug. 

Dank voor jullie reacties. Ik ga de vraag intern stellen. Zodra ik meer informatie heb, kom ik bij jullie terug. 

Beste Nadia,
Heeft één van je collega's inmiddels al een keer gereageerd?

Reputatie 7
Badge +18

Hey rhk82. Goed dat je hier reageert, zo te zien heb ik de terugkoppeling nog niet gedeeld. Onderstaande Nokia toestellen zijn geschikt voor VoLTE;

-Nokia 4.2 DS/TA-1157

-Nokia 3.2 DS/TA-1156

-Nokia 2.2 DS/TA-1188

-Nokia 7.2 DS/TA-1196

-Nokia 6.2 DS/TA-1198

-N2720 Flip DS/TA-1175

-N800 Tough DS/TA-1186

-Nokia 2.3 DS/TA-1206

Zoals je ziet zijn niet alle toestellen in dit rijtje vertegenwoordigd, helaas. Ligt wel op de planning om meer Nokia toestellen toe te voegen aan het lijstje, nog geen datum bekend wanneer het uitgerold gaat worden. Ook VoWiFi staat op de roadmap maar voor welke toestellen is nog onduidelijk. Misschien nog niet helemaal het antwoord waarop je had gehoopt. Als er ontwikkelingen zijn dan worden die toegevoegd aan het lijstje van: Mobiel bellen via WiFi van KPN.

wij zijn recent verhuisd naar oudenhoorn. Het KPN netwerk is hier slechter dan slecht. Een gewoon gesprek via GSM lukt eigenlijk niet. Door het huidige thuiswerken is dat een GROOT probleem. Nu heb ik bellen via wifi opgezocht, maar mijn toestel (Nokia 8 Sirocco) is daar niet geschikt voor. Ik denk dat ik een nieuw toestel moet aanschaffen. Is de nieuwe Nokia 8.3 geschikt voor vowifi?

Reageer